Reabilitarea drumului M3 Chișinău – Giurgiulești, întârziată de birocrație și unele prevderi legale

Reabilitarea drumului M3 Chișinău – Giurgiulești, întârziată de birocrație și unele prevderi legale
foto: Administrația de Stat a Drumurilor


Reabilitarea drumului M3 Chișinău – Giurgiulești este întârziată de birocrație și unele prevederi legale, susține viceprim-ministrul, ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale, Andrei Spînu. Acesta a monitorizat în cadrul unei vizite de lucru, procesul de reabilitare a celor 85.5 km ai drumului național M3 Chișinău – Giurgiulești.

Proiectul este divizat în 2 sectoare și prevede reabilitarea sistemului rutier a 54,4 km ai primei secțiuni, ce traversează ieșirea din municipiul Comrat, satele Chirsova, Congaz și Svetlîi din UTA Găgăuzia, Balabanu, Aluatu și Chirilovca din raionul Taraclia și construcția a 31,1 km de drum nou a secțiunii doi, ce trece prin localitățile Ciumai din raionul Taraclia și Burlăceni din raionul Cahul.

Impedimente birocratice și legislative

 „Am făcut mai multe staționări pentru a vedea cum decurg lucrările pe mai multe porțiuni de drum. Un impediment, pe care-l vom soluționa cu Ministerul Mediului sunt gropile de împrumut (zona de extragere a pământului pentru construcția drumurilor). Din cauza birocrațiilor și a cadrului legal, companiile sunt nevoite să nu lucreze la capacitate maximă. În acest sens, vom interveni pentru a debloca situația, astfel ca lucrările să se desfășoare fără întârzieri”, a comunicat Andrei Spînu.

 Potrivit mold-street.com, o problemă ar fi și cea a gropilor de împrumut, care este una veche, nesoluționată de câțiva ani. Mai exact, pentru obținerea permisiunii de excavare a pământului la construcția rambleurilor, conform procedurilor stabilite în Codul subsolului, este necesară o perioadă de timp îndelungată, ceea ce pune în pericol respectarea termenilor contractuale de executare a lucrărilor rutiere și poate duce la ratarea mijloacelor financiare alocate de instituțiile financiare internaționale.

 Anterior potrivit unor amendamente propuse de un grup de deputați democrați urma a fi permisă extragerea rocilor sedimentare, neconsolidate, de argilă, argilă nisipoasă, nisip argilos, până la o adâncime de cinci metri, fără atribuirea în folosință a subsolului, în baza proiectelor de execuție, coordonate cu Agenția pentru Geologie și Resurse Minerale, supuse expertizei ecologice de stat sau evaluării impactului asupra mediului, cu acordul proprietarului terenului.

 Necesitatea de a opera modificări la Codul subsolului astfel încât să se simplifice folosirea așa-ziselor gropi de împrumut, este una stringentă pentru că crează mari dificultăți la realizarea proiectelor de reabilitatea drumurilor publice, finanțate de instituțiile financiare internaționale. Totodată ea a fost și este o sursă de corupție, sau de risc de corupție.

Lucrările de reabilitare, finanțate din bani europeni

 Directorul general interimar al ASD, Sergiu Bejan a accentuat importanța proiectului de reabilitare a drumului național, care duce la punctul de trecere a frontierei Giurgiulești și a reiterat că monitorizează în permanență șantierele de construcție a drumurilor, astfel încât lucrările să fie executate calitativ și în termenii contractual stabiliți.

 Proiectul este divizat în 2 sectoare și prevede reabilitarea sistemului rutier a 54,4 kilometri ai primei secțiuni, ce traversează ieșirea din municipiul Comrat, satele Chirsova, Congaz și Svetlîi din UTA Găgăuzia, Balabanu, Aluatu și Chirilovca din raionul Taraclia și construcția a 31,1 kilometri de drum nou a secțiunii doi, ce trece prin localitățile Ciumai din raionul Taraclia și Burlăceni din raionul Cahul.

 Lucrările la acest drum sunt efectuate de compania LLC Automagistral - Pivden (ТОВ Автомагістраль-Південь) din Odesa, Ucraina, afiliată unui oligarh ucrainean. Compania ucraineană a câştigat în august 2018 licitaţia organizată de Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD), iar timpul planificat pentru finalizarea lucrărilor este de 36 luni și 12 luni pentru perioada de notificare a defecțiunilor (perioada de garanție), scrie mold-street.com.

 Lucrările de reabilitare însă au avansat lent şi acum trei luni înregistrau un progres de execuție a lucrărilor de peste 73% pe primul lot și doar de 30% pe al doilea lot, anunța ASD.

 Costul total al lucrărilor de reparație și construcție a drumului național M3 constituie circa 30 milioane de euro, bani alocați din împrumutul acordat Guvernului Republicii Moldova de către Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

 

Sprijină redacția Agora cu doar 98 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un coș de produse locale de la From the Heart Shop.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Când începem să discutăm matur și asumat despre relația noastră cu animalele de companie?

Când începem să discutăm matur și asumat despre relația noastră cu animalele de companie?

O arhiepiscopie din România cere pomelnice prin PayPal: „Puteți include câteva nume pentru a fi pomenite în secțiunea Add Note”

O arhiepiscopie din România cere pomelnice prin PayPal: „Puteți include câteva nume pentru a fi pomenite în secțiunea Add Note”

Tot ce trebuie să știi despre săpăturile arheologice de la Cetatea Soroca (FOTO/VIDEO)

Tot ce trebuie să știi despre săpăturile arheologice de la Cetatea Soroca (FOTO/VIDEO)

Advertoriale
Un preț mic la credit nu îți garantează mereu și cea mai bună oferta. Explică expertul Microinvest

Un preț mic la credit nu îți garantează mereu și cea mai bună oferta. Explică expertul Microinvest

Cum poți primi la farmacie un test HIV gratuit până la finalul lunii noiembrie

Cum poți primi la farmacie un test HIV gratuit până la finalul lunii noiembrie

100 de angajați maib vor participa la Maratonul Internațional Chișinău. Iată ce i-a motivat (VIDEO)

100 de angajați maib vor participa la Maratonul Internațional Chișinău. Iată ce i-a motivat (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Maia Sandu a schimbat structura Aparatului Președintelui (DOC)
  • 2
    Ex-vicepreședinte al Parlamentului: Modelul liberal al economiei la etapa actuală ucide producătorii autohtoni
  • 3
    OMS se implică în România pentru a rezolva criza sanitară și a impulsiona vaccinarea anti-COVID
  • 4
    Fostul primar de Corjova Valeriu Mițul, decorat post-mortem cu „Ordinul Republicii”, cea mai înaltă distincție de stat
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.