În ultimii doi ani, cel puțin cinci minore, victime a traficului de persoane, au fost recunoscute în calitate de bănuite în cauze de trafic de copii, care ar fi recrutat și exploatat sexual alte minore. Potrivit Centrului Internaţional „La Strada” minorele au ajuns să normalizeze prestarea serviciilor sexuale, implicând și alți copii în lanțul exploatării sau făcând-o la solicitarea traficantului lor, din motiv că au fost și ele traficate o perioadă îndelungată.
„Practica defectuoasă de pedepsire a victimelor traficului de ființe umane (TFU), în special minorilor, pentru infracțiuni săvârșite în legătură cu situația lor de exploatare este o încălcare gravă a dreptului lor legal garantat de standardele internaționale (principiul nepedepsirii) și de legislația națională”, se arată într-un comunicat emis de CI La Strada Moldova.
Aceștia consideră că sistemul național anti-trafic nu poate fi reabilitat decât printr-o abordare complexă, care ar presupune acțiuni simultane de consolidare a Direcției Secretariate Permanente a Cancelariei de Stat și capacităților organelor de urmărire penală, în sensul respectării drepturilor victimelor TFU.
Chiar dacă cu sprijinul comunității internaționale, Moldova a întreprins acțiuni pentru a depăși problemele legate de contracararea traficului, CI La Strada Moldova consideră că politicile naționale anti-trafic au încă multe lacune, printre care:
1. Capacitatea de funcționare redusă a Direcției Secretariate Permanente a Cancelariei de Stat - organul principal de coordonare a politicilor naționale anti-trafic
În prezent, numai un singur angajat asigură coordonarea politicilor naționale anti-trafic. Acest fapt pune în pericol implementarea Strategiei Naționale pentru Prevenirea și Combaterea TFU 2018-2023 – principalului document politic național în domeniul anti-trafic, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.461/2018.
2. Diminuarea capacităților organelor de drept specializate în domeniul anti-trafic
În virtutea schimbărilor politice din ultimele 18 luni, biroul Anti-trafic din cadrul PCCOCS s-a pierdut, generând o lacună care subminează urmărirea penală eficientă a cazurilor complexe de TFU și protecția victimelor.
3. Scăderea nivelului de profesionalism al specialiștilor organelor de drept și încălcarea drepturilor victimelor traficului
Fluctuația permanentă a cadrelor, mai ales a angajaților cu experiență de muncă, sunt specifice pentru comunitatea anti-trafic din Republica Moldova, în special pentru organele de drept specializate. Memoria instituțională și expertiza specială din teren se pierd, în timp ce tinerii angajați nu dețin competențe minime necesare pentru gestionarea infracțiunilor sensibile și complexe din domeniul anti-trafic. Aceste fapte afectează direct drepturile persoanelor traficate.
Precizăm că pe 18 octombrie este marcată Ziua Europeană pentru combaterea traficului de ființe umane. Acesta rămâne o realitate recunoscută drept provocare globală pentru umanitate. Eradicarea acestui fenomen este menționată ca unul dintre obiectivele Agendei de Dezvoltare Durabilă 2030 proclamate de ONU și ca o prioritatea absolută a politicii Uniunii Europene. Comisia Europeană și-a anunțat intenția de a lansa o nouă strategie a UE pentru eradicarea traficului de ființe umane, care urmează să fie adoptată în primul trimestru al anului 2021.
Vezi și aceste știri

Gazul din Moldova, la fel de scump ca în Suedia. Cât costă un metru cub la vecini și în alte țări de pe continentul european

Scholz şi Macron, într-o discuție la telefon cu Putin: I-au cerut „negocieri directe serioase” cu Zelenski
