Companie petrolieră, legată de numele lui Alexandru Pînzari, încasează trei milioane de lei de la stat pentru a depozita motorina donată de România

Companie petrolieră, legată de numele lui Alexandru Pînzari, încasează trei milioane de lei de la stat pentru a depozita motorina donată de România
Sursa Foto: rise.md


O companie petrolieră conectată la fiul fostului ministru democrat al Apărării, Alexandru Pînzari, va încasa aproape 3 milioane de lei pentru depozitarea și distribuția motorinei donată de România. Firma a obținut contractul în urma unor negocieri directe simulate. Inițial, drept punct de livrare a motorinei a fost stabilit or. Chișinău, dar, în cele din urmă, a ajuns să fie depozitată în extremitatea nordică a țării, la 250 de kilometri distanță de capitală. Și asta în condițiile în care aproape jumătate dintre beneficiari sunt producători agricoli din raioanele de sud, arată o investigație făcută de Rise Moldova.

17 mai 2021. În Ocnița, un orășel din extremitatea nordică a Republicii Moldova, are loc ceremonia de recepţie a primului lot din donația de 6 000 de tone de motorină oferită de România pentru agricultorii afectați de seceta din anul trecut.

Prezent la eveniment, Daniel Ioniţă, ambasadorul României, ţine să-şi exprime speranţa că „această motorină de foarte înaltă calitate va fi distribuită în mod transparent și echitabil către toți cei în drept”. „Vom urmări și noi atent tot acest proces de distribuție”, accentuează diplomatul.

Ion Perju, ministrul în exercițiu al Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului se grăbește să-l asigure „că fiecare litru de motorină donată de partea română va ajunge la cei care au suferit cel mai mult”, fiind vorba de circa 3 500 de producători agricultori, „în special din raioanele de sud ale țării”.

Trei milioane pentru acoperirea costurilor

Despre faptul că autoritățile de la București aveau în calcul sprijinirea agricultorilor din Republica Moldova prin acordarea, ca ajutor extern, a unei cantități de motorină de aproximativ 6.000 de tone, a anunțat, încă la finele anului trecut, Klaus Iohannis, președintele României, în timpul unei vizite oficiale la Chișinău.

Practic o lună mai târziu, la 3 februarie 2021, Guvernul de la București a aprobat o hotărâre privind scoaterea din rezervele de stat și acordarea ajutorului umanitar extern constând în 6.000 tone de motorină, în valoare de 18,3 milioane de lei românești (circa 78 de milioane de lei moldovenești, la cursul din acea zi – n.r.).

Hotărârea stipulează că predarea motorinei se va realiza la Chișinău, iar „cheltuielile pentru intervenția operativă privind transportul intern și extern, precum și orice alte cheltuieli ocazionate de îndeplinirea acțiunii de livrare a produsului”, va fi suportată de partea română.

 De la decizia Guvernului de la București a trebuit să mai treacă o lună până când și Executivul de la Chişinău a adoptat o hotărâre cu privire la ajutorul umanitar acordat de către România. Astfel, autoritatea responsabilă de recepționarea, depozitarea, păstrarea, evidența și distribuirea motorinei a fost desemnată Agenția Rezerve Materiale (ARM) din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.

Iar pentru acoperirea tuturor costurilor: de la broker vamal, la servicii de recepționare, de evaluare a cantității și calității, de depozitare, păstrare, descărcare, încărcare, distribuire a motorinei, dar şi de cazare și hrană a reprezentanților României împuterniciți să însoțească ajutorul umanitar, agenției i-au fost alocate trei milioane de lei din Fondul de rezervă al Guvernului.

