INTERVIU | Ce este Serviciul guvernamental de notificare - MNotify, cui se adresează și beneficiile de care se pot bucura cetățenii

INTERVIU | Ce este Serviciul guvernamental de notificare - MNotify, cui se adresează și beneficiile de care se pot bucura cetățenii
Dumitru Postu, foto: eGov.md

Recent, Agenția de Guvernare Electronică a lansat Serviciul guvernamental de notificare - MNotify. Despre ce reprezintă acesta, cui se adresează și beneficiile pe care le aduce, am discutat cu managerul de proiect, Dumitru Postu.  

AGORA: Dle Postu, pentru început, vă rugăm să ne spuneți ce este serviciul MNotify și ce obiectiv urmărește?

Dumitru Postu: De multe ori instituțiile publice, precum Agenția Servicii Publice, Serviciul Fiscal de Stat, Casa Națională de Asigurări Sociale, Compania Națională de Asigurări în Medicină au obligația să trimită notificări, atunci când prestează anumite servicii publice sau administrează alte activități legale. În mod tradițional, acest lucru se face prin trimiterea de notificări pe hârtie, scrisori către destinatari, ceea ce nu mai este acceptabil, în mod special pentru serviciile publice solicitate electronic, din cauza timpului de livrare îndelungat, a costurilor mai mari de livrare și a nivelului scăzut de garanție a livrării, având în vedere inconsecvența adresei poștale a destinatarilor. Mai mult, aceste deficiențe ale notificării pe suport de hârtie nu permit livrarea pro-activă a serviciilor publice și sunt asociate cu riscuri de divulgare a datelor cu caracter personal, din cauza unui control mai scăzut din partea utilizatorilor asupra colectării și prelucrării datelor de contact personale în cazul trimiterilor poștale.

Aceste carențe urmează să fie înlăturate odată cu apariția Serviciului guvernamental de notificare electronica, denumit MNotify, care va ajuta instituțiile publice să transmită notificări persoanelor fizice și agenților economici, în mod mult mai eficient. De fapt, MNotify simplifică viața atât a reprezentanților instituțiilor publice care au obligația de a notifica / informa utilizatorii de servicii publice, oferind o interfață simplă și comodă pentru expedierea notificărilor, cât și a cetățenilor și agenților economici, deoarece le permite acestora selectarea canalului de notificare dorit. Informația de la o instituție publică va ajunge mai ușor la destinatar, dacă aceasta va comunica cu el prin canalul cunoscut persoanei date și cu care se simte confortabil. Prin urmare, persoanele fizice și cele juridice vor primi notificări de la stat mult mai facil, utilizând noile tehnologii, tot ce trebuie să facă este să-și seteze datele de contact și preferințele de notificare pe platforma mnotify.gov.md.

AGORA: Căror categorii de utilizatori este destinat acest serviciu?

D. P.: MNotify este creat pentru două categorii de utilizatori: pe de o parte expeditorii notificărilor, adică instituțiile publice și, iar pe de altă parte destinatarii notificărilor electronice, adică cetățeni sau agenți economici. Ambele categorii sunt importante pentru noi, însă prioritatea rămâne a fi după cea de-a doua, destinatarii notificărilor. Prin acest serviciu, Agentia de Guvernare Electronică dorește să le ofere oamenilor libertatea de a-și alege modalitatea prin care să primească notificări de la instituțiile statului.

AGORA: Poate fi folosit serviciul de către sectorul privat pentru a trimite notificări clienților săi?

D. P.: Serviciul MNotify este creat, întâi de toate, pentru sectorul public, pentru a rezolva problemele actuale ce țin de notificarea utilizatorilor despre evenimentele ce-i vizează. Totodată, la fel ca și alte servicii guvernamentale lansate și operate de Agentia de Guvernare Electronică, serviciul MNotify va fi disponibil și pentru sectorul privat. Companiile vor avea acces la MNotify în calitate de expeditori, atât prin integrare cu interfețe automatizate (utilizând API-ul), cât și prin accesare directă a interfeței de utilizator (UI). De menționat, că pentru sectorul public serviciul MNotify este gratuit, deoarece costurile de implementare și de menținere sunt acoperite din bugetul de stat, iar pentru sectorul privat MNotify va fi oferit contra plată.

