Câți bani au cheltuit pentru postări sponsorizate pe Facebook candidații la prezidențiale Maia Sandu și Igor Dodon

Câți bani au cheltuit pentru postări sponsorizate pe Facebook candidații la prezidențiale Maia Sandu și Igor Dodon

În ultimii ani, tot mai mulți politicieni din R. Moldova se autopromovează pe rețelele de socializare. Este și cazul celor doi candidați din turul doi al alegerilor prezidențiale- lidera PAS, Maia Sandu și candidatul independent, susținut public de PSRM, Igor Dodon. Pentru că cei doi sunt foarte activi pe rețelele de socializare, ne-am propus să aflăm care sunt cheltuielile pentru postările sponsorizate plasate pe paginile lor de Facebook.

Politicienii au înțeles că moldovenii sunt mai ușor de găsit pe Facebook, decât pe stradă, așa că au investit sume consistente în postări sponsorizate pe rețeaua de socializare. 

Câți bani au cheltuit candidații pe Facebook în ultimele luni?

Deși oficial campania electorală a început la data de 1 octombrie, campaniile plătite de pe Facebook au răsărit cu mult înainte, iar lupta s-a intensificat acum câteva luni. Ultimele 30 de zile ne-au adus fel de fel de postări sponsorizate pe Facebook, din partea candidaților la prezidențiale. 

Candidatul independent - Igor Dodon: 1.880 (4 august - 10 noiembrie)

Din data de 4 august și până în data 10 noiembrie (interval generat automat de Facebook), Igor Dodon a reușit să cheltuiască pe reclame sponsorizate pe pagina sa oficială de Facebook 1.880 de euro sau aproape 38 de mii de lei. Astfel, analizând datele furnizare de Facebook constatăm că, pentru o simplă postare a lui Dodon se cheltuiesc în medie 100 de euro sau 2.000 lei. Acest lucru se face pentru ca mai mulți cetățeni să vadă mesajul lăsat de Dodon pe Facebook.

De la începutul campaniei electorale și până în prezent, președintele în exercițiu a investit cel mai mult pentru a fi promovate edițiile vlogului „Președintele Răspunde” sau „Igor Dodon răspunde”.

Pagina de Facebook a șefului statului este administrată de nouă persoane, toate din R. Moldova. 

De menționat că Igor Dodon are și un profil de Facebook personal, de pe care sunt distribuite masiv materiale de campanie. Acestea însă nu sunt supuse sponsorizărilor. 

De partea cealaltă, potrivit rapoartelor financiare raportare la Comisia Electorală Centrală, în total, Igor Dodon a cheltuit pe publicitate 1.455.414 de lei. Cei mai mulți bani, acesta i-a cheltuit pe televiziune și radio. Iar pentru mijloace de informare electronice acesta a achitat în jur de 125 de mii de lei. 

Candidata PAS - Maia Sandu: 19.139 (4 august - 10 noiembrie)

Doar în ultimele trei zile, pentru postările de pe Facebook în susținerea Maiei Sandu au fost cheltuiți 1.505 de euro de către partid (circa 30 de mii de lei) și 17.634 de euro de către candidată (355.526 de lei). Începând cu 4 și până pe 10 noiembrie (interval setat automat de Facebook), de pe urma candidatei Maia Sandu Facebook-ul a câștigat de 6.612 de euro. 

În rapoartele financiare raportare la CEC, în total, Maia Sandu indică că a cheltuit pentru publicitate 1.447.674 de lei. La fel ca și Igor Dodon, contracandidata sa, Maia Sandu, a cheltuit cel mai mulți bani în publicitate- 237.635 de mii de lei. Lidera PAS nu a cheltuit niciun leu pentru publicitatea televizată. În schimb, a investit în mijloace de informare electronice, ceea ce include și Facebook-ul - 854.979 de lei. Și pagina de Facebook a liderei PAS este administrată de mai multe persoane din R. Moldova. Este vorba despre șase administratori.

Toate sponsorizările publicate de cei doi candidați au vizat teme sociale, cu privire la alegeri sau politică.

Cheltuielile celor doi în cea de-a șaptea săptămână de raportare la Comisia Electorală Centrală (DOC)

Totodată, Comisia Electorală Centrală a publicat rapoartele financiare ale celor doi candidați pentru turul doi al alegerilor prezidențiale 2020. Și în cea de-a șaptea săptămână de raportare la Comisia Electorală Centrală, candidata PAS, Maia Sandu a cheltuit mai mult decât candidatul independent susținut public de PSRM, Igor Dodon.

Potrivit rapoartelor financiare, președintele în exercițiu Igor Dodon a cheltuit 1.169.359 de lei, în cea de-a șaptea săptămână a campaniei electorale. Cei mai mulți bani, acesta i-a investit în publicitate (391.572 de lei), și anume cea televizată ( 281.287 de lei).

În total, Igor Dodon a cheltuit în campania electorală patru milioane de lei, cel mai mult a investit în săptămâna a cincea (24-30 octombrie). Mai multe vedeți aici.

Și lidera PAS Maia Sandu a cheltuit patru milioane de lei în campania electorală. Cel mai mult politiciana a investit în ultima săptămână (n.r săptămâna a șaptea), circa 1.621.718 de lei. 

