Nitratul de amoniu de pe nava Rhosus, încărcătura ce a cauzat explozia din Beirut, a fost comandat de o firmă din Mozambic, cercetată anterior pentru trafic de arme (RISE Moldova)

Nitratul de amoniu de pe nava Rhosus, încărcătura ce a cauzat explozia din Beirut, a fost comandat de o firmă din Mozambic, cercetată anterior pentru trafic de arme (RISE Moldova)
Foto: Hannah McKay / Reuters

După explozia devastatoare din 4 august a unui depozit cu nitrat de amoniu din portul orașului Beirut, cetățenii libanezi au asaltat străzile pentru a-și exprima starea de șoc, furia și durerea. Însă, mai presus de toate, ei au cerut răspunsuri: De unde provin cele aproape trei mii de tone de substanțe chimice explozive și cine era proprietarul lor? De ce nava uzată care a adus materialul periculos în Liban a sfârșit blocată în portul orașului încă la sfârșitul anului 2013? Și, cum se face că substanțele chimice sechestrate au stat mai bine de jumătate de deceniu într-un depozit nesigur, până când s-a produs tragedia? RISE Moldova prezintă investigația „A Hidden Tycoon, African Explosives, and a Loan from a Notorious Bank: Questionable Connections Surround Beirut Explosion Shipment”, realizată de OCCRP. La această anchetă au muncit 26 de reporteri de investigație. 

O echipă internațională de jurnaliști de investigație a descoperit noi fapte care au precedat explozia din portul Beirut și în urma căreia 182 de persoane și-au pierdut viața, peste șase mii au fost rănite, iar câteva sute de mii au rămas fără acoperiș deasupra capului.

Reporterii au descoperit că sursa tragediei pornește din lumea invizibilă a comerțului off-shore, unde companiile cu acționariat secret și guvernele permisive îi lasă pe afaceriștii dubioși să lucreze din umbră.

Printre cei conectați clandestin la nava „Rhosus” și la voiajul său final se regăsesc un magnat cipriot din domeniul transporturilor maritime, o bancă notorie din Liban și o fabrică din estul Africii cercetată anterior pentru conexiuni cu comerțul ilicit de arme.

În rezultatul investigației comune, care a cuprins 10 țări, reporterii au descoperit următoarele fapte:

  • Igor Greciușkin nu era proprietarul navei „Rhosus”, ci doar o închiria prin intermediul unei companii off-shore înregistrată în Insulele Marshall. Documentele obținute arată că nava aparținea de fapt lui Charalambos Manoli, un magnat cipriot în domeniul transporturilor maritime. Manoli a negat acest fapt, însă a refuzat să prezinte acte care ar dovedi contrariul.
  • Manoli deținea nava printr-o companie înregistrată în Panama, jurisdicție off-shore notorie prin secretomania sa, iar corespondența venea în Bulgaria. El a înregistrat-o în Republica Moldova, o țară cunoscută datorită reglementărilor vagi pentru navele care își arborează „pavilionul comodității”. Pentru a face acest lucru, el a utilizat o altă companie de-a sa, Geoship. Apoi, o altă companie de-a lui Manoli, cu sediul în Georgia, a certificat nava ca fiind aptă pentru navigație – deși ea era într-o stare atât de proastă, încât câteva zile mai târziu a fost sechestrată în Spania.
  • În timpul ultimei călătorii a navei, Manoli era dator băncii libaneze FBME, instituție care a rămas în repetate rânduri fără licență pentru presupuse infracțiuni de spălare de bani, inclusiv în favoarea grupării militare șiite Hezbollah și a unei companii conectată la programul de arme de distrugere în masă din Siria. La un anumit moment, „Rhosus” a fost gajata la banca respectivă.
  • Cumpărătorul nitratului de amoniu transportat de „Rhosus” – o fabrică de explozibil din Mozambic, face parte dintr-o rețea de companii cercetate anterior pentru trafic de arme și ar fi furnizat dispozitive explozibile folosite de teroriști. Fabrica nu a încercat niciodată să revendice nitratul de amoniu abandonat în portul Beirut.
  • Intermediarul operațiunii de livrare – Savaro Limited, o companie britanică inactivă în perioada respectivă, a convins în 2015 un judecător libanez să permită testarea calității nitratului de amoniu, cu intenția ulterioară de a-l revendica. Atunci s-a constatat că stocul se află în condiții precare, iar compania nu a mai încercat să recupereze nitratul de amoniu.

