Țara care a fost la un pas de a-și pierde o mare parte din teritoriu din cauza unei datorii, ajutată de Uniunea Europeană

Țara care a fost la un pas de a-și pierde o mare parte din teritoriu din cauza unei datorii, ajutată de Uniunea Europeană
sursa foto: Organizația Națională de Turism Muntenegru/twitter

Cu ajutorul Uniunii Europene, micul stat balcanic Muntenegru a început să ramburseze un împrumut de aproape un miliard de dolari luat de la o bancă din China, pentru a construi o autostradă. Recent, Guvernul de la Podgorica a înapoiat o primă tranșă de aproape 28 de milioane de euro, rambursarea fiind facilitată de un acord de hedging, încheiat de Muntengru și alte patru bănci internaționale pentru o perioadă de 14 ani, scrie Digi24.

Muntenegru, ţară candidată la aderare la Uniunea Europeană, a contractat în 2014 un împrumut în valoare de 944 milioane de dolari (788 milioane euro) pentru construirea primului tronson din autostrada care va lega portul Bar de ţara vecină Serbia. Povestea începe în 2014, când guvernul de la Podgorița a semnat o înțelegere cu China Exim Bank pentru finanțarea 85% din costul primei faze a autostrăzii, în valoare de aproximativ un miliard de euro.

Secțiunea de 44 de kilometri, care are un sfert din lungimea totală a autostrăzii, a costat 20 de milioane de euro pe kilometru, fiind una dintre cele mai scumpe autostrăzi din lume.

Statul cu o populaţie de doar 622.000 de locuitori avea anul trecut o datorie externă în valoare de 4,33 miliarde de euro sau 103% din Produsul Intern Brut, iar capacitatea sa de rambursare a datoriilor a fost afectată de pandemia de COVID-19, care i-a lovit principala sa sursă de venit, turismul, scrie Agerpres.

Guvernul de la Podgorica a rambursat o primă tranşă de 27,79 milioane de euro, a declarat miercuri ministrul Finanţelor din Muntenegru, Milojko Spajic, citat de agenţia oficială de presă Mina. Rambursarea a fost facilitată de faptul că Muntenegru a reuşit să ajungă la un acord de hedging pe 14 ani cu patru bănci internaţionale (Societe Generale, Deutsche Bank, Merrill Lynch International şi Goldman Sachs International) pentru a-şi acoperi riscul valutar pe această perioadă.

"Graţie acestui aranjament, am eliberat datoria publică a Muntenegrului de riscul valutar, care era ca o frânghie în jurul gâtului statului", a spus Milojko Spajic. Datorită acordului de hedging, Muntenegru va plăti o dobândă de 0,88% în euro, în loc de 2% cât plătea în dolari americani.

Muntenegru va continua să negocieze cu "partenerii europeni"

 

Milojko Spajic a mai spus că Muntenegru va continua să negocieze cu "partenerii europeni", pe care nu i-a nominalizat, cu privire la refinanţarea împrumutului chinez pentru autostradă. "Acest hedging a fost doar un pas intermediar spre refinanţare", a spus ministrul Finanţelor

În luna martie a acestui an, vicepremierul muntenegrean Dritan Abazovic a apreciat că Uniunea Europeană ar trebui să ajute Muntenegrul să îşi refinanţeze creditul luat de la China, împrumut contractat de precedentul Guvern de la Podgorica, în ideea de a proteja o ţară candidată la aderarea la UE, pentru a nu deveni dependentă de China.

În prima fază, Bruxelles-ul a explicat că nu poate rambursa împrumuturile contractate de terţi. Însă la începutul acestei luni, comisarul european pentru politica de vecinătate, Oliver Varhelyi, a spus că Podgorica şi Bruxelles-ul lucrează la o "posibilă soluţie pentru a ajuta Muntenegrul să facă faţă dificultăţilor" create de împrumutul chinez.

În 2020 Muntenegru a înregistrat o contracţie economică de 15%, una din cele mai grave contracţii din Europa, în condiţiile în care pandemia de COVID-19 a dat peste cap turismul, principala sa sursă de venit. Guvernul de la Podgorica mizează pe o creştere economică de 10,5% în acest an, urmată de un avans de 6-7% în 2022.

Cum a apărut această datorie

Autostrada ar urma să facă legătura între portul Bar și granița cu Serbia și a devenit o durere de cap pentru Muntenegru. Povestea începe în 2014, când guvernul de la Podgorița a semnat o înțelegere cu China Exim Bank pentru finanțarea 85% din costul primei faze a autostrăzii, în valoare de aproximativ un miliard de euro.

Secțiunea de 44 de kilometri, care are un sfert din lungimea totală a autostrăzii, a costat 20 de milioane de euro pe kilometru, fiind una dintre cele mai scumpe autostrăzi din lume.

Contractul a fost semnat de fostul guvern socialist al țării, care a fost demis în luna august a anului trecut, după 30 de ani la cârma țării. Asta deși două studii de fezabilitate, realizate în 2006 și 2012, arătau că șoseaua de mare viteză nu este viabilă din punct de vedere economic.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Rusia își epuizează instrumentele de șantaj asupra Moldovei

Rusia își epuizează instrumentele de șantaj asupra Moldovei

Și la Nord se vrea energie electrică mai scumpă. Furnizorul FEE-Nord cere majorarea prețului până la 2,45 lei/kWh

Și la Nord se vrea energie electrică mai scumpă. Furnizorul FEE-Nord cere majorarea prețului până la 2,45 lei/kWh

Focar de gripă aviară, într-un sat din Telenești. Proprietarii păsărilor nimicite vor primi despăgubiri

Focar de gripă aviară, într-un sat din Telenești. Proprietarii păsărilor nimicite vor primi despăgubiri

Advertoriale
Invitro Diagnostics vine cu pachete promoționale pentru clienți întru evitarea dezvoltării cancerului de col uterin

Invitro Diagnostics vine cu pachete promoționale pentru clienți întru evitarea dezvoltării cancerului de col uterin

5 milioane de euro în sprijinul întreprinderile micro, mici și mijlocii din Moldova cu ajutorul EXIMBANK și BERD

5 milioane de euro în sprijinul întreprinderile micro, mici și mijlocii din Moldova cu ajutorul EXIMBANK și BERD

Endava Internship: Avantajele unui stagiu în Applications Management

Endava Internship: Avantajele unui stagiu în Applications Management

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Clasa politică, la control (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Clasa politică, la control (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Ce-și doresc femeile? Ce-și doresc bărbații? (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Pune-un ban deoparte (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Totul despre bani (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Care-i treaba cu șefii, ce mașini conduc și de ce au camere video în birou (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Jurnalistul Valeriu Cațer a plecat la Ceruri: „S-a stins Vulcan-ul”
  • 2
    SUA ordonă ca familiile diplomaţilor americani să părăsească Kievul. Declarația Departamentului de Stat (VIDEO)
  • 3
    O companie producătoare de electronice anunță că se va apuca de produs și mașini electrice
  • 4
    Cifrele mari de pe facturi - revenire la focul din vatră. Oamenii de la sat, nevoiți să facă drum întors de pe calea modernizării (VIDEO)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.