Penis și vulvă sau cucușor și floricică? Educația sexuală din Moldova, între frica de destrăbălare și soluții corecte pentru o societate sănătoasă

Penis și vulvă sau cucușor și floricică? Educația sexuală din Moldova, între frica de destrăbălare și soluții corecte pentru o societate sănătoasă


Năsuc, guriță, mânuță, picioruș. Încă de la cea mai fragedă vârstă, copiii capătă o perspectivă asupra propriului corp pe baza informațiilor primite de la părinți. Și dacă toate organele din corpul uman sunt numite pe nume, atunci când vine vorba de organele genitale, cei mai mulți părinți simt o reținere și preferă să le înlocuiască cu diminutive mai acceptabile, din punctul lor de vedere. Astfel, până aproape de adolescență, copiii știu că penisul e cucușor, iar vulva - floricică. De asemenea, informațiile despre cum se concepe o nouă viață, dar și despre ce înseamnă, de fapt, relațiile sexuale reprezintă teme tabu în majoritatea familiilor și chiar în sălile de clasă. În consecință, tinerii ajung să afle pe cont propriu o nouă realitate și folosesc aceste informații în funcție de stabilitatea emoțională pe care o au. O soluție în acest sens o reprezintă educația sexuală. Conceptul este unul încă destul de nou în țara noastră.

Educația sexuală ca material didactic

Prima tentativă de a introduce în școlile din Moldova o disciplină numită educație sexuală a fost în anul 2005, când disciplina „Deprinderi de viață” a fost inclusă în programul școlar. Cursul își propunea să-i inițieze pe tineri în subiecte legate de pubertate, viață sexuală, infecții cu transmitere sexuală, pericolele la care sunt supuși în cazul consumului de droguri sau țigări, etc. Disciplina a fost promovată în contextul „Memorandumului de colaborare în vederea implementării Programului național TB/SIDA/ITS Moldova”.

Decizia autorităților a fost criticată dur de organizațiile creștine, care au cerut ca obiectul să fie exclus definitiv din programul școlar. Slujitorii bisericii considerau că acest curs ar fi unul păgân, care propagă desfrâul. Criticile au făcut ca, în scurt timp, disciplina să fie trecută pe lista cursurilor opționale.

Șapte ani mai târziu, în curricula de învățământ a fost introdus un nou curs opțional – „Educație pentru sănătate”, o alternativă a cursului din 2005. Potrivit programului de studiu, elevii din clasele V-VI studiază schimbările organismului la pubertate și igiena sexuală la capitolul Reproducere.

În clasele VII-IX, la același capitol, sunt discutate alte subiecte legate de consecințele debutului vieții sexuale timpurii, descrierea bioritmului organismului feminin și masculin, consecințele sarcinii în pubertate, maladiile sexuale transmisibile. 

În clasele liceale, se discută despre condițiile necesare menținerii unei relații sănătoase dintre parteneri și aspectele legale privind sexualitatea și influențele social-cuturale asupra exprimării sexualității. Disciplina este predată în baza curriculei disciplinare opționale, aprobată la Consiliul Național pentru Curriculum în anul 2005.

Situația actuală

Am discutat despre educația sexuală în instituțiile de învățământ din Republica Moldova cu secretara generală de stat de la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC), Natalia Grîu. Funcționara susține că în școlile din țara noastră nu există o disciplină care s-ar numi specific „educația sexuală”, în schimb elemente ale aspectelor care i-ar pregăti pe elevi pentru viața adultă se regăsesc în mai multe discipline incluse în curriculă.

Natalia Grîu, secretară generală de stat la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării

„O disciplină care s-ar numi „educația sexuală” nu se predă în școlile din Republica Moldova. MECC optează pentru realizarea educației pentru sănătate în instituțiile de învățământ general la nivel interdisciplinar și transdiciplinar prin prisma mai multor discipline școlare. Asta înseamnă că educația sexuală se include în discipline de bază, obligatorii, ca parte componentă a educației pentru sănătate. Aceasta se realizează în procesul educațional în două direcții: pe de o parte, prin disciplinele opționale, și, pe de altă parte, în cadrul disciplinelor obligatorii”,  spune funcționara.