Dacă în cea de-a șasea săptămână Sandu menționa că nu a cheltuit niciun leu pentru publicitatea televizată, acum aceasta precizează la CEC că a scos din buzunar 603.140 de lei. În total, în campania electorală lidera PAS a raportat cheltuieli de 4.788.608 de lei.

Mai multe vedeți aici.

Menționăm că, pe 15 noiembrie 2020, candidata PAS, Maia Sandu, a fost aleasă președintă cu 57,75%, învingându-l astfel pe președintele în exercițiu, Igor Dodon.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Câți bani au cheltuit Igor Dodon și Maia Sandu în cea de-a șasea săptămână de raportare la Comisia Electorală Centrală (DOC)

Câți bani au cheltuit Igor Dodon și Maia Sandu în cea de-a șasea săptămână de raportare la Comisia Electorală Centrală (DOC)

PAS cere posturilor radio și TV să oprească difuzarea unui spot calomnios despre Maia Sandu

PAS cere posturilor radio și TV să oprească difuzarea unui spot calomnios despre Maia Sandu

De unde vine Black Friday? Iată cinci versiuni despre unde, când și cum a apărut „Vinerea Neagră”

De unde vine Black Friday? Iată cinci versiuni despre unde, când și cum a apărut „Vinerea Neagră”

„Vă aduceți aminte câți idoli ați avut?” sau cum Igor Dodon încearcă să stingă euforia victoriei Maiei Sandu (FOCUS)

„Vă aduceți aminte câți idoli ați avut?” sau cum Igor Dodon încearcă să stingă euforia victoriei Maiei Sandu (FOCUS)

Perdant la prezidențiale, Dodon amintește că suntem o republică parlamentară. Inițiază consultări cu toate fracțiunile pentru „a evita o criză politică”

Perdant la prezidențiale, Dodon amintește că suntem o republică parlamentară. Inițiază consultări cu toate fracțiunile pentru „a evita o criză politică”

Toate voturile au fost procesate. Maia Sandu a devenit prima femeie președinte a R. Moldova cu 57,75% din voturi (VIDEO)

Toate voturile au fost procesate. Maia Sandu a devenit prima femeie președinte a R. Moldova cu 57,75% din voturi (VIDEO)

Sandu ar putea deveni oficial șefă a statului cu o zi înainte de trecerea dintre ani. Care sunt procedurile juridice după ce poporul a ales președintele

Sandu ar putea deveni oficial șefă a statului cu o zi înainte de trecerea dintre ani. Care sunt procedurile juridice după ce poporul a ales președintele

Maia Sandu, primul politician care obține atât de multe voturi într-un scrutin electoral

Maia Sandu, primul politician care obține atât de multe voturi într-un scrutin electoral

Deși crede că scrutinul a fost fraudat, Igor Dodon a felicitat-o „preliminar” pe Maia Sandu (VIDEO)

Deși crede că scrutinul a fost fraudat, Igor Dodon a felicitat-o „preliminar” pe Maia Sandu (VIDEO)

Advertoriale
Bucătarii din Moldova au câștigat Cupa de Aur, la Campionatul Mondial de Gastronomie

Bucătarii din Moldova au câștigat Cupa de Aur, la Campionatul Mondial de Gastronomie

Nikos Vertis este pregătit să încânte Moldova în concertul său live (VIDEO)

Nikos Vertis este pregătit să încânte Moldova în concertul său live (VIDEO)

Mii de copii din toată Republica au fost informați despre regulile de circulație rutieră

Mii de copii din toată Republica au fost informați despre regulile de circulație rutieră

EMISIUNI
  • DESCIFRAT| Strategia Securității Alimentare 2023-2030: Ce capacitate are R. Moldova să-și acopere necesarul de produse de bază, ce importăm și cum ne afectează crizele (VIDEO)
    DESCIFRAT| Strategia Securității Alimentare 2023-2030: Ce capacitate are R. Moldova să-și acopere necesarul de produse de bază, ce importăm și cum ne afectează crizele (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII| Pictor: „Artistul poate și trebuie să nu fie flămând și sărac” (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII | Activist civic: „Există stereotipurile că tot ce fac oamenii din ONG-uri, fac doar pentru bani. Acei oameni nu sunt activiști civici” (VIDEO)
  • Prepare for Future #11, Marcela Lefter - Viitorul energetic al Moldovei și al întregii planete
  • Moldova, I am back! | Alina Perju, tânăra care a revenit din Franța pentru a îmbunătăți viața sătenilor din sudul țării
Cele mai populare
  • 1
    Cum au fost calculate gradele de vulnerabilitate energetică? S-au urmat trei pași
  • 2
    Cum se aplică compensațiile pentru cei cu consum „zero” sau foarte mic de energie în anul trecut. Spătari: Căutăm soluția
  • 3
    Prețul primei de asigurare medicală în formă fixă ar putea crește de trei ori. Cine poate beneficia de reduceri și cât vor achita salariații
  • 4
    Deputatul Dan Perciun și ministrul Marcel Spatari, despre compensațiile la energie: Bugetul e de 5 miliarde, iar înregistrările numără 700 mii de familii (LIVE)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.