EDITORIAL | Ce am reușit în șase luni de Membership AGORA și nouă luni de presă în pandemie

EDITORIAL | Ce am reușit în șase luni de Membership AGORA și nouă luni de presă în pandemie


Suntem tot într-o criză, încă învățăm să muncim de la distanță, să ne facem curaj pentru proiecte noi, să înțelegem și să intuim încotro ne va duce această stare generală de incertitudine. Aparte de zona politică, în care clocotesc acum spiritele, noi continuăm să ne trăim viața, să construim, să mizăm pe susținerea comunității din care facem parte. Vă invit mai jos să descoperiți rezultatele activității noastre, ce am reușit sau nu prea în ultimele 9 luni ale anului, cifrele noastre financiare și indicatorii proiectului de membership - un joc în care am intrat și pe care încercăm să-l transformăm din mers.

De ce avem nevoie de o comunitate?

Am împlinit 6 luni de când am intrat cu toată echipa în această provocare care se numește Membership AGORA, un demers prin care ne-am propus să devenim un proiect media finanțat de cititori. Ne-am pornit pe acest drum conștienți că nu ne va fi tocmai ușor, dar am îndrăznit să ne facem estimările și planurile pentru 4 ani înainte. Patru ani (2024) înseamnă pentru noi ambiția de a avea 30% din costuri acoperite de abonamente de Membri, ceea ce ar însemna o pondere foarte importantă a cititorilor în ceea ce înseamnă valoarea jurnalismului pe care îl producem. Mai mult decât atât ar însemna că e posibil în Moldova să faci jurnalism finanțat de cititori (cât se poate de dat exemple numai din afară?) și că astfel de proiecte nu sunt iluzorii. Ar fi un exemplu și pentru alte produse media care lucrează în beneficiul comunității. Ar fi un fundament puternic pe care construim o țară unde oamenii au acces la informații de calitate, verificate și relevante care îi ajută să ia decizii.

Până la lansarea abonamentelor de Membri, am avut cel puțin 9 luni de lucru la dezvoltarea proiectului și a structurii tehnologice. Am trecut prin entuziasmul primei luni în care cei mai mari fani ai produsului media AGORA, rudele și prietenii noștri și-au luat abonamente (peste 70 de persoane), după care am căzut în disperarea de a obține maxim un abonament pe săptămână. Am trecut de la cote de audiență de aproape 100.000 de cititori pe zi (perioada de lockdown) la 20.000 de cititori pe zi (luna August).  

La distanță de aproape 200 de zile de la lansare avem 120 abonamente digitale, peste 400 de mailuri de corespondență cu toți membrii, o aplicație mobilă refăcută și relansată, o pagină de abonamente cu opțiuni noi, parteneriate minunate (Cărturești, Purcari, Litra Brewery), o echipă ceva mai mare, un buget dedicat lansării de proiect aproape consumat și încă 80 de abonamente de adunat până la final de an, ca să fim în linie cu estimarea inițială: 200 Membri pe an!

Cât s-a scris la AGORA și câți ne-au citit în 9 luni ale anului 2020 

În 2018, încercam să convingem mai multe companii din Moldova să participe în proiectul Cifre la vedere, în ideea foarte înflăcărată pe care o aveam și anume că viitorul business-ului aparține firmelor transparente cu operațiunile lor de afaceri. Am întâmpinat atunci o reticență mare din partea companiilor - din 30 de business-uri abordate abia am reușit să obținem acceptul la 6 dintre ele, ca să ne spună câteva cifre. Primul material a fost despre cifrele companiei noastre (Interact Media): ce bugete lunare avem, cum facem banii de salarii, câți angajați avem. După această experiență am profitat de mai multe ocazii să povestesc cifrele operaționale ale companiei la diverse evenimente, întâlniri, vizite, ultima ieșire la rampă fiind la evenimentul AGORA „Anticonferință. The Newsroom” (discursul deplin aici), iar atunci când am lansat abonamentele de Membri, ne-am asumat în mod oficial această transparență. 

Din moment ce banii vin de la cititori, aceștia trebuie să știe cum sunt cheltuiți. În general, noi credem că toți cititorii trebuie să știe cum și de către cine sunt finanțate instituțiile media, deși ne dăm seama că asta n-ar opri valurile de speculații sau alte „lansări de cărți și rapoarte”.

Irina Ghelbur

Unul din beneficiile abonamentului de Ambasador, care înseamnă o contribuție de 160 lei/lună, printre altele este că le expediem Membrilor rapoartele financiare ale companiei. Sper că cei 13 ambasadori AGORA au reușit să analizeze raportul nostru pentru primele 6 luni ale anului, raport pe care l-am expediat în vară.

