Transport public gratuit în Chișinău: Vis sau realitate? Iată ce avantaje și neajunsuri ar avea și de unde găsim bani pentru el

Transport public gratuit în Chișinău: Vis sau realitate? Iată ce avantaje și neajunsuri ar avea și de unde găsim bani pentru el
Foto: AGORA


Serviciul de transport public din Chișinău asigură 60% din toate călătoriile motorizate din oraș, înregistrând în jur de 163 de milioane de pasageri anual. În contextul menținerii prețului din 2009 per călătorie la nivelul de doi lei la troleibuz și trei lei la autobuz, decalajul dintre costuri şi venituri creşte de la an la an, atât la Regia Transport Electric Chișinău (RTEC), cât și la Parcul Urban de Autobuze (PUA). Numărul de pasageri transportați în comun crește treptat (107,3 milioane în 2014, 119,8 milioane în 2015, 145.6 milioane în 2019), costurile, însă, s-au majorat vertiginos. Doar în 2019, costurile RTEC au crescut cu 18,7% comparativ cu 2018, de la 417 milioane la 495 de milioane de lei. Potrivit șefului adjunct al Direcției generale transport public și căi de comunicație, Lilian Copaci, costul real al călătoriei cu troleibuzul este de 3.35 lei, iar cu autobuzul de 9.34 lei. Diferența dintre cost și preț este plătită de municipalitate. Cu alte cuvinte, municipalitatea acoperă în prezent 40% din costul călătoriei cu troleibuzul și 68% din cost în cazul călătoriei cu autobuzul.

De ani buni auzim din diferite surse că este nevoie să fie majorat prețul călătoriei pentru a reduce deficitul de la cele două întreprinderi de transport. Inclusiv conducerea RTEC și  cei de la PUA au solicitat majorarea tarifului. Această temă a fost un subiect major și în campania electorală la localele din 2019. Candidatul la șefia primăriei municipiului, actualul primar Ion Ceban, s-a expus împotriva acestor majorări de tarife, motivând că veniturile populației nu permit asemenea scumpiri. Totuși, majorarea tarifelor pare a fi un lucru iminent, mai ales în contextul implementării taxării electronice, o altă promisiune nerealizată de ani buni.

Ultima majorare a prețului unei călătorii cu troleibuzul a avut loc în 2009. Atunci, prețul s-a dublat, devenind doi lei. Scumpirea serviciului a dus la o scădere dramatică, de 50%, a numărului de călători, de la 185 de milioane la 96 de milioane pe parcursul a ceva mai mult de doi ani. Dublarea prețului și înjumătățirea numărului de călători a păstrat raportul dintre cheltuieli și venituri. Soluția nu a diminuat volumul pierderilor întreprinderilor municipale, însă a produs multe alte probleme. Creșterea tarifului a diminuat mobilitatea urbană, provocând motorizarea celor mai înstăriți, în timp ce pe cei dezavantajați economic i-a forțat să stea acasă. În timp, motorizarea a congestionat și mai mult orașul, gradul de poluare crescând și el. 

Sarcina care stă acum în fața municipalității este să găsească soluția potrivită ca să transporte câți mai mulți oameni, cât mai repede, cât mai ieftin și cât mai confortabil posibil. Un transport public rapid și confortabil ar fi cu siguranță o alternativă bună care poate conduce la diminuarea ratei de motorizare. În cele ce urmează voi analiza avantajele și dezavantajele unui transport public gratuit, prin ce ar fi mai avantajos celui curent, care ar fi posibilitățile de finanțare, dar și ce l-ar deosebi de sistemul de taxare electronică.

Sistemul gratuit presupune că nu există taxă la utilizarea serviciului. Dacă în prezent municipalitatea acoperă 40% (RTEC) și 68% (PUA) din costurile de transportare, în sistemul gratuit municipalitatea ar acoperi în întregime aceste costuri. Deci - fără taxă, fără bilete, fără taxatori și controlori.

Avantajele transportului public gratuit

Sursă: http://www.freepublictransport.org/

Accesibilitate. Potrivit datelor Biroului Național de Statistică, moldovenii cheltuie 4% din venituri pentru transport. Totuși media nu este reprezentativă pentru întreaga societate. Una e să întreții un Porsche de 11.000 de lei, cum e în cazul Marianei Pitic, și cu totul altceva e când cheltui 4% dintr-un salariu minim de 2.775 de lei. Dacă vor avea loc scumpiri, restrictivitatea folosirii serviciului va fi și mai mare. Aici putem face referință la experiența din anul 2009, când cererea serviciului prestat de RTEC s-a înjumătățit după scumpire.

