Moldova – de la cea mai neexplorată ţară din Europa la un brand turistic milenar şi vizibilitate internaţională

Moldova – de la cea mai neexplorată ţară din Europa la un brand turistic milenar şi vizibilitate internaţională

În 2013 Republica Moldova a fost declarată de Lonely Planet drept cea mai neexplorată destinaţie turistică din Europa, fiind astfel o ţară practic necunoscută pentru turiştii străini. Doi ani mai târziu, în 2015, Moldova a sărit cu 28 de poziţii în clasamentul de dezvoltare a turismului de aventură, realizat de Adventure Travel Trade Association (ATTA). Ţara noastră a fost declarată de recunoscuta Asociaţie drept a doua cea mai îmbunătăţită destinaţie din lume, în special la categoria Ospitalitate şi Siguranţă. Aceasta se datorează eforturilor conjugate ale proiectului Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor II (CEED II), finanţat de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), ale Agenţiei de Turism şi operatorilor de turism, care într-un timp restrâns au reuşit să poziţioneze şi să promoveze Moldova ca o destinaţie de turism autentică în inima Europei. 

Moldova are o oportunitate unică de a se conecta la circuitul internaţional de turism de aventură şi de a dubla numărul turiştilor străini interesaţi de oferta de turism vinicol, gastronomic şi rural. Turismul este una dintre industriile cu cele mai rapide ritmuri de creştere din lume. În anul 2013, turismul a generat exporturi globale în valoare de 1,4 trilioane dolari SUA. Fiind un sector de servicii, turismul contribuie la dezvoltarea economică a ţării prin industriile interconectate, cum ar fi alimentaţie publică, transport, producere, precum şi la dezvoltarea comunităţilor rurale. Turismul este şi un puternic factor de imagine a unei ţări.

Potrivit datelor Biroului Naţional de Statistică pentru anul 2014, numărul turiştilor străini care au venit în Moldova prin intermediul agenţiilor de turism a fost de circa 15 mii persoane, marcând o creştere de 10 la sută în comparaţie cu 2013. Aceştia fac parte din cei peste 2,5 milioane de străini care vizitează Moldova anual. Ţinând cont că vizitatorii străini beneficiază de diverse servicii turistice, de la transport, cazare şi până la deservirea în restaurante, aceştia contribuie la dezvoltarea industriei de turism. Obiectivul este de a le oferi cât mai multe posibilităţi pentru explorarea Moldovei ca destinaţie turistică.

Oferta turistică a Moldovei a fost definită ca fiind una de nişă, prin turism vinicol, gastronomic, rural, cultural şi de aventură. Aceste servicii sunt preferate în mod special de turiştii din vest, pieţele-ţintă pentru Moldova fiind astfel Germania, Marea Britanie, Franţa, Italia şi Polonia.

Astăzi, la nivel global, industria de turism este egală sau chiar depăşeşte exporturile de petrol, produse alimentare sau automobile. Turismul a devenit unul dintre cei mai mari jucători din comerţul internaţional şi reprezintă în acelaşi timp una dintre principalele surse de venit pentru multe ţări în curs de dezvoltare. Pentru Moldova aceasta este o oportunitate de a-şi creşte o industrie turistică cu o poziţionare competitivă şi dezvoltare durabilă, aducând beneficii economiei şi ocupării forţei de muncă în multe sectoare conexe - de la transport la agricultură. Dr. Sergiu Botezatu, USAID Director de proiecte, Manager Proiect CEED II

Pentru Republica Moldova industria turismului este un sector emergent, dezvoltarea căruia nu este stagnată de lipsa infrastructurii sau a monumentelor de arhitectură, ci de lipsa unei promovări pe scară largă pe pieţele ţintă. Identificând potenţialul şi beneficiile economice ale acestui sector, prioritatea CEED II şi a partenerilor implicaţi în proiect a fost de a poziţiona şi de a promova Moldova ca destinaţie turistică ce merită vizitată, în jurul unei viziuni ambiţioase, îmbrăţişată de întreaga industrie.