Anunțul ARM, înaintea deciziei Guvernului

Primele semne de întrebare referitor la modul în care autoritățile s-au pregătit de recepționarea motorinei apar chiar de la început. Astfel, deşi Guvernul a decis abia pe 11 martie 2021 să desemneze ARM responsabilă de acest ajutor umanitar şi să-i aloce banii necesari, instituţia a publicat încă pe 5 martie 2021 un anunţ prin care solicita, până pe 9 martie, ofertele de preţ la serviciile de recepţionare şi depozitare a celor 6.000 de tone de motorină.

Într-un răspuns oficial pentru RISE Moldova, ARM susţine că, „având în vedere termenul restrâns, Grupul de lucru privind achizițiile publice din cadrul Agenției Rezerve Materiale […] a decis […] de a aplica procedura de negocieri, fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare” la licitație.

Respectiv, instituția a solicitat oferte de preţ de la şapte companii petroliere, din care şase: Bemol Retail SRL, Rompetrol Moldova SA, Datario SRL, Lukoil Moldova SRL, Petrom Moldova SRL şi Naftatrans SRL „au comunicat că nu dispun de capacităţi pentru a recepţiona și depozita” o asemenea cantitate de motorină.

În Decizia de atribuire a contractului pentru depozitarea motorinei, descărcată de pe Registrul de Stat al Achiziţiilor Publice MTender, despre aceleași șase firme se menționează că acestea și-au depus ofertele, doar că toate au fost descalificate din același motiv – „nu poate recepționa cantitatea solicitată”. Respectiv, „în urma examinării și evaluării” singurei oferte care corespundea tuturor cerințelor, contractul a fost atribuit companiei Tirex Petrol SA.

Licitație, fără oferte

Informația prezentată de ARM nu își găsește confirmare în declarațiile companiilor invitate la licitație. Spre exemplu, reprezentanții companiei Petrom Moldova, unul dintre cei mai mari jucători de pe piață (parte a grupului austro-român OMV Petrom), susțin că nici măcar nu au ajuns să-și depună oferta. Asta după ce, la depunerea actelor pentru participare, pentru estimarea corectă a costului și a modalității de administrare, au solicitat informații suplimentare.

Petrom Moldova: Agenția Rezerve Materiale nu a revenit, însă, cu informația crucială, pentru estimarea calitativă, deci, prezentarea ofertei nu a mai fost posibilă.

Alexei Prozorov, asociat și director financiar la Naftatrans, susține că firma sa a depus totuși oferta pentru licitația de prestare a serviciului de recepţionare și depozitare a celor 6.000 tone de motorină. Conform deciziei de atribuire a contractului, Naftatrans a ofertat 135 de lei per tonă (fără TVA), cu 21 de lei mai mult decât a propus Tirex Petrol.

Alexei PROZOROV: Am fost surprinşi [de decizia ARM], pentru că, în principiu, din punct de vedere teritorial, noi suntem mai bine amplasaţi: ne aflăm în centrul [Moldovei] şi puteam să distribuim mai uşor motorina, şi la nord, şi la sud. Pentru noi nu a fost clar din ce motive motorina a fost dusă la nordul ţării.

 În decizia de atribuire a contractului se mai menționează că și Lukoil Moldova a participat la licitație, având cea mai scumpă ofertă – 150 de lei per tonă (fără TVA). În același timp, Feyruz Isayev, administratorul Lukoil Moldova, a declarat că firma pe care o reprezintă nu s-a implicat în această licitație, pentru că nu are capacitatea de a depozita o asemenea cantitate de motorină.

 Practic același lucru l-au declarat și reprezentanții Bemol Retail, jurnaliștilor Rise Moldova.

 ARM a solicitat informații, nu oferte

Nichifor Ioncu, șeful Direcţiei administrare rezerve materiale de stat din cadrul ARM, a explicat că, de fapt, agenția a solicitat de la cele șapte companii doar informații referitor la posibilitatea de a depozita 6.000 de tone de motorină. Potrivit lui Ioncu, doar Tirex-Petrol a prezentat informații că poate stoca, într-un singur loc, 6.000 de tone de motorină și, în consecință, cu această companie s-a discutat și alte aspecte.