Pe de altă parte, gratuitatea serviciului presupune eliminarea unei bariere de utilizare pentru cei mai dezavantajați oameni din punct de vedere economic - pensionari, studenți, familii cu mulți copii, etc. Astfel, în rândul cetățenilor, cheltuielile medii pentru transport vor scădea, iar diferența va putea fi direcționată în altă parte.

Creșterea cererii și sporirea mobilității. Ținând cont de eliminarea barierei prețului, se așteaptă ca cererea de servicii de transport public să crească, respectiv să fie transportați mai mulți pasageri. Combinat cu alte măsuri de descurajare a motorizării cu autoturisme private, cererea poate crește semnificativ. Astfel de măsuri deja se implementează. Pe unele străzi a fost interzisă parcarea mașinilor pe partea dreaptă a carosabilului sau pe trotuar și au fost marcate benzi dedicate pentru transportul public.

Dacă subvenționăm sistemul de transport din contul impozitelor colectate de la șoferi, atunci există șansa de a-i converti pe aceștia în pasageri de transport public. Creșterea numărului de pasageri de transport public și reducerea numărului de mașini, sporesc mobilitatea colectivă.

Scăderea costurilor de transportare. În 2019, RTEC angaja 739 de taxatori de troleibuz și 23 de revizori. Pentru operarea sistemului gratuit, nu este nevoie de aceste profesii. Salariul brut mediu al unui taxator a fost de 7.479 de lei (9.535,73 lei salariu total), iar al unui revizor de 4.000 lei. Astfel, sistemul gratuit ar avea costuri cu peste 70 de milioane de lei mai mici pe an, ce ar reprezenta o reducere de 14% din costurile anuale totale ale RTEC. Același principiu se aplică și la PUA, unde costurile de personal pentru 130 de taxatori sunt de peste 13 milioane de lei anual. Sumar, reducerea costurilor de personal ar reprezenta o scădere totală a acestora de aproape 85 de milioane de lei anual. Doar această reducere de costuri ar face ca acest sistem să fie cel mai ieftin de întreținut și cel mai competitiv.

Costul de producere al unui bilet RTEC este 0.1 lei. Ținând cont că anual se utilizează în jur de 97 de milioane de bilete RTEC și 12 milioane bilete PUA, sistemul gratuit ar mai economisi încă 11 milioane de lei. În același timp, spre deosebire de sistemul electronic, cel gratuit nu include costuri de instalare, de întreținere și de setare a unui sistem de validare și distribuție pentru tichetele electronice. Distribuția presupune instalarea și menținerea ghișeelor și/sau aparatelor electronice de emitere a biletelor.

Structura cheltuielilor Î.M. RTEC, mii lei
Sursă: https://www.chisinau.md/public/files/anul_2020/comunicate_de_presa/Transport_Public__Raport_Final.pdf

Astfel, reducerile de costuri în sistemul gratuit, comparativ cu cel curent, ar fi de aproape 100 de milioane de lei.

Diminuarea corupției. Scoaterea bilețelelor din circuit elimină posibilitatea conductorilor de troleibuz să vândă același bilet de mai multe ori, respectiv elimină corupția.

Ușurința utilizării. Sistemul gratuit este cel mai ușor de utilizat. Nu ai nevoie să pregătești bani din timp. Nu trebuie să interacționezi cu conductorii. Sistemul gratuit este mult mai ușor de utilizat decât cel electronic. Nu este nevoie să cumperi anticipat bilete. Nu este nevoie să cauți ghișee de distribuție a biletelor. Nu se crează îmbulzeală lângă aparatul de validare a biletelor. Tehnologizarea unității de transport este restrictivă pentru cei mai puțin pricepuți la tehnologie, în special pentru cei bătrâni. În sistemul gratuit doar urci în transport și călătorești cât ai nevoie.

Simplitatea implementării. Sistemul gratuit este simplu de implementat. Spre deosebire de taxarea electronică, sistemul gratuit nu necesită instalarea și întreținerea de echipament. N-are nevoie de rețea de distribuție a biletelor, care trebuie gândită și amplasată în mod optim. N-are nevoie să producă bilete costisitoare.

