Șapte sugestii care ajută la recuperarea de după COVID-19. Recomandările, adresate în special celor care o suferit o formă gravă

Șapte sugestii care ajută la recuperarea de după COVID-19. Recomandările, adresate în special celor care o suferit o formă gravă
poză simbol, sursa: familytimescny.com

Recuperarea de după o formă gravă de COVID-19 poate fi îndelungată și dificilă. Pentru a trece mai ușor peste toate problemele care pot apărea, specialiștii au venit cu o serie de recomandări, incluse într-o broșură realizată cu suportul Organizației Mondiale a Sănătății și al Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare. Exercițiile și recomandările de mai jos nu trebuie să înlocuiască nici un program personalizat de exerciții sau recomandările medicilor indicate la externarea din spital.

Respirația îngreunată

Sunt recomandate mai multe poziții care ar putea reduce dificultățile de respirație. Totodată, există tehnici de respirație – controlată și ritmică.

Respirația controlată poate ajuta la relaxare: „Așezați-vă într-o poziție confortabilă în care să vă puteți sprijini de ceva fix. Puneți o mână pe piept și cealaltă pe burtă. Închideți ochii, dacă acest lucru vă ajută să vă relaxați (altfel, lăsați-i deschiși) și. concentrați-vă pe respirație. Inspirați lent, pe nas (sau pe gură, dacă nu puteți pe nas) și apoi, expirați pe gură. Atunci când respirați, veți simți că mâna de pe burtă se ridică mai des decât cea de pe piept. Reduceți efortul la minim posibil și respirați lent, relaxat și calm”. 

Iar respirația ritmică este recomandată în cazul unor activități care ar putea implica un efort mai mare: „ Această activitate ar putea fi divizată în segmente mai mici, pentru o realizare mai ușoară, fără să obosiți sau să rămâneți fără aer la final. Inspirați înainte de a face „efortul” din această activitate, ca de exemplu, înainte de a urca o treaptă. Expirați când faceți efortul și anume, în timpul urcatului pe treaptă. Dacă vă este comod, inspirați pe nas și expirați pe gură”.

Exercițiile fizice

Exercițiile sunt o parte importantă a recuperării după formele grave de COVID-19. Ele pot contribui la îmbunătățirea condiției fizice, la reducerea dificultăților de respirație, la creșterea forței musculare. 

Efortul fizic este însă contraindicat în cazul următoarelor simptome: greață sau senzații de vomă, vertij sau senzație de amețeală, insuficiență respiratorie severă, palme umede sau transpirație, presiune toracică, durere crescândă. 

„Este normal să aveți dificultăți de respirație atunci când faceți exerciții și acest lucru nu e nici periculos, nici dăunător. Treptat, consolidarea condiției fizice vă va ajuta să aveți mai puține episoade legate de respirația dificilă. Pentru a vă îmbunătăți fizicul, atunci când veți face exerciții, trebuie să simțiți o dificultate respiratorie care se încadrează între moderată și aproape severă. Dacă respirați atât de greu încât nu puteți vorbi, reduceți din intensitate sau faceți o pauză până când respirația devine mai controlată”, spun specialiștii. 

Așadar, exercițiile încep cu încălzirea corpului, timp de aproximativ cinci minute:

Urmează exercițiile de fitness, care trebuie efectuate timp de 20-30 de minute, cinci zile pe săptămână.

De asemenea, sunt recomandate trei sesiuni pe săptămână de exerciții de consolidare. „Nu uitați să inspirați atunci când vă pregătiți de partea cea mai grea a exercițiului și să expirați când faceți efortul”, se spune în broșură.

Iar la final, pentru revenirea în starea normală, sunt recomandate exercițiile de relaxare, care durează în jur de cinci minute. Este vorba de mers încet sau pe loc timp de două minute, repetarea exercițiilor de încălzire și întinderea mușchilor. 

Probleme legate de voce 

Uneori, oamenii se pot confrunta cu dificultăți legate de vocea lor după ce au fost conectați la aparatul de respirație artificială. Dacă vocea este răgușită sau slabă, se recomandă ca persoanele să vorbească atunci când le este comod și să ia pauze pentru odihnirea vocii. Vocea nu trebuie forțată. Șoptitul poate afecta coardele vocale. Este contraindicat și strigatul. 

Există câteva modalități de exersare, până când cei afectați vor fi gata să vorbească din nou, precum fredonarea sub nas, însă fără a forța, utilizarea altor mijloace de comunicare, cum ar fi scrisul, sau sorbirea apei pe parcursul zilei pentru o bună funcționalitate a vocii. 

Cum se consumă alimentele 

Dacă ați fost intubat sau conectat la aparatul de ventilare cât ați fost internat, ați putea avea unele dificultăți legate de înghițirea alimentelor și a lichidelor. Această stare apare din cauza faptului că mușchii care participă la deglutiție (înghițire) sunt slăbiți. Prin urmare, pentru recuperarea dumneavoastră, este esențial să mâncați bine și să consumați apă/suc”, spune specialiștii. 

Cei care au dificultăți la înghițire, pot încerca următoarele tehnici:

- Când mâncați sau beți, stați drept. Nu mâncați și nu beți niciodată în poziție culcată.

- Rămâneți drept (așezat, în picioare, plimbați-vă) cel puțin 30 de minute după masă.

- Încercați alimente cu consistență diferită (solide, lichide) pentru a vedea dacă unele sunt mai ușor de înghițit comparativ cu altele. Ar fi bine să optați în primul rând pentru alimente moi, netede și/sau lichide sau să tăiați alimentele solide în bucățele mici.

- Concentrați-vă când mâncați sau beți. Încercați să mâncați într-un loc liniștit.