Pentru a construi o imagine şi o viziune de ţară şi a îmbunătăţi percepţia Republicii Moldova în străinătate, timp de doi ani au fost depuse eforturi conjugate de promovare a ţării noastre peste hotare, antrenând diverse instrumente inovaţionale şi creative, de la campanii digitale şi tururi de familiarizare până la evenimente B2B organizate în diferite colţuri ale lumii.

Marketing Moldova

Pentru îmbunătăţirea profilului online al Moldovei ca destinaţie turistică a fost lansată în septembrie 2012 cea mai mare platformă informaţională turistică - MoldovaHoliday.travel - care a reuşit să adune 300 mii de vizitatori unici, numărul accesărilor depăşind 1 milion. MoldovaHoliday.travel este disponibilă în română, engleză, rusă, germană şi franceză. O altă inovaţie, care răspunde trendurilor şi contribuie la accesibilitatea atracţiilor turistice pentru vizitatori, este aplicaţia mobilă MoldovaHoliday lansată recent, în primăvara 2015. Aproximativ 85% dintre turiştii din întreaga lume utilizează aparate mobile în timpul vacanţelor. Destinată în mod special turiştilor străini veniţi să viziteze Moldova pe cont propriu, aplicaţia prezintă top 50 atracţii turistice şi o hartă interactivă disponibilă offline.



Presa internaţională a început să vorbească tot mai mult despre Moldova ca destinaţie turistică. Aceasta se datorează tururilor de familiarizare pentru presa internaţională, care au avut loc de două ori pe an (primăvara şi toamna) şi au oferit posibilitatea jurnaliştilor străini să descopere vinăriile Moldovei, oraşele subterane unicale în lume şi bucatele tradiţionale servite de pensiunile rurale. În rezultat, numele turistic al Moldovei a apărut în peste 70 de publicaţii, inclusiv prestigioasele CNN, BBC travel, Euronews, Der Spiegel.

Ca vizitatori americani, noi căutăm locuri cu semnificaţie culturală, cu diverse activităţi şi mediu ospitalier. Cu siguranţă trebuie de vizitat Moldova. Dacă cineva trece prin Europa de Est, trebuie neapărat să treacă prin Moldova. Dacă cuiva îi place vinul, trebuie să vină în Moldova, pentru că aici va înţelege cu adevărat ce înseamnă cultura vinului Erick Prince, foto-jurnalist SUA

Pentru a extinde parteneriatele de afaceri, operatorii din Moldova au participat la expoziţii de importanţă globală, cum ar fi WTM în Londra, ITB în Berlin, IMEX în Frankfurt. În rezultat, au fost extinse tururile de la 3 la 5 zile, au fost lansate tururi complete cu România şi Ucraina şi a sporit interesul pentru grupuri de turişti din destinaţii îndepărtate, cum ar fi Japonia.

Toate aceste activităţi au necesitat regândirea industriei de turism din Moldova şi consolidarea relaţiilor dintre sectorul public şi cel privat. Un rol important l-a avut crearea în anul 2014 a Asociaţiei Naţionale pentru Turism Receptor (ANTRIM). Asociaţia are actualmente 14 membri, printre care se regăsesc importanţi tur-operatori, hotele, vinării şi pensiuni turistice din Moldova, sectorul privat reuşind astfel să devină o portavoce a acestei industrii.

Regândirea imaginii turismului moldovenesc

Turismul este un sector, dezvoltarea căruia ţine de modul în care reuşeşti să trezeşti interesul oamenilor, să le produci emoţii şi să le demonstrezi că Moldova are valori, legende, istorie şi tradiţii unice. Un punct de cotitură pentru evoluţia turismului din Moldova a fost unirea valorilor şi simbolurilor naţionale în jurul unei noi imagini, însoţită de un slogan care place şi emoţionează. Astfel, în noiembrie 2014 a fost lansat, în incinta Muzeului de Etnografie şi Istorie Naturală din Chişinău, brandul turistic al Republicii Moldova, reprezentat de simbolul Pomul Vieţii ca logo şi sloganul „Descoperă căile vieţii”.