Ar mai trebui aici să adaug că cifrele companiei sunt la vedere în primul rând pentru oamenii din echipă. Rezultatele financiare anuale și trimestriale sunt prezentate întregii echipe, cifrele pe vânzări și cheltuieli le discutăm lunar, iar progresul pe abonamentele de Membri îl urmărim și analizăm săptămânal. Cred că e firesc ca oameni care lucrează zilnic cu „tone” de informații, să cunoască foarte bine sumele și indicatorii ce țin de compania în care lucrează.  

Și pentru că am stat în ultima lună să analizăm indicatorii noștri financiari și de audiență pentru 9 luni ale anului, profit de ocazie să împărtășesc cu toți cei care citesc AGORA câteva cifre:

Volumul de conținut pe AGORA: În total redacția a publicat în 9 luni 10.646 de articole (text, foto, video, audio) față de 8.733 în aceeași perioadă 2019. Și chiar dacă nu volumul de știri este cel care arată calitatea materialelor produse de AGORA această cifră arată intensitatea cu care se lucrează și efortul celor 10 membre ale redacției (o redacție compusă pentru moment doar din femei) și 5 colegi de la producție (aici sunt numai bărbați :). Dacă vorbim de calitate, ne mândrim că am reușit să realizăm:

32 de ediții „Oameni ca tine” - un proiect de Irina Harea Mardari, despre oameni simpli,  care doresc să schimbe palma de pământ pe care calcă și nu fac asta pentru a primi aplauze, ci pentru că așa vor și așa simt. Sunt ediții cu povești video, la care lucrează o echipă întreagă de producție, sunt povești relatate în cuvinte care se așează pe inimă. Iar când Irina reușește să-și facă timp printre turele de știri, mai dă și câte un newsletter către abonați în care povestește din culisele producției. 

11 de ediții „Nota de plată” - un proiect de Adriana Făureanu pentru oamenii care cred în puterea dezvoltării sistematice, valorificarea abilităților și a cunoștințelor, astfel încât să își crească sau să își creeze produsul dedicat unei lumi mai sănătoase din punct de vedere financiar și ecologia relațiilor. Eroii edițiilor sunt antreprenori care povestesc parcursul lor în viață și în business, lecțiile pe care le-au învățat, eșecurile și realizările pe care le-au bifat. Pe unii dintre ei o să-i descoperiți pentru prima dată, așa cum n-au mai povestit despre ei până acum. 

22 de ediții „De-acasă”  - un proiect de Lilia Diaconu, pentru oamenii care cred în EROI autentici, DE ACASĂ. Aduce istorii ce redau gustul adevărat și valoarea produselor cultivate pe câmpurile și în livezile din țară, niște serii de filmulețe care vă vor lăsa mai multă recunoștință și gratitudine pentru agricultorii care muncesc cu dăruire pe pământul moldovenesc.

28 de ediții de Podcast „Bilet în Parlament” - un proiect în care Felicia Nezdelschi și Ștefan Grigoriță fac politica din Moldova mai veselă și mai suportabilă. În 2019 acest produs media a luat premiul pentru cel mai bun Podcast din Moldova. Numărul fanilor acestui produs este în continuă creștere, iar noi ne mândrim că reușim să continuăm realizarea lui. 

24 de materiale din seria de Jurnalism de Soluții - un proiect coordonat de Anastasia Antoceanu, cu materiale documentate de Irina Harea Mardari, Irina Soltan și Anastasia. Seriile de materiale de soluție se concentrează pe teme din Educație, Mediu și Reciclare, Dezvoltare Regională. Sunt peste 25.000 de oameni care au citit până acum aceste materiale, iar noi continuăm să investim eforturile și capacitățile noastre în procesul de documentare și identificare nu doar a problemelor, dar și a soluțiilor. 

185 de ediții Newsletter „Porția de știri” care au ajuns, în fiecare seară, în poșta a peste 2.500 de abonați.

În 2020 AGORA a înregistrat o creștere de 20% la numărul de cititori unici față de 2019, cu un record absolut în luna Martie (începutul pandemiei): 850 mii cititori. În medie, site-ul înregistrează 350 mii cititori pe lună, dintre care 80% ne citesc de pe telefoane mobile. S-a diversificat și mai tare audiența pe țări (salutări diasporei!): 55% Moldova, 18% România, 6% Italia, 5% SUA, 3% UK, 3% Germania.

Irina Ghelbur

AGORA adună 3.000 de abonați pe YouTube cu un total de 1 milion de vizualizări la video-urile de pe canal, 6.000 urmăritori pe Instagram, 1.000 abonați la canalul de Telegram, 75.000 fani pe pagina Facebook. Continuăm să regândim și să testăm formate și idei pentru ca să oferim cele mai utile informații cititorilor indiferent de canalul preferat de informare.

