Expert-Grup: O eventuală creditare directă a Guvernului de către BNM este ilegală și va submina creșterea economică în țară

Expert-Grup: O eventuală creditare directă a Guvernului de către BNM este ilegală și va submina creșterea economică în țară

Contractarea de către Guvern a unui credit de la Banca Națională a Moldovei (BNM) de până la 20 miliarde de lei s-ar solda cu un șir de efecte negative, cred experții din cadrul Centrului Analitic Independent „Expert-Grup”. Potrivit lor, un astfel de împrumut ar fi ilegal, ar afecta imaginea țării în fața investitorilor și ar genera pierderi la bugetul de stat. Experții vin cu un șir de recomandări de alternativă.

Creditarea directă a Guvernului de către banca centrală este ilegală

Potrivit experților din cadrul Centrului Analitic Independent „Expert-Grup”, articolul 41 din Legea cu privire la BNM specifică în mod expres interdicția creditării statului. Și anume că,  „Banca Naţională nu va acorda împrumuturi şi garanţii sub orice formă statului sau organelor acestuia, inclusiv prin procurarea pe piaţa primară a valorilor mobiliare de stat sau prin acordarea de credite overnight”.

Experții mai spun că un eventual împrumut din partea BNM statului, în special în proporții atât de mari (circa 10% din PIB) va crea presiuni inflaționiste, va deprecia moneda națională, va submina creșterea economică, va duce la reducerea locurilor de muncă și înrăutățirea condițiilor de trai a populației. 

Explicația ar fi că un asemenea împrumut ar obliga banca centrală să tipărească lei, fapt ce ar duce la creșterea volumului de lei în economie fără nici o acoperire, cauzând presiuni pe moneda națională. Pentru a stabiliza situația, BNM va fi nevoită să sterilizeze acest exces de lichidități prin înăsprirea politicii monetare și vânzare de valută străină din contul rezervelor valutare, explică experții. Aceasta ar acutiza criza economică în care se află la moment Republica Moldova, care s-ar solda cu pierderea a zeci de mii de locuri de muncă și falimentarea a mii de întreprinderi.

Va avea de suferit imaginea Republicii Moldova în fața potențialilor creditori sau investitori

Acest lucru ar face și mai dificilă atragerea de finanțări în condiții avantajoase și atragerea de investiții, străine și locale, explică experții care menționează că până acum creditarea directă a Guvernului de către banca centrală nu are precedente pozitive în lume. Nici în România, nici în alte state din regiune, nu s-a recurs la asemenea măsuri, care sunt privite cu maxim scepticism de către investitori, creditori și întreaga comunitate internațională. 

Prin urmare, spun reprezentanții Expert-Grup, o eventuală creditare directă de către BNM a Guvernului ar spori riscurile de țară și ar înrăutăți percepția investitorilor, creditorilor și partenerilor de dezvoltare privind Republica Moldova. În particular, aceasta va depriva Republica Moldova de alte forme de finanțare, atât cu efecte imediate, cât și pe termen lung.

Inițiativa ar genera pierderi la bugetul de stat

Experții atenționează că pe fundalul creșterii riscurilor de țară, dar și a unei politici monetare mai restrictive pentru a reduce volumul de bani fără acoperire din economie, în consecință ar crește costurile împrumuturilor contractate de Guvern. Aceasta ar duce, în mod imediat, la creșterea dobânzilor aferente valorilor mobiliare de stat la care Ministerul Finanțelor recurge permanent pentru a refinanța împrumuturile contractate anterior, precum și pentru a finanța deficitul bugetar. Respectiv, va crește costul de deservire a datoriei de stat, ceea ce înseamnă că sute de milioane de lei, în loc să fie direcționate spre investiții sau plăți sociale, vor fi cheltuite pentru plata dobânzilor ridicate aferente datoriei de stat. 

Ar fi afectată capacitatea BNM să mențină stabilitatea macrofinanciară a țării

Efectele unui eventual împrumut al Guvernului de către BNM, spun experții, va duce la reducerea volumului rezervelor valutare. Prin urmare, BNM va avea mai puține posibilități să amortizeze eventuale șocuri negative asupra economiei. De exemplu, nu va putea preveni o eventuală deprecierea bruscă a monedei naționale prin vânzare de valută străină din contul rezervelor valutare în cazul reducerii ofertei de valută străină (ex: reducerea exporturilor sau finanțării externe) sau creșterii cererii pentru valută străină (ex: atacuri speculative sau frici ale populației privind stabilitatea monedei naționale).

„Având în vedere cele menționate, îndemnăm politicienii să apeleze la surse legale și fezabile pentru finanțarea programelor de suport populației și firmelor, atât de necesare și așteptate, în special în contextul noilor restricții și a stării de urgență”, spun experții din cadrul „Expert-Grup”. 

Aceștia vin cu câteva recomandări, în baza cărora va putea fi mobilizată o sumă de bani similară cu circa 20 miliarde lei fără riscuri macroeconomice:

- Relaxarea politicii monetare prin reducerea normei rezervelor obligatorii de la nivelul actual de 30% (pentru moneda națională și valută străină), pe care îl considerăm foarte înalt și restrictiv în condițiile crizei actuale și necesităților de finanțare, până la 15%. Aceasta ar permite mobilizarea a circa 10-11 miliarde MDL în conturile băncilor comerciale, care ar putea fi investiți în valori mobiliare de stat.

