Idoli ciopliți: De la Gagarin, la influenceri sau de la Lenin, la Lennon

Idoli ciopliți: De la Gagarin, la influenceri sau de la Lenin, la Lennon


Anul 1972, satul Cinișeuți, Rezina. O situație banală devine un simbol al eșecului propagandei comuniste. Un tânăr se afișează în public cu un tricou pe care este imprimat chipul lui John Lennon. În plin război rece, în plin comunism sau socialism dezvoltat, această apariție face senzație și răspândește panică, fiind evident eșecul profesorilor și al propagandei de a inocula idolii sovietici în rândul tinerei generații. Idolii de ieri și azi, cine sunt ei și ce reprezintă, aflați dintr-o nouă dezbatere Antinostalgia – Privind spre viitor.

De la Lenin, la Lennon

Eroii populari din trecut astăzi sunt doar niște nume pentru generațiile tinere. Un exemplu elocvent este și Boris Glavan, partizan și luptător în Armata Roșie în perioada celui de-al Doilea Război Mondial, care a fost ucis în 1943 de forțele germane. Glavan este un exemplu controversat, fiindcă imaginea sa a fost intens promovată de propagandă și faptele sale au fost mai mult sau mai puțin exagerate. Un exemplu din aceeași gamă este și Che Guevara.

„Che Guevara e adevărat simplificat, scos din context, răstălmăcit, dar uite că T-shirt-ul e imprimat, este un simbol al stângii”, a declarat jurnalistul Vasile Botnaru.

„Este vorba de o nostalgie față de o perioadă care poate nu a fost senzațională din punct de vedere politic, dar era perioada tinereții lor. Nimeni nu stă departe de idol. [...] Idolul este un zeu fals și, de altfel, o celebră lucrare de peste 100 de ani, în 1898, a lui Nietzsche se numea Amurgul Idolilor, care demola modele culturale mai vechi sau mai noi. Nietzsche a devenit însuși un idol, model filosofic. Evident că Boris Glavan era un idol, în cel mai pur sens al cuvântului, impus de un centru îndepărtat și nu era deloc aluziv faptul că a fost redenumit satul Boris Glavan, nu se mai putea numi satul Țarigrad, acest nume în româna veche fiind numele unui alt centru de putere, de dinainte de Moscova, adică Constantinopol”, a declarat Robert Adam.

Astăzi, Gagarin ar putea fi înlocuit cu Elon Musk, susține vloggerul Andrei Bolocan. Acesta nu este sigur că Gagarin ar mai putea avea autoritate în ziua de astăzi, dar Gagarin rămâne a fi un gigant, pe urmele căruia au urcat alții.

Influencerii, cine sunt și cum ajung să schimbe opinii

Andrei Bolocan susține că a ajuns un influencer prin faptul că și-a asumat în mod serios încercarea de a realiza un produs.

„Cu siguranță, nu este întâmplător. Vrei nu vrei, urmărești cu ce sau cum mănâncă lumea informația pe social media, înțelegi că, dacă este un fel de video sau un fel de unghi al camerei sau dacă urmăresc subiectele de actualitate, o să lovească mai dur și să o să relaționeze cu mai multă lume”, a afirmat Bolocan.

Scopurile influencerilor cuprind în mare parte atât banii, cât și gloria, formarea unei opinii publice sau ajutorarea tinerilor. În cazul lui Andrei, ceea ce contează pentru el este faptul că face ca mulți oameni să se bucură de produsele sale și că sunt oameni care își împart veniturile pentru ca emisiunea lui - „Lumina” - să reziste. La nivel de bază, influencerul este cel care convinge pe cineva să cumpere ceva, nefiind vorba doar despre bani.

Politologul și diplomatul Robert Adam nu crede că influencerii ar fi liberi, ar crea noi curente sau forme de popularizare, faptul că ei tind să livreze spontan ceea ce ar dori ei, fiind o diferență majoră față de creatorii de conținut, cum ar fi pictorii sau muzicienii:

„Oamenii devin violenți mult mai ușor în online decât în viața reală. Dacă în ce privește televiziunile, radio-urile, există instituții care să sancționeze derivele, pe rețelele de socializare așa ceva nu există sau, dacă există, nu este suficient de puternică”.