Pomul Vieţii este un logo care emoţionează pe oricine. Aici regăsim detalii care ţin de tradiţiile noastre, religie şi asta emoţionează turiştii din generaţia a treia care văd în el trecut, ţară, rădăcinile neamului. Pomul Vieţii place de asemenea şi tinerilor care văd în logo o viziune asupra viitorului, o ascensiune, o diversificare de oportunităţi. Diana Lazăr, Vice-director de proiect, Manager Industria Vinicolă

Pomul Vieţii s-a născut ca brand turistic al Republicii Moldova deloc întâmplător. Fiecare terminaţie reprezintă un produs turistic al ţării - oameni şi ospitalitate, vinuri şi bucătărie tradiţională, cultură şi obiceiuri populare, viaţă rurală. Pornind de la aceste avantaje competitive ale Republicii Moldova ca destinaţie turistică autentică, conceptual a fost extinsă viziunea turistică a ţării noastre în areal geografic, de la pieţe unde să ne extindem şi să ne dezvoltăm până la pieţe pe care trebuie să le explorăm pentru a ne face cunoscut produsul turistic.

Lansarea brandului turistic a avut loc odată cu lansarea primului spot turistic al Republicii Moldova. În jumătate de minut, spotul prezintă cele mai frumoase locuri ale ţării noastre şi face o introducere a ofertei turistice - vinuri, gastronomie şi cultură. Mesajul spotului turistic prezintă aprecierea dată Moldovei de Lonely Planet în anul 2013 ca fiind cea mai neexplorată ţară turistică din Europa. Difuzat timp de o lună la Euronews, spotul turistic a trezit interesul călătorilor şi a adus peste 25 mii de potenţiali vizitatori pe site-ul MoldovaHoliday.travel.



Parte componentă din noua strategie de promovare a turismului reprezintă introducerea unei noi forme de turism, care înregistrează o popularitate tot mai mare în întreaga lume şi, în special, pe pieţe targetate de Moldova - turismul de aventură. Astăzi turiştii preferă să viziteze mai degrabă destinaţii mai puţin cunoscute şi autentice decât să petreacă nişte vacanţe tradiţionale. Turistul este pregătit să plătească dublu pentru o experienţă activă, într-un mediu natural, iar Moldova este o ţară cu diverse oportunităţi în acest sens. Totodată, este necesară o diversificare a produselor turistice, cum ar fi cursuri de gătit, lecţii de dans tradiţional, participarea turistului în activităţi de zi cu zi a localnicilor, cum ar fi culesul poamei şi îngrijirea animalelor.

Turismul de aventură este o tendinţă relativ nouă ce a cunoscut în perioada 2009-2012 o creştere de 65% anual în SUA şi Europa, şi este într-o permanentă extindere.

Moldova are un potenţial enorm neexplorat pentru dezvoltarea acestui sector şi poate beneficia de această piaţă chiar acum. Turiştii care preferă acest gen de experienţe sunt mai puţin sensibili la deficienţele de infrastructură, apreciind în primul rând cultura, tradiţiile şi interacţiunea cu oamenii. Natalia Curnic, Manager Industria Turismului

Conform ATTA, turismul de aventură reprezintă o excursie (o călătorie a unei persoane în afara mediului ambiant obişnuit pentru mai mult de 24 de ore şi nu mai mult de un an consecutiv) care implică cel puţin două dintre următoarele elemente: activitate fizică, mediu natural şi aprofundare culturală. Există 34 tipuri de activităţi considerate drept forme de turism de aventură: expediţii arheologice, vizitarea festivalurilor şi iarmaroacelor locale, camping, speologie, alpinism, activităţi culturale, eco-turismul, programe educaţionale, activităţi durabile de mediu, pescuit, comunicarea cu localnicii, drumeţia, călăritul, vânatul, kayaking, vizitarea locurilor istorice, vizitarea prietenilor/ familiei, studierea unei noi limbi, expediţii şi altele. 


