INTERVIU | Ce este Serviciul guvernamental de notificare - MNotify, cui se adresează și beneficiile de care se pot bucura cetățenii

INTERVIU | Ce este Serviciul guvernamental de notificare - MNotify, cui se adresează și beneficiile de care se pot bucura cetățenii

Recent, Agenția de Guvernare Electronică a lansat Serviciul guvernamental de notificare - MNotify. Despre ce reprezintă acesta, cui se adresează și beneficiile pe care le aduce, am discutat cu managerul de proiect, Dumitru Postu.  

AGORA: Dle Postu, pentru început, vă rugăm să ne spuneți ce este serviciul MNotify și ce obiectiv urmărește?

Dumitru Postu: De multe ori instituțiile publice, precum Agenția Servicii Publice, Serviciul Fiscal de Stat, Casa Națională de Asigurări Sociale, Compania Națională de Asigurări în Medicină au obligația să trimită notificări, atunci când prestează anumite servicii publice sau administrează alte activități legale. În mod tradițional, acest lucru se face prin trimiterea de notificări pe hârtie, scrisori către destinatari, ceea ce nu mai este acceptabil, în mod special pentru serviciile publice solicitate electronic, din cauza timpului de livrare îndelungat, a costurilor mai mari de livrare și a nivelului scăzut de garanție a livrării, având în vedere inconsecvența adresei poștale a destinatarilor. Mai mult, aceste deficiențe ale notificării pe suport de hârtie nu permit livrarea pro-activă a serviciilor publice și sunt asociate cu riscuri de divulgare a datelor cu caracter personal, din cauza unui control mai scăzut din partea utilizatorilor asupra colectării și prelucrării datelor de contact personale în cazul trimiterilor poștale.

Publicitate
...

AGORA: Căror categorii de utilizatori este destinat acest serviciu?

D. P.: MNotify este creat pentru două categorii de utilizatori: pe de o parte expeditorii notificărilor, adică instituțiile publice și, iar pe de altă parte destinatarii notificărilor electronice, adică cetățeni sau agenți economici. Ambele categorii sunt importante pentru noi, însă prioritatea rămâne a fi după cea de-a doua, destinatarii notificărilor. Prin acest serviciu, Agentia de Guvernare Electronică dorește să le ofere oamenilor libertatea de a-și alege modalitatea prin care să primească notificări de la instituțiile statului.

AGORA: Poate fi folosit serviciul de către sectorul privat pentru a trimite notificări clienților săi?

D. P.: Serviciul MNotify este creat, întâi de toate, pentru sectorul public, pentru a rezolva problemele actuale ce țin de notificarea utilizatorilor despre evenimentele ce-i vizează. Totodată, la fel ca și alte servicii guvernamentale lansate și operate de Agentia de Guvernare Electronică, serviciul MNotify va fi disponibil și pentru sectorul privat. Companiile vor avea acces la MNotify în calitate de expeditori, atât prin integrare cu interfețe automatizate (utilizând API-ul), cât și prin accesare directă a interfeței de utilizator (UI). De menționat, că pentru sectorul public serviciul MNotify este gratuit, deoarece costurile de implementare și de menținere sunt acoperite din bugetul de stat, iar pentru sectorul privat MNotify va fi oferit contra plată.

AGORA: Ce categorii de notificări pot fi expediate? Dați-ne exemple de instituții publice și tipuri de notificări.

D. P.: Notificările pot fi diverse, spre exemplu, în cazul în care o persoană depune o cerere la Agenția Servicii Publice pentru a-și perfecta actele de identitate, persoana poate fi notificată periodic despre statutul (progresul) cererii. Un alt exemplu ar fi notificarea legală de către Serviciul Fiscal de Stat a persoanelor care înregistrează obligații fiscale nestinse (datorii) etc. Acestea, precum și alte situații reprezintă obiectul notificării și pot fi preluate de MNotify, pentru a asigura notificarea destinatarilor prin căile pe care aceștia le preferă.

AGORA: Cum sunt folosite datele personale ale destinatarilor?

...

AGORA: Prin ce canale vin notificările? În ce limbă?