 Nichifor IONCU: Noi am solicitat informația despre posibilitatea ca să păstreze aşa volum… Noi nu știam când și cum va veni ajutorul …. Era pe 15 februarie… Ne-am gândit să găsim un loc unde poate fi păstrată asemenea cantitate, pentru că era o problemă. Or, partea română ne-a solicitat locul unde va fi păstrat ajutorul… Era vorba – într-un singur loc.

Costuri mai mari pentru depozitare și transportare

18 martie 2021. ARM şi Tirex Petrol încheie contractul de acordare a serviciilor de depozitare şi transbordare a produselor petroliere, valoarea acestuia fiind de 852.201,60 lei (cu TVA).

 16 aprilie 2021. ARM iniţiază procedura de achiziție a serviciilor de transportare şi distribuire a motorinei, prin procedura de licitație deschisă. Valoarea estimată a contractului – 1,29 milioane lei (fără TVA). Doar că, până pe 4 mai – termenul limită pentru depunerea ofertelor, nicio companie nu s-a arătat interesată de distribuirea motorinei.

Alexei PROZOROV, explică de ce Naftatrans nu a participat la tenderul de distribuire a motorinei: Noi am vrut tot: de la depozitare – la distribuire. Atunci când am înțeles că motorina va fi depozitată la nord, am considerat că nu este logic, din punct de vedere logistic, ca pentru oamenii (beneficiarii – n.r.) de la sud, din raionul Cahul sau raionul Căuşeni, de exemplu, să transporți [motorina] tocmai de la Ocniţa.

 În consecinţă, ARM a negociat direct cu Tirex Petrol, care a obţinut un preţ mai mare cu circa 30% decât era gata iniţial să plătească agenţia. Contractul, în valoare de circa două milioane lei (cu TVA), a fost semnat pe 25 mai.

 Potrivit lui Nichifor Ioncu, șeful Direcţiei administrare rezerve materiale de stat din cadrul ARM, instituția s-a adresat la mai multe companii, dar chiar și Tirex Petrol „cu mare greu a acceptat” să preia și distribuția motorinei.

 Astfel, cea mai mare parte (95%) din cele trei milioane lei, alocate de Guvern pentru depozitarea şi distribuţia motorinei, vor ajunge la Tirex Petrol, companie printre beneficiarii căreia se numără și fiul lui Alexandru Pînzari, secretarul general adjunct al Partidului Democrat (PD) și fost polițist de carieră.

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format.

Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
Veaceslav Ioniță: Seceta și criza mondială din 2020 au provocat scăderea exporturilor moldovenești cu 11%

Veaceslav Ioniță: Seceta și criza mondială din 2020 au provocat scăderea exporturilor moldovenești cu 11%

Agricultorii moldoveni, afectați de secetă, vor primi 6.000 de tone de motorină. Ajutorul umanitar, oferit de Guvernul României

Agricultorii moldoveni, afectați de secetă, vor primi 6.000 de tone de motorină. Ajutorul umanitar, oferit de Guvernul României

COVID-19 și seceta au provocat cel mai mare declin al economiei moldovenești din ultimii 25 de ani (Mold-Street)

COVID-19 și seceta au provocat cel mai mare declin al economiei moldovenești din ultimii 25 de ani (Mold-Street)

Advertoriale
Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Gazprom, suspectat de manipularea pieței de gaze. Un grup de europarlamentari cer anchetarea companiei
  • 2
    Autoritățile locale din Cupcini vor aloca 200 mii de lei pentru un bust în memoria primarului socialist Ivan Ostaficiuc (DOC)
  • 3
    Cum au încercat rușii să „recupereze” Basarabia în 1924: Răscoala de la Tatarbunar și procesul celor 500 (2)
  • 4
    Iurie Podarilov, se judecă cu IGP, instituție la care este proaspăt șef. Iată ce solicită
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.