Soluții: Copiii știm cum învață, dar părinții cum lucrează? Realitatea cu care a venit sistemul hibrid de învățământ și soluțiile propuse de autorități

Soluții: Copiii știm cum învață, dar părinții cum lucrează? Realitatea cu care a venit sistemul hibrid de învățământ și soluțiile propuse de autorități


Pandemia de coronavirus a devenit o realitate care îi forțează pe moldoveni să învețe să traiască în condiții noi, cu totul nespecifice. După o perioadă de două luni de învățământ la distanță și după alte trei luni de vară în care s-au tot căutat soluții pentru revenirea elevilor în sălile de clasă, autoritățile au decis să le ofere copiilor șansa de a asista la lecții atât din fața calculatorului, cât și din sălile de curs. Bucuria revenirii la școală a devenit o problemă, însă, pentru părinții elevilor mai mici, care s-au pomenit dintr-o dată nevoiți să găsească soluții pentru a-și ști copiii în siguranță atunci când au lecții online, iar adulții trebuie să meargă la muncă.  

Natalia are doi copii, ambii elevi în clasa întâi. Pentru că cei mici au un program de studiu care diferă de la săptămână la săptămână, femeia nu a mai mers la muncă din luna septembrie. 

Programul nostru este următorul: o săptămână de dimineață - de la 8:30 până la 11:10, următoarea săptămână - după amiază - de la 12:30 până la 15:10. În clasă copiii nu reușesc să cuprindă tot materialul, doar încep să studieze, iar restul le revine pentru acasă. E foarte greu, nu-mi pot programa ziua nici să lucrez de acasă, nici de la birou. Trăim un continuu dute-vino, povestește Natalia.

Natalia Stefanco are un copil în clasa a treia. Elevul frecventează școala într-o localitate rurală, în timp ce ambii părinți sunt angajați cu program fix la oraș. 

El frecventează orele de la amiază până la 16:00-16:45. Avem mare noroc de bunica. Ea îl pregătește de școală și îl întâmpină de la școală, susține femeia.

Cristina are doi copii - un băiețel care merge în clasa a doua și o fetiță care merge în clasa a patra. Femeia este angajată cu program deplin la o clinică privată din capitală, în timp ce soțul muncește peste hotare. Ea spune că nu-și simte copiii în siguranță, iar nevoie de resurse financiare și imposibilitatea de a munci la distanță o determină să se supună riscului:

Uneori apelez la vecini pentru a-i lua de la școală, care se află aproape de casă. Totuși, sunt săptămâni când programul de studiu nu coincide și atunci sunt nevoită să-mi cer voie de la muncă, orele în care lipsesc fiind taxate ca ore de absență de la muncă. Este o situație foarte complicată. Sunt cazuri când îi las singuri pentru a-și face lecțiile și mă întorc la muncă. Știu că dacă o să mai cer zile libere, am toate șansele să rămân șomeră, pentru că angajatorul deja mi-a făcut câteva aluzii în acest sens.

Pentru că situațiile nespecifice necesită abordări nespecifice, unele țări încearcă deja să găsească soluții pentru ca atât copiii să poată beneficia de dreptul lor firesc la educație, dar și părinții să poată merge la muncă pentru a câștiga bani. 

Danemarca

Danermaca a fost prima țară europeană care a redeschis școlile, motivul central fiind nu doar asigurarea dreptului la studii, ci și posibilitatea ca adulții să revină la muncă. Totuși, atunci când numărul de cazuri de infecție cu COVID-19 începuseră să escaladeze, autoritățile de la Copenhaga au permis elevilor să învețe și de acasă. Părinții care erau forțați de angajatori să se prezinte fizic la muncă au, însă, șansa să-și trimită odraslele la școală. În acest sens au fost instituite o serie de măsuri care ar oferi o doză de siguranță că situația este menținută sub control.

poză simbol

De exemplu,  în majoritatea claselor, băncile au fost aranjate în așa fel încât copiii să poată fi la o distanță sigură unii de ceilalți, numărul mai mic de elevi prezenți în sala de curs permițând acest lucru, iar o parte dintre materii fiind predate în curtea școlii, când vremea era favorabilă.

