Calea Ferată a Moldovei, împotmolită în datorii. Cum a ajuns instituția strategică să se clatine pe șine (CARDURI)

Calea Ferată a Moldovei, împotmolită în datorii. Cum a ajuns instituția strategică să se clatine pe șine (CARDURI)

Î.S. „Calea Ferată din Moldova” a suportat prejudicii totale de aproape două miliarde de lei în ultimii 10 ani. Sunt datele constatate de Comisia de anchetă privind analiza situației economico-financiare de la întreprinderea de stat. Despre situația deplorabilă a instituției vorbesc politicienii care semnalează creșterea alarmantă a datoriilor, șefa țării - care cere schimbarea administrației întreprinderii, dar și însăși angajații care s-au pomenit cu salarii neachitate pentru câteva luni de muncă. În continuare vă prezentăm cum a degradat situația în timp și care e starea de lucruri în prezent la Calea Ferată, cine era la cârma întreprinderii când s-au raportat cele mai mari pierderi, dar și al cui ministru gestiona transporturile din țară la acea vreme.

Întreprindere strategică, dar cu transport defect și cale ferată uzată

Anul 2020. „Calea Ferată din R. Moldova”, una dintre întreprinderile strategice pentru economia țării, ajunge „să se clatine pe șine” cu unități de transport cu grad sporit de uzură, tot mai puțini angajați și tot mai multe datorii.

În cifre, trenurile circulă pe 1.749 de km de cale ferată, cu viteza medie de 50 km/h. Viteza este influențată de segmentele pe care sunt aplicate restricții de circulație din cauza uzurii. Lungimea acestor segmente se însumează la aproape 400 de km - indice în continuă creștere, pe alocuri circulându-se și cu 5 km/h. 

Î.S „CFM” dispune în prezent de 145 de locomotive: 120 de unități au durata de exploatare expirată, 12 locomotive au fost procurate recent din proiectul BERD, iar altele 13 sunt în regiunea transnistreană și nu pot fi gestionate de întreprinderea de stat.

Situația este similară și în cazul vagoanelor. În prezent, întreprinderea dispune de 92 de vagoane funcționale pentru transportul de pasageri. În fiecare an, termenul de exploatare expiră pentru câteva unități, așa încât în 2030, în cazul în care parcul întreprinderii nu va fi reînnoit, toate unitățile vor avea termen de exploatare expirat.

Vagoanele pentru transportul mărfurilor sunt mai multe la număr - 5.582 de unități, potrivit datelor prezentate în 2018. Totuși, jumătate dintre acestea (2.959 de unități) aveau defecțiuni și nu erau antrenate în transportul de mărfuri. Termenul de exploatare pentru ultimul vagon expiră în 2025.

Potrivit datelor prezentate în „Programul de Dezvoltare pentru perioada 2018 – 2031”, ultima reînnoire tehnică intensivă a tuturor gospodăriilor Căii Ferate a avut loc în anii 1970 - 1980, în timp activitățile au dus la creșterea cheltuielilor și costurilor neproductive și diminuarea veniturilor.

Material dedicat membrilor AGORA

Citește acest material exclusiv și susține jurnalismul independent din Republica Moldova, luând un abonament de Fan sau Ambasador.

Vezi și aceste știri
Ruslan Popov, adjunctul suspendat al procurorului general, a fost plasat în arest preventiv pentru 20 de zile

Ruslan Popov, adjunctul suspendat al procurorului general, a fost plasat în arest preventiv pentru 20 de zile

După ce ieri, Igor Dodon a renunțat la mandat, azi a plecat la Moscova

După ce ieri, Igor Dodon a renunțat la mandat, azi a plecat la Moscova

Turcia, condamnată la CtEDO pentru legea privind insultarea președintelui. Aproape 13.000 de turci sunt condamnați în baza acesteia

Turcia, condamnată la CtEDO pentru legea privind insultarea președintelui. Aproape 13.000 de turci sunt condamnați în baza acesteia

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
CUPRINS
  1. Întreprindere strategică, dar cu transport defect și cale ferată uzată
  2. Datoriile de zeci de milioane la salarii și protestele angajaților
  3. Pierderi de zeci și sute de milioane de lei anual
  4. Administrația „ineficientă” din 2010-2013: Trei directori și începutul declinului financiar
  5. 2013 - 2015: Doi ani și cinci schimbări în fotoliul de director
  6. Anul 2014: Peste 100 de milioane de euro pentru Restructurarea CFM
  7. Perioada anilor 2015 -2019: Administrația Iurie Topală
  8. Anul 2020: Pierderi de 228,8 mil. de lei
  9. Investițiile necesare în infrastructura feroviară
  10. Concluziile Comisiei de anchetă
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.