Cum am făcut bani și cum i-am cheltuit în aceste luni 

Venit din vânzări: Am construit pe parcursul ultimilor ani un departament comercial care are misiunea de a gândi forme de monetizare și aduce încasări în companie. Banii pe care îi facem vin să acopere costurile de salarizare ale redacției, costurile de producție și de dezvoltări IT. Plasăm reclame, facem texte și materiale video pentru branduri, am început să facem animații, facem evenimente (de fapt făceam până în martie). Toate eforturile noastre de vânzare reușesc să ne acopere 50% din necesități, celelalte venituri operaționale sunt acoperite de granturi și proiecte pentru care muncim foarte mult (cine a scris proiecte și a dat rapoarte de proiecte știe ce efort mare presupun acestea). În mediu, veniturile lunare din acest an ne-au crescut cu 7% față de 2019. Pragul nostru minim de încasări este de 200 de mii de lei pe lună, iar până acum am avut trei luni sub acest prag: aprilie, mai și august.   

Venituri din abonamente de membri: Proiectul de Membership a împlinit 6 luni de la lansare pe 30 octombrie. În acest timp AGORA a adunat 113 membri (până astăzi sunt 120), dintre care 69 sunt abonamente active (6-12 luni). Suma totală încasată din abonamente este de 53.000 lei. Avem astfel jumătate din plan îndeplinit și suntem cam pe final cu resursele de promovare pe care ne-am permis să le investim. Ne-am concentrat eforturile pe îmbunătățirea platformei și update-uri la abonamente, ne-au venit în susținere câteva companii: Cărturești a oferit vouchere pentru noii abonați, Purcari vine cu vinuri, Litra Brewery cu excursii la fabrică și boxe de bere artizanală. Iar în scurt timp lansăm posibilitatea de abonare pentru persoane juridice, ceea ce va însemna că firmele din Moldova vor putea abona angajații la resursele Agora. 

Tabelul de mai jos nu este foarte încurajator, oscilăm de câteva luni la 1% din cota totală din vânzări. Dar luăm în calcul factorii care impactează acest proiect: în primul rând că e o premieră, apoi că suntem pe o piață care nu e deprinsă să plătească pentru jurnalismul pe care îl consumă și nu în ultimul rând faptul că trecem printr-o perioada economică foarte grea.

Costuri și cheltuieli: Ambiția noastră de a lansa proiecte noi, de a încerca lansări și implementa inovații a rezultat și în costuri asumate. Am înregistrat în acest an cea mai mare creștere la categoria Costuri și Cheltuieli - 20% față de 2019. 77% din costuri reprezintă salariile și remunerările pentru cei 29 angajați: redacția Agora (10 angajați), redacția EA.md (4 angajați), Producție (5 angajați), Comercial (5 angajați), Dezvoltare IT (3 angajați), Management proiecte și management companie (2 angajați). 

Această structură ne permite să gestionăm activitățile astfel ca să fim un business sustenabil. Suntem o companie de media pe care experții o numesc „media for profit”, produsele noastre trebuie să fie profitabile pentru ca să continue să se dezvolte. Redacțiile și departamentul de producție fac conținut, departamentul comercial monetizează acest conținut, departamentul de Dezvoltare IT are grijă de funcționalitățile platformelor, softurile și aplicațiile pe care le folosește compania. Pe lângă asta, contractăm servicii externalizate de contabilitate, HR, cleaning, promovare, consultanță juridică, etc

Și pentru că suntem o afacere, ne plătim taxele și impozitele la stat. În 2019, total TVA achitat de companie: 185.384,25 lei. Total TVA achitat în primele 9 luni ale anului 2020: 199.509,59 lei.

Datele noastre financiare, conform rapoartelor depuse la FISC pentru 2019 sunt următoarele:

Ce urmează? 

În mod clar, nu suntem o companie care stă pe loc, suntem în continuă căutare de soluții, lansări de proiecte și testare de modele. Trăim eșecuri, descoperim lacune, ne înarmăm cu răbdare și câteodată mimăm entuziasmul în speranța că o să fraierim sorții în favoarea noastră.

Irina Ghelbur

Ne-a luat aproape șase luni ca să relansăm aplicațiile mobilă, dar iată că le puteți deja descărca de pe Google Play și App Store (aveți știrile la îndemână și niciun banner să distragă atenția). 

Am lansat un proiect cu Contributori, experți și profesioniști din diverse domenii care vor scrie materiale analitice pentru AGORA.

Urmează să lansăm funcționalitățile pentru abonamentele corporative.

Vom adăuga produse noi în portofoliu, inclusiv servicii noi de publicitate pentru branduri.

Vom continua să ne facem munca cu entuziasm și maximă responsabilitate față de misiunea pe care ne-am asumat-o.

