#prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o

#prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o

Petrolierul cu 4 mln de barili de petrol la bord se desprinde de țărm și pornește calea apei pentru următoarele patru luni. În tot acest timp, membrii echipajului vor fi departe de uscat, de casă și de cei dragi. De mașinăria care pune în mișcare nava gigant de 330 de metri lungime are grijă o echipă întreagă, iar printre ei și moldoveanul Ion Bodnari. Sunt cinci ani de când tânărul a ales o altă meserie, cea care leagă porturi de pe continente diferite. Iată cum moldoveanul a ajuns inginer pe nave maritime și cum a legat prietenie cu AGORA.

„Atunci mi s-a aprins beculețul”

Era un copil de 15 ani când a plecat de lângă familie și a mers pentru studii în România. A urmat liceul la Vatra Dornei, iar mai apoi, a absolvit Facultatea de Mecanică la Universitatea din Cluj-Napoca. Însă, începutul unei cariere n-a fost foarte promițător. Proaspăt absolvent, fără experiență practică și oferte de muncă, primul an după universitate a însemnat pentru Ion căutări și angajări temporare. Iar soluția ce avea să-i schimbe viața a găsit-o în articolul unui ziar. A citit-o printre rânduri.

„Într-o dimineață, după ce am ieșit din serviciul de noapte de la muncă, am luat Dilema Veche, un ziar din România care este și azi. Am găsit un articol în care copilul unui navigator povestea istoria tatălui său care a lucrat în flota românească. Atunci s-a aprins beculețul. Am intrat pe internet și am început să caut informații”, spune Ion.

Așa a ajuns student la Universitatea Maritimă din Constanța, iar pentru că avea o pregătire în domeniul mecanicii, prin echivalarea cunoștințelor a reușit „să sară” câțiva ani de studenție. Prima experiență pe mare a fost un pas obligatoriu în pregătirea universitară. Un fel de stagiu practic, pentru care a mers în Singapore.

Prima ieșire în larg: 56 de zile departe de țărm

„Primul voiaj a fost interesant, dar dificil. Orașul total diferit de ce am mai văzut: arhitectura, verdeață peste tot, până și pe acoperișuri, străzi curate. Iar când am ajuns la navă, totul era un fel de OZN. Lucruri incredibile. Am văzut toată mașinăria care era și m-am gândit atunci - „Mi-au trebuit toate astea?”. Dar n-am avut încotro, n-am avut de ales. Am zis că dacă am luat-o pe drumul acesta, trebuie să merg înainte. Și ușor am început să mă adaptez”, își amintește Ion.

Nava transporta minereu de fier și cărbune și ținea calea spre China. Drumul a durat 56 de zile. „A fost prima experiență când în atâtea zile să nu văd pământ și doar apă în jurul meu. Dar am reușit să mă adaptez, mai ales că am avut noroc de oameni buni care m-au ajutat”, susține Ion.

După șase luni a urmat un alt voiaj spre Australia unde nava a făcut o nouă încărcătură destinată Chinei, de acolo tânărul a revenit acasă. Experiența de șase luni pe mare și examenele de absolvire însemna liber pentru angajare, dar nu garanta un loc de muncă.

Siberia - America și fusele orare la mijloc: „Am dat o zi înainte apoi o zi înapoi”

Domeniul ales de Ion presupune contracte periodice. Cu alte cuvinte, mecanicul pleacă pe vas pentru o perioadă determinată, iar la încheierea termenului decide dacă merge la o altă companie sau rămâne la aceeași cu care încheie un nou contract pentru alte câteva luni. 

Prima încercare de angajare a însemnat și ea timp. Un an de căutări s-a încheiat cu un voiaj pe o navă sub drapelul Greciei. Și totul de la treapta de jos, cea de cadet. 

„Am luat-o de la zero. M-am îmbarcat de la Cape Town. Nava venea de la Singapore și trebuia să meargă în vestul Africii să se încarce. La Cape Town a făcut schimb de echipaj. Până să vină nava, care a întârziat două zile, am stat în oraș. Am profitat din plin să vedem locurile”, spune tânărul.

Noua navă transporta petrol cu o construcție diferită de ce a văzut inginerul maritim până atunci. Deci a început să învețe de la început. 

„Grecii țin mult la domeniul transportului maritim pentru că ei l-au ridicat. Până azi grecii au cuvântul cel mai greu în acest sens. Nu le-a convenit deloc să vadă un cadet român. A fost un voiaj dificil. Dar m-am descurcat pentru că știam ce vreau să obțin și că nu am altă cale. De exemplu nu aveam acces la biblioteca navei. Așa că mă trezeam noaptea pe ascuns și luam cărțile în care era tot ce ține de mașinăriile navei și studiam, făceam notițe și poze ca să învăț”, își amintește Ion.

