
Legile cu privire la medicamente și activitatea farmaceutică, contestate și de PAS la Curtea Constituțională
Legile cu privire la medicamente și activitatea farmaceutică, votate în decembrie 2020 de PSRM și Pentru Moldova, platformă din care fac parte fracțiunea Partidului Șor și șapte ex-democrați, au fost contestate și de PAS la Curtea Constituțională. Potrivit autorului sesizării, Dan Perciun, modificările legislative efectuate aduc riscuri majore asupra sănătății populației și asupra integrității sistemului farmaceutic, dar și pot avea drept consecințe scumpirea medicamentelor și dispariția medicamentelor compensate din farmacii.
・
„Am contestat liberalizarea prețului la medicamentele eliberate fără prescripție medicală și reducerea dramatică a adaosului comercial la medicamentele compensate. Liberalizarea prețului va duce la scumpirea medicamentelor, iar reducerea drastică a adaosului comercial la medicamentele compensate, fără nici un fel de analiză de impact, deși sună bine, riscă să descurajeze, în special farmaciile mici, să le mai comercializeze. Oamenii vor plăti mai mult pentru medicamente gen paracetamol, iar medicamentele compensate nu vor putea fi găsite în farmaciiˮ, a scris deputatul PAS Dan Perciun pe Facebook.
„Medicamentele reprezintă un element important în profilaxia, diagnosticul şi tratamentul diferitelor boli, iar dezvoltarea coordonată a sectorului farmaceutic, precum şi importanța socială a acestuia, este una din problemele prioritare ale ocrotirii sănătății, din care motiv cadrul normativ în domeniu reglementează întreg sistemul farmaceutic, inclusiv în partea privind elaborarea, testarea, autorizarea, fabricarea, distribuirea şi utilizarea rațională a medicamentelor, precum şi a legislației în domeniul medicamentelor şi activității farmaceuticeˮ, se arată în textul sesizării.
Cu referire la farmaciilor mobile, în sesizare se menționează: „O farmacie comunitară și filiala acesteia, pentru desfășurarea activității farmaceutice, trebuie să corespundă cu strictețe cerințelor, serviciile să fie prestate de cadre farmaceutice, să dispună de spațiu, dotare, licență, aviz sanitar, certificat de acreditare etc. Cele enumerate nu pot fi asigurate într-o „unitate mobilă farmaceutică” sau prin intermediul „farmaciilor virtuale” (prin internet), „magazine” și „farmacii ambulante” care vor avea, cu regret, un efect invers, în unele cazuri cu consecințe foarte grave asupra sănătății consumatorilor de medicamente”.
Care sunt argumentele de neconstituționalitate
Deputatul a invocat următoarele elemente de neconstituționalitate:
- falsificarea procesului-verbal al Comisiei de profil pentru lectura a II-a;
- încălcări grave de procedură în adoptarea legii: amendamentul cu modificările sesizate nu a fost avizat repetat în fond de către Guvern și de Direcția juridică a Parlamentului și nici nu a obținut avizul Centrului Național Anticorupție. Mai mult, se constată și lipsa analizei impactului de reglementare, procedură obligatorie pentru a asigura principiul previzibilității și a evalua impactului noilor reglementări asupra activității de întreprinzător, a respectării drepturilor și intereselor întreprinzătorilor și ale statului etc.;
- încălcarea gravă a principiului liberei concurențe, prin faptul că legea contestată exceptează unitățile mobile de mai multe obligații legale;
- încălcarea art.131 alin. (6) din Constituție prin care se stipulează că nici o cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanțare. Or, modificarea plafonului adaosului comercial la medicamente compensate atrage după sine schimbarea cheltuielilor suportate de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină pentru asigurarea accesului populației la medicamente și implicit afectează bugetul public național.
Menționăm că, anterior, legile cu privire la medicamente și activitatea farmaceutică au fost contestate și de PDM. Curtea Constituțională a suspendat acțiunea unor prevederi până va examina în fond sesizarea.
Potrivit autorilor proiectului de modificare a legii cu privire la medicamente, scopul urmărit este introducerea obligativității pentru factorii decizionali să reglementeze și să monitorizeze prețul medicamentelor începând de la prețul de producător, prețul de depozit și cel din farmacii. De asemenea, documentul prevede introducerea rețetei electronice, care vine să completeze inițiativa de a avea o viziune globală asupra serviciilor de sănătate furnizate pacienților asigurați din sistemul de sănătate. Iar modificările aduse la legea cu privire la activitatea farmaceutică, prin care se reglementează comerțul farmaceutic prin intermediul unităților mobile, ar fi important, în special, pentru populația care nu are acces fizic la farmacii.