Privatizarea bunurilor imobile: Lipsă de transparență, preț mai mic decât cel de piață, venituri ratate de milioane de lei

Privatizarea bunurilor imobile: Lipsă de transparență, preț mai mic decât cel de piață, venituri ratate de milioane de lei
poză simbol

Lipsa de transparență și evaluarea necorespunzătoare au condus la ratarea veniturilor de milioane de lei. Sunt concluziile Curții de Conturi, care a realizat un audit al privatizării încăperilor nelocuibile. Misiunea de audit a supus verificării autoritățile publice centrale și autoritățile administrației publice locale, în total fiind examinate 68 de entități și 207 dosare privind privatizarea încăperilor nelocuibile cu valoarea de 84 milioane de lei.

Bun închiriat, transformat în bun privatizat 

Au fost verificate 90 de dosare acceptate spre privatizare de către Agenția Proprietății Publice (APP) în baza documentelor și informațiilor privind locațiunea spațiilor respective. Încăperile au fost acordare direct solicitantului în lipsa principiului transparenței și fără publicarea bunurilor oferite pentru locațiune, cu nerespectarea principiilor de scoatere la licitație publică cu strigare. Ulterior, la procesul de privatizare a încăperilor nelocuibile, au fost constatate următoarele neconformități:

  • Comisia a admis acceptarea privatizării unei încăperi amplasată în municipiul Chișinău, pentru care dosarul conține două acte de examinare de către locator, ce depășesc termenul de până la o lună de zile înainte de data depunerii cererii. Pentru acest imobil, lipsește și actul de primire-predare ce urma a fi întocmit de către părți în rezultatul privatizării;
  • S-a constatat lipsa informațiilor necesare în dosarele de privatizare, de exemplu, lipsa actelor din două dosare privind privatizarea obiectelor, precum: licența evaluatorului din actul de evaluare, copia certificatului de înregistrare a întreprinderii, copia buletinului administratorului; 
  • Nu s-a ținut cont de prețul de piață, condiții ce creează riscul aplicării de către evaluator a metodei ce defavorizează interesul statului la determinarea valorii obiectului și, respectiv, neobținerii veniturilor posibile la buget. În cazul a 57 de dosare, valoarea încăperilor nelocuibile supuse procedurii de privatizare la organele cadastrale este de 63,9 milioane de lei, iar valoarea determinată de expertul independent a fost de 51,9 milioane de lei. Discrepanța de 12 milioane de lei indică apărarea interesului cumpărătorului de către evaluator, în detrimentul interesului statului;
  • Stabilirea unui preț diferențiat de vânzare a unui metru pătrat pentru 34 imobile, în cazul privatizării încăperilor nelocuibile date în locațiune din unul și același bun imobil, ce determină indici de ratare a veniturilor în buget în sumă 49,9 milioane de lei, exemplu fiind imobilul din mun. Chișinău, strada Ismail, diferența fiind de la 3 mii de lei până la 13 mii de lei pentru un metru pătrat. 

Bunuri privatizate la prețuri simbolice, ulterior revândute

Nereglementarea strictă a perioadei de deținere în locațiune a încăperilor nelocuibile, precum şi termenului minim pentru solicitarea acordului de privatizare sunt, în viziunea auditului, dezavantaje ale principiilor de eficiență și transparență a acestui proces. 

Auditul a stabilit că cinci locatari au preluat în locațiune spații cu scopul de a obține dreptul de privatizare la prețuri simbolice, în vederea evitării licitațiilor publice. Ulterior, aceste imobile fost revândute de șapte ori, prima înstrăinare fiind la o lună după privatizare. 

Analiza de către audit a prețurilor de privatizare a încăperilor nelocuibile și a celor minime de piață denotă o diferență semnificativă: „Respectiv, pentru străzile centrale, precum: bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, străzile Veronica Micle, Bănulescu-Bodoni, Dosoftei, etc. valoarea de referință în anii 2015-2019 a constituit minim 1.000 de euro. Pentru restul încăperilor nelocuibile privatizate din mun. Chișinău (bulevardul Dacia, străzile Alecu Russo, Decebal, Alba Iulia, bulevardul Mircea cel Bătrân, etc.) valoarea de referință a constituit minim 750 euro”.

Totodată, nu s-a respectat principiul transparenței prin atragerea unui număr cât mai mare de participanți la privatizare și nu s-a asigurat echitate pentru toți doritorii de a procura, ca rezultat nu se obține un preț real conform pieței imobiliare pentru încăperile expuse, fiind afectat bugetul prin ratarea posibilă a veniturilor în sumă de cel puțin 256,9 milioane de lei. 

