*Acest material este sponsorizat

Gitana Winery – o afacere de familie în continuă dezvoltare. Povestea vinului ajuns pe toate continentele, în campania ePosibilAcasă

Gitana Winery – o afacere de familie în continuă dezvoltare. Povestea vinului ajuns pe toate continentele, în campania ePosibilAcasă
Proiect de Competivitate din Moldova

Lilia Dulgher a deprins pasiunea pentru vinificație încă de când era mică, chiar de la mama sa, care este vinificator de profesie. În 1999, familia Dulgher a achiziționat Vinăria Țiganca, din satul Plopi. Vechea vinărie se afla într-o stare dezastruoasă, însă era dotată cu necesarul pentru a produce vinuri de calitate. A urmat o perioadă de investiții și muncă sârguincioasă, iar după ceva timp, fetele din familia Dulgher au crescut și au decis să se implice și ele în acest proces.

„Împreună cu soră-mea, Liliana, am decis să ne implicăm ca să dezvoltăm spiritul modern şi abordările de marketing în vinărie. Atunci „Ţiganca” a devenit „Gitana” și a apărut prima sticlă cu poveste – Lupi. Am reușit tranziția de la exportul vinului în vrac, la exporturile vinului îmbuteliat, ceea ce ne-a deschis uşile spre partea vestică a lumii. Familia noastră a continuat să dezvolte tradiţia strămoşească a vinului, utilizând manufactura şi tehnologiile unice de fermentare în butoaie de lemn”.

Lilia Dulgher

Femei în vinificație nu e doar un generic

În prezent, Lilia este manager Marketing și Vânzări la Gitana Winery, iar sora ei, Iuliana, este manager de Producție și Dezvoltare. Surorile Dulgher sunt un bun exemplu al succesului antreprenoriatului feminin în vinificație, un domeniu care, conform unor stereotipuri, încă este considerat ca fiind unul destinat mai mult bărbaților. 

 „Se poate spune că există într-adevăr un astfel de stereotip. Dacă vorbim despre vinificatie, atunci exponenții pe care îi regăsim în această profesie sunt majoritatea bărbați. Chiar și la crama noastra, vinificatorul, oenologul, viticultorul, dar și proprietarul cramei sunt bărbați. Părerea mea este că, întotdeauna e nevoie de un echilibru, iar Gitana Winery este un bun exemplu pentru modul în care femeile și bărbații lucrează împreună, iar aportul pe care îl aduce fiecare se completează și se îmbină în mod armonios. Doamnele au un stil mai fluid, mai flexibil, o profunzime mai mare și o sensibilitate aparte, care îmbracă frumos structura și tenacitatea bărbaților. Tot doamnele cimentează adeseori viziunea de business prin creativitate și inovație, iar alteori contrabalansează dispoziția mai rezervată a domnilor în asumarea riscurilor, lucru pe care, de altfel, l-am observant în afacerea noastră de familie. Fiecare membru a familiei noastre a contribuit și și-a pus amprenta prin lucrurile care îl caracterizează cel mai bine. În peisajul actual sunt tot mai multe femei în poziții de management, care susțin sau construiesc business-uri și îndrăznesc să intre pe zone considerate a fi apanajul bărbaților. În ritmul cu care numărul oenologilor, vinificatorilor și specialiștilor femei din lumea vinului crește, vinificația nu va mai rămâne un domeniu masculin pentru mult timp”, susține Lilia.

Artizanii vinurilor cu gust unic

Crezul companiei Gitana este de a crea vinuri inedite cu gusturi unice, păstrând standardul de calitate. Vinurile din gama Gitana sunt rezultatul cunoștințelor profunde, a calităților superioare a terroir-ului și a unui proces artizanal de producție, păstrat încă de la începuturile vinăriei Gitana.

