
Șapte candidați au fost admiși la proba interviu pentru șefia Î.S. „Calea Ferată”. Cine sunt aceștia
Șapte candidați la funcția vacantă de administrator al Întreprinderii de Stat ,,Calea Ferată din Moldova” au fost admiși pentru etapa a doua a concursului, și anume proba de interviu, informează Consiliul de Administrație al întreprinderii de stat. Iată cine pretinde la șefia Căii Ferate.
・
La data de 13 mai a avut loc prima etapă a concursului de prevede preselecția candidaților pentru etapa de interviu. În rezultat, șapte candidați au întrunit cerințele stabilite pentru participarea în etapa a doua a concursului.
Astfel, în rezultatul evaluării dosarelor prezentate, a fost admis la interviu Nicolae Barbăscumpă, care deține funcția de șef ajunct al Serviciului Relații Internaționale și Protocol al Direcției Strategii și Relații Internaționale La Î.S. „Calea Ferată din Moldova”. Barbă scumpă este în această fincție din anul 2018 și până în prezent. Înainte de aceasta, candidatul a fost reprezentant al Republicii Moldova în Organizația Comunităților Căilor Ferate OSJD (OCEF), din Varșovia (Polonia), expert în Comisia pentru infrastructură și material rulant (perioada 2015-2018. Este de menționat că în 2010 a deținut funcția de prim - vicedirector al Directorului General al Î. S. ,,Calea Ferată din Moldova”.
Un alt candidat pentru funcția de director este Grigore Condurache, care din 2015 până în 2020 a fost vicedirector general responsabil de activitatea comercială la Î. S. ,,Calea Ferată din Moldova”. Mai devreme, în perioada 2011-2013, Condurache a deținut funcția de manager în direcția Marketing.
La proba interviu este înscris și Andrei Damașcan, care activează la Academia de Administrare Publică din Republica Moldova, Facultatea- Economia Mondială și Relații Economice lnternaționale. Iar în perioada 2017-2019 a activat în calitate de administrator al filialei ,,Moldovatransgaz” SRL, din orașul Drochia.
Al patrulea candidat din listă este Oleg Tofilat, care a fost consilierul ex-premierului Ion Chicu în domeniul transporturilor și infrastructurii. Menționăm că în perioada 2015-2017, Tofilat a fost secretar de stat la la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor.
Singura femeie admisă în concurs este Raisa Oboroc. Candidata deține funcția de șefă a Serviciul Juridic la Î. S. ,,Calea Ferată din Moldova” din anul 2020 și până în prezent. Oboroc s-a format profesional la Centrul Vamal de Instruire, studii în Brokeraj Vamal. În această sferă candidata a activat din 2007 până în 2020.
P listă se regăsește și Vladislav Fateev, Reprezentant al corporației Ucrainene de stat pentru construcții în transport „Укртрансстрой”. Este de menționat că în 2011 a fost reprezentant cu împuterniciri din partea Administrației de Stat a Căilor Ferate ale Ucrainei în Republica Moldova și România. Iar în anul 2000 a fost prim-vicedirector pentru economie și finanțe la Î. S. ,,Calea Ferată din Moldova”.
Lista candidaților e încheiată de Emil Fiodorov care din 2016 și până în prezent ocupă funcția de șef al secției Consum Energie Electrică, Termică și alte resurse naturale la întreprinderea de stat ,,Calea Ferată din Moldova”. Mai devreme, în perioada 2012-2016, a deținut funcția de șef secția Reparația și Exploatarea locomotivelor, iar în 2010-2011 a fost consilier al directorului general CFM.
AGORA precizează că, Din luna mai 2019, director al Î.S. „CFM” devine Adrian Onceanu care deține funcția până în prezent. În perioada celor doi ani, întreprinderea continuă să înregistreze pierderi. Astfel, în 2019, pierderile au fost de 26,5 milioane de lei. Iar în 2020, Calea Ferată raportează cheltuieli ce depășesc veniturile cu 228,8 milioane de lei. Indicele este cel mai mare din ultimii 10 ani.
Situația de la întreprindere devine tot mai tensionată. Angajații ies la proteste și blochează porțiuni de cale ferată, cerând să le fie achitate salariile. Onceanu spune că „administrația face tot posibilul în acest sens, iar salariile ar fi fost achitate pentru luna noiembrie”.
Vezi și poziția actualei administrații CFM: „Vă asigurăm că, dacă nu vor fi create piedici artificiale, întreprinderea va reveni pe un făgaș normal de dezvoltare”.
În februarie 2021, Procuratura Anticorupție (PA) anunță că a demarat investigarea pretinselor ilegalități de la întreprinderea de stat Calea Ferată din Moldova (CFM).
Mai mult, subiectul este discutat în Parlament și la ședințele Consiliului Suprem de Securitate. Astfel, la 27 aprilie, președinta țării, Maia Sandu, a cerut Guvernului să suspende contractul de muncă cu actualul director interimar al Căilor Ferate, pentru că ar fi gestionat prost situația din instituție, iar Agenția Proprietății Publice ar urma să organizeze un concurs pentru selectarea noului director general al Căii Ferate din Moldova.
Onceanu însă dă vina pe proasta administrare a întreprinderii pe parcursul ultimilor ani, susținând că toate datoriile au fost moștenite. De partea cealaltă, fostul șef de la Calea Ferată, Iurie Topală, a respins acuzațiile, spunând că actuala echipă managerială este incompetentă.
Vezi și: Calea Ferată a Moldovei, împotmolită în datorii. Cum a ajuns instituția strategică să se clatine pe șine (CARDURI)
Î.S. „Calea Ferată din Moldova” a suportat prejudicii totale de aproape două miliarde de lei în ultimii 10 ani. Sunt datele constatate de Comisia de anchetă privind analiza situației economico-financiare de la întreprinderea de stat.