O țară alfabetizată, dar cu o medie de șase clase. Prin ce schimbări a trecut educația în anii de independență

O țară alfabetizată, dar cu o medie de șase clase. Prin ce schimbări a trecut educația în anii de independență

Perioada de tranziție din primii ani de independență a afectat sistemul educațional care, deși avea nevoie de reforme, ducea lipsă de resurse financiare. În 1992, 96,4% din populație era alfabetizată, însă statisticile arată că un adult avea, în medie, doar șase clase finalizate. Totodată, în anii 90, școlile duceau lipsă de profesori, iar în unele perioade, cadrele didactice nu primeau salarii timp de câteva luni de zile. În 30 de ani de independență, numărul de elevi și profesori a scăzut de două ori, iar sute de școli și-au închis definitiv ușile. 

O țară cu nivel înalt de alfabetizare

Potrivit statisticilor, nivelul de alfabetizare din țară era, în 1992, de 96,4%. Un indice înalt, comparabil cu cel al țărilor dezvoltate. Totuși, nivelul de instruire era diferit, în funcție de vârstă. Astfel, din cadrul populației apte de muncă, 21,3 la sută aveau studii secundare incomplete, 37,9% - studii secundare generale, iar 11% aveau studii superioare. În rândul populației aflată la vârsta de pensionare, majoritatea (33,9%) aveau încheiate doar studiile primare. În 30 de ani de independență, nivelul de alfabetizare în rândul populației cu vârsta de peste 15 ani a ajuns la 99,4%, potrivit datelor UNESCO. În 2018, în țară existau circa 49 de mii de persoane care nu știau să scrie și să citească. 

În perioada sovietică a scăzut considerabil numărul şcolilor şi grădiniţelor cu predarea în limba română. După reintroducerea alfabetului latin, în 1989 și declararea independenței în 1991, în școlile cu predare în limba română învățau 63,5% din toţi elevii țării.

Deficienţele de ordin economic şi financiar au generat un şir de blocaje în calea reformării sistemului educaţional. Finanţarea insuficientă nu a permis construcţia mai multor școli. În 1994 au fost date în exploatare doar două şcoli de cultură generală, două anexe şi trei grădiniţe, în timp ce în 1995 - doar două şcoli şi o anexă cu capacitatea totală de 866 locuri. Între timp, în 1996, în țară mai erau 60 de sate fără şcoli. 

Totodată, instituţiile de învăţământ din raioanele din stânga Nistrului se confruntau cu probleme ce țineau încălcarea drepturilor şi libertăţilor omului. Elevilor din şcolile cu predare în limba română li se interzicea în mod flagrant instruirea în limba maternă și folosirea grafiei latine.

Salarii mici și elevi nepregătiți pentru școală

Încă în anii 90 exista problema asigurării unităţilor de învăţământ cu specialişti. Persoanele cu stagiu pedagogic de până la 10 ani constituiau doar o pătrime din numărul total al pedagogilor (în anul 1978 ele constituiau mai mult de o treime). Numărul persoanelor cu stagiu pedagogic mai mare de 18 ani s-a majorat faţă de anul 1980 cu 23,4%. Fiecare al zecelea pedagog era de vârstă pensionară sau aproape de această vârstă. 

Salariile medii din învăţământ, cultură şi artă erau mai mici decât salariul mediu în economia naţională cu 22% şi, respectiv, 25%.

Potrivit unui raport al ONU, în anii 90, profesorii din şcolile şi universităţile din Republica Moldova erau lipsiţi de orice înlesniri și primeau salariiile cu o întârziere de două-trei luni. În instituţiile de învăţământ se înregistra o lipsă acută de materiale didactice, în special de manuale. 

În 1995, din 93 de titluri de manuale planificate pentru editare, au văzut lumina tiparului doar 14. Nu s-a editat nimic pentru învăţământul tehnico-profesional şi cel superior. Situaţia financiară precară a dus la scăderea numărului copiilor care freventau şcoala, în unele cazuri până la abandonarea definitivă a acesteia. În 1995, fiecare a treia grădiniţă de copii a activat numai în program sezonier.

La 1 septembrie 1995, 14.872 din 33.249 elevi de clasa întâi nu erau pregătiţi pentru şcoală, iar în 1996, doar 57% din numărul copiilor de 5-7 ani au frecventat instituţiile de pregătire preşcolară. 

1994 VS 2020

În 1994, în țară existau 2.062 de grădinițe și creșe în care erau instruiți 223.300 de copii. În anii de independență, numărul instituțiilor de educație timpurie a scăzut cu 27,9%, constituind, potrivit datelor Biroului Național de Statistică, 1.485 de instituții. Numărul de copii care învață în grădinițe și creșe s-a diminuat cu 39,9%. 

Același fenomen poate fi observat și în cazul învățământului primar și secundar. Numărul școlilor a scăzut cu 26,6%, cel al elevilor s-a micșorat cu mai mult de jumătate (cu 54,2%), iar al profesorilor - cu 46,5%. 

Creșteri a înregistrat doar învățământul superior. Astfel, dacă în 1994, în țară existau 18 universități în care studiau 55.200 de studenți, în 2020 în țară erau 24 de instituții și 59.033 de studenți. 