Nu vrem și nu ne permitem un „joc cu sumă zero” sau de ce un model de Membership pentru media este important pentru toți

M-am gândit mult timp cum le-aș putea „demonstra” oamenilor că susținerea financiară a unei instituții media prin plata unui abonament aduce doar câștig, în condițiile în care oamenii trebuie să scoată niște bani din buzunar pentru asta. Și mi-a nimerit în față noțiunea de Joc cu sumă zero.  În teoria jocurilor, un joc cu sumă zero sau nulă descrie o situație în care câștigul unui participant este perfect echilibrat de pierderea unui alt participant. Altfel spus, orice situație care funcționează ca un joc cu sumă zero presupune că orice câștig al unui participant necesită o pierdere egală a altui participant. Un exemplu concret de joc cu sumă zero sunt jocurile de noroc: câștigul unuia dintre jucători trebuie să vină din pierderea altui jucător. Jocurile de noroc funcționează așa pentru că ele nu produc plusvaloare – jucătorii strânși în jurul mesei de poker schimbă bani numai între ei și nu creează vreun produs pe care să-l schimbe cu lumea exterioară. În schimb, situațiile în care participanții pot câștiga sau pierde împreună sunt jocuri cu sumă non-zero. 

O instituție media care face jurnalism de calitate, care a demonstrat pe parcursul timpului impactul pe care îl aduce în societate, care contribuie la informarea corectă a oamenilor, aduce în mod clar plusvaloare. În cazul unui produs mediatic nu mai putem vorbi de joc cu sumă zero. Accesul la informații pe care îl oferă presa este câștigul tuturor, iar achiziția unui abonament îi aduce pe toți la jocuri cu sumă pozitivă.

Irina Ghelbur

La plus valoarea adusă de conținut, ceea ce oferă fiecare abonament de membru sunt acele beneficii de return back: acces la aplicație mobilă, bilete la teatru și evenimente, vouchere și produse de la diverse branduri, transparența operațiunilor companiei prin acces la rapoarte financiare, acces la un site fără reclame.  

Iată că avem un argument teoretic în favoarea abonamentelor de Susținător, Fan și Ambasador lansate de AGORA cu miza foarte mare din acest joc: să avem toți de câștigat!

https://agora.md/abonamente

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
„Da’ ce-i asta? Pentru ce-i?”: Tot ce trebuie să știi despre Membership, de la A la Z (CARDURI)

„Da’ ce-i asta? Pentru ce-i?”: Tot ce trebuie să știi despre Membership, de la A la Z (CARDURI)

Veronica Gîdei, Membership manageră AGORA: Omul ăsta nu trebuie convins că știrile tale merită atenția și încrederea lui. El știe deja

Veronica Gîdei, Membership manageră AGORA: Omul ăsta nu trebuie convins că știrile tale merită atenția și încrederea lui. El știe deja

Cum s-au stabilit prețurile abonamentelor lansate de AGORA. Studiu de caz de la Magenta Consulting

Cum s-au stabilit prețurile abonamentelor lansate de AGORA. Studiu de caz de la Magenta Consulting

Ai devenit membru AGORA? Poți reînnoi plata pentru orice tip de abonament (VIDEO)

Ai devenit membru AGORA? Poți reînnoi plata pentru orice tip de abonament (VIDEO)

Trăiască berea și presa independentă! Vezi cum se „pupă” cele două și câștigă o excursie sau lăzi cu bere de la Litra

Trăiască berea și presa independentă! Vezi cum se „pupă” cele două și câștigă o excursie sau lăzi cu bere de la Litra

OPINIE | Strada 31 august din capitală și viziunea autorităților pentru transportul alternativ

OPINIE | Strada 31 august din capitală și viziunea autorităților pentru transportul alternativ

Advertoriale
Vaccinarea împotriva Covid-19. Cum prevenim efectele adverse?!

Vaccinarea împotriva Covid-19. Cum prevenim efectele adverse?!

Fii parte a celor mai ingenioși studenți europeni, aderă la comunitate BEST Chișinău!

Fii parte a celor mai ingenioși studenți europeni, aderă la comunitate BEST Chișinău!

5 întrebări pe care să le pui consultantului de la oficiul de creditare, înainte să iei un împrumut

5 întrebări pe care să le pui consultantului de la oficiul de creditare, înainte să iei un împrumut

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    O inițiativă legislativă a Maiei Sandu ar permite reducerea tarifelor la gazele naturale prin eliminarea unor cheltuieli de 150 de milioane de lei pe an
  • 2
    Fondurile confiscate de la Luca Filat vor fi returnate Guvernului R. Moldova. Un memorandum în acest sens a fost semnat de Ministrul Muncii și Amabasadorul britanic
  • 3
    Președintele american, Joe Biden de la tribuna Adunării ONU: „Lumea democratică e pretutindeni, (...) trăiește în moldovenii mândri”
  • 4
    Consilierul municipal PAS, Roman Cojuhari este noul director la Poșta Moldovei
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.