AGORA: Ce categorii de notificări pot fi expediate? Dați-ne exemple de instituții publice și tipuri de notificări.

D. P.: Notificările pot fi diverse, spre exemplu, în cazul în care o persoană depune o cerere la Agenția Servicii Publice pentru a-și perfecta actele de identitate, persoana poate fi notificată periodic despre statutul (progresul) cererii. Un alt exemplu ar fi notificarea legală de către Serviciul Fiscal de Stat a persoanelor care înregistrează obligații fiscale nestinse (datorii) etc. Acestea, precum și alte situații reprezintă obiectul notificării și pot fi preluate de MNotify, pentru a asigura notificarea destinatarilor prin căile pe care aceștia le preferă.

AGORA: Cum sunt folosite datele personale ale destinatarilor?

D. P.: MNotify folosește datele personale ale destinatarilor notificărilor exclusiv în scopul transmiterii mesajelor la destinație. Totodată, MNotify asigură protecția datelor personale și permite accesarea acestora doar în cazurile reglementate de lege. Unul din scopurile de baza ale serviciului MNotify este de a exclude colectarea și stocarea datelor de contact ale persoanelor de instituțiile publice, în mod separat. Un element inovativ al serviciului MNotify reprezintă modalitatea de interacțiune a expeditorului cu destinatarul notificării. Expeditorul va notifica entități caracterizate prin anumite identificatoare, cum ar fi: IDNP-ul persoanei fizice, IDNO-ul persoanei juridice, codul cadastral al bunurilor imobile, numărul de înmatriculare al vehiculului și alte identificatoare. Altfel spus, cu MNotify, un expeditor nu trebuie să cunoască datele de contact ale persoanei pentru ai transmite notificări, ci trebuie să cunoască entitatea care trebuire sa fie notificată. De exemplu, dacă Serviciul Fiscal de Stat are de trimis notificări către toți deținătorii de bunuri imobile dintr-o anumită localitate despre impozitul privind bunurile imobiliare, este suficient ca instituția să cunoască codurile cadastrale din acea localitate și poate să transmită în MNotify notificările pe aceste coduri cadastrale. La rândul său, sistemul MNotify va identifica în baza codurilor cadastrale proprietarii acestor bunuri imobile, le va citi preferințele de notificare din MNotify și le va transmite notificările Serviciului Fiscal de Stat.

AGORA: Prin ce canale vin notificările? În ce limbă?

D. P.: Pentru expedierea notificărilor, actualmente, MNotify utilizează următoarele canale de notificare:

· poșta electronică (email)

· portalul cetățeanului

· notificări push

· mesagerie instantanee Telegram și Viber.

Portalul Cetățeanului, lansat recent de Agenția de Guvernare Electronică, reprezintă un canal garantat pentru primirea notificărilor. Astfel, orice cetățean care deține un mijloc de autentificare electronic poate accesa Portalul Cetățeanului (mcabinet.gov.md) și vizualiza toate notificările primite prin MNotify. În același mod, pentru agenții economici va funcționa și Portalul Antreprenorului, care urmează să fie lansat în viitorul apropiat.

Planificăm să includem noi canale de notificare precum mesaje scurte (sms), mesagerie instantanee precum Messenger (Facebook) și What’s up. De asemenea, se preconizează utilizarea așa-numitei „poște hibride”, ca un nou canal de notificare. Aceasta presupune că expeditorii notificărilor să transmită electronic notificările către MNotify și, dacă în anumite situații va fi necesară imprimarea acestora pe hârtie și livrarea către destinatari, MNotify le va transmite Întreprinderii de Stat „Poșta Moldovei”, unde notificările le vor fi imprimate și expediate destinatarilor prin poștă. MNotify conține și opțiunea de selectare a limbii de notificare și anume: limba româna, engleză sau rusă.

AGORA: Serviciul este cu plată/taxe?

Pentru instituțiile publice expeditoare de notificări și pentru destinatarii notificărilor, serviciul MNotify este gratuit. În cazul companiilor private expeditoare, serviciul MNotify va fi cu plată, iar modelul de tarifare urmează să fie stabilit în viitorul apropiat.

AGORA: Ce obligații prevede hotărârea de Guvern ce se referă la serviciu MNotify?