Nava a urmat calea de patru luni spre Angola, China, Iran, Coreea de Sud și Singapore, de unde tânărul s-a întors acasă. 

O altă experiență trăită pe un vas mai mic a însemnat traversarea oceanului Pacific de la Siberia până în Amercia.

„M-am îmbarcat în Coreea de Sud și am plecat în Rusia la Slovianka. Atunci am înțeles fraza „Siberia - capătul lumii”. Sloveanca e o localitate mică, situată între dealuri și cât cuprinde ochiul în spate doar taiga, pădure. Oamenii sunt oarecum izolați. Am stat pentru încărcare aproape o lună.

Apoi am încărcat la Sahalin și am mers spre America, la San Francisco. Apoi la Los Angeles de unde am mers spre Singapore. Am traversat Pacificul de două ori. Dinspre Rusia spre America și înapoi. La mijloc e schimbul de fuse orare. O dată am dat o zi înainte și când am revenit am dat o zi înapoi. Am fost bulversat câteva zile”, își amintește inginerul maritim.

#prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o #prieteniiAGORA: Ion Bodnari, inginer maritim: Când am ajuns la prima navă în Singapore, mi-a părut un OZN, dar asta era calea pe care am ales-o

„Pe navă lucrurile funcționează ca și pe uscat. Se aplică Codul Muncii, cu program de lucru. Încep lucrul la 8:00 dimineața și îl închei la 17:00 seara, cu pauză de masă de o oră. Se începe ziua cu o ședință unde decidem ce facem ziua. În mod normal lucrul e liniștit. Dar se întâmplă și excepții când se poate defecta ceva și se intervine în regim de urgență. E important ca nava să intre în port și să iasă fără întârzieri. Când vorbim despre transportul de petrol sunt cifre cu multe zerouri. Întârzierile înseamnă sume de bani”, spune Ion.

„De Paști, pe vas s-a copt cozonac și s-au încondeiat ouă”

Iar ca serviciul departe de țărm să pară mai ușor și bucătarii își dau silința să gătească pe placul echipajului. „Pe nava pe care sunt acum bucătarii sunt filipinezi, dar gătesc mâncare tradițională românească - și sarmale, și mămăligă. Anul acesta ne-a prins Paștele fiind pe navă. Bucătarii ne-au gătit cozonaci și au încondeiat ouă. Mai mult, când avem timp liber putem face și murături, afumături ca să ne facem o viață mai plăcută la bord.

Avem și o zonă mai mare de odihnă, cu PlayStation, cu karaoke, sau pentru filme. Sau pot să mă retrag în cameră ca să citesc o carte”, spune tânărul.

Petrolierul pe care lucrează acum a pornit pe ape în luna mai și a staționat câteva zile până a intrat în unul dintre porturile Chinei. Asta din cauza pandemiei. 

„După descărcare așteptăm compania să decidă unde mergem să luăm marfă, să încărcăm petrolul. Poate fi oriunde în lume. Sunt deja o lună la bord și mai am trei luni. Dacă contractul se încheie când ești în mijlocul oceanului nu te debarcă acolo oricât de bun înotător ai fi. Așa că mai stai pe navă câteva săptămâni până ajungi la țărm. Sper să pot coborî pentru că în multe țări sunt interdicții”, explică Ion.

În timp, moldoveanul a crescut până la funcția de mecanic secund (n.r. treapta erarhică e urmată de funcția mecanic șef). 

 „Marele avantaj e salariul. De asta și acceptăm și facem sacrificiile față de cei dragi, față de cei de acasă. Alt avantaj este faptul că pot vedea lumea, să adun impresii, să văd alte culturi. Iar dezavantaj e că pleci de lângă cei dragi pentru mult timp. Nu de puține ori am observat că atunci când revin acasă găsesc lucrurile schimbate și am senzația că am rămas un pic în urmă și simt nevoia de una - două săptămâni ca să recuperez ce se întâmplă. Chiar dacă comunicăm și suntem la curent cu evenimentele din țară și lume, nu faci parte din aceste evenimente”, spune tânărul.

Tânărul ne-a mai spus, ca între prieteni, că oriunde s-ar afla în lume îl chinuie dorul de casă și așteaptă cu nerăbdare revenirile în Republica Moldova.

„La sfârșit de zi deschid AGORA: Văd ultimele știri, rubrica Oameni ca tine și materialele exclusive ”

Pentru că am acces la Internet, încerc să fiu la curent cu tot ce se întâmplă, și în R. Moldova, și în România, pentru că sunt legat de aceste două țări. Intru pe AGORA, folosesc și alte portaluri de știri, am și prieteni care mă informează despre evenimente importante”, spune Ion. 