Implementarea sistemului gratuit presupune că municipalitatea și agențiile relevante vor întreprinde cât mai puține acțiuni. Această simplitate diminuează riscul comiterii gafelor de către municipalitate, cu care deja suntem deprinși.

Diminuarea poluării. Transportul public gratuit are potențialul de a converti șoferii în pasageri. Pentru valorificarea acestui potențial este nevoie de măsuri restrictive adiționale pentru utilizarea transportului privat. În prezent, transportului rutier îi revine o cotă de 88% din toți poluanții atmosferici. O contribuție majoră o au cele 218.858 de autoturisme private înregistrate în municipiu, care în mediu transportă doar 1,59 pasageri per călătorie. Pe de altă parte, troleibuzele pot transporta până la 100 de pasageri pe parcursul unei curse și sunt cele mai ecologice unități de transport din Chișinău.
 

Sursă: https://www.reuters.com/ Parisul ia în considerație TPG pentru a lupta cu poluarea

Așadar, implementarea transportului public gratuit poate diminua emisiile toxice în atmosferă.

Dezavantajele transportului public gratuit

Disponibilizare masivă. Prestarea serviciului de transport gratuit nu necesită profesii precum conductori și revizori de bilete. Sumar, doar la RTEC nu va mai fi nevoie de peste 700 de oameni. Acesta probabil este cel mai important dezavantaj al sistemului. Acești oameni trebuie redirecționați spre alte activități. O soluție aici ar fi crearea unui sistem de parcaj stradal Pay and Display, care ar avea nevoie de sute de angajați. Aceeași problemă persistă și în cazul sistemului de taxare electronică. Totuși, sistemul electronic are nevoie de sute de angajați pentru distribuția biletelor la ghișee.

Creșterea cererii. Sporirea numărului de pasageri în transportul public va aglomera unitățile existente de transport și va face necesară procurarea de unități noi și extinderea plafonului rețelei de contact. Creșterea cererii implică necesitatea de a investi în sistem. În sistemul curent, ne confruntăm deja cu lipsa unităților de transport necesare. O eventuală gratuitate ar acutiza și mai mult situația. Partea bună ar fi că vor exista mai mulți stimuli pentru a moderniza și extinde parcurile de vehicule.

Imposibilitatea optimizării fluxului de unități de transport. Un avantaj major al sistemului de taxare electronică, comparativ cu TPG, este faptul că ar oferi date reale despre fluxul de pasageri după ore, stații și rute, ceea ce ar facilita planificarea optimă a transportului public. În cazul TPG, va fi necesară identificarea unor metode alternative de monitorizare și optimizare.

Mijloace adiționale pentru subvenționare. Costul de transportare în sistemul TPG este mai mic decât cel curent. Totuși, eliminand încasările obținute din vânzarea biletelor, municipalitatea va avea nevoie să identifice surse adiționale de finanțare. În prezent, municipalitatea subsidiază RTEC cu peste 250 de milioane de lei (inclusiv mijloace pentru modernizarea parcului de troleibuze), din aproximativ 450 de milioane de lei cât e bugetul RTEC. Dacă eliminăm salariile și costurile conexe profesiei de conductor, costurile RTEC se vor situa undeva între 350 și 400 de milioane de lei. Deci, municipalitatea va trebui să identifice încă 100 - 150 milioane pentru a asigura sistemul TPG. Haideți să vedem unde putem identifica aceste surse adiționale de finanțare.

Finanțarea transportului public gratuit

Sursă: https://www.europarl.europa.eu/

Setarea unei industrii de parcaj stradal. Fie că te duci la Nord în Lvov, fie la Est în Odesa, fie la Vest în Iași, găsești un sistem de parcare cu plată. Sistemul de parcare cu plată este necesar pentru a combate parcarea neregulamentară, pentru a controla numărul de mașini dintr-un anumit sector și pentru a înregistra venituri. Aceste venituri pot fi utilizate pentru a întreține sistemul TPG. În 2017, orașul Skopje a dublat taxele de parcare și a făcut gratuită călătoria cu transportul public.

