La anu' precis e gata sau chinurile facerii traseului Chișinău-Ungheni: Autoritățile au extins termenul de finalizare și vin cu noi promisiuni

La anu' precis e gata sau chinurile facerii traseului Chișinău-Ungheni: Autoritățile au extins termenul de finalizare și vin cu noi promisiuni
foto: rise.md, drumul Chișinău - Ungheni

Încă o promisiune. Termenul de finalizare a lucrărilor de reabilitare a drumului Chișinău-Ungheni-Sculeni a fost extins până la finele anului 2022. La solicitarea Guvernului, Parlamentul a ratificat, în cadrul ședinței plenare de astăzi, un amendament la Contractul de finanțare dintre Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru realizarea Proiectului de reabilitare a drumurilor din Republica Moldova.

Ratificarea acestuia are drept scop extinderea datei finale de disponibilitate a mijloacelor financiare acordate în baza Contractului de finanțare, până la 30 noiembrie 2021 și prelungirea perioadei de implementare a proiectului propriu-zis până la 31 decembrie 2022.  

Chiar și așa, reprezentanții Ministerului Economiei și Infrastructurii dau asigurări că lucrările ce au mai rămas de făcut pe acest traseu, vor fi gata până la finele anului viitor. 

„Pe parcursul anului 2021 va fi finalizat. Vina (n.r. - pentru întârziere) o poartă antreprenorul. Sancțiunile sunt de 5.340.000 de euro. Din această sumă, achitate au fost 500.000. Penalitatea calculată - 2,3 milioane”, a declarat secretarul de stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii Mihail Lupașcu.

Deși proiectul a fost votat de majoritatea deputaților, unii parlamentari și-au exprimat nemulțumirea față de tergiversarea executării lucrărilor. 

„Compania despre care spuneți că a fost sancționată, s-a plâns pe statul Republica Moldova la Curtea de arbitraj la Paris. Vorbim aici de un Acord încheiat în 2010 și extins și răs-extins. Arbitrajul va afecta sau nu realizarea acestui acord?”, a întrebat deputata PAS, Veronica Roșca. 

Lupașcu nu a putut oferi un răspuns însă.

„Acest drum este un exemplu prost cum atâtea guverne nu au putut duce până la capăt un drum de 80 de km. Ne spuneți că s-au debursat 54 de milioane, iar amenzile și penalitățile sunt de 2,3 milioane. Asta e un business foarte bun pentru antreprenor. Ce vă dă certitudine că același antreprenor o să ducă la bun sfârșit același drum?”, a întrebat parlamentarul Dumitru Alaiba.

„Noi credem că va fi executat în termen”, a răspuns secretarul de stat.

Potrivit contractului, drumul Chișinău-Ungheni-Sculeni urma să fie dat în exploatare încă în anul 2016. Astfel, reparația a început pe timpul Guvernului Leancă și a continuat în timpul mandatelor Guvernelor Gaburici, Streleț, Filip, Sandu și Chicu.

Reparația care a „prins” al șaselea Guvern. Un nou termen al dării în exploatare a traseului Chișinău-Ungheni-Sculeni, oferit de Chicu

În 2014, o companie azeră – Evrascon JSC și alta cehă – OHL ZS au câștigat licitațiile anunțate de ASD privind reconstrucția traseului de 91,5 km. Aceste două companii au semnat câte două contracte pentru reabilitarea a câte două segmente de drum.

Pentru ca proiectul să prindă viață, statul s-a împrumutat cu circa 65 milioane de euro de la două bănci europene: Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană de Investiții (BEI), dar a beneficiat și de un grant în valoare de 10,7 milioane de euro de la Comisia Europeană.

Conform prevederilor contractuale, companiile urmau să termine lucrările în iulie-noiembrie 2016. De atunci au trecut aproape patru ani, dar drumul încă nu a fost dat în exploatare. Datele ASD arată că, la 19 iunie 2020, OHL ZS a finisat lucrările în proporție de 98-99% pe porțiunile de drum de care este responsabilă: prima – de la ieșirea din or. Strășeni până în satul Bahmut, și a doua – drumul de ocolire a orașului Ungheni. În schimb Evrascon JSC mai are de realizat circa un sfert din lucrări pe sectoarele Chișinău-Strășeni și Cornești-Ungheni, scrie rise.md.