Tânărul urmărește pe final de zi știrile de actualitate, dar are și preferințe.

„În mod special, îmi place rubrica Oameni ca tine, unde am descoperit oameni simpli, cu suflet mare, oameni de care are atât de mare nevoie țara noastră. Și într-un fel dau încredere și speranță că lucrurile se vor schimba în bine într-o zi. Urmăresc cu plăcere reportajele.

La fel și materialele exclusive care le găsesc pe mail și sunt deosebit de interesante. Sunt de actualitate, despre societatea noastră. Iar unele subiecte sunt dureroase și vă mulțumesc că așa scoateți la lumină problemele pe care le are societatea, economia și țara în general”, spune inginerul maritim.

Ion  Bodnari este unul dintre abonații AGORA. Este convins că așa poate susține presa și că acesta e prețul informației adevărate.

„Ne aflăm în era vitezei când suntem bombardați cu informație la tot pasul. E dificil să facem față acestui flux. Și mai dificil e faptul că mare parte din informație e oferită de persoane complet neavizate. Acum oricine poate scrie un articol și să-l urce pe internet, să se prezinte ca fiind expert într-un oarecare domeniu. Îmi doresc ca presa de la noi să nu fie afiliată, să fie integră, imparțială și pe cât de posibil obiectivă”, spune Ion.

Tânărul crede că sistemul de abonamente este o încercare dificilă pentru o instituție media în condițiile în care o parte din populația țării e plecată în căutarea unei vieți mai bune, iar altă parte se zbate să-și câștige existența în țară.

„Dar în același timp sunt convins că sunt persoane care-și pot permite și vor susține acest proiect. Avem mare nevoie de presa independentă care să scoată adevărul la lumină așa cum este. Informația pe care o primim din diferite surse media și este intenționat eronată duce la manipularea opiniei publice, de obicei pentru dezbinarea societății. Asta pentru că o societate dezbinată este mai ușor de manipulat”, adaugă Ion.

AGORA a lansat, la 30 aprilie 2020, opțiunea de abonamente SUSȚINĂTOR, FAN sau AMBASADOR. Până acum, 238 de persoane fizice sau juridice au ales să ne susțină. Pentru că de curând am marcat un an de când simțim, la propriu, 

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
#prieteniiAGORA: Roman Bălțeanu | „Abonamentul lunar AGORA m-a făcut să simt că fac parte dintr-o relație win-win”

#prieteniiAGORA: Roman Bălțeanu | „Abonamentul lunar AGORA m-a făcut să simt că fac parte dintr-o relație win-win”

#prieteniiAGORA! Ion Toderașco: Sprijinul meu sper că vă va ajuta să rămâneți așa cum sunteți: neafiliați, obiectivi și independenți

#prieteniiAGORA! Ion Toderașco: Sprijinul meu sper că vă va ajuta să rămâneți așa cum sunteți: neafiliați, obiectivi și independenți

#prieteniiAGORA! Doina Babcinschi: „Vreau să fiu parte la confirmarea că munca jurnaliștilor contează cu adevărat”

#prieteniiAGORA! Doina Babcinschi: „Vreau să fiu parte la confirmarea că munca jurnaliștilor contează cu adevărat”

Advertoriale
Cel mai frumos loc e acasă, iar cea mai bună ipotecă e la maib

Cel mai frumos loc e acasă, iar cea mai bună ipotecă e la maib

Agrobiznes și iMetos lansează prima platformă de agro-meteo pentru fermierii din Moldova (VIDEO)

Agrobiznes și iMetos lansează prima platformă de agro-meteo pentru fermierii din Moldova (VIDEO)

De sărbători, tot ce dăruieşti e LOVE. Oferte de la Orange pentru clipe de neuitat alături de familie

De sărbători, tot ce dăruieşti e LOVE. Oferte de la Orange pentru clipe de neuitat alături de familie

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Soluții noi pentru probleme vechi sau ce ne facem cu rănile căpătate la terenul de joacă (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Soluții noi pentru probleme vechi sau ce ne facem cu rănile căpătate la terenul de joacă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Gadgeturile noastre de toate zilele (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Viața de după căsătorie sau „iubirea asta nu ți-i trali-vali” (VIDEO)
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
Cele mai populare
  • 1
    I-au oferit votul de încredere, iar acum cer demisia. Reacția fracțiunii PAS, după declarațiile lui Moloșag
  • 2
    Ultimă oră! Avocata Poporului admite că ar putea să-și dea demisia din funcție după informațiile apărute în spațiul public
  • 3
    CEC cere anularea Marinei Tauber din cursa electorală pentru șefia municipiului Bălți. Ea este acuzată că a cheltuit bani nedeclarați
  • 4
    A venit iarna! Unde au căzut primii fulgi de nea în acest an
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.