Podgoria Gitana Winery se află în regiunea viticolă Valul lui Traian, o zonă cunoscută prin cultivarea soiurilor de struguri pentru vinuri roşii şi licoroase, mai ales datorită condiţiilor de mediu, asemănătoare celor din renumitele zone viticole Bordeaux din Franţa și Piemont din Italia. Solul bun și fertil conferă vinurilor Gitana calități gustative deosebite, apreciate foarte mult de consumatori. 

„Ne-am străduit și am reușit să continuăm tradiţia, manufactura şi tehnologiile unice de fermentare a vinului, optând pentru butoaie de lemn în loc de noile fermentatoare, ca strugurii să „respire”.  Maturarea o facem în beciuri subterane, care asigură temperaturi constante atât vara, cât şi iarna. Cred că toți acești factori, alături de grija și bucuria pe care o punem în crearea fiecărei sticle de vin cu poveste, face ca experiența degustării să fie una plăcută pentru consumatori.”

Lilia Dulgher
 

Investind în calitate, cu încredere în viitor

În prezent, vinăria Gitana produce aproximativ 700.000 de sticle de vin anual. Compania exportă producția în țări din Uniunea Europeană, Asia și America de Nord. Biroul Gitana de la București se ocupă de distribuția vinurilor în lanțurile mari de magazine, dar și în restaurante sau magazine mai mici, specializate pe vinuri de top.

În pofida situației complicate din perioada pandemică din anul 2020, Vinăria Gitana continuă să investească în modernizare și privește cu încredere în viitor. 

„Pandemia s-a dovedit a fi atât o provocare, cât și o oportunitate. Provocarea a venit din faptul că, acest context dificil, marcat de o serie întreagă de restricții, a avut un impact negativ, mai ales asupra rețelelor de supermarketuri, dar și celor din segmentul HoReCa, unde suntem și noi prezenți. Acest lucru s-a resimțit printr-o scădere a vânzărilor prin intermediul canalelor clasice. În schimb, am observat un interes sporit al consumatorilor din mediul online, care au început să caute și să descopere şi alte game din portofoliul Gitana. Rezultatele pozitive se datorează pe de o parte notorietății brandului Gitana și a succesului înregistrat de vinurile noastre în segmentul premium, iar pe de altă parte, faptul că, fiind acasă, consumatorii nu mai sunt influențați de un anumit meniu și pot să aleagă, și să încerce vinuri noi. Cei care au încercat alte vinuri din portofoliul Gitana, au revenit mai apoi la ele, fapt care este foarte îmbucurător pentru noi. Avem încrederea că am reușit să construim un brand puternic, de calitate, care este pe gustul clienților, exact așa cum ne-am propus.”, spune Lilia Dulgher.

Investițiile în modernizare vor continuta și în acest an. Vinăria a rezervat un buget mare pentru o nouă linie de îmbuteliere, una personalizată, creată de o companie din Italia. Le fel, Gitana are planuri mari referitor la dezvoltarea potențialului turistic al vinăriei, extrem de important pentru atragerea turiștilor străini, dar și a pasionaților locali de vinuri bune.

Campania #ePosibilAcasă, desfășurată de Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și Mare Britanie, prezintă istoriile de succes a beneficiarilor acestui program. Datorită suportului obținut în cadrul acestui proiect, Gitana Winery a beneficiat de programul Export Suport și a reușit să-și promoveze vinurile pe piețele de export din Uniunea Europeană dar și de suport prin grant pentru îmbunătățirea dotărilor tehnologice și crearea capacităților de ospitalitate. Dacă în 2015 Gitana Winery exporta doar 3.000 de sticle de vin anual, în 2020 compania se mândrea deja cu peste 280.000 sticle exportate. 

 Gitana a ajuns pe toate continentele

Exporturile în România au fost un prim pas, care au permis vinăriei să-și deschidă drumurile către piața UE, în țări precum Franța, Austria, Italia, Germania, Suedia sau Elveția. În 2019, vinurile Gitana au fost apreciate de celebra Jancis Robinson, criticul de vin numărul unu în lume. Spre sfârșitul anului 2019, vinăria Gitana deja se mândrea cu exporturi pe alte continente, în țări precum SUA, Canada și Japonia.

