Vrei să-ți vinzi mașina? Iată la ce trebuie să atragi atenția pentru a stabili prețul corect

Vrei să-ți vinzi mașina? Iată la ce trebuie să atragi atenția pentru a stabili prețul corect
Foto: truvatravelagency.com


In momentul in care un proprietar scoate la vanzare o masina, acesta trebuie sa ia in considerare o serie de factori care il vor ajuta sa isi coteze autoturismul la suma corecta si sa il vanda intr-un timp scurt. Cel mai important element este analizarea situatiei pietei din acel moment si setarea unui pret realist in functie de nivelul cererii si ofertei, scrie dailybusiness.ro.

Unul dintre cele mai importante elemente in stabilirea pretului masinii second-hand tine de faptul ca valoarea unei autovehicul nou scade din momentul in care a fost achizitionat. Practic, din clipa in care a facut primii kilometri, masina nu mai poate fi considerata noua, iar in primul an deprecierea este cea mai mare, in general intre 15 si 30%. Apoi valoarea scade cam cu 10-15% pe an, astfel incat multe autoturisme pot ajunge in trei ani sa valoreze jumatate fata de momentul cumpararii. Ideal este cand o masina isi pierde doar 40% din valoare dupa trei ani si grav cand isi pierde 60%. 

In acelasi timp, proprietarul trebuie sa adauge la pretul propus o marja de negociere care difera in functie de categoria din care autoturismul face parte. La modelele de volum, marja poate fi intre 500 si 1.000 euro, iar la modelele de lux, aceasta poate varia intre 1.500 si 2.000 euro.

De asemenea, in momentul vanzarii, sunt dezavantajate autoturismele in culori neobisnuite, mai ales daca este vorba de cele de volum, proprietarul putand sa piarda chiar si cateva mii de euro. Clientii prefera nuantele obisnuite in detrimentul celor puternice precum verde deschis, portocaliu sau roz. 

De ce este greu sa stabilesti pretul unei masini second hand

Cand vine momentul sa iti vinzi masina, stabilirea pretului nu este deloc usoara, fiindca orice proprietar doreste sa obtina cat mai mult pe ea, in timp ce cumparatorul vrea sa dea cat mai putin posibil. Astfel, trebuie gasit un echilibru.

Vanzatorul este subiectiv, s-a atasat de masina si daca a avut grija de ea, iar problemele tehnice au fost putine, se va simti indreptatit sa ceara un pret peste media pietei. Insa in stabilirea pretului unei masini second-hand intervin extrem de multi factori (de la rulaj, pana la culoare si elemente de tuning) incat vanzatorul se poate trezi ca nu are incotro si trebuie sa accepte un pret mult mai mic decat si-ar fi dorit.

 Deprecierea valorii masinii 

Dupa 6-7 ani masina valoreaza in medie de peste trei ori mai putin decat cand era nou-nouta. Practic, deja la o masina mai veche de 10 ani, care ajunge sa fie la un pret de 5-6 ori mai mic decat la prima achizitie, variatia de pret fata de modelele similare este mica, iar pentru client diferenta este facuta de starea tehnica. La o masina de volum de 13-15 ani vechime, care valoreaza cam 2.000 de euro, valoarea scade anual cam cu 150-200 euro.

Procentele ratei de depreciere variaza in functie de multi factori. Scade mai putin valoarea modelelor care se vand bine: masini de volum in stare foarte buna, SUV-uri de oras, masini premium germane de doar cativa ani vechime, iar la polul opus scaderile sunt abrupte la limuzinele premium, la masini de nisa vechi pentru care piesele se gasesc greu, dar si la marci care au suferit la partea de imagine sau au un renume negativ pe partea de fiabilitate.

Conteaza foarte mult si rulajul: daca o valoare de 10.000-15.000 km pe an este normala, rata deprecierii va fi mare in cazul in care se depasesc 25.000 - 30.000 km sau mai mult, caz des intalnit la masinile de companie. "Depunctate" la revanzare sunt si masinile care au fost folosite la taximetrie, multe putand avea usor peste 300.000 km in cinci ani.

Un factor important este si numarul de proprietari pe care l-a avut masina. Daca, spre exemplu, in sase-sapte ani a schimbat trei-patru proprietari este posibil sa fi existat probleme la autoturism sau sa varieze modul in care a fost ingrijit.

Si combustibilul are un rol important. In general, masinile diesel isi pastreaza mai bine valoarea dupa cativa ani, fiindca in medie consumul este mai mic decat la cele cu benzina si asta se simte in costuri. Insa lucrurile s-au mai schimbat in ultimii ani fiindca motoarele pe benzina sunt tot mai economice. In plus, la nivel european tot mai multe tari penalizeaza autovehiculele pe motorina si vin cu cresteri de taxe sau cu interdictii, astfel ca preturile acestor masini vor fi putea scadea semnificativ.