Privatizări neconforme în capitală 

La nivelul autorităților publice locale, au fost colectate probe atât de la consiliile municipale, raionale, cât și de la primării. Cea mai mare pondere - de 68% - a constituit-o privatizările încăperilor nelocuibile din mun. Chișinău.

Primăria mun. Chișinău a supus privatizării bunuri imobile cu suprafața încăperilor de 4.500 de metri pătrați în baza a 93 de dosare, veniturile obținute fiind de 14,9 milioane de lei. Ulterior, la procesul de privatizare a încăperilor nelocuibile, au fost constatate următoarele neconformități:

  • acceptarea neconformă a privatizării în lipsa actului de examinare de către locator la imobilul situat pe strada M. Kogălniceanu;
  • privatizarea neconformă a unei încăperi nelocuibile mun. Chișinău, str. Mitropolit Dosoftei, care este în stare avariată. Potrivit normelor legale, încăperile avariate nu sunt pasibile privatizării. Mai mult ca atât, această clădire reprezintă un monument de arhitectură, introdus în Registrul monumentelor de istorie și cultură ale municipiului Chișinău și nu poate fi privatizată;
  • depășirea termenului de întocmire a actelor de examinare a încăperilor date în locațiune la 38 de dosare de privatizare, ceea ce reprezintă 41% din totalul dosarelor examinate de către Comisia de privatizare;
  • neorganizarea licitațiilor publice privind darea în locațiune și ulterior privatizarea spațiilor nelocuibile de către autoritățile administrației publice locale determină riscul privatizării fondului de imobile interesat și ocazional la cele 90 de dosare din 93 de dosare examinate și aprobate de către Comisie și nu asigură echitate pentru doritorii de a obține dreptul asupra bunurilor. Ca rezultat, nu se obține un preț maxim pentru încăperile expuse, fiind ratate posibile venituri în sumă de cel puțin 61 milioane de lei.

Auditul a concluzionat că autoritățile publice centrale și autoritățile administrației publice locale au realizat procesul privatizării spațiilor nelocuibile cu nerespectarea cadrului normativ, ceea ce a determinat posibila ratare de venituri. Ambiguitățile stabilite în cadrul sistemului de privatizare a încăperilor nelocuibile au determinat abordarea diferită și au condus la ratarea posibilelor venituri în sumă de cel puțin 317,9 milioane de lei.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Un nou hotel în centrul capitalei: O clădire cu patru niveluri ar urma să apară în locul unui monument istoric, privatizat în 2018. Reacția viceprimarului de Chișinău (FOTO)

Un nou hotel în centrul capitalei: O clădire cu patru niveluri ar urma să apară în locul unui monument istoric, privatizat în 2018. Reacția viceprimarului de Chișinău (FOTO)

Statul scoate la privatizare mai multe bunuri, printre care vechiul hotel „Zarea” și întreprinderea „Metalferos”

Statul scoate la privatizare mai multe bunuri, printre care vechiul hotel „Zarea” și întreprinderea „Metalferos”

Modul de privatizare a acțiunilor statului în Tutun-CTC a dus la micșorarea valorii acestora cu peste 100 de milioane de lei

Modul de privatizare a acțiunilor statului în Tutun-CTC a dus la micșorarea valorii acestora cu peste 100 de milioane de lei

Advertoriale
Prietenii la nevoie se cunosc, iar companiile în soluționarea reclamațiilor

Prietenii la nevoie se cunosc, iar companiile în soluționarea reclamațiilor

Ludmila Adamciuc, mamă activă social: „Observ un proces frumos de schimbare a atitudinii ce vizează nu doar Sindromul Down”

Ludmila Adamciuc, mamă activă social: „Observ un proces frumos de schimbare a atitudinii ce vizează nu doar Sindromul Down”

Depozite în lei cu rată fixă de 6% anual, de la OTP Bank

Depozite în lei cu rată fixă de 6% anual, de la OTP Bank

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    ULTIMĂ ORĂ! Dorin Chirtoacă se retrage din politică
  • 2
    Rusia ar vrea un preţ al gazelor mai mic pentru a-şi putea păstra controlul asupra Europei
  • 3
    Gazprom ar fi propus Chișinăului gaz mai ieftin, doar în cazul răcirii relației cu UE
  • 4
    Ultimă oră! Pericol de prăbușire a unei porțiuni de carosabil în capitală (FOTO)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.