Reforma educației 

În 1995 a fost determinat cadrul conceptual și juridic al sistemului educațional. Astfel, a fost preconizată pregătirea obligatorie a preşcolarilor de la vârsta de cinci ani către şcoală, stabilirea învăţământului obligatoriu cu durata de nouă ani, asigurându-se astfel şcolarizarea până la vârsta de 16 ani. Totodată, a fost instituit învăţământului liceal, precum și cel special și complementar.

Pentru prima dată diplome de bacalaureat au fost eliberate în anul 1993, primele licee fiind instituite în anul 1990. 

Reformele din educație au necesitat o finanțare mai importantă, lucru care nu s-a întâmplat în primii ani de independență atunci când pentru acest domeniu erau alocate resurse în valoare de 2,1 la sută din PIB. Astăzi, volumul finanțărilor este aproape triplu. 

Educația se află în proces de continuă reformare, cea mai recentă fiind reforma educațională implementată din aprilie 2013 până în august 2018. Scopul acesteia a fost conformarea numărului de elevi în clasă la standardele internaţionale acceptate, ajustarea reţelei şcolare existente şi realocarea elevilor în şcolile de circumscripţie, precum și implementarea la nivel național a formulei de finanţare per elev.

Între timp, instituțiile internaționale continuă să identifice probleme și inegalități în sistemul de învățământ din țară. 

Potrivit ONU, problemele țării în ceea ce privește accesul populației la educație, inclusiv la învățământul preșcolar,  indică faptul că sunt anumite inegalități.

Datele sugerează că există un număr insuficient de locuri în instituțiile preșcolare în orașele din întreaga țară și, în mod particular, în Chișinău. De exemplu, pentru cele 100 de locuri disponibile în unitățile preșcolare din Chișinău sunt înregistrați aproximativ 103 copii. În ultimii trei ani, acest indicator a fost în scădere.

Reformele educaționale realizate în ultimii ani au contribuit la orientarea studiilor spre orașe, în special spre capitală. Numărul de elevi din Chișinău a crescut (cu 7.100 de persoane), cu o reducere considerabilă a numărului celor din zonele rurale (-50,3 de elevi). De asemenea, a avut loc o reducere generală a numărului de studenți în țară, care ar putea fi rezultatul migrației. 

O altă problemă în sistemul educațional moldovenesc este abandonul școlar și implicarea copiilor în absenteism pentru a desfășura munca domestică și pentru a-și asuma responsabilități în cadrul gospodăriei.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Precipitații abundente în nordul Turciei: Mai multe localități au fost inundate

Precipitații abundente în nordul Turciei: Mai multe localități au fost inundate

 Vadim Krasnoselski dă asigurări că Tiraspolul dorește pace: Dacă Transnistria este provocată și atrasă în ostilități, va fi fatal pentru pacea din Europa

Vadim Krasnoselski dă asigurări că Tiraspolul dorește pace: Dacă Transnistria este provocată și atrasă în ostilități, va fi fatal pentru pacea din Europa

La Chișinău a fost lansată prima stație automată de monitorizare a calității aerului atmosferic de tip trafic

La Chișinău a fost lansată prima stație automată de monitorizare a calității aerului atmosferic de tip trafic

Advertoriale
Aridon Group – 30 de ani de succes, realizări, clienți fideli și echipă dedicată (VIDEO)

Aridon Group – 30 de ani de succes, realizări, clienți fideli și echipă dedicată (VIDEO)

Preotul Petru Ciobanu – printre primii absolvenți ai meseriei de cultivator-procesator de bacifere ai Școlii Profesionale Nisporeni

Preotul Petru Ciobanu – printre primii absolvenți ai meseriei de cultivator-procesator de bacifere ai Școlii Profesionale Nisporeni

Localitățile Bulboaca și Speia vor avea până la sfârșitul anului propria strategie de dezvoltare a turismului și un plan de acțiuni pentru un termen de până la 10 ani

Localitățile Bulboaca și Speia vor avea până la sfârșitul anului propria strategie de dezvoltare a turismului și un plan de acțiuni pentru un termen de până la 10 ani

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Scump, dom'le, scump!” (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Leo Zbancă: Mie îmi place cel mai mult acasă pentru că avem ce construi, avem la ce visa, avem unde ne porni și avem tare mult lucru (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Gheorghe și Tatiana Cîvîrjic au revenit după 20 de ani acasă și au pus bazele unei afaceri cu aur lichid (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Grijile mari ale copiilor mici (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Rusia intră de azi în default tehnic: Țara este în incapacitatea de-ași îndeplini obligațiile față de creditorii externi
  • 2
    Primarul capitalei: Suntem chemați în judecată pentru anularea deciziei CMC privind tarifele la călătoria cu transportul public
  • 3
    Primele imagini din cadrul vizitei Maiei Sandu în Ucraina. Șefa statului a fost în Borodianca, Bucea și Irpini (FOTO. VIDEO)
  • 4
    Zelenski: Un atac din Transnistria va fi o palmă, la care Ucraina va răspunde cu o lovitură
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.