„Scopul meu este să ating cât mai multă lume prin sentimente plăcute, sustenabile, râsul, hi-hi-ha-ha-ul”, a menționat Andrei Bolocan în cadrul dezbaterii.

„Suflatul în ceafă” este o definiție normală a statului, însă, în cazul influencerilor, acesta ar fi un sinonim cu responsabilitatea influencerilor. Creatorul de conținut trebuie să fie conștient de urmările pe care materialele sale le-ar putea avea. Întrebarea este însă din partea cui trebuie să intervină responsabilitatea: din partea statului sau a rețelelor de socializare? Cifrele sunt „partidul” influencerilor, fapt susținut de autorul emisiunii „Lumina”:

„Cred că e normal să ne uităm la cifre. Adesea mă trezeam cu videouri în care am investit mai mult timp în scris și montaj, dar care nu prindeau la public așa bine. [...] Trebuie însă să nu existe acea paranoie a cifrelor, în care apar întrebări referitor la cifre. [...] Perseverența contează mai mult decât succesul peste noapte”.

Vasile Botnaru se întreabă ce se întâmplă în cazul în care există un creator care e preocupat doar de monetizare și notorietate, oare auditoriul poate deveni un barometru care să scadă din popularitatea acestuia?

Andrei Bolocan consideră că patronajul celor care îl urmăresc este un indicator important, la fel ca și publicul larg, însă totul trebuie să aibă o limită. Statisticile mai mult ajută, beneficiile fiind mai mari decât riscurile. Important este să nu existe o atenție excesivă pe cifre sau comentarii răutăcioase, problema fiind că online-ul, de multe ori, e divizat în alb-negru.

Reglementarea influencerilor: E posibil așa ceva?

Potrivit lui Robert Adam, metoda consultării cu industria care este folosită de autorități nu funcționează, experimentul UE care a condiționat marilor platforme auto-reglementări, în sensul implementării unor principii de responsabilitate, nu funcționează atât de bine. Instrumentele actuale încă sunt în dezvoltare.

„Libertatea de exprimare, necesitatea de a proteja publicul vulnerabil sunt factori extrem de complecși care trebuie cântăriți, sunt cifre care trebuie luate în considerare, sunt principii etice. [...] Internetul este un spațiu virtual pe care nu l-ai creat tu, nici alții. Internetul există datorită unor genii care au creat acest spațiu de interacțiune și evident că ei nu se puteau gândi la toate evoluțiile ulterioare. Pur și simplu este o lume nouă, iar schimbarea în cursul vieții noastre este cea mai accentuată pe care a trăit-o vreodată o viață de om, acesta fiind un fapt ce nu poate fi ignorat”, a declarat Robert Adam.

Vasile Botnaru consideră că este logic ca, în cazul interesului comercial, să primeze și responsabilitatea socială, reglementările fiind însă necesare.

Iar Robert Adam crede că noul model economic este reprezentat de rețelele sociale care nu produc conținut, dar preiau conținutul altora și îl monetizează. Monopolizarea pieței însă nu este un fapt acceptabil, dreptul de platformă nereglementată nefiind admisibil:

„Aici cred că este locul unei intervenții publice, cred că cel mai bine ea se poate face la nivel multilateral, prin cooperare internațională între actorii care au interesul și forța de implementare, pentru a face în așa fel încât online-ul să fie și liber și responsabil. Între cei doi poli trebuie găsit un echilibru”.

Cine ne sunt idolii?

Pentru generațiile trecute, idolii erau de la cei impuși de sistem, cum ar fi Gagarin, Stalin sau Lenin, până la actorii de cinema sau muzicienii, precum Ștefan Petrache. Astăzi, locul lor a fost luat de antreprenorii multimiliardari și de cei din domeniul muzicii, beauty sau speakerii motiviționali.