 De la ce pornim cand stabilim pretul

Cel mai bun punct de pornire pentru a stabili un pret realist este verificarea starii pietei, iar asta presupune cautarea de anunturi pentru masini similare si observarea preturilor cerute de ceilalti vanzatori. Daca pentru o masina de volum dintr-un anumit an si aceeasi motorizare, vanzatorii vin cu preturi intre 5.000 si 6.000 de euro, ar trebui luata ca punct de pornire valoarea de la mijloc (5.500 euro) si apoi se vor face ajustari in functie de anumite dotari speciale ale vehiculului. Pretul va fi peste medie daca numarul de kilometri este mic, iar masina este in stare foarte buna. 

Dotarile sunt esentiale si, de exemplu, daca lipsesc lucruri elementare precum aerul conditionat sau inchidereaa centralizata, pretul ar trebui sa fie catre limita inferioara a intervalului. Pe de alta parte, daca masina are navigatie pe bord, jante din aliaj, scaune incalzite sau senzori de parcare, pretul ar trebui sa se situeze spre limita superioara. La masinile mai scumpe alte dotari pot ridica pretul, cum ar fi tapiteria de piele, trapa sau farurile cu xenon. Cert este ca cel care pune un anunt trebuie sa listeze acolo cat mai multe dintre dotarile masinii, fie ca e vorba de cruise-control, senzori de ploaie, alarma sau ESP.

Pretul poate urca si daca proprietarul a pus pe masina echipamente aftermarket, precum un sistem audio performant si conteaza si daca anvelopele sunt noi. Totusi, in general dotarile nu pot schimba mult pretul final, ci doar de ordinul detaliului (100-200 euro).

Ajuta si daca vanzatorul poate dovedi cu acte ca a innoit piese esentiale ale masinii. Un plus este si daca in interior nu miroase a tigara si nu sunt pete de grasime sau de cafea pe scaune. Cert e ca daca masina miroase a tigara si este murdara, depunctarea este severa (cateva sute de euro). 

Alte lucruri esentiale

Vanzatorul trebuie sa-si ia o marja de negociere in stabilirea pretului autoturismului care, in general, la un model de volum, este de 500-1.000 euro. La o masina mai scumpa, marja poate fi de 1.500-2.000 euro. Daca trec mai multe saptamani si vanzatorul nu reuseste sa vanda autovehiculul, este clar ca pretul este prea mare si trebuie ajustat pentru a atrage cumparatori. Cei care detin masini de nisa, precum decapotabile, modele sport sau monovolume ar trebui sa fie mai rabdatori: masinile de volum precum Opel Astra, Volkswagen Golf sau Ford Fiesta se vand mai repede, cele de nisa isi gasesc mai greu cumparator, iar proprietarul trebuie sa fie dispus sa astepte mai mult sau sa coboare pretul pentru a facilita vanzarea. 

O sursa de informare poate fi si un dealer care face buy-back si trade-in, insa pretul oferit de acesta va fi probabil cu 15-20% mai mic decat cel pe care l-ar plati un client persoana fizica multumit de cum arata masina, dar veti salva timp si dureri de cap. In plus, puteti beneficia de o oferta buna pentru urmatoarea masina.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Ce modificări propun deputații PAS în proiectul de lege cu privire la piața petrolieră

Ce modificări propun deputații PAS în proiectul de lege cu privire la piața petrolieră

Moldova va începe să procure gaz din „surse alternative”, anunță prim-ministra Natalia Gavrilița. Negocierile cu Gazprom continuă

Moldova va începe să procure gaz din „surse alternative”, anunță prim-ministra Natalia Gavrilița. Negocierile cu Gazprom continuă

Numărul plăcuțelor neutre, oferite proprietarilor de autovehicule din regiunea transnistreană, s-a dublat

Numărul plăcuțelor neutre, oferite proprietarilor de autovehicule din regiunea transnistreană, s-a dublat

Advertoriale
Managerul Glovo Moldova, la un an de activitate: Cele mai frecvente produse livrate și ce l-au învățat moldovenii (INTERVIU)

Managerul Glovo Moldova, la un an de activitate: Cele mai frecvente produse livrate și ce l-au învățat moldovenii (INTERVIU)

Expoziție de desene cu și despre reciclare la Kaufland Moldova: „3R Talents (Reduce, Reuse, Recycle)”

Expoziție de desene cu și despre reciclare la Kaufland Moldova: „3R Talents (Reduce, Reuse, Recycle)”

50 de „umbre ale Zahărului” ascunse în produse sau ce denumiri mai poate avea dulcele

50 de „umbre ale Zahărului” ascunse în produse sau ce denumiri mai poate avea dulcele

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Judecătoria Chișinău nu a dat curs cererii Nataliei Morari prin care aceasta a solicitat restabilirea în calitate de membră a Media Alternativă
  • 2
    Natalia Morari a dat în judecată TV8: Dorește să fie restabilită în calitate de membră a A.O. Media Alternativă
  • 3
    Fiul fostului procuror general din Rusia, Igor Ceaika laudă decizia lui Dodon de a renunța la mandatul de deputat
  • 4
    Ultimă oră! Dodon a anunțat că renunță la mandatul de deputat: „Nu mă ascund după imunitate”
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.