- Nu vă grăbiți când mâncați. Mâncați cu înghițituri mici, sorbiți câte puțin între înghițiturile de mâncare și mestecați totul foarte bine înainte de a înghiți.

- Să vă asigurați că ați terminat de înghițit înainte de a lua o altă înghițitură.

- Pe parcursul zilei, mâncați porții mici, dacă vă este dificil să mâncați porții obișnuite.

- Dacă tușiți sau vă înecați sau vă este greu să respirați când mâncați sau beți, faceți o pauză pentru a vă reveni.

Atenția

Este firesc ca oamenii care au avut stări grave, în special acei care au fost conectați la ventilatoare pulmonare în spital, să se confrunte cu dificultăți legate de focusarea atenției, memorare și gândirea lucidă. Aceste dificultăți ar putea să dispară în decursul câtorva săptămâni sau luni, deși la unele persoane ar putea persista pe termen mai lung. 

Ar putea fi utile strategii precum: exercițiul fizic, gimnastica pentru creier (hobby-uri sau activități noi, jocuri, lectura), împrospătarea memoriei cu ajutorul listelor, notițelor, dar și divizarea activităților pe grupuri separate, pentru a evita suprasolicitarea.

Faceți totul cu măsură 

În procesul de recuperare, persoanele se pot simți obosite, sufocate și slăbite, fiindcă toate acțiunile necesită energie. 

Tocmai pentru asta se recomandă, ajustarea așteptărilor la ceea ce puteți face într-o zi, economisirea energiei, realizarea tuturor activităților cu măsură. De asemenea, oamenii sunt îndemnați să accepte ajutorul celorlalți și să-și înceapă treptat activitățile. 

Stresul și anxietatea 

Aflarea în spital poate fi o experiență foarte stresantă, care ar putea avea un impact puternic asupra dispoziției. „Nu este ceva neobișnuit să simțiți stres, anxietate (sub forma sentimentelor de frică și neliniște) sau depresie (dispoziție proastă, tristețe). Amintirile despre aflarea în spital ar putea reveni, chiar dacă dumneavoastră nu vă doriți acest lucru”, spun specialiștii. 

Pentru a trece mai ușor peste aceste stări, se recomandă somnul suficient și calitativ, o alimentație sănătoasă și suficientă, dar și activitatea fizică, care poate reduce șansa de a avea o depresie. 

De asemenea, trebuie păstrate conexiunile sociale. Sunt recomandate activitățile relaxante și cele plăcute. 

Când să contactați medicul? 

Impactul spitalizării și al stării grave poate varia de la o persoană la alta. Este important de a contacta personalul medical, precum un medic de familie, un specialist în reabilitare sau un medic specialist, în cazul în care:

- există modificări legate de dificultățile respiratorii în timpul repausului, care nu se ameliorează după aplicarea tehnicilor de control al respirației descrise la pagina 4.

- vă este dificil să respirați la cea mai mică activitate și acest lucru nu se ameliorează chiar dacă optați pentru pozițiile de reducere a dificultăților respiratorii descrise la pagina 3.

- apar oricare dintre simptomele descrise la pagina 6 înainte sau după exersare.

- dacă atenția, memoria, gândirea nu se îmbunătățesc sau dacă nu scade nivelul de oboseală și vă este dificil să realizați activitățile de rutină sau vă împiedică să reveniți la muncă sau să îndepliniți alte sarcini.

- dacă dispoziția dumneavoastră se înrăutățește, mai ales dacă această stare persistă timp de câteva săptămâni.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Coronavirus: 835 de noi infectări și alte nouă decese

Coronavirus: 835 de noi infectări și alte nouă decese

Savanţii de la Chişinău au înregistrat o premieră în lupta cu noul coronavirus

Savanţii de la Chişinău au înregistrat o premieră în lupta cu noul coronavirus

Analiză: Impactul coronacrizei asupra economiei RM - scăderi de până la 70% în HoReCa și creștere substanțială în sectorul TIC

Analiză: Impactul coronacrizei asupra economiei RM - scăderi de până la 70% în HoReCa și creștere substanțială în sectorul TIC

Advertoriale
Bogdan Spuză a fost desemnat noul CEO al OTP Bank Moldova

Bogdan Spuză a fost desemnat noul CEO al OTP Bank Moldova

Dobândă avantajoasă și fără comision de acordare la refinanțarea afacerii la maib

Dobândă avantajoasă și fără comision de acordare la refinanțarea afacerii la maib

Promoție de la Victoriabank. Aveți zero lei comision la efectuarea transferurilor online în MDL dintr-un cont curent în altul

Promoție de la Victoriabank. Aveți zero lei comision la efectuarea transferurilor online în MDL dintr-un cont curent în altul

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Ce-și doresc femeile? Ce-și doresc bărbații? (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Ce-și doresc femeile? Ce-și doresc bărbații? (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Pune-un ban deoparte (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Totul despre bani (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Care-i treaba cu șefii, ce mașini conduc și de ce au camere video în birou (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Soluții noi pentru probleme vechi sau ce ne facem cu rănile căpătate la terenul de joacă (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Decis: O companie aeriană va opera de două ori pe săptămână zboruri de la Chișinău spre Budapesta
  • 2
    Republica Moldova se află pe locul 87 în lume, după cota utilizatorilor de criptomonede. Câți utilizatori sunt
  • 3
    Acuzat de trădare de patrie și cu averea sechestrată, ex-președintele ucrainean Petro Poroșenko a revenit în Ucraina
  • 4
    Turcia: Persoanele nevaccinate nu mai sunt obligate să facă test PCR pentru călătoriile cu avionul și alte mijloace de transport
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.