NASA atenționează: Următorul deceniu ar urma să fie marcat de inundații severe, influențate de modificarea orbitei Lunii

Foto simbol

Pământul se va confrunta cu inundații mai severe ca niciodată în zonele de coastă, care vor fi provocate de un efect combinat al schimbărilor climatice și al mișcărilor orbitale ale Lunii, avertizează NASA. Problemele vor începe în 2030 și vor ține un deceniu întreg, scrie digi24.ro.

Luna controlează fluxul și refluxul mărilor și oceanelor, dar în circa 10 ani, din cauza modificărilor naturale ale orbitei sale, își va schimba orientarea față de planetă. Astfel, satelitul natural al Terrei va ajunge într-o poziție în care va accentua mareea. La acest fenomen se va adăuga nivelul în creștere al mărilor și oceanelor, cauzat de încălzirea globală, ceea ce va duce la o situație catastrofală pentru zonele de coastă.

NASA recomandă să fie luate măsuri din timp.

Previziunile sunt făcute într-un studiu recent realizat de agenția spațială americană (NASA) și de Universitatea din Hawaii, studiu care s-a concentrat asupra efectelor fenomenului în SUA.

Viitoarele modificări naturale ale orbitei Lunii sunt cunoscute sub numele de „oscilație”. Nu este un fenomen nou. A fost raportat pentru prima dată în 1728 și face parte dintr-un ciclu natural de 18,6 ani. În timpul primei jumătăți a ciclului, mareele obișnuite ale Pământului sunt atenuate: fluxul este mai puțin înalt, iar refluxul rămâne la un nivel mai ridicat decât în mod normal. În timpul celei de-a doua jumătăți, mareele sunt amplificate: fluxul este mai înalt, iar la reflux apele se retrag mai puternic.

Ceea ce este nou de data aceasta, potrivit NASA, este modul în care atracția gravitațională a Lunii - principala cauză a mareelor de pe Pământ - se va combina cu creșterea nivelului mărilor ca urmare a încălzirii planetei.

În prezent, Luna se află în jumătatea de amplificare a ciclului său. Cu toate acestea, de-a lungul coastelor americane, nivelul mării nu a crescut atât de mult, încât mareele înalte să depășească pragurile de inundații. Altfel vor sta lucrurile data viitoare, când ciclul va ajunge să amplifice din nou mareele, ceea ce se va întâmpla la mijlocul anilor 2030. În timpul care se va scurge până atunci, va avea loc o creștere globală a nivelului mării din cauza încălzirii globale. Astfel, mareele mai înalte, amplificate de ciclul lunar, vor provoca inundații de-a lungul a aproape întregii coaste a SUA. Doar zonele nordice îndepărtate, precum Alaska, ar putea scăpa încă un deceniu sau mai mult de acest fenomen, deoarece aceste zone de uscat se ridică din cauza unor procese geologice pe termen lung.

În 2019, în SUA au avut loc 600 de inundații provocate de mareele înalte, potrivit National Oceanic and Atmospheric Administration. Este de așteptat ca acest număr să crească de câteva ori până în anii 2030, potrivit studiului, care a fost publicat în revista Nature Climate. Se preconizează, de asemenea, că inundațiile ar putea dura o lună sau chiar mai mult, ceea ce în mod sigur va avea un impact asupra vieții oamenilor care trăiesc și muncesc în preajma zonelor de coastă.

Pentru a-și face proiecțiile, care se întind până în 2080, cercetătorii americani au studiat 89 de locații ale mareometrelor din regiunile de coastă din statele și teritoriile americane, ciclurile astronomice și probabilitatea unor fenomene cu impact asupra mareelor, cum ar fi El Nino.

Grosu vs Reidman: Cine știe mai multă fizică sau cum poate fi redus consumul de gaze