Raport CJI: Trei din zece posturi TV continuă să-l favorizeze pe Igor Dodon în campania electorală

Raport CJI: Trei din zece posturi TV continuă să-l favorizeze pe Igor Dodon în campania electorală
colaj AGORA

Trei posturi de televiziune din cele zece monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie 2020 continuă să-l favorizeze masiv pe Igor Dodon, candidatul independent sprijinit de PSRM. Pe de altă parte, aceleași  canale au reflectat sporadic activitatea celorlalți concurenți. Acestea sunt câteva dintre concluziile celui de-al treilea raport de monitorizare care cuprinde perioada 7 – 14 octombrie 2020, lansat de CJI luni, 19 octombrie, scrie media-azi.md.

Potrivit raportului, postul public de televiziune Moldova 1 a oferit acces în știri tuturor candidaților electorali care au organizat activități de campanie, tonalitatea reflectării acestora fiind în majoritatea cazurilor neutră. Igor Dodon, candidat independent susținut de PSRM, a avut cele mai multe apariții sau mențiuni, fiind reflectat de cele mai multe ori neutru și de două ori pozitiv, fiind avantajat în același timp de patru știri pozitive privind activitatea Guvernului.  

Primul în Moldova, NTV Moldova și Accent TV de cele mai multe ori au utilizat aceleași unghiuri de abordare, tratând diferențiat candidații electorali. Astfel, posturile au urmărit și reflectat amplu activitățile de campanie ale unor candidați, prezentând detalii din programele lor electorale, în timp ce alți candidați fie au fost ignorați totalmente, fie au fost protagoniști ai știrilor cu conotație negativă. Igor Dodon a fost favorizat masiv de aceste posturi, atât prin frecvența mare a aparițiilor și spațiul alocat intervențiilor directe, cât și prin tonalitatea pozitivă. De asemenea, posturile au difuzat și peste 50 de materiale pozitive despre activitatea Guvernului, care au fost favorabile pentru Igor Dodon. Candidata PAS, Maia Sandu, a fost mai mult menționată, decât citată, la aceste posturi, tonalitatea reflectării fiind adesea negativă. Ceilalți concurenți au fost reflectați sporadic, preponderent neutru.

Televiziunea Centrală a oferit acces în știri mai mult candidatei Partidului Politic Șor, Violeta Ivanov, ale cărei activități de campanie au fost reflectate zilnic și în lumină pozitivă. Ceilalți candidați, cu excepția lui Tudor Deliu, candidatul PLDM, au fost protagniști a câte o știre care au prezentat programele lor electorale, tonalitatea reflectării fiind preponderent neutră.

Prime TV și Publika TV au reflectat campania în știri și dezbateri, oferind acces majorității concurenților electorali, fără a favoriza sau defavoriza evident vreun concurent sau partid politic. Tonalitatea reflectării candidaților, partidelor politice și instituțiilor statului a fost în majoritatea cazurilor neutră. Igor Dodon a fost avantajat de numărul mare de materiale și de tematica aparițiilor la ambele posturi, iar Violeta Ivanov a fost mai mult avantajată de Prime TV. 

Jurnal TV s-a implicat activ în reflectarea campaniei, oferind acces în știri tuturor candidaților electorali, fără a favoriza sau defavoriza evident vreunul dintre ei. Postul a tratat egal concurenții în știri, informând despre întâlnirile și promisiunile electorale ale tuturor, tonalitatea reflectării fiind în majoritatea cazurilor neutră. Igor Dodon a avut cinci apariții în lumină negativă, în special în emisiuni.

Pro TV Chișinău a avut un comportament echilibrat, fără a fi constatate tendințe evidente de favorizare sau defavorizare a vreunui concurent electoral. Televiziunea a oferit acces relativ egal tuturor candidaților electorali, pe care i-a prezentat preponderent în lumină neutră. Igor Dodon a avut trei apariții în lumină negativă.

