Tinerii din Moldova: Dornici de învățare și creștere în carieră, dar mai puțin atrași de antreprenoriat. Explicația specialiștilor (STUDIU)

Tinerii din Moldova: Dornici de învățare și creștere în carieră, dar mai puțin atrași de antreprenoriat. Explicația specialiștilor (STUDIU)
sursă: joblist.md

Oportunitățile de avansare, accesul la informații și învățarea continuă sunt mai importante decât chiar salarizarea. Cel puțin asta spun unii absolvenți din universitățile din țară. Preferințele pentru leadership devin tot mai mari, în timp ce orientarea spre antreprenoriat este în scădere. Specialiștii califică drept „îngrijorător” pentru țară acest decalajul semnificativ între motivația și intenția absolvenților de a fi antreprenori.

Potrivit studiului „Brandul angajatorului și aspirațiile de carieră ale absolvenților din Republica Moldova”, realizat cu prijinul Camerei Americane de Comerț, clasa de absolvenți 2021 se concentrează mai mult pe dezvoltarea în viitor a carierei de profesionist, urmată de cea de lider și abia apoi proprietar de afaceri.

 „Asta înseamnă că tinerii cu vocația de antreprenor aleg să devină altceva și nu proprietari de afaceri, pe când profesiile cu implicații de lider (manager, director general, șef de departament etc) sunt populare printre absolvenți, și sunt alese chiar și de cei care nu au o astfel de vocație. Suprimarea vocației de antreprenor poate fi rezultatul mai multor cauze printre care situația economică, climatul de afaceri, ușurința de a deschide și a menține o afacere, accesibilitatea creditelor pentru business etc”, explică autoarea studiului Iolanta Mura.

Specialista atrage atenția asupra riscurilor care ar putea fi generate de această situație.

„Cred că această concluzie a studiului merită o atenție deosebită a celor care elaborează politica statului în domeniul dezvoltării și susținerii întreprinderilor mici și mijlocii, îmbunătățirii climatului de afaceri și facilitării deschiderii unui business. Dacă Moldova are potențial în acest domeniu, adică antreprenori de vocație, care trebuie ajutați să urmeze această carieră, atunci aceasta trebuie realizat cu prioritate. Într-o economie de piață funcțională, anume antreprenorii sunt cei care contribuie la prosperitatea țării și creștere economică”, a mai adăugat Mura.

Fiind prima promoție care a trecut ultimii doi ani de studii prin incertitudinile generate de pandemia de COVID-19, absolvenții tind să aibă o mai mare orientare spre noile tendințe de pe piața muncii, care sunt definite de instruirea continuă a angajaților. Acest lucru se regăsește și în topul valorilor de muncă menționate de studenți, care se referă la: oportunitățile de avansare, accesul la informații, oportunitățile de învățare și salariul bun.

Acest lucru arată că absolvenții 2021 sunt printre altele, preocupați de oportunitățile de creștere și dezvoltare, recompensele cu caracter extrinsec, lucru ce oferă echilibru și autonomie precum și cel care oferă feedback și suport. Un aspect considerat de studenți a fi mai puțin important este aspectul social al locului de muncă, care se referă la echipa în care viitorul absolvent ar urma să lucreze.

Cât privește calitățile angajatorului, participanții la studiu au menționat că acesta ar trebui mai întâi să fie cunoscut drept un brand onest, de succes, popular și prestigios.

Studiul „Brandul angajatorului și aspirațiile de carieră ale absolvenților din Republica Moldova” a fost realizat în mediul online, de Iolanta Mura și cercetătorul din Singapor Riyang Phang, cu sprijinul AmCham Moldova. În total au fost înregistrate 5.023 de completări sau încercări de completare a chestionarelor, fiind validate 903 răspunsuri dintre care 698 pentru studenții din anii terminali de la licență iar 205 pentru cei de la masterat sau doctorat.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Salariu de 8.000 de lei sau preferințe pentru companiile străine. Ce așteptări au absolvenții promoției 2021

Salariu de 8.000 de lei sau preferințe pentru companiile străine. Ce așteptări au absolvenții promoției 2021

Absolvenți pe timp de pandemie, între timp liber, restanțe și lecții de viață

Absolvenți pe timp de pandemie, între timp liber, restanțe și lecții de viață

R. Moldova, la coada clasamentului competitivității sectorului TIC din Europa Centrală și de Est. Ce salarii se achită

R. Moldova, la coada clasamentului competitivității sectorului TIC din Europa Centrală și de Est. Ce salarii se achită

Advertoriale
Aridon Group – 30 de ani de succes, realizări, clienți fideli și echipă dedicată (VIDEO)

Aridon Group – 30 de ani de succes, realizări, clienți fideli și echipă dedicată (VIDEO)

Preotul Petru Ciobanu – printre primii absolvenți ai meseriei de cultivator-procesator de bacifere ai Școlii Profesionale Nisporeni

Preotul Petru Ciobanu – printre primii absolvenți ai meseriei de cultivator-procesator de bacifere ai Școlii Profesionale Nisporeni

Localitățile Bulboaca și Speia vor avea până la sfârșitul anului propria strategie de dezvoltare a turismului și un plan de acțiuni pentru un termen de până la 10 ani

Localitățile Bulboaca și Speia vor avea până la sfârșitul anului propria strategie de dezvoltare a turismului și un plan de acțiuni pentru un termen de până la 10 ani

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Scump, dom'le, scump!” (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Leo Zbancă: Mie îmi place cel mai mult acasă pentru că avem ce construi, avem la ce visa, avem unde ne porni și avem tare mult lucru (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Gheorghe și Tatiana Cîvîrjic au revenit după 20 de ani acasă și au pus bazele unei afaceri cu aur lichid (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Grijile mari ale copiilor mici (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Putin planifică prima vizită externă de la începutul războiului în Ucraina. Iată unde va merge
  • 2
    Rusia intră de azi în default tehnic: Țara este în incapacitatea de-ași îndeplini obligațiile față de creditorii externi
  • 3
    Săptămâna începe cu ploi și temperaturi de până la +30. Cum va fi vremea în următoarele zile
  • 4
    Ministerul de Externe al României, după amenințările lui Medvedev în adresa R. Moldova: O retorică falsă a Kremlinului, cu care ne-am obișnuit
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.