Doar 5% din autovehiculele din regiunea transnistreană au plăci neutre

Doar 5% din autovehiculele din regiunea transnistreană au plăci neutre

Autoritățile de la Chișinău au solicitat, repetat, Kievului neaplicarea, din 1 septembrie 2021, a restricțiilor privind intrarea pe teritoriul Ucrainei a automobilelor cu numere transnistrene. Termenul ar urma să fie prelungit până pe 10 ianuarie 2022. Administraţia de la Tiraspol susţine că restricţiile nu sunt o tragedie şi că oricine poate obţine numere neutre, scrie Mold-street.

Viceprim-ministrul pentru reintegrare Vlad Kulminski, în comun cu ministrul afacerilor interne Ana Revenco, reprezentanții Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene și a altor autorități publice, au organizat şi o întâlnire dedicată subiectului participării în traficul rutier internațional a autovehiculelor din regiunea transnistreană.

Doar 5% din autovehiculele din regiunea transnistreană au plăci neutre

La întrevedere au participat conducătorii și reprezentanții misiunilor diplomatice acreditate la Chişinău, care au fost informați că, începând cu 1 septembrie, va fi pus în aplicare mecanismul, potrivit căruia accesul în traficul rutier internațional și trecerea peste frontiera moldo-ucraineană va fi permisă doar pentru mijloacele de transport înregistrate conform dispozițiilor generale ale legislației Republicii Moldova, în corespundere cu Decizia protocolară din 24 aprilie 2018 și cu cerințele stipulate în prevederile Legii nr.170/2018 și Hotărârii Guvernului nr.847/2018 și cu respectarea rigorilor stipulate în Convenția de la Viena asupra circulației rutiere din 8 noiembrie 1968.

Partenerii externi au fost informați, de asemenea, despre faptul că, urmare a unei evaluări a situației și a evidențierii unor elemente de sensibilitate care ar putea afecta interesele oamenilor din stânga Nistrului (doar 5% din numărul total al autovehiculelor din regiunea transnistreană au fost înmatriculate cu plăci neutre), dar și a necesității întreprinderii unor măsuri adiționale în vederea minimizării potențialelor vulnerabilități, autoritățile moldovenești au intervenit anterior către autoritățile ucrainene cu solicitarea de a extinde acțiunea regimului existent de traversare a frontierei de stat moldo-ucrainene până pe 10 ianuarie 2022.

Solicitarea a fost motivată și de faptul că Decizia protocolară din 24 aprilie 2018 prevede mecanismul de înmatriculare cu plăci de model neutru doar pentru autovehiculele care nu desfășoară activități comerciale și pentru cele ale unor persoane juridice înregistrate la autoritățile competente moldovenești, și nu acoperă operatorii ce prestează servicii de transport de mărfuri și călători, mulți dintre care în eventualitatea aplicării noului regim nu vor mai avea acces în traficul rutier extern.

Corespunzător, Guvernul a solicitat repetat părții ucrainene neaplicarea acestor restricții pentru categoria de mijloace de transport, pentru care Decizia protocolară din 2018 nu a determinat un mecanism distinct de înmatriculare.

„În perioada următoare se vor intensifica eforturile în vederea accelerării funcționalității punctelor de înmatriculare a mijloacelor de transport din or. Tiraspol și or. Rîbnița, pentru a asigura activitatea acestora la potențialul lor deplin și în corespundere cu solicitările parvenite. La fel, va fi asigurată o comunicare activă în platformele existente de dialog privind reglementarea transnistreană, pentru a urgenta rezolvarea aspectelor tehnice ce privesc documentarea unităților de transport din regiunea transnistreană atât prin prisma mecanismului convenit în negocieri, cât și în lumina dispozițiilor legislației naționale”, susțin oficialii moldoveni.

Amânare după amânare

De notat că anterior au mai fost și alte amânări. De exemplu, în acest an, de la 15 ianuarie, urma a fi pus în aplicare mecanismul, conform căruia accesul în traficul rutier internațional și trecerea peste frontiera de stat moldo-ucraineană va fi permisă doar pentru autovehiculele din regiunea transnistreană ce au plăci neutre. Ulterior, termenul a fost prelungit până pe 1 septembrie 2021, iar acum se vrea ca până pe 10 ianuarie 2022.

Dar nici acest termen nu este realist, în condițiile în care în trei ani de aplicare a acestui mecanism au fost luate la evidență doar câteva mii de vehicule din stânga Nistrului.

Pe parcurs autoritățile separatiste au acuzat autoritățile de la Chișinău de sabotarea mecanismului, inclusiv prin refuzul de a aplica acest mecanism și la înregistrarea unităților de transport de pasageri sau de mare tonaj.

Un alt factor invocat este majorarea semnificativă, de la 1 iunie 2021, a tarifelor pentru serviciile Agenției Servicii Publice, responsabilă de înregistrarea automobilelor, dar și ignorarea cererilor de recunoaștere a permiselor eliberate de autoritățile separatiste.

Krasnoselski: nu s-a produs nicio tragedie

De notat că liderul transnistrean Vadim Krasnoselski a anunțat, pe 31 august, că Tiraspolul va pregăti o adresare către Kiev, dar și participanțiilor formatului „5+2”, în cadrul căreia va cere explicații referitor la această problemă.

Totodată, el a susținut că „nu s-a produs nicio tragedie” și că orice posesor de automobil „poate obține o placă de înmatriculare cu numere neutre, dacă își dorește”.

