Noi măsuri anti fake news și infodemie. UE amenință unele rețele de socializare cu amenzi de milioane de euro

Noi măsuri anti fake news și infodemie. UE amenință unele rețele de socializare cu amenzi de milioane de euro

Expunerea cetățenilor la dezinformarea la scară largă este o provocare majoră pentru Europa, motiv pentru care Comisia urmează să introducă noi reguli dure ce vizează platformele Facebook, Google și Twitter. Oficialii de la Bruxelles amenință giganții tech cu amenzi de milioane de euro dacă nu iau urgent măsuri pentru a combate răspândirea fakenews-urilor pe platformele lor, scrie Digi24.

Platformele online şi reţelele de socializare au fost ţinta criticilor la nivel global, în legătură cu propagarea ştirilor false, ceea ce a declanşat apeluri la adresa organismelor de reglementare de a le constrânge să îşi intensifice eforturile de gestionare a fenomenului sau să urmeze unele reguli stricte.

Potrivit unor surse oficiale citate de Politico, Comisia Europeană urmează să ceară Facebook, Google și Twitter să își modifice algoritmii și să demonstreze public că au făcut acest lucru, astfel încât să oprească transmiterea informațiilor false pe platformele lor.

În conformitate cu noile reguli, care vor fi negociate cu cele mai mari rețele sociale din lume, Bruxelles va solicita, de asemenea, ca fiecare companie să dezvăluie modul exact prin care luptă împotriva dezinformării, ce măsuri ia pentru a elimina ori combate fakenews-urile și conturile care promovează astfel de postări, ar și să ofere utilizatorilor o mai mare transparență cu privire la modul în care sunt vizați de reclame.

Google, Facebook și Twitter neagă existența dezinformării pe platformelor lor

Deși mii de știri false apar zilnic pe rețelele sociale, în special de la izbucnirea pandemiei de Covid-19, Facebook, Google și Twitter neagă acest lucru și susțin că iau toate măsurile pentru a combate dezinformarea.

Companiile, alături de agenţii de publicitate, au semnat în 2019 codul de bune practici al Uniunii Europene pentru a contracara dezinformarea pe platformele lor, prin care erau obligate să să prezinte rapoarte privind eforturile lor în acest sens.

Anunțul ce urmează să fie făcut săptămâna viitoare de Comisia Europeană va face parte dintr-o revizuire a așa-numitului cod de bune practici. Potrivit surselor citate, un audit al Curții de Conturi Europene ar urma să spună că acordul actual nu responsabilizează platformele pentru rolul lor în răspândirea dezinformării.

Aceste reguli sunt acum rescrise în cadrul Actului legislativ privind serviciile digitale, o serie de propuneri separate care vor viza conținutul online dăunător și vânzarea de bunuri ilegale și care includ amenzi de până la șase procente din veniturile anuale dacă platformele nu opresc aceste practici.

UE amenință Google, Facebook și Twitter cu amenzi de milioane de euro

Codul de bune practici revizuit va fi din nou voluntar, până când Actul legislativ privind serviciile digitale va deveni lege, cel mai probabil peste doi ani. În cazul în care marile companii tech sunt de acord cu noua variantă a codului, acestea vor putea folosi standardele acestuia pentru a dovedi că evaluează și diminuează riscul răspândirii falsurilor în online și, prin urmare, să evite sancțiunile.

În cazul în care se abat de la angajamente, companiile vor primi amenzi de milioane de euro în momentul în care Actul legislativ privind serviciile digitale va deveni lege.

Comisia și-a publicat, miercuri, orientările cu privire la modul în care Codul de bune practici privind dezinformarea, primul de acest tip din lume, ar trebui consolidat pentru a deveni un instrument mai eficace de combatere a dezinformării, se arată într-un comunicat al Executivului european.

Věra Jourová, vicepreședinta pentru valori și transparență, a declarat: „Amenințările reprezentate de dezinformarea online evoluează rapid și trebuie să ne intensificăm acțiunea colectivă pentru a consolida rolul cetățenilor și a proteja spațiul informațional democratic. Este necesar un nou cod mai solid, deoarece platformele online și alți actori trebuie să abordeze riscurile sistemice asociate serviciilor lor și amplificării algoritmice, să înceteze activitățile de control pe care le desfășoară pe cont propriu și să nu mai permită obținerea de profituri de pe urma dezinformării, respectând în același timp pe deplin libertatea de exprimare.”

Thierry Breton, comisarul pentru piața internă, a declarat: „Trebuie să combatem infodemia și difuzarea de informații false care pun în pericol viața oamenilor. Dezinformarea nu poate continua să fie o sursă de venit. Trebuie să vedem angajamente mai ferme din partea platformelor online, a întregului ecosistem publicitar și a rețelelor de verificatori de fapte. Actul legislativ privind serviciile digitale ne va oferi instrumente suplimentare și puternice pentru combaterea dezinformării.”