Implementarea unei taxe severe de mediu - poluatorul plătește. În Republica Moldova principala sursă de poluare a atmosferei este transportul auto care anual înregistrează evoluții în creșterea numărului de autovehicule, creșterea consumului de carburanți și respectiv a emisiilor de substanțe poluante. Mașinilor le revine cota de 88% din totalul poluanților expulzați în atmosferă. Expunerea la asemenea concentrații de poluanți are efecte adverse asupra sănătății. Concentrația cea mai mare de mașini este în Chișinău. Aceste circumstanțe justifică o taxă locală severă pentru poluare. Doar 700 de lei per autoturism privat pe an (doi lei pe zi) ar permite colectarea fondurilor necesare pentru RTEC. Cei 700 de lei sunt mult prea puțini, pentru că taxa ar trebui să includă și compensări pentru fondul CNAM.

Taxa municipală de drum. În prezent, șoferii plătesc impozit rutier republican. Concentrația cea mai mare de mașini este în Chișinău, unde sunt înregistrate o treime din toate mașinile republicii. Respectiv, asupra infrastructurii din capitală se exercită o presiune adițională, fapt care justifică taxarea adițională. O parte din această taxă poate fi redirecționată spre RTEC și PUA.

Amendarea pentru parcare neregulamentară. Dacă este aplicată consistent, poate deveni o sursă substanțială de venit.

Taxă de congestionare. În Londra se plătesc 11,50 lire sterline pe zi pentru intrarea cu mașina privată într-o zonă centrală a orașului. Această sumă reprezintă 0.38% din salariul mediu. 0.38% din salariul mediu din Moldova reprezintă aproximativ 25 de lei. Dacă am aplica în Chișinău o asemenea taxă, doar intrarea a 16 mii de mașini pe zi (7% din numărul total de mașini înregistrate în Chișinău) în zona congestionată ar acoperi necesitatea de 150 de milioane de lei pentru RTEC.

Există multe oportunități de colectare justificată a fondurilor necesare. Multe din aceste măsuri, cum ar fi parcajul stradal cu plată, trebuiau să fie implementate decenii în urmă. Încă nu e târziu să începem să colectăm acești bani și să-i investim în mobilitatea și sănătatea comună.

Părerea responsabililor

Am încercat să aflăm și părerea reprezentanților Primăriei capitalei la acest subiect. Iată ce ne-au spus ei:

Victor Chironda, viceprimar de Chișinău: N-am văzut nici o persoană care să spună că doi lei la troleibuz este scump, respectiv mai ieftin decât atât nu știu dacă poate fi. Faptul că transportul public este ieftin sau gratuit nu-l face mai avantajos, mai atrăgător. Dacă el este gratuit sau foarte ieftin și merge prost prin ambuteiaje și unitățile de troleibuz sau autobuz sunt mizerabile, atunci persoanele nu-l vor folosi mai des. De aceea, în afară de prețul călătoriei, este important să asigurăm și calitatea serviciilor oferite. Transportul public trebuie să circule la timp, să aibă acoperire maximă în oraș și să aibă condiții decente - să nu fie aglomerație, să fie curat în salon, să fie aer condiționat ș.a.m.d. De asta, nu știu care ar fi avantajul direct al faptului că transportul public ar fi gratuit. Ok, poate oamenii n-ar plăti pentru el, însă asta în situația actuală nu l-ar face cu nimic mai atractiv.

Nu există nimic gratuit pe lume. Asta ar fi posibil doar cu o evidență strictă a persoanelor care-l utilizează, pentru că gratuit ar fi doar pentru rezidenții orașului. Persoanele trebuie să fie documentate. Dar asta e foarte greu să monitorizezi, în oraș locuiesc oameni care nu sunt la evidență. E foarte greu să investești să dezvolți parcul și să asiguri o calitate cât de cât, dacă nu există o finanțare masivă sau, să zic așa, o componentă de venit. Problema de fapt este cum noi monitorizăm acest venit și cum noi facem așa ca el să fie cât mai mare, adică să crească baza călătorilor. Deci transportul public nu trebuie să fie ieftin sau gratuit și prost. El poate să fie scump, dar trebuie să fie calitativ, ca oamenii care folosesc mașina să fie încurajați să utilizeze transportul public. Atunci crește și baza de venit în acest domeniu și atunci ai din ce face investiții - poți să cumperi unități noi de transport, poți să extinzi rețelele, poți să construiești stații de transbordare ș.a.m.d. Nu știu dacă am putea la această etapă să asigurăm un transport public în totalitate gratuit. Noi și așa transportăm gratuit multe categorii de călători, încât nu știu dacă mai este vreun oraș în lume cu un așa sistem. Teoretic ar fi posibil, însă în situația noastră actuală în care se află sistemul de transport public, n-ar ajuta, dar ar înrăutăți și mai mult situația.

