
Capacitatea redusă a Consiliilor Elevilor de a obține beneficii pentru tineri este un factor primar care determină implicarea redusă a elevilor în guvernarea instituțiilor de învățământ. Senatele nu au reușit să devină organe reprezentative ale elevilor. Interesele elevilor nu sunt reflectate suficient în procesul de luare a deciziilor iar elevii nu sunt motivați să se implice în guvernarea școlii. Vidul este compensat de implicarea profesorilor. În acest articol, Denis Smoleac și Andreea Chisca își propun să identifice cauzele apatiei și a funcționalității formale a Consiliilor Elevilor. La final, vin să ofere câteva recomandări cum se pot schimba senatele din structuri formale în instituții reprezentative.
Consiliul Elevilor (CE), creat pentru promovarea intereselor elevilor, în practică se limitează la probleme școlare neînsemnate. Profesorii așteaptă ca membrii CE doar să monitorizeze disciplina elevilor, absențele și să organizeze sărbători. Elevii sunt excluși din procesul de luare a deciziilor. CE nu deleagă reprezentantul său în Consiliul de Administrație sau la concursul de alegere a directorului. Dar și prezența formală la ședințele Consiliului nu asigură influențarea deciziilor administrației și profesorilor. Implicarea elevilor se reduce doar la alegerea șefului clasei odată pe an. Însă funcțiile șefului clasei sunt mărginite la chestiuni logistice și de asistare a dirigintelui. CE nu desfășoară colectarea opiniilor tuturor elevilor privitor la buna funcționare a școlii. Unicul mijloc prin care administrația ține cont de interesele elevilor sunt sondajele de opinie realizate periodic la discreția instituției. Însă, tot administrația decide pentru elevi ce probleme merită a fi incluse în chestionar și care nu sunt o prioritate. Cu toate acestea, nimeni nu garantează că datele obținute dintr-un sondaj consultativ vor fi materializate în soluții și acțiuni concrete. Astfel, elevii nu dețin o platformă de comunicare cu profesorii în afara orelor și mecanismelor de responsabilizare a administrației. Managementul înstrăinat de elevi nu deține tabloul integral al mediului social în care funcționează. Astfel politicile și strategiile adoptate nu răspund mereu necesităților reale ale adolescenților.
Democrația o învățăm la școală
Parcă este, parcă nu-i
Dependență de administrația școlară
Senatul elevilor: Clubul favoriților
Descurajarea participării elevilor
Educarea culturii de participare și comunicare
Organizarea alegerilor în Parlamentul Elevilor
Planul de acțiuni
Poți face diferența
Dacă îți iei un abonament cu doar 48 lei pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent.
Vezi și aceste știri

OPINIE | Cum a evoluat reforma cadrului de reglementare a activității de întreprinzător pe timp de pandemie

OPINIE | Lichiditate da, creditare ba: Au băncile din Republica Moldova prea puțini bani?
