
Un tren special va traversa 26 de țări din Europa timp de mai bine de o lună
Anul 2021 a fost desemnat ca fiind „anul căilor ferate”, în UE s-a decis crearea unui tren special, numit Connecting Europe Express, care să traverseze Europa timp de mai bine de o lună, pornind joi, 2 septembrie, din gara Lisabona și terminând pe 7 octombrie, la Paris. El va călători peste 20.000 km, va trece prin 26 de țări și va opri în peste 100 de localități, a anunțat miercuri Comisia Europeană.
・
În total, traseul are o lungime de 20 000 km iar trenul va traversa 33 de puncte de trecere a frontierei. Plecând de la Lisabona și încheindu-și călătoria la Paris, trenul va face o oprire notabilă la Ljubljana, conectând președințiile portugheză, slovenă și franceză ale Consiliului UE.
„Căile ferate au modelat bogata noastră istorie comună. Transportul feroviar reprezintă însă și viitorul Europei, este soluția noastră pentru atenuarea schimbărilor climatice și stimularea redresării economice în urma pandemiei, pe măsură ce construim un sector al transporturilor neutru din punctul de vedere al carbonului. În săptămânile următoare, Connecting Europe Express va deveni o conferință continuă, un laborator și un forum de dezbatere publică cu privire la modul în care transportul feroviar poate deveni mijlocul de transport de predilecție atât pentru călători, cât și pentru întreprinderi”, a declarat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean
De-a lungul călătoriei, sunt prevăzute diverse evenimente pentru a întâmpina trenul în gările în care se va opri în Europa. Persoanele pasionate de căile ferate vor putea urmări, de asemenea, dezbaterile care vor avea loc la bord, precum și conferințele privind politica UE în domeniul infrastructurii și rolul rețelei transeuropene de transport, care vor fi transmise în direct pe site-ul web al evenimentului de la Lisabona, București, Berlin și Bettembourg.
Connecting Europe Express este rezultatul cooperării unice dintre Comisia Europeană și Comunitatea Căilor Ferate Europene și a Gestionarilor de Infrastructură (CER), operatorii feroviari europeni, administratorii de infrastructură și numeroși alți parteneri de la nivelul UE și de la nivel local.
Andreas Matthä, președintele CER și directorul general al Căilor ferate federale austriece, a subliniat importanța proiectului comun.
„Un sector feroviar european puternic este vital pentru atingerea obiectivelor climatice ale UE. Trebuie să continuăm să transferăm transportul de mărfuri de la transportul rutier către cel feroviar, să oferim servicii eficiente persoanelor care fac naveta în fiecare zi și să dezvoltăm transportul feroviar internațional de călători pe distanțe lungi cu servicii de zi și de noapte. Sunt convins că proiectul Connecting Europe Express va sensibiliza opinia publică cu privire la aceste provocări”.
Din cauza lățimilor ecartamentului diferite din Europa, Connecting Europe Express va fi compus, de fapt, din trei trenuri – trenul iberic, trenul standard și trenul baltic – care se vor întâlni de-a lungul călătoriei.
Vagoanele care alcătuiesc trenul au fost oferite de diferite companii feroviare europene. Unul dintre acestea, oferit de MAV (Ungaria), va găzdui o expoziție mobilă organizată de Agenția Executivă pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA)și de întreprinderea comună Shift2Rail. În cadrul acestei expoziții vor fi prezentate numeroasele tehnologii și inovații existente care îmbunătățesc experiența în sectorul feroviar și va arăta modul în care UE sprijină proiectele de infrastructură.
Trenul standard va mai fi dotat cu un vagon pentru conferințe (oferit de SNCF, Franța), două vagoane standard (DB, Germania și SBB, Elveția), un vagon-restaurant (FS, Italia) și un vagon de dormit (ÖBB, Austria). Trenul iberic care călătorește între Portugalia și Spania a fost oferit de operatorul spaniol Renfe, iar trenul baltic este operat de Lituania LTG.