„Când vorbim despre disciplinele obligatorii, componenta de educație pentru sănătate, care include educația sexuală, se realizează la disciplina dezvoltare personală. În mod special, această disciplină, care se predă câte o oră pe săptămână, include modulul „modul de viață sănătos”. La biologie, din clasa a șasea  și până în clasa a noua, avem conținuturi care vizează educația sexuală prin elemente de anatomie, sistem reproductiv și igienă”, adaugă Natalia Grîu.

Natalia Grîu mai spune că, atunci când există dorința copiilor, poate fi selectată disciplina opțională educație pentru sănătate, pentru care MECC a aprobat o curriculă specială, pentru care a fost elaborat și un suport didactic pentru pedagogi, în care se explică cum ar trebui să se vorbească corect despre elementele de educație sexuală.

„Asta nu înseamnă că instituțiile de învățământ nu trebuie să facă și activități extra-curriculare, de sensibilizare a tinerilor, cercuri, dezbateri, în care să se discute cu tinerii despre importanța educației sexuale”, explică secretara generală de stat.

Natalia Grîu spune că în curricula școlară nu poate fi alocat spațiu separat pentru educația sexuală, așa cum nu poate fi alocat spațiu separat pentru educația ecologică sau educația media. 

Noi nu putem să încărcăm orarul copiilor cu discipline noi, dar viziunea noului curriculum este să fie integrate aceste conținuturi în disciplinele care sunt.

Totuși, funcționara recunoaște că unii dintre dascăli ar putea avea o pregătire insuficientă pentru a discuta cu elevii despre subiecte considerate tabu în societatea moldovenească:

„Acum, în ce măsură dascălii noștri fac sau nu fac față, sunt sau nu sunt pregătiți, este alt subiect și sunt absolut de acord că este necesar să avem formări pentru pedagogi ca ei să vorbească corect cu copiii. Este important ca acest lucru să fie făcut de specialiști, care utilizează o terminologie adecvată, iar profesorul de biologie este cel mai indicat profesor pentru a vorbi despre sistemul reproducător în termeni corecți din punct de vedere științific”.

Excepțiile care confirmă regula

Cristina Golovco are doi copii - o fiică adolescentă și un băiețel care merge la grădiniță. Încă de la început, femeia a decis să-și educe copiii cu onestitate, spunându-le direct despre cum se numesc corect organele lor, de unde vin copiii și ce se întâmplă atunci când organismul crește și se dezvoltă. 

Cristina Golovco, alături de familia sa. Sursă foto - arhiva personală

Cristina este ferm convinsă că modelul de educație pe care l-a adoptat pentru copiii ei este unul firesc. 

Dacă îi spui copilului tău că un cuc cântă pe copac, iar păsărica ciugulește, cum poți să-l faci confuz când vine ora de baie, spunându-i „hai să spălăm cucul sau păsărica”?

„Argumentul cel mai banal, dar clar pentru mulți părinți reiese din exemplul meu preferat: Dacă îi spui copilului tău că un cuc cântă pe copac, iar păsărica ciugulește, cum poți să-l faci confuz când vine ora de baie spunându-i „hai să spălăm cucul sau păsărica”? E ridicol. De ce să inventăm bicicleta dacă organele se numesc, din punct de vedere biologic, penis și vulvă?”, explică femeia.

Cristina spune că a observat că, de la o vârstă destul de fragedă, copiii ei au devenit curioși și încercau să afle cum au venit pe lume:

„Părinții știu cât de imprevizibili pot fi copiii atunci când sunt mânați de curiozitate, iar noi, adulții, avem responsabilitatea de a le explica, în limitele vârstei, cu cât mai multă sinceritate despre cum stau lucrurile. Este important ca cei mici să afle unele lucruri anume din interiorul familiei. Să știe de la mama și de la tata ce reprezintă corpul lor, ce nume au organele, cine are voie să-i atingă și cine nu. Pe lângă faptul că îi determinăm să fie mai precauți atunci când sunt în afara casei, întărim încrederea dintre noi și ei”.