Dorin Ciornîi, director Regie Transport Electric Chișinău: Sunt și avantaje și dezavantaje. În primul rând avantajele le găsim pentru pasageri, utilizatorii transportului public. Dezavantajele apar atunci când nu este supravegheată unitatea de transport. Sunt unii pasageri de rea-credință care sau vandalizează sau lasă mult gunoi în unitatea de transport. Cu această problemă, dacă nu greșesc, s-au confruntat colegii din Tallinn, unde transportul este gratuit. Plus la toate, în primăvară, atunci când transportul public a fost gratuit, a crescut cu câteva procente numărul călătorilor. Deci pasagerii, neavând necesitatea stringentă, oricum îl folosesc, pentru că e gratuit. Dacă discutăm de un transport public gratuit, atunci și impozitele ar trebui să fie direct proporționale. Dacă noi am oferi un transport public calitativ și gratuit, atunci și taxele ar fi altele. Dar pentru a transporta un număr mare de călători este nevoie și de unități de transport suficiente. Trebuie să existe un echilibru între necesitățile populației și situația existentă. Această problemă trebuie analizată multiaspectual.

În loc de concluzii

Sistemul de transport public gratuit este cel mai ieftin, cel mai inclusiv, cel mai accesibil, cel mai ușor de implementat și cel mai ușor de utilizat sistem de transport. Are potențial ecologic mult mai mare decât sistemul de taxare electronică. În același timp, TPG implică disponibilizarea masivă a conductorilor de la RTEC și PUA, la fel ca și sistemul electronic. Spre deosebire de sistemul electronic, nu are potențial de monitorizare și racordare a unităților de transport la fluxul de pasageri. În lipsa veniturilor din vânzărea de bilete, necesită colectarea de fonduri adiționale. 

Oficialii din sistemul de transport din zonele unde transportul public este gratuit spun că se merită acest sistem, chiar dacă vine cu anumite costuri. Unele orașe din Franța și Germania iau în considerație implementarea sistemului gratuit doar pentru a reduce din trafic și din poluare.

Totuși, în contextul rigidității ideologice a municipalității, se pare că orășenii nu vor beneficia de avantajele unui sistem gratuit. TPG rămâne a fi un vis, iar noi vom continua să utilizăm un sistem mai scump, setat de oameni care se plimbă cu autoturismul personal.

Conform articolului 27 al Constituției Republicii Moldova, dreptul cetățenilor la liberă circulație este garantat. Orice alt sistem decât cel gratuit împiedică exercitarea acestui drept.

* Autor: Cristian Velixar, participant în cadrul Academiei de Jurnalism Participativ

Susține AGORA

AGORA arată realitatea în care trăim, fără a o distorsiona sau a ascunde adevărul. În fiecare zi îți oferim știri adevărate și echidistante. Susține-ne să îți livrăm conținutul relevant, de care ai nevoie. Durează doar 1 minut.

Ai deja cont? Autentifică-te aici.

Dacă tot ai ajuns aici…

… vrem să-ți cerem o favoare. Sute de mii de oamenii intră pe AGORA, lună de lună, pentru informație de calitate. Noi credem că toți oamenii merită acces la informație corectă, verificată și explicată. Tocmai din această cauză vrem să păstrăm știrile și articolele pe care le facem accesibile pentru toată lumea.

La acest site de știri independent, arătăm zilnic acțiunile celor de la putere și tot ce se întâmplă în țară. Nu avem în spate oligarhi, jurnalismul pe care îl facem este liber de orice părtinire politică. Cu ajutorul tău vom continua să scoatem adevărul la suprafață și vom continua să dezvoltăm proiecte media noi care să inspire.

Suntem determinați să asigurăm un jurnalism care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțeleagă mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească atât pe timpuri de criză sau pandemie, cât și în afara ei. Munca noastră nu ar fi posibilă fără cititorii noștri, care ne susțin și ne încurajează.

