
Țara care a fost la un pas de a-și pierde o mare parte din teritoriu din cauza unei datorii, ajutată de Uniunea Europeană
Cu ajutorul Uniunii Europene, micul stat balcanic Muntenegru a început să ramburseze un împrumut de aproape un miliard de dolari luat de la o bancă din China, pentru a construi o autostradă. Recent, Guvernul de la Podgorica a înapoiat o primă tranșă de aproape 28 de milioane de euro, rambursarea fiind facilitată de un acord de hedging, încheiat de Muntengru și alte patru bănci internaționale pentru o perioadă de 14 ani, scrie Digi24.
・
Muntenegru, ţară candidată la aderare la Uniunea Europeană, a contractat în 2014 un împrumut în valoare de 944 milioane de dolari (788 milioane euro) pentru construirea primului tronson din autostrada care va lega portul Bar de ţara vecină Serbia. Povestea începe în 2014, când guvernul de la Podgorița a semnat o înțelegere cu China Exim Bank pentru finanțarea 85% din costul primei faze a autostrăzii, în valoare de aproximativ un miliard de euro.
Secțiunea de 44 de kilometri, care are un sfert din lungimea totală a autostrăzii, a costat 20 de milioane de euro pe kilometru, fiind una dintre cele mai scumpe autostrăzi din lume.
Statul cu o populaţie de doar 622.000 de locuitori avea anul trecut o datorie externă în valoare de 4,33 miliarde de euro sau 103% din Produsul Intern Brut, iar capacitatea sa de rambursare a datoriilor a fost afectată de pandemia de COVID-19, care i-a lovit principala sa sursă de venit, turismul, scrie Agerpres.
Guvernul de la Podgorica a rambursat o primă tranşă de 27,79 milioane de euro, a declarat miercuri ministrul Finanţelor din Muntenegru, Milojko Spajic, citat de agenţia oficială de presă Mina. Rambursarea a fost facilitată de faptul că Muntenegru a reuşit să ajungă la un acord de hedging pe 14 ani cu patru bănci internaţionale (Societe Generale, Deutsche Bank, Merrill Lynch International şi Goldman Sachs International) pentru a-şi acoperi riscul valutar pe această perioadă.
"Graţie acestui aranjament, am eliberat datoria publică a Muntenegrului de riscul valutar, care era ca o frânghie în jurul gâtului statului", a spus Milojko Spajic. Datorită acordului de hedging, Muntenegru va plăti o dobândă de 0,88% în euro, în loc de 2% cât plătea în dolari americani.
Muntenegru va continua să negocieze cu "partenerii europeni"
Milojko Spajic a mai spus că Muntenegru va continua să negocieze cu "partenerii europeni", pe care nu i-a nominalizat, cu privire la refinanţarea împrumutului chinez pentru autostradă. "Acest hedging a fost doar un pas intermediar spre refinanţare", a spus ministrul Finanţelor
În luna martie a acestui an, vicepremierul muntenegrean Dritan Abazovic a apreciat că Uniunea Europeană ar trebui să ajute Muntenegrul să îşi refinanţeze creditul luat de la China, împrumut contractat de precedentul Guvern de la Podgorica, în ideea de a proteja o ţară candidată la aderarea la UE, pentru a nu deveni dependentă de China.
În prima fază, Bruxelles-ul a explicat că nu poate rambursa împrumuturile contractate de terţi. Însă la începutul acestei luni, comisarul european pentru politica de vecinătate, Oliver Varhelyi, a spus că Podgorica şi Bruxelles-ul lucrează la o "posibilă soluţie pentru a ajuta Muntenegrul să facă faţă dificultăţilor" create de împrumutul chinez.
În 2020 Muntenegru a înregistrat o contracţie economică de 15%, una din cele mai grave contracţii din Europa, în condiţiile în care pandemia de COVID-19 a dat peste cap turismul, principala sa sursă de venit. Guvernul de la Podgorica mizează pe o creştere economică de 10,5% în acest an, urmată de un avans de 6-7% în 2022.
Cum a apărut această datorie
Autostrada ar urma să facă legătura între portul Bar și granița cu Serbia și a devenit o durere de cap pentru Muntenegru. Povestea începe în 2014, când guvernul de la Podgorița a semnat o înțelegere cu China Exim Bank pentru finanțarea 85% din costul primei faze a autostrăzii, în valoare de aproximativ un miliard de euro.
Secțiunea de 44 de kilometri, care are un sfert din lungimea totală a autostrăzii, a costat 20 de milioane de euro pe kilometru, fiind una dintre cele mai scumpe autostrăzi din lume.
Contractul a fost semnat de fostul guvern socialist al țării, care a fost demis în luna august a anului trecut, după 30 de ani la cârma țării. Asta deși două studii de fezabilitate, realizate în 2006 și 2012, arătau că șoseaua de mare viteză nu este viabilă din punct de vedere economic.