TV8 a alocat spațiu mare știrilor și emisiunilor cu tangență electorală directă și indirectă. În majoritatea cazurilor, candidații înscriși în cursa electorală, partidele și administrația publică centrală au fost reflectați neutru. Igor Dodon a avut cele mai multe apariții sau mențiuni în context negativ, în special în cadrul emisiunilor.

Prin monitorizarea mass-media, CJI și-a propus să informeze publicul cu privire la comportamentul presei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-media, dar și să sesizeze instituțiile de reglementare cu privire la tendințele în măsură să afecteze performanța mass-mediei sau să compromită abilitatea acesteia de a oferi publicului informații veridice, echidistante și pluraliste.

CJI recomandă Consiliul Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se autosesiza și a evalua dacă posturile monitorizate au respectat dreptul la informare completă, obiectivă și veridică.

În total au fost monitorizați zece posturi de televiziune: Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Primul în Moldova, Accent TV, Pro TV, TV8 și Televiziunea Centrală. Posturile au fost selectate în conformitate cu următoarele criterii: audiența/impactul (național, regional), tipul de media (audiovizual), forma de proprietate (publică, privată), limba difuzării (română, rusă).

Acest raport a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), implementat de Internews în Moldova cu suportul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și al UKAID.

Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
O scurgere masivă de informații demonstrează existența unui „departament moldovenesc” pe lângă administrația lui Putin. Rolul lui Dodon, alias „Kremlinovici”

O scurgere masivă de informații demonstrează existența unui „departament moldovenesc” pe lângă administrația lui Putin. Rolul lui Dodon, alias „Kremlinovici”

Raport electoral de la Promo-LEX: Dodon, campion la utilizarea resurselor administrative, iar Usatîi - candidatul cu cele mai multe discursuri de ură (INFOGRAFIC)

Raport electoral de la Promo-LEX: Dodon, campion la utilizarea resurselor administrative, iar Usatîi - candidatul cu cele mai multe discursuri de ură (INFOGRAFIC)

 Igor Dodon și PSRM, favorizați în majoritatea știrilor postului public Moldova 1 (Raport CJI)

Igor Dodon și PSRM, favorizați în majoritatea știrilor postului public Moldova 1 (Raport CJI)

Igor Dodon, cu cea mai mare vizibilitate în presa online: Cum a fost reflectată perioada electorală de 12 portaluri din R. Moldova

Igor Dodon, cu cea mai mare vizibilitate în presa online: Cum a fost reflectată perioada electorală de 12 portaluri din R. Moldova

Republica Moldova va înregistra în acest an cea mai mare creștere economică din istorie, arată datele unei prognoze publicate de INCE

Republica Moldova va înregistra în acest an cea mai mare creștere economică din istorie, arată datele unei prognoze publicate de INCE

Mai mult de jumătate din sechestrele aplicate de ARBI se referă la furtul miliardului

Mai mult de jumătate din sechestrele aplicate de ARBI se referă la furtul miliardului

Advertoriale
Patisera uneia dintre cele mai cunoscute cafenele din Chișinău deschide secretele din bucătărie la „Artizanii Gustului”

Patisera uneia dintre cele mai cunoscute cafenele din Chișinău deschide secretele din bucătărie la „Artizanii Gustului”

OTP Bank continuă să investească în modernizarea rețelei sale de sucursale (FOTO)

OTP Bank continuă să investească în modernizarea rețelei sale de sucursale (FOTO)

Cegeka preia DAS Solutions în Moldova

Cegeka preia DAS Solutions în Moldova

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    S-a întors cu mâna goală? După o vizită de două zile în Polonia, Spînu anunță despre discuții, nu și soluții pentru criza energetică
  • 2
    Moldovagaz a aprobat prelungirea contractului în vigoare cu Gazprom pentru încă o lună
  • 3
    Constantin Țuțu a fost pus sub învinuire pentru îmbogățire ilicită și fals în declarații
  • 4
    Guvernarea ar fi primit „două cartonașe galbene” din partea instituțiilor europene, susține un fost ministru al Justiției
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.