Întrebat despre diferența dintre tinerii care îl urmăresc pe Elon Musk și cei care se orientează spre influencerii ce se axează pe senzațional, Robert Adam a spus că diferența ar fi la nivel de gândire:

„Referitor la Elon Musk, el este cumva un Gagarin reloaded, doar că el cucerește spațiul pe efortul lui, bine și al colaboratorilor, el este însă omul care a creat de la zero această entitate privată”.

Andrei Bolocan susține că responsabilitatea consumatorilor trebuie să fie examinată la același nivel cu cea a creatorilor de conținut, enumerând exemple din campania #metoo sau alte campanii similare care au acuzat numeroși actori, interpreți și alte persoane publice care și-au văzut carierele distruse, chiar dacă ulterior au fost achitați de instanțele de judecată.

Iar deputatul PAS Dumitru Alaiba a menționat că toți cei care au votat în alegerile din 2020 au fost influenceri, dată fiind mobilizarea istorică din țară și de peste hotare.

 Robert Adam susține că politicienii sunt influenceri prin definiție, ei spunând ceea ce vor alegătorii să audă, orientându-se după preferințele electoratului: „Văd o tendință îngrijorătoare când politicienii dau interviuri influencerilor și discută cu fanii lor, asta este o degradare a serioasă a spațiului politic, o degradare serioasă a spațiului civic. [...] Dacă vorbești numai în bulă și nu îți confrunți ideile cu adversarul tău, care are și el în spate voturi și resurse, aș spune că nu e un progres pentru democrație”.

Acesta oferă exemplul Cenaclului „Flacăra”, care a reușit să înlocuiască, într-o oarecare măsură, propaganda oficială, care funcționa ca o „supapă” de eliminare a nemulțumirii tinerilor. Politicienii sunt expresia unei societăți, este concluzia lui Adam.

Proiectul multimedia „AntiNostalgia - Privind spre viitor” este desfășurat cu susținerea Ambasadei Statelor Unite la Chișinău. Materialele realizate de Europa Liberă în cadrul proiectului pot fi accesate la acest link: https://moldova.europalibera.org/z/21297.

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format.

Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
De la Gagarin la influenceri: Cine au fost idolii de ieri și cine sunt idolii de astăzi? Dezbatere „AntiNostalgia”

De la Gagarin la influenceri: Cine au fost idolii de ieri și cine sunt idolii de astăzi? Dezbatere „AntiNostalgia”

„Libertatea de a vedea lumea” - Europa Liberă vă invită la ultima dezbatere „AntiNostalgia” din 2020

„Libertatea de a vedea lumea” - Europa Liberă vă invită la ultima dezbatere „AntiNostalgia” din 2020

„Muzica - între protest și conformism”, dezbatere „AntiNostalgia” despre arta ca rezistență și rezistența prin artă

„Muzica - între protest și conformism”, dezbatere „AntiNostalgia” despre arta ca rezistență și rezistența prin artă

Advertoriale
Compania de cercetare „Institutional Investor” plasează Grupul Intesa Sanpaolo în fruntea băncilor europene

Compania de cercetare „Institutional Investor” plasează Grupul Intesa Sanpaolo în fruntea băncilor europene

EuroCreditBank - ofertă specială pentru a-ți asigura viitorul în agricultură

EuroCreditBank - ofertă specială pentru a-ți asigura viitorul în agricultură

Peste 360 de femei au descoperit lumea digitală și secretele antreprenoriatului cu Women Digital Center (VIDEO)

Peste 360 de femei au descoperit lumea digitală și secretele antreprenoriatului cu Women Digital Center (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    ZDG: Au plătit zeci de mii de lei pentru vacanță, luând și credite, dar au rămas fără călătorie. Agenția de turism i-a dus de nas (VIDEO)
  • 2
    Fostul deputat condamnat în România, Cristian Rizea, nu poate fi încă extrădat autorităților de peste Prut, pentru că... Explicația ministrului Justiției
  • 3
    S-au supărat? Deputații BCS au părăsit plenul Parlamentului. Iată motivul
  • 4
    Prețurile la gaze pentru Republica Moldova au crescut de patru ori, la 550 de dolari pentru o mie de metri cubi
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.