- Creșterea emisiilor de valori mobiliare de stat. Având în vedere excedentul de lichidități de circa 10 miliarde de lei din sistemul bancar, care ar putea fi dublat în urma reducerii normei rezervelor obligatorii (menționată mai sus), este oportună majorarea emisiilor de valori mobiliare de stat pentru a redirecționa acest excedent de lichidități pentru un amplu program de suport firmelor și populației în valoare de până la 20 miliarde MDL.

- Pe măsura epuizării eventuale a lichidităților în sistemul bancar, BNM ar putea procura valori mobiliare de stat pe piața secundară (să utilizeze mai activ operațiunile de tip REPO), în vederea susținerii Guvernului în finanțarea programului anti-criză.

- În vederea susținerii canalizării lichidităților din sistemul bancar în economia reală, este necesară emiterea de garanții de stat pentru creditele care finanțează fluxul de numerar acordate companiilor a căror activitate a fost sistată de măsurile restrictive stabilite pentru perioada situație excepționale.

- Îmbunătățirea relațiilor cu partenerii de dezvoltare fapt ce va permite contractarea a circa 530 milioane USD agreate în cadrul programului cu FMI, 50 milioane EUR din asistența macrofinanciară cu UE și alte resurse externe care pot fi obținute în schimbul realizării unor reforme asumate de către Republica Moldova în cadrul acordurilor intonaționale. Aceasta ar permite mobilizarea a peste 10 miliarde lei în condiții preferențiale.

- Necesitatea de resurse trebuie să fie dictată direct de programele și proiectele elaborate, bine ancorate în realitățile obiective și consultate cu publicul larg, mediul de afaceri și societatea civilă. Necesitatea de finanțare nu trebuie să apară ca consecință a unor declarații fără suport al unor politicieni, spun experții.

Amintim că, în timp ce liderul PSRM, Igor Dodon, îndeamnă membrii Comisiei Situații Excepționale să ia un împrumut de aproape 20 de miliarde de lei de la BNM pentru a susține agenții economici în perioada stării de urgență, conducerea BNM a venit cu o declarație oficială în care menționează că un asemenea împrumut ar sărăci mai mult populația țării. 

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
A 284 zi de război, iar pagubele nu descresc: 29 de obiective de infrastructură civilă ucrainene distruse

A 284 zi de război, iar pagubele nu descresc: 29 de obiective de infrastructură civilă ucrainene distruse

EDITORIAL | Mini-ghid de supraviețuire în decembrie

EDITORIAL | Mini-ghid de supraviețuire în decembrie

Un alt  rol pentru armata britanică. „Pentru guvern este important să aibă planuri de rezervă”

Un alt rol pentru armata britanică. „Pentru guvern este important să aibă planuri de rezervă”

Advertoriale
Bucătarii din Moldova au câștigat Cupa de Aur, la Campionatul Mondial de Gastronomie

Bucătarii din Moldova au câștigat Cupa de Aur, la Campionatul Mondial de Gastronomie

Nikos Vertis este pregătit să încânte Moldova în concertul său live (VIDEO)

Nikos Vertis este pregătit să încânte Moldova în concertul său live (VIDEO)

Mii de copii din toată Republica au fost informați despre regulile de circulație rutieră

Mii de copii din toată Republica au fost informați despre regulile de circulație rutieră

EMISIUNI
  • DESCIFRAT| Strategia Securității Alimentare 2023-2030: Ce capacitate are R. Moldova să-și acopere necesarul de produse de bază, ce importăm și cum ne afectează crizele (VIDEO)
    DESCIFRAT| Strategia Securității Alimentare 2023-2030: Ce capacitate are R. Moldova să-și acopere necesarul de produse de bază, ce importăm și cum ne afectează crizele (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII| Pictor: „Artistul poate și trebuie să nu fie flămând și sărac” (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII | Activist civic: „Există stereotipurile că tot ce fac oamenii din ONG-uri, fac doar pentru bani. Acei oameni nu sunt activiști civici” (VIDEO)
  • Prepare for Future #11, Marcela Lefter - Viitorul energetic al Moldovei și al întregii planete
  • Moldova, I am back! | Alina Perju, tânăra care a revenit din Franța pentru a îmbunătăți viața sătenilor din sudul țării
Cele mai populare
  • 1
    Cât te costă să îți încarci bateria telefonului mobil pe parcursul unui an
  • 2
    Moldovenii au puține șanse să afle de ce anumiți judecători sau procurori au picat evaluarea comisiei pre-vetting. Motivul, explicat de președintele instituției: „E regretabil”
  • 3
    Spînu: „Premise reale pentru a avea un tarif în jur de 4 MDL” și alte consecințe ale semnării contractului de livrare a energiei electrice cu MGRES
  • 4
    Strategia chineză pentru a întoarce diaspora în țară: constrângere, hărțuire, forțare. 100 de așa-numite secții de poliție monitorizează activitatea din afara granițelor
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.