D. P.: Serviciul MNotify a fost instituit prin Hotărîrea Guvernului nr. 376 din 10.06.2020. Prin aceasta hotărîre a fost aprobat Conceptul serviciului guvernamental de notificare electronică (MNotify) și Regulamentul privind modul de funcționare și utilizare a serviciului guvernamental de notificare electronică (MNotify). Potrivit documentului, instituțiile publice sunt obligate să utilizeze serviciul MNotify pentru notificarea utilizatorilor în detrimentul notificării pe suport de hârtie, iar colectarea datelor de contact ale utilizatorilor se face exclusiv prin serviciul MNotify, fapt ce va asigura o bază de date comună și reutilizabilă pentru toate instituțiile publice.

AGORA: Care sunt avantajele pentru instituțiile de stat? Dar pentru beneficiari?

D. P.: Avantajul principal al serviciului MNotify pentru instituțiile publice constă în faptul că acestea pot notifica utilizatorii prin toate canalele posibile și acceptate de utilizatori, dar și mult mai rapid decât în cazul notificării tradiționale pe hârtie. MNotify va elimina riscul notificării tardive sau pierderii acesteia, în general, precum și va preveni divulgarea datelor personale ale destinatarilor. Pentru destinatarii  notificărilor, avantajul cel mai important este libertatea de a selecta canalul de notificare dorit. Destinatarii își pot alege și perioada de notificare, și limba de comunicare.

AGORA: Cât a costat proiectul și din ce resurse financiare au fost acoperite cheltuielile? Dar pentru administrarea anuală cine acoperă costurile?

D. P.: Guvernul Republicii Moldova, prin intermediul Agenției de Guvernare Electronică, a implementat serviciul MNotify în cadrul proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale” (MGSP), finanțat de Banca Mondială. Costurile de implementare au constituit 2.000.000 de lei. Costurile anuale de administrare și mentenanță se ridică la circa 400 de mii de lei.

Dle Postu, vă mulțumim.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Parlamentul Republicii Moldova împlinește, astăzi, 31 de ani

Parlamentul Republicii Moldova împlinește, astăzi, 31 de ani

Ultima oră! CSP acordă calificativul „nesatisfăcător” activității lui Stoianoglo și propune demiterea procurorului general suspendat

Ultima oră! CSP acordă calificativul „nesatisfăcător” activității lui Stoianoglo și propune demiterea procurorului general suspendat

Primăria Chișinău alocă circa 30 de milioane de lei pentru odihna copiilor din capitală în taberele de vară

Primăria Chișinău alocă circa 30 de milioane de lei pentru odihna copiilor din capitală în taberele de vară

Advertoriale
Cristina Guțu: „Am slăbit cu 10 kilograme în doar 2 două luni, vezi cum am reușit!”

Cristina Guțu: „Am slăbit cu 10 kilograme în doar 2 două luni, vezi cum am reușit!”

Trei reguli cum afacerea ta poate supraviețui concurenței

Trei reguli cum afacerea ta poate supraviețui concurenței

Reprezentanți ai Guvernului de la București au vizitat Victoriabank, cea mai mare investiție românească în Republica Moldova (VIDEO)

Reprezentanți ai Guvernului de la București au vizitat Victoriabank, cea mai mare investiție românească în Republica Moldova (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Moldova, I am back! | Natalia și Sergiu Nicoriuc s-au întors în țară după 14 ani de muncă în străinătate și s-au apucat de lemnărit (VIDEO)
    Moldova, I am back! | Natalia și Sergiu Nicoriuc s-au întors în țară după 14 ani de muncă în străinătate și s-au apucat de lemnărit (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: În căutarea jobului perfect (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Tatiana Miron, tânăra care a decis să revină din Spania pentru a dezvolta satele din Moldova (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Liderii lumii - sup lupă (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Dumitru și Emanuela Ciuprina, tinerii care au schimbat Bucureștiul pe satul Lunga din Florești (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Forțele ucrainene se pregătesc pentru un eventual atac la granița cu Belarus
  • 2
    Un tânăr a ajuns la terapie intensivă după ce a sărit în Nistru
  • 3
    Andrzej Duda, în Rada Supremă: „Nu voi avea odihnă până când Ucraina nu va deveni membră a UE”
  • 4
    Ex-președintele român Traian Băsescu a accidentat o mașină parcată și a mers la poliție pentru a fi testat
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.