Din 20 martie 2015 a fost pus în aplicare un nou sistem bonus-malus la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule (RCA). Acesta presupune o variație a tarifelor la asigurarea civilă auto în funcție de comportamentul proprietarilor de autoturisme în trafic și în dependență de comiterea accidentelor, care au dus la despăgubiri din partea asiguratorilor.„Este un sistem care se aplică în multe țări și care în dependență de istoricul accidentelor să stabilească un cost mai mare sau mai mic pentru fiecare client în parte . Formal aplicarea acestui sistem bonus-malus a fost lansată în 2008, însă acel mecanism nu s-a dovedit a fi unul funcțional, din cauza că nu se putea o bază unică națională a dosarelor de despăgubiri. Astfel, majoritatea asiguratorilor preferau să ofere un bonus pentru a atrage clienții, în timp ce majorarea prețului, adică malus practic nu era pusă în aplicare sau era aplicat.În prezent situația s-a schimbat, de doi ani de zile a fost acumulată o bază de date unică, care permite aplicare sistemului bonus-malus automatizat, fără participarea asiguratorului. Odată cu introducerea datelor clientului în sistem este aplicat un coeficient în funcție de istoricul accidentelor, în dependență de dosarele de daune.Bonusul poate fi aplicat doar acelui client care a avut polițe de asigurare RCA și pe aceste contracte nu s-au plătit despăgubiri.Astfel, după 20 mai o serie de clienți s-ar putea pomeni, ca la reperfectarea asigurării obligatorii de răspundere civilă să achite un preț mai mare decât în anii precedenți. În viziunea noastră această schimbare este calitativă”, a declarat vicepreședintele Consiliului de administraţie al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, Iurie Filip.Potrivit reprezentanților CNPF, impactul acestor modificări va fi o majorare ușoară a veniturilor încasate pentru acest tip de asigurări.„Regulamentul prevede ca șoferul să primească inițial clasa a șaptea de asigurare (vezi tabelul de mai jos). La următoarele asigurări se aplică fie reducerea, fie majorarea coeficientului în funcție de istoricul daunelor. Dacă nu se comit accidente cu despăgubiri coeficientul se micșorează cu 5% în fiecare an, în cazul comiterii unui accident prima de asigurare se majorează cu 30%, pentru două accidente cu 60%, pentru trei accidente 220%, iar pentru patru accidente se aplică coeficientul Malus, care semnifică o majorare de 2,5 ori a prețului achitat pentru RCA. Reducerea maximă aplicată este de 5% anual și nu poate depăși 50% după 10 ani”, ne spune Svetlana Lupașcu, director-adjunct Departament supraveghere asigurări la CNPF.În prezent sunt semnate circa 500 de mii de contracte RCA, pe tot teritoriul țării noastre. Totodată în baza de date pentru anul 2014 sunt înregistrate circa 17 mii de dosare de daune.
Clasele şi coeficienţii bonus-malus

Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.