poză simbol

La școală, copiii au fost informați că trebuie să se spele pe mâini, la fiecare două ore, cel puțin un minut, să studieze și să se joace doar într-un grup prestabilit, și să păstreze o distanță de doi metri față de ceilalți.

poză simbol

Norvegia

Pe lângă faptul că Norvegia este una dintre țările pionere în ceea ce ține de revenirea copiilor în sălile de clasă în contextul pandemiei de coronavirus, se pare că țara găsește soluții și pentru părinții ai căror copii au un program de studii instabil. Astfel, dacă elevii au ore online sau orele când trebuie să meargă la școală nu coincid cu orele libere ale părinților, cei mici pot apela oricând la ajutorul bonelor comunitare. Serviciul este oferit de autorități și este achitat de părinții care beneficiază de acesta.

România

De exemplu, în România, părinții ai căror elevi sunt nevoiți să facă școală online sau în sistem hibrid, ar putea primi zile libere plătite. Proiectul ordonanței de urgență a fost înaintat Guvernului și a avut deja o primă lectură. Potrivit propunerii, părinţii vor beneficia de zile libere în perioadele în care copiii lor studiază în sistem online. De precizat că această măsură se aplică numai părinților care au copii de grădiniță și de școală, cu vârste de până la 12 ani.

Soluțiile de acasă...

Și țara noastră încearcă să găsească soluții pentru a veni în întâmpinarea părinților care sunt nevoiți să meargă la muncă atunci când copiii lor au ore online. Potrivit Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, salariații și angajatorii au primit deja un set de recomandări și sugestii pentru a-și păstra locul de muncă și a fi prezenți în educația celor mici. Astfel, unele dintre soluțiile identificate de autoritățile de la Chișinău sunt: munca la domiciliu, stabilirea programelor individuale de muncă, cu un regim flexibil, precum și salarizarea proporțională, în funcție de timpul sau de volumul lucrului efectuat.

Ministerul Sănătății Muncii și Protecției Sociale susține că modernizarea legislației muncii în scopul eficientizării liberalizării raporturilor de muncă și asigurării garanțiilor pentru angajați și angajatori continuă.  Instituția colaborează cu partenerii internaționali privind ințierea unor măsuri pentru promovarea concilierii vieții de familie cu cea profesională, prin crearea creșelor la locul de muncă și implicarea taților în îngrijirea copiilor.

În țara noastră toate grădinițele și școlile au fost închise pe data de  11 martie. Asta după ce, pe pe 10 martie, a fost confirmat cel de-al treilea caz de coronavirus. Ulterior, în țară a fost declarată stare de urgență până pe data de 15 mai.

După ce starea de urgență s-a încheiat, Grupul părinților solidari a creat o petiție prin intermediul căreia le cerea autorităților de la Chișinău redeschiderea urgentă a instituțiilor preșcolare cu condiții de maximă siguranță pentru copii și angajații grădinițelor. De asemenea, Grupul mai solicita elaborarea unui protocol clar privind redeschiderea și funcționarea grădinițelor în perioada de pandemie și post-pandemie. 

Pentru că nici pe parcursul lunii iunie autoritățile nu au reușit să identifice o formulă funcțională pentru redeschiderea grădinițelor, la 1 iulie mai mulți părinți din municipiul Bălți au ieșit la un protest, prin intermediul căruia le cereau celor aleși să ne conducă să găsească o soluție în privința familiilor cu copii de vârstă preșcolară. Oamenii spuneau că nu pot munci și sta, în același timp, cu copiii acasă. În acest sens ei au lansat o petiție prin care semnalau problema încălcării dreptului la educație.

Protestul a fost alimentat și de circumstanțele în care, cu două zile mai devreme, o fetiță de cinci ani din capitală a decedat, după ce a fost strivită de un dulap. În momentul incidentului, copila era singură acasă, iar părinții se aflau la serviciu.

