Cum se fac bani în presa din R. Moldova? Comparații și studiul de caz AGORA, prezentat la Forumul Mass-media 2020

Cum se fac bani în presa din R. Moldova? Comparații și studiul de caz AGORA, prezentat la Forumul Mass-media 2020

V-ați săturat de bannere pe site-urile de știri? Vă pare că portalurile sunt inundate de publicitate și e „imposibil de citit ceva”? Ei bine, unele redacții din țara noastră acoperă din veniturile din publicitate doar 15% din cheltuieli, altele - de 35%, iar din întreaga piață de publicitate din țara noastră pe acest an, doar puțin peste 3% ajunge la instituțiile media în afara salehouse-urilor. Despre asta a vorbit Irina Ghelbur, managera Interact Media, compania care deține portalurile Agora.md și Ea.md, la atelierul „Modele eficiente de monetizare și alte tipuri de suplinire a bugetului redacției” din cadrul Forumului Mass-media 2020. Printre exemple vii din presa moldovenească găsiți și experiența AGORA cu programul de membership, lansat în primăvara acestui an. 

Din prezentarea Irinei Ghelbur aflăm că piața de publicitate din R. Moldova, în 2020, este evaluată la 24 milioane de euro (fără TVA), din care cota segmentului Digital este de 6.2 mln Euro. 65% din acest buget (4 mln Euro) pleacă la Google și Facebook, 35% din buget (2.17 mln Euro) se distribuie între Agențiile de publicitate și Publisherii locali. Reducând discounturile și comisioanele oferite agențiilor de publicitate, suma brută de facto către Publisheri ar ajunge la 1.6 mln Euro.

Din această sumă, aproximativ 50% pleacă către saleshouse-urile care gestioneză inventarul pentru grupurile de site-uri (exemplu Simpals – 999.md, point.md, stiri.md, Prodigital – protv.md, perfecte.md)

În final, aproximativ 813.000 de euro sunt distribuite între acele instituții media în afara saleshouse-urilor și care folosesc resursa de reclamă pentru a genera venituri, printre acestea cei mai mari jucători care monetizează traficul și audiența site-ului lor: unimedia.info, diez.md, tv8.md, agora.md, etc.

„Pentru a înțelege dacă această sumă este mare sau mică, voi menționa că publisherul Interact Media (Agora.md și EA.md), estimează până la final de an 2020 costuri și cheltuieli de aproximativ 6 mln MDL (300.000 Euro) pentru salarizare, dezvoltări IT, cheltuieli curente pentru servicii (chirie, contabilitate, telecom & internet, etc). Instituțiile media care gestionează mai multe platforme media și au staff-uri mai voluminoase (de exemplu televiziuni care au și platforme media) costurile sunt mult mai mari”, spune Irina Ghelbur.

Managera Interact Media a făcut o analiză comparativă a altor surse media moldovenești, pe care le puteți vedea mai jos:

Una dintre marile provocări rămâne ascunsă în piața mică din Republica Moldova, susține Irina Ghelbur. „Mărimea pieței nu s-a schimbat în 2020, dar așa cum s-a văzut în analiza pieței de publicitate, au crescut bugetele investite în online de la 3.8 mln Euro în 2017 la 6.2 mln Euro în 2020”, pomenește ea. De vină mai e și lipsa unei targetări a publicității, transparența joasă în domeniu sau cunoștințele slabe ale managerilor.

Vezi și: Cum s-au stabilit prețurile abonamentelor lansate de AGORA. Studiu de caz de la Magenta Consulting

Managera Interact Media a prezentat studiul de caz AGORA, care constă în implementarea platformei de membership și de abonamente.

Citește mai mult aici: EDITORIAL | Ce am reușit în șase luni de Membership AGORA și nouă luni de presă în pandemie

„Cred că trecem printr-un mare scepticism față de finanțarea de la comunitate. Sunt câțiva ani în care aud constant „cum să blocăm conținutul, dacă toată lumea are conținut liber?”. Studiile arată că o comunitate e gata să sponsorizeze conținut care-i place. Dacă avem 400.000 de vizitatori lunari ai site-ului, pe 20% dintre ei îi putem converti în cititori înregistrați, dintre ei - 4 mii ar face cel puțin o plată, iar dintre cei 4 mii ar fi 800 de membri dispuși să ne susțină constant”, exemplifică Irina Ghelbur.

Într-un final, managera dezvăluie și scopul AGORA: 80.000 – 800 – 2024, unde 80.000 sunt cititori înregistrați, 800 - sunt membri ai comunității AGORA și toate acestea – până în 2024.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Moldova, I am back! | Diana Adamciuc: „Diferența dintre Cluj și Chișinău este că, cel puțin în această țară, eu am sentimentul de «acasă»”

Moldova, I am back! | Diana Adamciuc: „Diferența dintre Cluj și Chișinău este că, cel puțin în această țară, eu am sentimentul de «acasă»”

Solicitările de explicații din partea Guvernului în privința șefului suspendat al PG, făcute publice de CtEDO. Ce solicită și propune Înalta Curte

Solicitările de explicații din partea Guvernului în privința șefului suspendat al PG, făcute publice de CtEDO. Ce solicită și propune Înalta Curte

Bilanțul atacului asupra centrului comercial din Kremeciuk: 18 decese și 36 de oameni dați dispăruți (GALERIE FOTO)

Bilanțul atacului asupra centrului comercial din Kremeciuk: 18 decese și 36 de oameni dați dispăruți (GALERIE FOTO)

Advertoriale
Impactul războiului din Ucraina asupra persoanelor cu dublă cetățenie

Impactul războiului din Ucraina asupra persoanelor cu dublă cetățenie

Boala „dinților frumoși” sau parodontoza. Ce presupune această maladie?

Boala „dinților frumoși” sau parodontoza. Ce presupune această maladie?

Restaurantul panoramic Toro Center  -  spațiu de afaceri ofertant și priveliște superbă

Restaurantul panoramic Toro Center - spațiu de afaceri ofertant și priveliște superbă

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Scump, dom'le, scump!” (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Leo Zbancă: Mie îmi place cel mai mult acasă pentru că avem ce construi, avem la ce visa, avem unde ne porni și avem tare mult lucru (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Gheorghe și Tatiana Cîvîrjic au revenit după 20 de ani acasă și au pus bazele unei afaceri cu aur lichid (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Grijile mari ale copiilor mici (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Zelenski: Un atac din Transnistria va fi o palmă, la care Ucraina va răspunde cu o lovitură
  • 2
    Primele imagini din cadrul vizitei Maiei Sandu în Ucraina. Șefa statului a fost în Borodianca, Bucea și Irpini (FOTO. VIDEO)
  • 3
    Maia Sandu s-a întâlnit la Kiev cu Volodimir Zelenski (VIDEO)
  • 4
    Armata rusă a lovit un centru comercial în care s-ar fi aflat peste o mie de persoane. UPDATE: 10 persoane au decedat și 40 au fost răniți (VIDEO)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.