
Căile Ferate din Moldova rămân acoperite de datorii. Doar în 2020, pierderile au urcat la peste 220 milioane lei
Căile Ferate din Moldova rămân acoperite de datorii, în contextul în care, doar în anul 2020, pierderile întreprinderii de stat au urcat la peste 220 milioane lei. Astfel, situația financiară a întreprinderii de stat rămâne în continuare dificilă, potrivit datelor oficiale, transmite mold-street.com.
・
Potrivit raportului financiar anual publicat, volumul vânzărilor întreprinderii a scăzut pe parcursul anului 2020 cu 38,1% - de la 967.6 milioane lei, în 2019, la 599.05 milioane lei - în 2020. Este cel mai prost rezultat din ultimele două decenii.
În aceeași perioadă, costul vânzărilor a scăzut cu 25% - de la 915.06 milioane lei la 685.89 milioane lei, iar cheltuielile administrative s-au redus cu 4,2% - de la 45.42 milioane lei la 43.53 milioane lei. În consecință pierderile au crescut de opt ori și ceva, comparativ cu 2019 și au constituit 228.8 milioane lei, cifră record în istoria recentă a întreprinderii.
De vină a fost pandemia COVID-19, cu restricțiile impuse călătoriilor, care a lovit dur tot sectorul transporturilor. Un alt factor a fost recolta mică de cereale și oleaginoase, care a dus la scăderea exportului.
Astfel, lipsa transporturilor internaționale a dus la o scădere de 6,5 ori a veniturilor CFM din traficul de călători: de la 157.1 milioane lei în 2019, la doar 23.9 milioane lei în 2020.
În consecință, din activitatea de transportul de călători în anul 2020 CFM a suportat pierderi de 114.5 milioane lei.
Volumul transporturilor de mărfuri realizat în anul 2020 a scăzut cu circa o treime comparativ cu 2019 și a constituit 601.9 milioane de tone-kilometri, față de 920.2 milioane de tone-kilometri în 2019. Diminuarea a fost de 34,6%, inclusiv la export – 40,9% și în tranzit – 71,8%.
Pe de altă parte activele totale ale CFM timp de un an au crescut cu 16,2% - de la 3.42 miliarde lei la 3.97 miliarde lei, iar datoriile curente au crescut cu 56,4% - de la 233.95 milioane lei la 365.93 milioane lei.
Datoriile față de personalul întreprinderii, una dintre problemele cele mai stringente, au crescut de peste două ori, până la 69.2 milioane lei. Amintim că de două luni CFM are un nou director general, Oleg Tofilat, care are sarcina dificilă de scoate din impas întreprinderea de stat. Fără ajutorul Guvernului acest lucru va fi însă imposibil de realizat.
De notat că în prezent salariul mediu pe întreprindere este mai mic cu circa 25% mai mic decât salariul mediu pe economie și în plus sunt întârzieri de trei luni la plata salariilor.
Anterior o Comisie parlamentară specială privind analiza situației economico-financiare a CFM a constatat că întreprinderea a ajuns într-o stare deplorabilă, iar de vină este managementul defectuos care a fost aplicat în ultimii ani.
Comisia a precizat că în decurs de zece ani din cadrul CFM au fost delapidate cel puțin 1.5 miliarde de lei, dar suma reală care a fost furată ar fi de fapt mult mai mare decât ceea ce au reușit să afle parlamentarii.