Asta după ce la sfârșitul lunii mai, un copil de șase ani de la Hîncești a fost găsit fără suflare în toaleta din curtea casei. 

Școlile și-au deschis ușile de la 1 septembrie, programul de studiu fiind ales de fiecare instituție în parte. Astfel, majoritatea școlilor din țară au ales primul model propus de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) pentru organizarea activității – prezența fizică de 100% la școală. Totuși, elevii învață în două schimburi - o săptămână vine la școală primul grup de discipoli, iar în săptămâna următoare alt grup. Un alt model ales de școlile din țară ține de studiile în două schimburi: un grup de elevi vin la ore dimineață, iar celălalt grup - în a doua jumătate a zilei.

*

Menționăm că materialul face parte dintr-un proiect de Jurnalism de Soluții, lansat de AGORA.  Acesta este finanțat de un grant oferit de Departamentul de Stat al SUA. Opiniile, constatările şi concluziile din articol aparţin autorului şi nu le reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al SUA.

Sprijină redacția Agora cu doar 48 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un cadou dulce de la From the Heart Shop.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Fabricile din industria ușoară din Moldova, afectate grav de pandemie. Ce soluții proprun șefii de la Ministerul Economiei

Fabricile din industria ușoară din Moldova, afectate grav de pandemie. Ce soluții proprun șefii de la Ministerul Economiei

Soluții pentru ecuația în care lecțiile online sunt în plus, iar tehnica de calcul - în minus

Soluții pentru ecuația în care lecțiile online sunt în plus, iar tehnica de calcul - în minus

Soluții: R. Moldova se împotmolește în deșeuri. Soluțiile altor state, preluate doar pe hârtie (VIDEO)

Soluții: R. Moldova se împotmolește în deșeuri. Soluțiile altor state, preluate doar pe hârtie (VIDEO)

Cu cartea în cap, cu capul de tablă sau cu frica în sân. Bullying-ul școlar, între problemă și fenomen. Soluții pentru o școală fără violență

Cu cartea în cap, cu capul de tablă sau cu frica în sân. Bullying-ul școlar, între problemă și fenomen. Soluții pentru o școală fără violență

Veceurile din curtea școlii - simbolul umilinței noastre. Cum influențează vremea de afară locul în care merg elevii la baie

Veceurile din curtea școlii - simbolul umilinței noastre. Cum influențează vremea de afară locul în care merg elevii la baie

Singur acasă sau cu mami la muncă. Grădinițele închise, între neputința părinților, pin-pong-ul autorităților și soluțiile altora

Singur acasă sau cu mami la muncă. Grădinițele închise, între neputința părinților, pin-pong-ul autorităților și soluțiile altora

Advertoriale
Ei sunt campionii schimbării 2021. Personalități din diverse domenii au fost premiați pentru implicare (FOTO)

Ei sunt campionii schimbării 2021. Personalități din diverse domenii au fost premiați pentru implicare (FOTO)

Proiecte de dezvoltare a sectorului TIC pe agenda „Moldova ICT Summit: The Future of Digital”

Proiecte de dezvoltare a sectorului TIC pe agenda „Moldova ICT Summit: The Future of Digital”

Istoriile de succes ale eroilor din spatele schimbărilor majore în Programul Operațional comun România - Republica Moldova (VIDEO)

Istoriile de succes ale eroilor din spatele schimbărilor majore în Programul Operațional comun România - Republica Moldova (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Protest împotriva rezultatelor alegerilor parlamentare din Rusia, la apelul Partidului Comunist
  • 2
    Scopul autorităților în privința emigranților: Până-n 2025, 25% dintre moldovenii aflați în străinătate să își dorească să revină acasă și 50% din cei reveniți să fie reintegrați cu succes
  • 3
    Titlurile din presa străină despre dezvăluirea Nataliei Morari: De la „revelația șocantă” la „declarația care a adus furtună”
  • 4
    PUN către PAS: „Numiri abuzive în funcții, eliberări pe criterii de partid și concursuri trucate” (VIDEO)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.