Femeia recunoaște că, inițial, i-a fost frică de momentul în care va primi întrebări deschise de la copiii ei.

„Reacția lor a fost calmă, curiozitate pură, fără prejudecăți. Copiii nu au gânduri perverse, ei sunt puri. Eu le vorbesc în funcție de vârstă, separat fetei și băiatului, și aleg un moment potrivit, când simt că suntem conectați. Aleg cărți la subiect, unde totul e relatat simplu și pe înțeles. Îmi sunt de mare ajutor aceste cărți”, povestește Cristina.

Cristina Golovco se declară dezamăgită de faptul că elevii nu pot să învețe, în cadrul orelor de curs, informații deschise despre corpul lor, despre viața sexuală, despre comportamentul în perioada de pubertate:

„Nu știu de ce e atât de multă tăcere și evitare de a introduce acest subiect în școală, dar presupun că un obstacol îl reprezintă lipsa specialiștilor. Poate dacă părinții ar putea afla care sunt beneficiile educației sexuale și câte situații neplăcute poate preveni informația oferită la timpul potrivit, și-ar schimba perspectiva asupra modului în care își educă copiii”.

Educația sexuală, din perspectiva psihologilor

Educația sexuală în școală sau în afara școlii prin programe non-formale, în familie, la nivel social, este o necesitate, susține psihologa Maria Bucinschi. 

„Faptul că unii părinți și profesori încearcă să ignore comportamentul sexual, nu înseamnă că el nu există în viața copiilor. El este acolo. Indiferent dacă acceptăm sau nu, copiii noștri cresc, iar în comportamentul lor apar noi preocupări, cum este cea de natură sexuală. Noi, adulții, suntem datori să le satisfacem nevoia de informație și să nu ne ascundem după deget. Educația sexuală nu se referă la explicarea modului de a face sex, cum mulți dintre adulți cred, ci în special ce trebuie să își asume tânărul în momentul în care se decide să-și înceapă viața sexuală, cunoașterea propriului corp și a modificărilor care apar odată cu vârsta, responsabilitatea față de sine și față de partenerul cu care alege să aibă o relație de acest tip”, spune specialista.

Psihologa este de părere că în curricula școlară ar trebui să existe un obiect destinat educației sexuale, dar și mai multe evenimente extra-școlare care le-ar permite adolescenților să învețe într-un mod distractiv informații despre propriul corp, dar și despre provocările cu care poate veni viața sexuală neprotejată.

Între timp...

Potrivit unei cercetări realizate de UNICEF, Moldova se află pe locul cinci în rândul țărilor europene cu cea mai înaltă rată a sarcinilor în adolescență. În fiecare an, aproximativ 3.000 de tinere, cu vârsta cuprinsă între 15 și 19 ani, devin mame. Tot acestei categorii de vârstă îi revine și fiecare al zecelea avort. Aceeași cercetare arată că, din cauza lipsei programelor de educaţie privind deprinderile de viaţă, a lipsei supravegherii părinteşti, a părinţilor migranți și a posibilităţilor limitate de educaţie și de angajare, precum și din cauza accesului uşor la alcool, tutun și droguri ilicite, adolescenţii se confruntă cu numeroase provocări. Printre ele se numără infecțiile cu transmitere sexuală, sarcinile nedorite, consumul de substanţe interzise, problemele de sănătate mintală și sinuciderile.

Totodată, doar 36% dintre fetele și 46% dintre băieţii cu vârsta între 15 și 24 de ani știu cum se transmite HIV și cum să se protejeze împotriva infectării cu HIV. Astfel, adolescenţii și tinerii se expun unui risc ridicat de traume, dependenţă, sarcini nedorite și infecții cu transmitere sexuală, inclusiv HIV.