D. P.: Pentru expedierea notificărilor, actualmente, MNotify utilizează următoarele canale de notificare:

· poșta electronică (email)

· portalul cetățeanului

· notificări push

· mesagerie instantanee Telegram și Viber.

Portalul Cetățeanului, lansat recent de Agenția de Guvernare Electronică, reprezintă un canal garantat pentru primirea notificărilor. Astfel, orice cetățean care deține un mijloc de autentificare electronic poate accesa Portalul Cetățeanului (mcabinet.gov.md) și vizualiza toate notificările primite prin MNotify. În același mod, pentru agenții economici va funcționa și Portalul Antreprenorului, care urmează să fie lansat în viitorul apropiat.

Planificăm să includem noi canale de notificare precum mesaje scurte (sms), mesagerie instantanee precum Messenger (Facebook) și What’s up. De asemenea, se preconizează utilizarea așa-numitei „poște hibride”, ca un nou canal de notificare. Aceasta presupune că expeditorii notificărilor să transmită electronic notificările către MNotify și, dacă în anumite situații va fi necesară imprimarea acestora pe hârtie și livrarea către destinatari, MNotify le va transmite Întreprinderii de Stat „Poșta Moldovei”, unde notificările le vor fi imprimate și expediate destinatarilor prin poștă. MNotify conține și opțiunea de selectare a limbii de notificare și anume: limba româna, engleză sau rusă.

AGORA: Serviciul este cu plată/taxe?

Pentru instituțiile publice expeditoare de notificări și pentru destinatarii notificărilor, serviciul MNotify este gratuit. În cazul companiilor private expeditoare, serviciul MNotify va fi cu plată, iar modelul de tarifare urmează să fie stabilit în viitorul apropiat.

AGORA: Ce obligații prevede hotărârea de Guvern ce se referă la serviciu MNotify?

D. P.: Serviciul MNotify a fost instituit prin Hotărîrea Guvernului nr. 376 din 10.06.2020. Prin aceasta hotărîre a fost aprobat Conceptul serviciului guvernamental de notificare electronică (MNotify) și Regulamentul privind modul de funcționare și utilizare a serviciului guvernamental de notificare electronică (MNotify). Potrivit documentului, instituțiile publice sunt obligate să utilizeze serviciul MNotify pentru notificarea utilizatorilor în detrimentul notificării pe suport de hârtie, iar colectarea datelor de contact ale utilizatorilor se face exclusiv prin serviciul MNotify, fapt ce va asigura o bază de date comună și reutilizabilă pentru toate instituțiile publice.

AGORA: Care sunt avantajele pentru instituțiile de stat? Dar pentru beneficiari?

D. P.: Avantajul principal al serviciului MNotify pentru instituțiile publice constă în faptul că acestea pot notifica utilizatorii prin toate canalele posibile și acceptate de utilizatori, dar și mult mai rapid decât în cazul notificării tradiționale pe hârtie. MNotify va elimina riscul notificării tardive sau pierderii acesteia, în general, precum și va preveni divulgarea datelor personale ale destinatarilor. Pentru destinatarii notificărilor, avantajul cel mai important este libertatea de a selecta canalul de notificare dorit. Destinatarii își pot alege și perioada de notificare, și limba de comunicare.

AGORA: Cât a costat proiectul și din ce resurse financiare au fost acoperite cheltuielile? Dar pentru administrarea anuală cine acoperă costurile?

D. P.: Guvernul Republicii Moldova, prin intermediul Agenției de Guvernare Electronică, a implementat serviciul MNotify în cadrul proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale” (MGSP), finanțat de Banca Mondială. Costurile de implementare au constituit 2.000.000 de lei. Costurile anuale de administrare și mentenanță se ridică la circa 400 de mii de lei.

Dle Postu, vă mulțumim.

Cele mai populare

Agora

AGORA își propune să devină cea mai credibilă instituție media din Republica Moldova prin calitatea și diversitatea conținutului, să fie prima alegere a cititorilor pentru știrile și analizele online.

REȚELE SOCIALE

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Twitter
  • Telegram
  • RSS Feed

APLICAȚIE

  • App Store
  • Google Play
© 2023 Interact Media SRL
  • Mastercard
  • Visa
  • PayPal