Orientările pledează în favoarea consolidării codului în următoarele domenii:

  • Codul consolidat ar trebui să includă noi angajamente personalizate, care să corespundă dimensiunii și naturii serviciilor furnizate de semnatari.
  • Privarea de fonduri a dezinformării. 
  • Asigurarea integrității serviciilor. Codul consolidat ar trebui să includă în sfera sa de aplicare formele actuale și emergente de comportament manipulativ utilizate pentru a răspândi dezinformarea (cum ar fi roboții software, conturile false, campaniile de manipulare organizate, piratările de conturi) și ar trebui să includă angajamente personalizate în vederea garantării transparenței și a asumării răspunderii în legătură cu măsurile luate pentru a reduce efectele manipulării.
  • Echiparea utilizatorilor cu mijloacele adecvate pentru a putea înțelege și semnala situațiile în care se confruntă cu acte de dezinformare.
  • Utilizatorii trebuie să aibă acces la instrumente care să le permită să înțeleagă mai bine mediul online și să navigheze în acest mediu în condiții de siguranță.
  • Semnatarii trebuie să asigure transparența sistemelor lor de recomandări, mai precis modul în care utilizatorii văd conținutul, și să ia măsuri pentru a atenua riscurile pe care le alimentează acestea, cum ar fi propagarea virală a dezinformării.
  • Noul cod ar trebui să includă o mai bună cooperare cu verificatorii de fapte și să lărgească sfera de aplicare a verificărilor în toate țările și în toate limbile UE.
  • Codul consolidat ar trebui, de asemenea, să includă un cadru solid pentru accesul cercetătorilor la date. Un cadru solid de monitorizare.
  • Codul consolidat ar trebui să includă un cadru de monitorizare îmbunătățit, bazat pe indicatori-cheie de performanță clari care să măsoare rezultatele și impactul acțiunilor întreprinse de platforme, precum și impactul global al codului asupra dezinformării în UE
  • Platformele ar trebui să prezinte periodic rapoarte Comisiei cu privire la măsurile luate și la indicatorii-cheie de performanță relevanți. Informațiile și datele ar trebui furnizate de platforme în formate standardizate și ar trebui defalcate pentru fiecare stat membru în parte.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Alexandru Lebedev: despre cum afectează fenomenul de fake news comunitatea antreprenorială, la 7 ani #DeAcasa a Rockit Conference

Alexandru Lebedev: despre cum afectează fenomenul de fake news comunitatea antreprenorială, la 7 ani #DeAcasa a Rockit Conference

Ziua Internațională a Fact Checking-ului: Cum verificăm faptele sau cum ne protejăm de fake-uri

Ziua Internațională a Fact Checking-ului: Cum verificăm faptele sau cum ne protejăm de fake-uri

„La modul real, dezinformarea ucide. Asta ne-a demonstrat pandemia”. Lilia Zaharia și Dorin Galben, într-un podcast despre dezinformare (AUDIO)

„La modul real, dezinformarea ucide. Asta ne-a demonstrat pandemia”. Lilia Zaharia și Dorin Galben, într-un podcast despre dezinformare (AUDIO)

Advertoriale
Copiii știu mai bine: Pericolele nevăzute (VIDEO)

Copiii știu mai bine: Pericolele nevăzute (VIDEO)

Câștigă o casă de vis, două automobile și 150 de super premii de la Carpet Outlet

Câștigă o casă de vis, două automobile și 150 de super premii de la Carpet Outlet

Pregătește-te de vară și reabilitează-ți  organismul cu trio-ul de detoxifiere biologic

Pregătește-te de vară și reabilitează-ți organismul cu trio-ul de detoxifiere biologic

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Pericolele nevăzute (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Pericolele nevăzute (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Natalia și Sergiu Nicoriuc s-au întors în țară după 14 ani de muncă în străinătate și s-au apucat de lemnărit (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: În căutarea jobului perfect (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Tatiana Miron, tânăra care a decis să revină din Spania pentru a dezvolta satele din Moldova (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Liderii lumii - sub lupă (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Uleiul, mai ieftin cu circa 15 lei! Prețurile afișate în magazine, după valul de scumpiri (FOTO)
  • 2
    Cea de-a treia licitație pentru chioșcurile din capitală aduce în bugetul municipal 11 mil de lei. Cel mai scump loc a ajuns la 1,12 mil de lei
  • 3
    Ministerul Afacerilor Externe din România califică drept „nefondată și motivată politic” decizia CMC prin care a respins solicitarea Radio Chișinău
  • 4
    Rusia a testat o rachetă hipersonică Zircon pe o distanță de 1.000 de kilometri (VIDEO)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.