Soluțiile noastre

Deși, punctual, obiectul educației sexuale nu există în curricula școlară, autoritățile din domeniul educației spun că sunt conștiente de necesitatea acestor informații pentru creșterea și dezvoltarea armonioasă a noii generații. În acest sens, secretara generală de stat de la MECC, Natalia Grîu, susține că unul dintre planurile de viitor ale ministerului îl reprezintă investițiile făcute în specialiști care ar putea să predea această disciplină elevilor.

 

Irina Harea-Mardari · Natalia Grîu: Vom investi în pregătirea cadrelor

 

„Noi o să investim efort la etapa de formare a cadrelor didactice, ca să existe acei specialiști care să vină și să le predea corect copiilor, în așa fel ca ei să nu aibă rușine să vorbească despre acest lucru și ca ei să înțeleagă corect de ce este nevoie să vorbească despre educația sexuală. Este vorba despre o investiție în formarea diriginților, care sunt persoane cheie, care monitorizează copiii și în care copiii, de regulă, au cea mai mare încredere, pentru că asta nu este o disciplină la care el trebuie să primească note, ci o disciplină la care el trebuie să primească răspunsuri”, a declarat Natalia Grîu.

Totodată, în Moldova activează 39 de centre de tineret, în cadrul cărora tinerii pot obține sprijin în domeniul sănătății sexuale și reproductive, gratuit și confidențial. Acestea se subordonează Ministerului Sănătății și, de obicei, se află pe lângă policlinicile de stat. 

Belgia

După ce virusul HIV devenise o problemă care afecta o latură tot mai mare a societății, Belgia a decis să facă din educația sexuală o prioritate. Astfel, în toate cele trei comunități lingvistice - flamandă, francofonă și germanofonă - au fost introduse cursuri de educație sexuală. În cadrul lecțiilor, elevii au acces nu doar la  informațiile medicale, ci discută și despre aspectele emoționale în cadrul unei relații. 

Totodată, pentru a face educația sexuală și mai accesibilă, autoritățile au investit în crearea unui ghid, numit „Good Lovers”, din care adolescenții pot afla detalii despre identitatea de gen, aspectele pozitive ale sexualității, orientarea sexuală, sexul din aspectul moralității, intimitate, contracepție și cum ar putea să evite abuzurile sexuale. 

Lecțiile sunt  predate începând cu vârsta de șase ani sau, în cazuri mai rare, chiar de la grădiniță. Toate subiectele sunt adaptate în funcție de grupele de vârstă ale elevilor. Cei care predau sunt fie profesori de biologie, fie specialiști din cadrul ONG-urilor respective.

Finlanda

Cursurile de educație sexuală se regăsesc în programul școlar al finlandezilor de mai bine de jumătate de secol. 

Educația sexuală este predată în cadrul cursurilor de Biologie, Educație pentru Sănătate și Educație de Familie. Primele detalii despre corp, organe și sex copiii le află încă de la grădiniță. Începând cu clasa a VII-a și mai târziu, profesorii sunt ajutați de asistentele medicale de sănătate școlară la predarea cursului.

Educația sexuală începe în Finlanda cu probleme biologice și emoționale de bază, după care urmează subiecte legate de maturizarea sexuală, sarcina, prima experiență sexuală, metodele de contracepție, infecțiile cu transmitere sexuală, întâlnirile. 

În clasa a noua se pune accent pe organele sexuale, ejacularea, masturbarea, avortul, emoțiile, etica sexuală și minoritățile sexuale.

În 2008, în Finlanda au avut loc 10.423 de avorturi. A existat o scădere treptată a avorturilor de-a lungul timpului, în mare parte atribuită unei scăderi a grupei de vârstă sub 20 de ani. Începând cu 2010, rata avortului era de 10,4 avorturi la 1.000 de femei cu vârste cuprinse între 15 și 44 de ani.