Fiecare contribuție este valoroasă pentru activitatea redacției.
Ia-ți un Abonament și fii alături de AGORA. Durează doar 1 minut. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
Transportul public, arena de purtare incorectă a măștilor de protecție. La ce pericole se expun cei care încearcă „să ducă de nas sistemul” (FOTO)

Transportul public, arena de purtare incorectă a măștilor de protecție. La ce pericole se expun cei care încearcă „să ducă de nas sistemul” (FOTO)

Primăria Chișinău dezminte: Numărul gheretelor nu crește. Acestea sunt amplasate pentru sezonul estival conform unei scheme

Primăria Chișinău dezminte: Numărul gheretelor nu crește. Acestea sunt amplasate pentru sezonul estival conform unei scheme

Microbuzele ar putea dispărea din capitală, nu și taxatorii din troleibuze. Problemele din sistemul de transporturi, discutate la ON&OFF the Record (VIDEO)

Microbuzele ar putea dispărea din capitală, nu și taxatorii din troleibuze. Problemele din sistemul de transporturi, discutate la ON&OFF the Record (VIDEO)

Cum soluționăm problema transportului public din Chișinău și când scăpăm de microbuze. 10 idei discutate la „ON&OFF the Record”

Cum soluționăm problema transportului public din Chișinău și când scăpăm de microbuze. 10 idei discutate la „ON&OFF the Record”

Avocatul Igor Popa, șase acuzații în adresa lui Filat și Plahotniuc

Avocatul Igor Popa, șase acuzații în adresa lui Filat și Plahotniuc

Igor Dodon, despre inaugurarea Arenei Chișinău: De la „gata în proporție de 99,9%”, la „mai sunt necesare investiții de zeci de milioane de lei” (VIDEO)

Igor Dodon, despre inaugurarea Arenei Chișinău: De la „gata în proporție de 99,9%”, la „mai sunt necesare investiții de zeci de milioane de lei” (VIDEO)

Advertoriale
Mai multe familii care au avut de suferit în urma pandemiei de COVID-19 au primit colete cu donații din partea Misiunii Sociale „Diaconia” (VIDEO)

Mai multe familii care au avut de suferit în urma pandemiei de COVID-19 au primit colete cu donații din partea Misiunii Sociale „Diaconia” (VIDEO)

Victoriabank anunță noi funcționalități în aplicația de online banking VB24

Victoriabank anunță noi funcționalități în aplicația de online banking VB24

Echipa de medici Medpark: Abordăm cancerul multidisciplinar și în echipă

Echipa de medici Medpark: Abordăm cancerul multidisciplinar și în echipă

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Aceleași măști, dar altă piesă. Cum pandemia ar putea schimba tabloul „voturilor salvatoare” ale diasporei
    Podcastul „Bilet în Parlament”: Aceleași măști, dar altă piesă. Cum pandemia ar putea schimba tabloul „voturilor salvatoare” ale diasporei
  • Oameni ca tine: Radu Țurcan, ghidul montan care a schimbat frica de înălțime pe destinația „sus” (FOTO, VIDEO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Turnați vin și dați COVID-ul, hop, hop, hop și-Athos (AUDIO)
  • Diana Boico, despre educația financiară în rândul femeilor, cum e să fii parteneră Ogilvy, tendințe în publicitate și psihiatrie | Nota de Plată (VIDEO)
  • Oameni ca tine: Alex Buretz, tânărul care transformă toată drama socială și politică a țării în caricaturi cu subînțeles (VIDEO)
ȘTIRI DE PE EA.MD
  • 3 metode simple să-ți decorezi locuința cu articole din neon
  • Banane și pancake-uri: combinația reușită pentru gust intensiv și mic dejun delicios (Foto)
Cele mai populare
  • 1
    „Nu este vorba de mii de lei”. Cheltuielile pentru tratamentul COVID-19 la domiciliu n-ar depăși prețul paracetamolului și vitaminei C, susține Dumbrăveanu
  • 2
    România: Poliția a dat buzna la un botez cu 250 de persoane. Organizatorul, amendat pentru încălcarea regulilor impuse pe timp de pandemie
  • 3
    Un profesor din Ocnița, acuzat că ar face politică la școală. Chicu: „Încalcă orice cod posibil prin comportament”
  • 4
    Record absolut de cazuri de coronavirus. În ultimele 24 de ore, au fost testate pozitiv 786 persoane
Autentificare
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.