Problema a ajuns subiect de dispută judiciară în cadrul unui arbitraj internațional ad-hoc de la Paris. Motivul: una dintre cele două companii străine, care au câștigat licitațiile de reconstrucție, vrea să scape de penalități de milioane de euro și să oblige statul să-i acopere o parte din cheltuielile avute în perioada post-contract.

Rețeaua de drumuri publice din Republica Moldova include peste 9.300 de km, iar drumurile locale de interes comunal ating cifra de 30 de mii km.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Gaburici cere companiei EVRASCON să-și numere încă odată banii: „Vrem să ne convingem că veți putea duce la capăt lucrările”

Gaburici cere companiei EVRASCON să-și numere încă odată banii: „Vrem să ne convingem că veți putea duce la capăt lucrările”

Pavel Filip, despre traseul Chișinău-Ungheni: „Ministerul Economiei are la dispoziție două zile pentru a lua o decizie cu firma care efectuează lucrările”

Pavel Filip, despre traseul Chișinău-Ungheni: „Ministerul Economiei are la dispoziție două zile pentru a lua o decizie cu firma care efectuează lucrările”

„Drum reparat se strică din urmă”. Alaiba a mers cu bicicleta pe traseul Chișinău-Ungheni și cere socoteală Ministerului Economiei și Infrastructurii

„Drum reparat se strică din urmă”. Alaiba a mers cu bicicleta pe traseul Chișinău-Ungheni și cere socoteală Ministerului Economiei și Infrastructurii

Advertoriale
Bucătarii din Moldova au câștigat Cupa de Aur, la Campionatul Mondial de Gastronomie

Bucătarii din Moldova au câștigat Cupa de Aur, la Campionatul Mondial de Gastronomie

Nikos Vertis este pregătit să încânte Moldova în concertul său live (VIDEO)

Nikos Vertis este pregătit să încânte Moldova în concertul său live (VIDEO)

Mii de copii din toată Republica au fost informați despre regulile de circulație rutieră

Mii de copii din toată Republica au fost informați despre regulile de circulație rutieră

EMISIUNI
  • DESCIFRAT| Strategia Securității Alimentare 2023-2030: Ce capacitate are R. Moldova să-și acopere necesarul de produse de bază, ce importăm și cum ne afectează crizele (VIDEO)
    DESCIFRAT| Strategia Securității Alimentare 2023-2030: Ce capacitate are R. Moldova să-și acopere necesarul de produse de bază, ce importăm și cum ne afectează crizele (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII| Pictor: „Artistul poate și trebuie să nu fie flămând și sărac” (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII | Activist civic: „Există stereotipurile că tot ce fac oamenii din ONG-uri, fac doar pentru bani. Acei oameni nu sunt activiști civici” (VIDEO)
  • Prepare for Future #11, Marcela Lefter - Viitorul energetic al Moldovei și al întregii planete
  • Moldova, I am back! | Alina Perju, tânăra care a revenit din Franța pentru a îmbunătăți viața sătenilor din sudul țării
Cele mai populare
  • 1
    Cât te costă să îți încarci bateria telefonului mobil pe parcursul unui an
  • 2
    Moldovenii au puține șanse să afle de ce anumiți judecători sau procurori au picat evaluarea comisiei pre-vetting. Motivul, explicat de președintele instituției: „E regretabil”
  • 3
    Spînu: „Premise reale pentru a avea un tarif în jur de 4 MDL” și alte consecințe ale semnării contractului de livrare a energiei electrice cu MGRES
  • 4
    Strategia chineză pentru a întoarce diaspora în țară: constrângere, hărțuire, forțare. 100 de așa-numite secții de poliție monitorizează activitatea din afara granițelor
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.