Noile dezvăluiri arată cum, aproape la fiecare etapă, transportul mortal de pe „Rhosus” a fost conectat la actori care foloseau structuri off-shore și supravegherea relaxată a autorităților pentru a lucra din umbră.

Citește întreaga investigație pe RISE Moldova.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Șefului vămii din Beirut, anchetat sub arest: Substanța ce a produs explozia devastatoare ar fi fost stocată în port de șase ani

Șefului vămii din Beirut, anchetat sub arest: Substanța ce a produs explozia devastatoare ar fi fost stocată în port de șase ani

Imagini de la înălțime: Cum arată Beirutul la zece zile de la deflagrație (VIDEO)

Imagini de la înălțime: Cum arată Beirutul la zece zile de la deflagrație (VIDEO)

Unde e acum nava Rhosus, blamată de explozia din Beirut (Mold-Street)

Unde e acum nava Rhosus, blamată de explozia din Beirut (Mold-Street)

Departamentului de Stat al SUA: FBI se va implica în cazul exploziei din portul Beirut

Departamentului de Stat al SUA: FBI se va implica în cazul exploziei din portul Beirut

Povestea bebelușului care s-a născut în timpul exploziilor devastatoare de la Beirut: „A venit pe lume la lumina telefoanelor mobile”

Povestea bebelușului care s-a născut în timpul exploziilor devastatoare de la Beirut: „A venit pe lume la lumina telefoanelor mobile”

Explozia din Beirut a fost atât de puternică, încât s-a resimțit la 240 de kilometri, până în Cipru

Explozia din Beirut a fost atât de puternică, încât s-a resimțit la 240 de kilometri, până în Cipru

Advertoriale
Ești în căutarea unei locuințe?  Află care sunt avantajele și dezavantajele unei case în chirie

Ești în căutarea unei locuințe? Află care sunt avantajele și dezavantajele unei case în chirie

Impactul bruxismului asupra organismului și a vietii unui pacient. Cum pot fi remediate consecințele acestuia printr-un tratament stomatologic la Smile Dent Team

Impactul bruxismului asupra organismului și a vietii unui pacient. Cum pot fi remediate consecințele acestuia printr-un tratament stomatologic la Smile Dent Team

Tork -  brandul Nr.1 în Europa - acum și în Moldova. Unde pot fi găsite cele mai căutate produse și soluții profesionale de igienă

Tork - brandul Nr.1 în Europa - acum și în Moldova. Unde pot fi găsite cele mai căutate produse și soluții profesionale de igienă

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Moldova, I am back! | Natalia și Sergiu Nicoriuc s-au întors în țară după 14 ani de muncă în străinătate și s-au apucat de lemnărit (VIDEO)
    Moldova, I am back! | Natalia și Sergiu Nicoriuc s-au întors în țară după 14 ani de muncă în străinătate și s-au apucat de lemnărit (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: În căutarea jobului perfect (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Tatiana Miron, tânăra care a decis să revină din Spania pentru a dezvolta satele din Moldova (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Liderii lumii - sub lupă (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Dumitru și Emanuela Ciuprina, tinerii care au schimbat Bucureștiul pe satul Lunga din Florești (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Dodon, mesaj din izolator: Guvernarea îl înlătură pe cel de care se teme
  • 2
    Masacru într-o școală din Texas, SUA: Un tânăr a împușcat mortal 19 copii și doi adulți
  • 3
    Întreprinderea „Artemsol” din Ucraina, care exporta sare pe piața din Moldova, nu mai activează. Clădirea și depozitele, bombardate
  • 4
    Fostul deputat român, Cristian Rizea, ar fi fost amendat cu 1.500 de lei pentru parcare neregulamentară în centrul capitalei
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.