Potrivit lui Vadim Krasnoselski, „problema” a fost moștenită de actualul Guvern al Moldovei de la autoritățile precedente, iar Ucrainei iar fi frică că autorităţile de la Chişinău şi cele de la Tiraspol „vor începe să ajungă la un acord”.

Amintim că, pe 20 august 2018, Guvernul Filip a aprobat decizia de punere în aplicare, începând cu 1 septembrie 2018, a Legii cu privire la înmatricularea unor mijloace de transport. Documentul vine să asigure implementarea Deciziei protocolare „Privind accesul în traficul rutier internațional a mijloacelor de transport din regiunea transnistreană, care nu desfășoară activități comerciale”, din 24 aprilie 2018.

Se prevede că automobilele înmatriculate în stânga Nistrului și municipiul Bender, în condițiile mecanismului aprobat, vor obține dreptul de a participa în traficul rutier internațional.

Mijloacele de transport, inclusiv remorcile, motocicletele și bicicletele cu motor auxiliar, înmatriculate în stânga Nistrului și municipiul Bender, pot obține plăci cu număr de înmatriculare neutru, fără simbolica Republicii Moldova, pentru circulația în trafic internațional. Acestea sunt eliberate de subdiviziunile ASP, fără achitarea drepturilor de import și fără prezentarea actelor vamale.

Riscuri majore pentru Republica Moldova

Anterior mai mulți experți au criticat acest mecanism. Astfel, expertul Centrului Analitic Expert-Grup, Sergiu Gaibu, în prezent ministru al Economiei, susținea că prin astfel de proiecte „se subminează suveranitatea Republicii Moldova și efectiv este legiferat regimul de la Tiraspol prin politica pașilor mici".

„În rezultatul mecanismului propus, Moldova va avea 3 regimuri de înmatriculare a automobilelor. Mecanismul standard cu numere moldovenești, unicul de care pot beneficia cetățenii de pe malul drept al Nistrului, regimul de numere transnistrene care pot circula liber și pe malul drept al Nistrului, cu toate consecințele de lipsă a înregistrării în registrele naționale și se mai propune un hibrid (fără ca să fie eliminată versiunea veche de înregistrare) - numere neutre cu care transnistrenii să poată circula peste hotare și care nu vor avea simbolica Republicii Moldova”, afirmă expertul.

Potrivit lui, astfel de proiecte reprezintă riscuri majore pentru disciplina fiscală și colectările la buget.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Kievul respinge solicitarea Chișinăului și interzice automobilele cu numere transnistriene pe teritoriul său de la 1 septembrie curent

Kievul respinge solicitarea Chișinăului și interzice automobilele cu numere transnistriene pe teritoriul său de la 1 septembrie curent

Cum explică autoritățile de la Chișinău solicitarea adresată Kievului privind extinderea termenului pentru șoferii cu numere transnistriene

Cum explică autoritățile de la Chișinău solicitarea adresată Kievului privind extinderea termenului pentru șoferii cu numere transnistriene

Vicepremierul Vlad Kulminski a avut o discuție cu reprezentantul OSCE pentru reglementarea conflictului transnistrean

Vicepremierul Vlad Kulminski a avut o discuție cu reprezentantul OSCE pentru reglementarea conflictului transnistrean

Advertoriale
EuroCreditBank continuă să ofere soluții pentru cei care preferă economiile în valută străină. Depozite la cele mai avantajoase condiții de 3,5% anual

EuroCreditBank continuă să ofere soluții pentru cei care preferă economiile în valută străină. Depozite la cele mai avantajoase condiții de 3,5% anual

La achiziția unui townhouse, în Complexul Rezidențial Hora Village, primești GRATUIT 2 locuri de parcare

La achiziția unui townhouse, în Complexul Rezidențial Hora Village, primești GRATUIT 2 locuri de parcare

Pregătește-te pentru nou an de studiu cu METRO! Ce colecții tematice de rechizite poți să găsești la METRO (FOTO)

Pregătește-te pentru nou an de studiu cu METRO! Ce colecții tematice de rechizite poți să găsești la METRO (FOTO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • DESCIFRAT| R. Moldova și riscul unei catastrofe nucleare: În cât timp vom fi informați, ce măsuri întreprindem și cum administrăm iodura de potasiu(VIDEO)
    DESCIFRAT| R. Moldova și riscul unei catastrofe nucleare: În cât timp vom fi informați, ce măsuri întreprindem și cum administrăm iodura de potasiu(VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
  • DESCIFRAT: 12 ani pe calea digitalizării serviciilor publice sau cât de utilizate sunt tehnologiile informaționale în relația cetățean - Guvern
  • Copiii știu mai bine: De ce Moldova nu are mare? „Ne-a fost furată” sau „S-a scurs prin găurile lăsate de tancuri”
  • DESCIFRAT| Alertele cu bombă - ecuații cibernetice cu multe necunoscute sau slăbiciunea sistemului? (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Agenția pentru Supraveghere Tehnică a examinat șantierul inundat din Calea Orheiului și a constat că există pericol de a fi afectate construcțiile existente din preajmă
  • 2
    Prețul motorinei mai mare decât cel al benzinei. Cât vor costa mâine carburanții
  • 3
    După ploaie vom juca tenis în galoși? Epopeea polistirenului din subterane, urmată de instalarea unor mese de joc direct în pământ. Ce spune Primăria
  • 4
    Cererea de chemare în judecată depusă de liderul PACE Gheorghe Cavcaliuc împotriva mai multor instituții media, printre care și AGORA a fost scoasă de pe rol. Decizia, emisă de Judecătoria Chișinău (DOC)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.