În Republica Moldova există o categorie de afaceriști care încearcă să-și impulsioneze afacerea grație unui brand notoriu. Este cazul lui Sacara Timofei și Sacara Pavel, care au încercat să înregistreze în 2013 și 2014 marca „Angry Birds” pentru produse alimentare și băuturi alcoolice (categoriile 29, 30, 31 și 33).

Compania Rovio Entertainment Ltd s-a adresat la Agenției de Stat pentru Proprietate Intelectuala (AGEPI) precum și în instanța de judecată pentru a obține dreptul ca mărcile internaţionale “ANGRY BIRDS” să fie introduse în Registrul Mărcilor Notorii şi în Baza de Date „Mărci Naţionale”.

„Titularul de drept a mărcii comerciale a aflat de cererile depuse de Sacara Timofei și Sacara Pavel și a depus o opoziție prin care a informat AGEPI că este contra înregistrării acestei mărci, oferind argumentele respective .

Potrivit legii există posibilitatea de a solicita constatarea notorietății unei mărci atunci când aceasta este una foarte cunoscută pe teritoriul Republicii Moldova. Ei au utilizat această prevedere și a fost constatată notorietatea mărcii. Curtea Supremă de Justiție a constatat că Rovio Entertainment Ltd a adus suficiente probe pentru a demonstra notorietatea mărcii pe teritoriul Republicii Moldova,”  afirmă vice-directorul AGEPI, Ion Țigănaș.

Înregistrarea unei mărci notorii pe teritoriul țării noastre oferă o protecție a utilizării acestei denumiri în toate sferele economiei. La momentul de față în țară există 27 de mărci notorii.

În prezent aș putea spune că înregistrarea mărcilor din țara noastră a ajuns la maturitate. vice-directorul AGEPI, Ion Țigănaș.

Rovio Entertainment Limited este un dezvoltator finlandez de jocuri video și de divertisment cu sediul bazat în Espoo. Compania a fost înființată în anul 2003 ca un studio de dezvoltare al jocurilor pentru telefonul mobil. Rovio a devenit foarte cunoscută pentru crearea jocului video Angry Birds. În decembrie 2009 compania a lansat Angry Birds, un joc de praștie-puzzle pentru iPhone care a ajuns pe locul 1 în Apple App Store. Jocul a primit denumirea de Angry Birds, deoarece a fost descărcat de 1 milion de ori și a ajuns unul dintre cele mai vândute jocuri din Apple App Store. La 9 mai 2012, Angry Birds a ajuns la 1 miliard de descărcări.

Ulterior solicitanții din Republica Moldova au retras din propria inițiativă cererea pentru înregistrarea acestei mărci. Poate fi presupus că nu mai aveau șanse pentru a o înregistra, fie că nu s-au mai arătat interesați de marca respectivă.

„Înregistrarea cu rea credință în Republica Moldova este un fenomen care a fost deja constat în țara noastră, atunci când solicitanții înregistrează mărci pentru a bloca activitatea unei alte persoane. Totuși ne bucură faptul că acest fenomen este mai puțin frecvent, ceea ce poate fi explicat prin măsurile întreprinse de AGEPI în această privință, de asemeni avem o practică judecătorească foarte corectă în această privință. Judecătorii din Moldova au înțeles foarte bine acest fenomen, atunci când anumite persoane încearcă să-și atribuie drepturile care aparțin altor persoane.
În prezent aș putea spune că înregistrarea mărcilor din țara noastră a ajuns la maturitate. Se întâlnesc din ce în ce mai mar înregistrări cu rea voință și mai puține „mărci moarte”, care erau înregistrate, fără utilizarea acestora, declară Ion Țigănaș

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!