După explozia devastatoare din 4 august a unui depozit cu nitrat de amoniu din portul orașului Beirut, cetățenii libanezi au asaltat străzile pentru a-și exprima starea de șoc, furia și durerea. Însă, mai presus de toate, ei au cerut răspunsuri: De unde provin cele aproape trei mii de tone de substanțe chimice explozive și cine era proprietarul lor? De ce nava uzată care a adus materialul periculos în Liban a sfârșit blocată în portul orașului încă la sfârșitul anului 2013? Și, cum se face că substanțele chimice sechestrate au stat mai bine de jumătate de deceniu într-un depozit nesigur, până când s-a produs tragedia? RISE Moldova prezintă investigația „A Hidden Tycoon, African Explosives, and a Loan from a Notorious Bank: Questionable Connections Surround Beirut Explosion Shipment”, realizată de OCCRP. La această anchetă au muncit 26 de reporteri de investigație.
O echipă internațională de jurnaliști de investigație a descoperit noi fapte care au precedat explozia din portul Beirut și în urma căreia 182 de persoane și-au pierdut viața, peste șase mii au fost rănite, iar câteva sute de mii au rămas fără acoperiș deasupra capului.
Reporterii au descoperit că sursa tragediei pornește din lumea invizibilă a comerțului off-shore, unde companiile cu acționariat secret și guvernele permisive îi lasă pe afaceriștii dubioși să lucreze din umbră.
Printre cei conectați clandestin la nava „Rhosus” și la voiajul său final se regăsesc un magnat cipriot din domeniul transporturilor maritime, o bancă notorie din Liban și o fabrică din estul Africii cercetată anterior pentru conexiuni cu comerțul ilicit de arme.
În rezultatul investigației comune, care a cuprins 10 țări, reporterii au descoperit următoarele fapte:
- Igor Greciușkin nu era proprietarul navei „Rhosus”, ci doar o închiria prin intermediul unei companii off-shore înregistrată în Insulele Marshall. Documentele obținute arată că nava aparținea de fapt lui Charalambos Manoli, un magnat cipriot în domeniul transporturilor maritime. Manoli a negat acest fapt, însă a refuzat să prezinte acte care ar dovedi contrariul.
- Manoli deținea nava printr-o companie înregistrată în Panama, jurisdicție off-shore notorie prin secretomania sa, iar corespondența venea în Bulgaria. El a înregistrat-o în Republica Moldova, o țară cunoscută datorită reglementărilor vagi pentru navele care își arborează „pavilionul comodității”. Pentru a face acest lucru, el a utilizat o altă companie de-a sa, Geoship. Apoi, o altă companie de-a lui Manoli, cu sediul în Georgia, a certificat nava ca fiind aptă pentru navigație – deși ea era într-o stare atât de proastă, încât câteva zile mai târziu a fost sechestrată în Spania.
- În timpul ultimei călătorii a navei, Manoli era dator băncii libaneze FBME, instituție care a rămas în repetate rânduri fără licență pentru presupuse infracțiuni de spălare de bani, inclusiv în favoarea grupării militare șiite Hezbollah și a unei companii conectată la programul de arme de distrugere în masă din Siria. La un anumit moment, „Rhosus” a fost gajata la banca respectivă.
- Cumpărătorul nitratului de amoniu transportat de „Rhosus” – o fabrică de explozibil din Mozambic, face parte dintr-o rețea de companii cercetate anterior pentru trafic de arme și ar fi furnizat dispozitive explozibile folosite de teroriști. Fabrica nu a încercat niciodată să revendice nitratul de amoniu abandonat în portul Beirut.
- Intermediarul operațiunii de livrare – Savaro Limited, o companie britanică inactivă în perioada respectivă, a convins în 2015 un judecător libanez să permită testarea calității nitratului de amoniu, cu intenția ulterioară de a-l revendica. Atunci s-a constatat că stocul se află în condiții precare, iar compania nu a mai încercat să recupereze nitratul de amoniu.
Noile dezvăluiri arată cum, aproape la fiecare etapă, transportul mortal de pe „Rhosus” a fost conectat la actori care foloseau structuri off-shore și supravegherea relaxată a autorităților pentru a lucra din umbră.
Citește întreaga investigație pe RISE Moldova.
Vezi și aceste știri

Șefului vămii din Beirut, anchetat sub arest: Substanța ce a produs explozia devastatoare ar fi fost stocată în port de șase ani

Imagini de la înălțime: Cum arată Beirutul la zece zile de la deflagrație (VIDEO)

Unde e acum nava Rhosus, blamată de explozia din Beirut (Mold-Street)

Departamentului de Stat al SUA: FBI se va implica în cazul exploziei din portul Beirut

Povestea bebelușului care s-a născut în timpul exploziilor devastatoare de la Beirut: „A venit pe lume la lumina telefoanelor mobile”

Explozia din Beirut a fost atât de puternică, încât s-a resimțit la 240 de kilometri, până în Cipru
Advertoriale

Ești în căutarea unei locuințe? Află care sunt avantajele și dezavantajele unei case în chirie

Impactul bruxismului asupra organismului și a vietii unui pacient. Cum pot fi remediate consecințele acestuia printr-un tratament stomatologic la Smile Dent Team