Relansarea identităţii vizuale a Moldovei turistice, regândirea strategiei şi ofertei turistice, poziţionarea şi promovarea profesionistă pe pieţe internaţionale a revitalizat turismul naţional. Într-un timp restrâns, turismul receptor din Moldova a înregistrat importante progrese şi a ajuns în vizorul multor străini, numărul potenţialilor turişti atraşi prin ampla campanie de promovare a Moldovei ca destinaţie turistică fiind evaluat de CEED II la 600 de mii. De la o ţară declarată de Lonely Planet în 2013 ca fiind cea mai neexplorată destinaţie turistică din Europa, după doi ani Moldova a ajuns să fie recunoscută ca ţară cu un progres enorm în dezvoltarea turismului de aventură, sărind cu 28 de poziţii în clasamentul realizat de Adventure Travel Trade Association (după indexul de dezvoltare a turismului de aventură). Moldova se află în acest clasament pe locul 63 din 163 de ţări în curs de dezvoltare.

Saltul Moldovei în clasamentul Adventure Travel Trade Association ne-a demonstrat că eforturile noastre timp de doi ani de a promova Moldova ca destinaţie turistică autentică pentru presa internaţională, operatorii de turism şi turiştii străini, au dat rezultate. Am creat o nouă viziune şi imagine pentru turismul moldovenesc, care la sigur în următorii ani va aduce un salt al turismului receptor în ţară.

Ne mai rămâne să renaştem legende şi miturile naţionale, descoperirile care se fac pe teritoriul Moldovei, să exploatăm partea noastră de unicitate şi senzaţional, să fim mândri de ţara unde ne-am născut la fel cum şi celelalte popoare sunt mândre de rădăcinile şi istoria lor. Doina Nistor, director de proiect

Dacă noul brand turistic şi strategiile de promovare au consolidat poziţia Moldovei ca destinaţie turistică, atunci o provocare de viitor rămâne a fi diversificarea atracţiilor, a serviciilor şi produselor turistice cu care Moldova ar putea să concureze pe pieţele-ţintă şi să satisfacă aşteptările turistului străin.

Proiectul USAID Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor II (CEED II) 2010-2015 ajută întreprinderile moldoveneşti din sectoarele-ţintă (confecţii, încălţăminte şi accesorii, tehnologii informaţionale şi comunicaţii, turism şi vinificaţie) să-şi crească competitivitatea prin sporirea productivităţii, intesificarea comerţului şi a investiţiilor, precum şi prin eficientizarea dialogului public-privat pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Ministerul Mediului va lansa în luna noiembrie campania anuală „Un arbore pentru dăinuirea noastră”: 2,5 milioane de puieți vor fi plantați în toată țara

Ministerul Mediului va lansa în luna noiembrie campania anuală „Un arbore pentru dăinuirea noastră”: 2,5 milioane de puieți vor fi plantați în toată țara

Inspectoratul de poliție Fălești are un nou șef interimar

Inspectoratul de poliție Fălești are un nou șef interimar

S-a întors cu mâna goală? După o vizită de două zile în Polonia, Spînu anunță despre discuții, nu și soluții pentru criza energetică

S-a întors cu mâna goală? După o vizită de două zile în Polonia, Spînu anunță despre discuții, nu și soluții pentru criza energetică

Advertoriale
Cegeka preia DAS Solutions în Moldova

Cegeka preia DAS Solutions în Moldova

Un credit responsabil înseamnă Echilibru, pentru evitarea supraîndatorării

Un credit responsabil înseamnă Echilibru, pentru evitarea supraîndatorării

Sucursalele maib se schimbă la față. Cum arată prima sucursală renovată (FOTO)

Sucursalele maib se schimbă la față. Cum arată prima sucursală renovată (FOTO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Cu milioanele în aer. Fotbaliștii de la Sheriff nu își pot primi banii câștigați după meciurile din Liga Campionilor
  • 2
    Ministrul desemnat la MAE România: „Moldova a primit o ofertă de la Gazprom de cinci ori mai scumpă decât în contractul de până la luna septembrie”
  • 3
    Președinta Maia Sandu a promulgat Legea cu privire la ratificarea Convenției de la Istanbul
  • 4
    După ce ieri, Igor Dodon a renunțat la mandat, azi a plecat la Moscova
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.