Politicienii au înțeles că moldovenii sunt mai ușor de găsit pe Facebook, decât pe stradă, așa că au investit sume consistente în postări sponsorizate pe rețeaua de socializare.
Câți bani au cheltuit candidații pe Facebook în ultimele luni?
Deși oficial campania electorală a început la data de 1 octombrie, campaniile plătite de pe Facebook au răsărit cu mult înainte, iar lupta s-a intensificat acum câteva luni. Ultimele 30 de zile ne-au adus fel de fel de postări sponsorizate pe Facebook, din partea candidaților la prezidențiale.
Candidatul independent - Igor Dodon: 1.880 (4 august - 10 noiembrie)
Din data de 4 august și până în data 10 noiembrie (interval generat automat de Facebook), Igor Dodon a reușit să cheltuiască pe reclame sponsorizate pe pagina sa oficială de Facebook 1.880 de euro sau aproape 38 de mii de lei. Astfel, analizând datele furnizare de Facebook constatăm că, pentru o simplă postare a lui Dodon se cheltuiesc în medie 100 de euro sau 2.000 lei. Acest lucru se face pentru ca mai mulți cetățeni să vadă mesajul lăsat de Dodon pe Facebook.
De la începutul campaniei electorale și până în prezent, președintele în exercițiu a investit cel mai mult pentru a fi promovate edițiile vlogului „Președintele Răspunde” sau „Igor Dodon răspunde”.
Pagina de Facebook a șefului statului este administrată de nouă persoane, toate din R. Moldova.


Candidata PAS - Maia Sandu: 19.139 (4 august - 10 noiembrie)

În rapoartele financiare raportare la CEC, în total, Maia Sandu indică că a cheltuit pentru publicitate 1.447.674 de lei. La fel ca și Igor Dodon, contracandidata sa, Maia Sandu, a cheltuit cel mai mulți bani în publicitate- 237.635 de mii de lei. Lidera PAS nu a cheltuit niciun leu pentru publicitatea televizată. În schimb, a investit în mijloace de informare electronice, ceea ce include și Facebook-ul - 854.979 de lei. Și pagina de Facebook a liderei PAS este administrată de mai multe persoane din R. Moldova. Este vorba despre șase administratori.
Toate sponsorizările publicate de cei doi candidați au vizat teme sociale, cu privire la alegeri sau politică.
Cheltuielile celor doi în cea de-a șaptea săptămână de raportare la Comisia Electorală Centrală (DOC)
Totodată, Comisia Electorală Centrală a publicat rapoartele financiare ale celor doi candidați pentru turul doi al alegerilor prezidențiale 2020. Și în cea de-a șaptea săptămână de raportare la Comisia Electorală Centrală, candidata PAS, Maia Sandu a cheltuit mai mult decât candidatul independent susținut public de PSRM, Igor Dodon.
Potrivit rapoartelor financiare, președintele în exercițiu Igor Dodon a cheltuit 1.169.359 de lei, în cea de-a șaptea săptămână a campaniei electorale. Cei mai mulți bani, acesta i-a investit în publicitate (391.572 de lei), și anume cea televizată ( 281.287 de lei).


Dacă în cea de-a șasea săptămână Sandu menționa că nu a cheltuit niciun leu pentru publicitatea televizată, acum aceasta precizează la CEC că a scos din buzunar 603.140 de lei. În total, în campania electorală lidera PAS a raportat cheltuieli de 4.788.608 de lei.
Mai multe vedeți aici.
Menționăm că, pe 15 noiembrie 2020, candidata PAS, Maia Sandu, a fost aleasă președintă cu 57,75%, învingându-l astfel pe președintele în exercițiu, Igor Dodon.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.