„Împreună cu dezvoltarea și succesele noastre, a venit și marea responsabilitate de a ajuta comunitatea locală să se dezvolte. În prezent, colaborăm cu primăria locală pentru a găsi donatori, care ar suplini fondurile dedicate restabilirii parcului local și a traseului turistic din apropierea podgoriilor și vinăriei. Acest lucru este unul obligatoriu pentru noi, deoarece am dori să extindem experiențele turistice disponibile în zona noastră. Mai mult, ne-am dori să fim un punct focal de-a lungul căruia să se dezvolte și să crească alte afaceri locale, precum pensiunile și restaurantele.”

Lilia Dulgher

În prezent, vinăria Gitana produce anual peste 2.5 milioane de litri de vin, din struguri culeși de pe cele 360 de hectare de podgorii, dar și din strugurii cumpărați de la fermierii din regiune, facilitând astfel surse decente de venit pentru reprezentanții comunității. Gitana Winery asigură locuri de muncă permanente pentru 60 de angajați, iar în sezonul recoltei mai angajează circa 100 de persoane din regiune. În viitorul apropiat, vinăria Gitana va continua să dezvolte și potențialul turistic al zonei, contribuind tot mai mult la bunăstarea economică a regiunii și a țării. 

P.

Vezi și aceste știri
VIDEO. Campania „Wine Friendly”. Combinația dintre vinul Mănăstirea de la Gitana Winery și restaurantul KIKU

VIDEO. Campania „Wine Friendly”. Combinația dintre vinul Mănăstirea de la Gitana Winery și restaurantul KIKU

Nicolae Tronciu – vinificatorul care vrea să-și readucă feciorii acasă. Povestea lui, în campania EposibilACASĂ

Nicolae Tronciu – vinificatorul care vrea să-și readucă feciorii acasă. Povestea lui, în campania EposibilACASĂ

Cireșel – brandul care pune accent pe sustenabilitate. Povestea Nataliei Știrbul în Campania #EposibilAcasă

Cireșel – brandul care pune accent pe sustenabilitate. Povestea Nataliei Știrbul în Campania #EposibilAcasă

#ePosibilAcasă – istoriile oamenilor din șase domenii care își creează un viitor prosper acasă, în Republica Moldova

#ePosibilAcasă – istoriile oamenilor din șase domenii care își creează un viitor prosper acasă, în Republica Moldova

Snejana Zacepa – antreprenoriat feminin cu succese remarcabile în promovarea culturii vinului din Republica Moldova

Snejana Zacepa – antreprenoriat feminin cu succese remarcabile în promovarea culturii vinului din Republica Moldova

Leuntea Vin: o vinărie de familie, care restabilește patrimoniul cultural și vinicol moștenit din secolul XIX

Leuntea Vin: o vinărie de familie, care restabilește patrimoniul cultural și vinicol moștenit din secolul XIX

Advertoriale
 Octombrie Roz. Echipa maib a alergat pentru promovarea prevenției cancerului mamar

Octombrie Roz. Echipa maib a alergat pentru promovarea prevenției cancerului mamar

Ghidul cumpărătorului - cum să alegi apartamentul ideal pentru o viață fericită

Ghidul cumpărătorului - cum să alegi apartamentul ideal pentru o viață fericită

„Wow, şi asta aţi modificat. M-aţi impresionat”. Un nou brunch cu clienţii în stilul maib

„Wow, şi asta aţi modificat. M-aţi impresionat”. Un nou brunch cu clienţii în stilul maib

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Gazprom a emis primul comunicat referitor la negocierile cu R. Moldova. Declarația concernului rus
  • 2
    Nunțile și cumetriile, puse pe STOP în Republica Moldova. Din 8 noiembrie organizarea lor va fi interzisă
  • 3
    Ion Ceban propune ca Parlamentul, Guvernul și Președinția să fie deconectate de la căldură
  • 4
    Cui o să-i lipsească deputatul Igor Dodon (FOCUS)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.