
Guvernul a aprobat condițiile și modul în care vor fi oferite indemnizațiile urmașilor personalului medical decedat în lupta cu COVID-19
Urmașii medicilor, asistenților medicali, felcerilor, farmaciștilor, medicilor și felcerilor laboranți, infirmierilor și conducătorilor auto din asistența medicală prespitalicească, care au pierdut lupta cu COVID-19, vor primi indemnizații din partea statului. O hotărâre în acest sens a fost aprobată de Cabinetul de Miniștri. Astfel, autoritățile au decis că indemnizațiile vor fi plătite din bugetul de stat și au identificat condițiile în care alocațiile vor ajunge la beneficiari.
・
Cine poate primi indemnizația?
Dreptul la indemnizație se acordă soțului supraviețuitor, pentru o perioadă de 5 ani de la data decesului întreținătorului, copiilor până la vârsta de 18 ani sau, dacă își continuă studiile în instituții de învățământ de zi -până la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 23 de ani.
De asemenea, indemnizațiile se pot oferi unuia dintre părinți.
Stabilirea, evidența și organizarea plății indemnizației urmașilor personalului medical decedat ca urmare a desfășurării activității medicale în lupta cu Covid-19 se efectuează de Casa Națională de Asigurări Sociale.
În ce condiții urmașii lucrătorilor medicali răpuși de COVID-19 sunt eligibili pentru a primi indemnizația?
Indemnizația în cazul decesului personalului medical în urma desfășurării activității medicale în lupta cu COVID-19 se acordă urmașilor, dacă decesul întreținătorului a survenit în urma infectării în cadrul desfășurării nemijlocite a activității medicale în lupta cu COVID-19.
Cererea pentru stabilirea indemnizației se depune de persoana care a obținut dreptul la indemnizație sau tutorele (curatorul) acesteia, cu prezentarea documentelor confirmative la casa teritorială de asigurări sociale, unde se înregistrează în mod obligatoriu.
Actele necesare
La cererea de stabilire a indemnizației în cazul decesului personalului medical în urma desfășurării activității medicale în lupta cu COVID-19 se anexează următoarele documente în original și în copie:
1) actul de identitate al solicitantului;
2) certificatul de deces al întreținătorului;
3) certificatul de căsătorie;
4) certificatul ce confirmă că persoana decedată a participat nemijlocit la acțiuni medicale împotriva COVID-19, eliberat de instituția medicală în care a activat persoana, aprobat în modul stabilit de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale;
5) copia certificatului constatator de deces (formular 106/e), eliberat de Agenția Națională pentru Sănătate Publică (care confirmă cauza decesului – COVID-19);
6) certificatul despre studii în instituții de învățământ de zi (secundar, mediu de specialitate și superior) al copilului în vârstă de la 18 la 23 de ani;
7) acte de stare civilă, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul.
Indemnizația se stabilește de la data decesului, dacă cererea și actele necesare trebuie să fie depuse în termen de 90 de zile de la această dată. În cazul în care cererea și actele necesare au fost depuse după expirarea acestui termen, indemnizația se acordă de la data prezentării ultimului act necesar.
Suma indemnizației
Baza de calcul a indemnizației o constituie venitul mediu lunar realizat și declarat al întreținătorului decedat în ultimele 12 luni calendaristice premergătoare lunii decesului. Lunile în care persoana s-a aflat în concediu se substituie cu același număr de luni calendaristice imediat premergătoare perioadei incluse în calcul.
Pentru stabilirea indemnizației se ia în calcul venitul lunar realizat și declarat la toate unitățile în care întreținătorul decedat a desfășurat activități ce se confirmă în baza informației din Registrul de stat al evidenței individuale în sistemul public de asigurări sociale.
Cuantumul lunar al indemnizației se calculează diferențiat, în funcție de categoria beneficiarului, după cum urmează:
1) pentru soțul supraviețuitor – în mărime de 50% din baza de calcul;
2) în cazul copiilor – în mărime de 75% din baza de calcul pentru fiecare urmaș;
3) în cazul părinților – în mărime de 50% din baza de calcul.
Cheltuielile pentru realizarea acestei hotărâri vor fi acoperite din contul mijloacelor bugetului de stat.