Tinerii din Moldova: Dornici de învățare și creștere în carieră, dar mai puțin atrași de antreprenoriat. Explicația specialiștilor (STUDIU)

Tinerii din Moldova: Dornici de învățare și creștere în carieră, dar mai puțin atrași de antreprenoriat. Explicația specialiștilor (STUDIU)
sursă: joblist.md

Oportunitățile de avansare, accesul la informații și învățarea continuă sunt mai importante decât chiar salarizarea. Cel puțin asta spun unii absolvenți din universitățile din țară. Preferințele pentru leadership devin tot mai mari, în timp ce orientarea spre antreprenoriat este în scădere. Specialiștii califică drept „îngrijorător” pentru țară acest decalajul semnificativ între motivația și intenția absolvenților de a fi antreprenori.

Potrivit studiului „Brandul angajatorului și aspirațiile de carieră ale absolvenților din Republica Moldova”, realizat cu prijinul Camerei Americane de Comerț, clasa de absolvenți 2021 se concentrează mai mult pe dezvoltarea în viitor a carierei de profesionist, urmată de cea de lider și abia apoi proprietar de afaceri.

 „Asta înseamnă că tinerii cu vocația de antreprenor aleg să devină altceva și nu proprietari de afaceri, pe când profesiile cu implicații de lider (manager, director general, șef de departament etc) sunt populare printre absolvenți, și sunt alese chiar și de cei care nu au o astfel de vocație. Suprimarea vocației de antreprenor poate fi rezultatul mai multor cauze printre care situația economică, climatul de afaceri, ușurința de a deschide și a menține o afacere, accesibilitatea creditelor pentru business etc”, explică autoarea studiului Iolanta Mura.

Specialista atrage atenția asupra riscurilor care ar putea fi generate de această situație.

„Cred că această concluzie a studiului merită o atenție deosebită a celor care elaborează politica statului în domeniul dezvoltării și susținerii întreprinderilor mici și mijlocii, îmbunătățirii climatului de afaceri și facilitării deschiderii unui business. Dacă Moldova are potențial în acest domeniu, adică antreprenori de vocație, care trebuie ajutați să urmeze această carieră, atunci aceasta trebuie realizat cu prioritate. Într-o economie de piață funcțională, anume antreprenorii sunt cei care contribuie la prosperitatea țării și creștere economică”, a mai adăugat Mura.

Fiind prima promoție care a trecut ultimii doi ani de studii prin incertitudinile generate de pandemia de COVID-19, absolvenții tind să aibă o mai mare orientare spre noile tendințe de pe piața muncii, care sunt definite de instruirea continuă a angajaților. Acest lucru se regăsește și în topul valorilor de muncă menționate de studenți, care se referă la: oportunitățile de avansare, accesul la informații, oportunitățile de învățare și salariul bun.

Acest lucru arată că absolvenții 2021 sunt printre altele, preocupați de oportunitățile de creștere și dezvoltare, recompensele cu caracter extrinsec, lucru ce oferă echilibru și autonomie precum și cel care oferă feedback și suport. Un aspect considerat de studenți a fi mai puțin important este aspectul social al locului de muncă, care se referă la echipa în care viitorul absolvent ar urma să lucreze.

Cât privește calitățile angajatorului, participanții la studiu au menționat că acesta ar trebui mai întâi să fie cunoscut drept un brand onest, de succes, popular și prestigios.

Studiul „Brandul angajatorului și aspirațiile de carieră ale absolvenților din Republica Moldova” a fost realizat în mediul online, de Iolanta Mura și cercetătorul din Singapor Riyang Phang, cu sprijinul AmCham Moldova. În total au fost înregistrate 5.023 de completări sau încercări de completare a chestionarelor, fiind validate 903 răspunsuri dintre care 698 pentru studenții din anii terminali de la licență iar 205 pentru cei de la masterat sau doctorat.

Sprijină redacția Agora cu doar 48 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un cadou dulce de la From the Heart Shop.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Salariu de 8.000 de lei sau preferințe pentru companiile străine. Ce așteptări au absolvenții promoției 2021

Salariu de 8.000 de lei sau preferințe pentru companiile străine. Ce așteptări au absolvenții promoției 2021

Absolvenți pe timp de pandemie, între timp liber, restanțe și lecții de viață

Absolvenți pe timp de pandemie, între timp liber, restanțe și lecții de viață

R. Moldova, la coada clasamentului competitivității sectorului TIC din Europa Centrală și de Est. Ce salarii se achită

R. Moldova, la coada clasamentului competitivității sectorului TIC din Europa Centrală și de Est. Ce salarii se achită

Advertoriale
INTERVIU | E-semnătura, serviciile online și votul electronic. Despre digitalizare, cu vicepremierul Iurie Țurcanu (VIDEO)

INTERVIU | E-semnătura, serviciile online și votul electronic. Despre digitalizare, cu vicepremierul Iurie Țurcanu (VIDEO)

Spune stop îmbătrânirii: alege liftingul facial şi recapătă-ţi încrederea în tine

Spune stop îmbătrânirii: alege liftingul facial şi recapătă-ţi încrederea în tine

Câtă hârtie a economisit IuteCredit în două luni (VIDEO)

Câtă hârtie a economisit IuteCredit în două luni (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Soluții noi pentru probleme vechi sau ce ne facem cu rănile căpătate la terenul de joacă (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Soluții noi pentru probleme vechi sau ce ne facem cu rănile căpătate la terenul de joacă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Gadgeturile noastre de toate zilele (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Viața de după căsătorie sau „iubirea asta nu ți-i trali-vali” (VIDEO)
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
Cele mai populare
  • 1
    O casă pe pământ din Chișinău a fost cuprinsă de flăcări. Mai mult de 70% din locuință a fost distrusă (FOTO)
  • 2
    O plantă ar putea atenua efectele dăunătoare ale obezităţii
  • 3
    O nouă solicitare a lui Robu, amânată. CSM nu a eliberat acordul pentru urmărirea penală în privința unui judecător
  • 4
    Carantină de 14 zile pentru moldovenii care revin în țară din opt state din sudul Africii, din cauza apariții noii tulpini de COVID-19
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.