La anu' precis e gata sau chinurile facerii traseului Chișinău-Ungheni: Autoritățile au extins termenul de finalizare și vin cu noi promisiuni

La anu' precis e gata sau chinurile facerii traseului Chișinău-Ungheni: Autoritățile au extins termenul de finalizare și vin cu noi promisiuni
foto: rise.md, drumul Chișinău - Ungheni


Încă o promisiune. Termenul de finalizare a lucrărilor de reabilitare a drumului Chișinău-Ungheni-Sculeni a fost extins până la finele anului 2022. La solicitarea Guvernului, Parlamentul a ratificat, în cadrul ședinței plenare de astăzi, un amendament la Contractul de finanțare dintre Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru realizarea Proiectului de reabilitare a drumurilor din Republica Moldova.

Ratificarea acestuia are drept scop extinderea datei finale de disponibilitate a mijloacelor financiare acordate în baza Contractului de finanțare, până la 30 noiembrie 2021 și prelungirea perioadei de implementare a proiectului propriu-zis până la 31 decembrie 2022.  

Chiar și așa, reprezentanții Ministerului Economiei și Infrastructurii dau asigurări că lucrările ce au mai rămas de făcut pe acest traseu, vor fi gata până la finele anului viitor. 

„Pe parcursul anului 2021 va fi finalizat. Vina (n.r. - pentru întârziere) o poartă antreprenorul. Sancțiunile sunt de 5.340.000 de euro. Din această sumă, achitate au fost 500.000. Penalitatea calculată - 2,3 milioane”, a declarat secretarul de stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii Mihail Lupașcu.

Deși proiectul a fost votat de majoritatea deputaților, unii parlamentari și-au exprimat nemulțumirea față de tergiversarea executării lucrărilor. 

„Compania despre care spuneți că a fost sancționată, s-a plâns pe statul Republica Moldova la Curtea de arbitraj la Paris. Vorbim aici de un Acord încheiat în 2010 și extins și răs-extins. Arbitrajul va afecta sau nu realizarea acestui acord?”, a întrebat deputata PAS, Veronica Roșca. 

Lupașcu nu a putut oferi un răspuns însă.

„Acest drum este un exemplu prost cum atâtea guverne nu au putut duce până la capăt un drum de 80 de km. Ne spuneți că s-au debursat 54 de milioane, iar amenzile și penalitățile sunt de 2,3 milioane. Asta e un business foarte bun pentru antreprenor. Ce vă dă certitudine că același antreprenor o să ducă la bun sfârșit același drum?”, a întrebat parlamentarul Dumitru Alaiba.

„Noi credem că va fi executat în termen”, a răspuns secretarul de stat.

Potrivit contractului, drumul Chișinău-Ungheni-Sculeni urma să fie dat în exploatare încă în anul 2016. Astfel, reparația a început pe timpul Guvernului Leancă și a continuat în timpul mandatelor Guvernelor Gaburici, Streleț, Filip, Sandu și Chicu.

Reparația care a „prins” al șaselea Guvern. Un nou termen al dării în exploatare a traseului Chișinău-Ungheni-Sculeni, oferit de Chicu

În 2014, o companie azeră – Evrascon JSC și alta cehă – OHL ZS au câștigat licitațiile anunțate de ASD privind reconstrucția traseului de 91,5 km. Aceste două companii au semnat câte două contracte pentru reabilitarea a câte două segmente de drum.

Pentru ca proiectul să prindă viață, statul s-a împrumutat cu circa 65 milioane de euro de la două bănci europene: Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană de Investiții (BEI), dar a beneficiat și de un grant în valoare de 10,7 milioane de euro de la Comisia Europeană.

Conform prevederilor contractuale, companiile urmau să termine lucrările în iulie-noiembrie 2016. De atunci au trecut aproape patru ani, dar drumul încă nu a fost dat în exploatare. Datele ASD arată că, la 19 iunie 2020, OHL ZS a finisat lucrările în proporție de 98-99% pe porțiunile de drum de care este responsabilă: prima – de la ieșirea din or. Strășeni până în satul Bahmut, și a doua – drumul de ocolire a orașului Ungheni. În schimb Evrascon JSC mai are de realizat circa un sfert din lucrări pe sectoarele Chișinău-Strășeni și Cornești-Ungheni, scrie rise.md.

Problema a ajuns subiect de dispută judiciară în cadrul unui arbitraj internațional ad-hoc de la Paris. Motivul: una dintre cele două companii străine, care au câștigat licitațiile de reconstrucție, vrea să scape de penalități de milioane de euro și să oblige statul să-i acopere o parte din cheltuielile avute în perioada post-contract.

Rețeaua de drumuri publice din Republica Moldova include peste 9.300 de km, iar drumurile locale de interes comunal ating cifra de 30 de mii km.

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format.

Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
Gaburici cere companiei EVRASCON să-și numere încă odată banii: „Vrem să ne convingem că veți putea duce la capăt lucrările”

Gaburici cere companiei EVRASCON să-și numere încă odată banii: „Vrem să ne convingem că veți putea duce la capăt lucrările”

Pavel Filip, despre traseul Chișinău-Ungheni: „Ministerul Economiei are la dispoziție două zile pentru a lua o decizie cu firma care efectuează lucrările”

Pavel Filip, despre traseul Chișinău-Ungheni: „Ministerul Economiei are la dispoziție două zile pentru a lua o decizie cu firma care efectuează lucrările”

„Drum reparat se strică din urmă”. Alaiba a mers cu bicicleta pe traseul Chișinău-Ungheni și cere socoteală Ministerului Economiei și Infrastructurii

„Drum reparat se strică din urmă”. Alaiba a mers cu bicicleta pe traseul Chișinău-Ungheni și cere socoteală Ministerului Economiei și Infrastructurii

Advertoriale
Ludmila Dimitrachi, antreprenoare: „Timp de 17 ani în afaceri, pentru prima oară am primit un credit atât de rapid”

Ludmila Dimitrachi, antreprenoare: „Timp de 17 ani în afaceri, pentru prima oară am primit un credit atât de rapid”

REF MOLDOVA 2021: Tendințele în construcții rezidențiale și potențialul clădirilor verzi în Moldova (VIDEO)

REF MOLDOVA 2021: Tendințele în construcții rezidențiale și potențialul clădirilor verzi în Moldova (VIDEO)

Marina, fata cu ochi albaștri care a îmblânzit mașinile de asamblat tricotaje la Hermina (FOTO)

Marina, fata cu ochi albaștri care a îmblânzit mașinile de asamblat tricotaje la Hermina (FOTO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Scandal într-un troleibuz din capitală: Un tânăr a fost dat afară după ce a refuzat să-și pună masca de protecție (VIDEO)
  • 2
    Atacatorul de la Universitatea din Perm, ucis de polițiști, după ce a opus rezistență
  • 3
    Ceban susține că ar fi urmărit: „Nu vă chinuiți să aflați unde sunt intrările în Primărie și în cabinet. Vă invit, welcome”
  • 4
    Fostul deputat PDM Vladimir Andronachi a fost pus sub învinuire în dosarul „furtului miliardului”
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.