Educaţia sexuală a fost introdusă în şcoli pentru prima dată în 1955, în Suedia, care a fost urmată, în anii \\\\'70-\\\\'80, de mai multe ţări din vestul Europei. În anii \\\\'90 şi 2000, s-au alăturat şi ţări ca Franţa, Regatul Unit şi apoi Portugalia sau, mai aproape de noi, Ucraina şi Estonia.

În prezent, în cele mai multe ţări din Uniunea Europeană, educaţia sexuală este obligatorie în şcoli, deşi diferă la nivel de calitate şi conţinut. Cele mai bune la capitolul educație sexuală sunt ţările nordice, Benelux-ul, Franţa şi Germania.

Menționăm că materialul face parte dintr-un proiect de Jurnalism de Soluții, lansat de AGORA. Acesta este finanțat de un grant oferit de Departamentul de Stat al SUA. Opiniile, constatările şi concluziile din articol aparţin autorului şi nu le reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al SUA.

Sprijină redacția Agora cu 160 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un coș de produse locale de la From the Heart Shop.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Irina Ghelbur, despre cum e să conduci o instituție media, soluții pe timp de criză, membership, tentative de divorț, managementul oamenilor | Nota de Plată (VIDEO)

Irina Ghelbur, despre cum e să conduci o instituție media, soluții pe timp de criză, membership, tentative de divorț, managementul oamenilor | Nota de Plată (VIDEO)

După ce ne tratăm, ne intoxicăm. Medicamentele expirate: Soluțiile altor state și ce întârzie să facă Republica Moldova

După ce ne tratăm, ne intoxicăm. Medicamentele expirate: Soluțiile altor state și ce întârzie să facă Republica Moldova

Școlile, sub toporul optimizării: Soluții și semne de întrebare

Școlile, sub toporul optimizării: Soluții și semne de întrebare

Cum ne-am apucat de Jurnalismul de Soluții și de ce nu ne oprim aici (VIDEO)

Cum ne-am apucat de Jurnalismul de Soluții și de ce nu ne oprim aici (VIDEO)

Arătăm bine, trăim prost. Soluții: Cum reducem impactul negativ al industriei modei asupra mediului

Arătăm bine, trăim prost. Soluții: Cum reducem impactul negativ al industriei modei asupra mediului

Soluții: Copiii știm cum învață, dar părinții cum lucrează? Realitatea cu care a venit sistemul hibrid de învățământ și soluțiile propuse de autorități

Soluții: Copiii știm cum învață, dar părinții cum lucrează? Realitatea cu care a venit sistemul hibrid de învățământ și soluțiile propuse de autorități

Advertoriale
Ei sunt campionii schimbării 2021. Personalități din diverse domenii au fost premiați pentru implicare (FOTO)

Ei sunt campionii schimbării 2021. Personalități din diverse domenii au fost premiați pentru implicare (FOTO)

Proiecte de dezvoltare a sectorului TIC pe agenda „Moldova ICT Summit: The Future of Digital”

Proiecte de dezvoltare a sectorului TIC pe agenda „Moldova ICT Summit: The Future of Digital”

Istoriile de succes ale eroilor din spatele schimbărilor majore în Programul Operațional comun România - Republica Moldova (VIDEO)

Istoriile de succes ale eroilor din spatele schimbărilor majore în Programul Operațional comun România - Republica Moldova (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Și-au recunoscut datoria? Liderul de la Tiraspol susține că regiunea transnistreană ar intenționa să-și achite restanțele la gaz
  • 2
    Directorul Promo-Lex, Ion Manole, despre noua Avocată a Poporului: „A fost un vot simplu, plictisitor și antidemocratic”
  • 3
    Focar în trafic! Chișinăuienii propun soluții pentru ambuteiajele din sectorul Buiucani: Parcări multietajate, centură de ocolire sau taxe pentru mașinile vechi (VIDEO/FOTO)
  • 4
    Parcarea publică municipală de pe strada Ismail a fost amenajată
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.