Reabilitarea drumului M3 Chișinău – Giurgiulești, întârziată de birocrație și unele prevderi legale

Reabilitarea drumului M3 Chișinău – Giurgiulești, întârziată de birocrație și unele prevderi legale
foto: Administrația de Stat a Drumurilor

Reabilitarea drumului M3 Chișinău – Giurgiulești este întârziată de birocrație și unele prevederi legale, susține viceprim-ministrul, ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale, Andrei Spînu. Acesta a monitorizat în cadrul unei vizite de lucru, procesul de reabilitare a celor 85.5 km ai drumului național M3 Chișinău – Giurgiulești.

Proiectul este divizat în 2 sectoare și prevede reabilitarea sistemului rutier a 54,4 km ai primei secțiuni, ce traversează ieșirea din municipiul Comrat, satele Chirsova, Congaz și Svetlîi din UTA Găgăuzia, Balabanu, Aluatu și Chirilovca din raionul Taraclia și construcția a 31,1 km de drum nou a secțiunii doi, ce trece prin localitățile Ciumai din raionul Taraclia și Burlăceni din raionul Cahul.

Impedimente birocratice și legislative

 „Am făcut mai multe staționări pentru a vedea cum decurg lucrările pe mai multe porțiuni de drum. Un impediment, pe care-l vom soluționa cu Ministerul Mediului sunt gropile de împrumut (zona de extragere a pământului pentru construcția drumurilor). Din cauza birocrațiilor și a cadrului legal, companiile sunt nevoite să nu lucreze la capacitate maximă. În acest sens, vom interveni pentru a debloca situația, astfel ca lucrările să se desfășoare fără întârzieri”, a comunicat Andrei Spînu.

 Potrivit mold-street.com, o problemă ar fi și cea a gropilor de împrumut, care este una veche, nesoluționată de câțiva ani. Mai exact, pentru obținerea permisiunii de excavare a pământului la construcția rambleurilor, conform procedurilor stabilite în Codul subsolului, este necesară o perioadă de timp îndelungată, ceea ce pune în pericol respectarea termenilor contractuale de executare a lucrărilor rutiere și poate duce la ratarea mijloacelor financiare alocate de instituțiile financiare internaționale.

 Anterior potrivit unor amendamente propuse de un grup de deputați democrați urma a fi permisă extragerea rocilor sedimentare, neconsolidate, de argilă, argilă nisipoasă, nisip argilos, până la o adâncime de cinci metri, fără atribuirea în folosință a subsolului, în baza proiectelor de execuție, coordonate cu Agenția pentru Geologie și Resurse Minerale, supuse expertizei ecologice de stat sau evaluării impactului asupra mediului, cu acordul proprietarului terenului.

 Necesitatea de a opera modificări la Codul subsolului astfel încât să se simplifice folosirea așa-ziselor gropi de împrumut, este una stringentă pentru că crează mari dificultăți la realizarea proiectelor de reabilitatea drumurilor publice, finanțate de instituțiile financiare internaționale. Totodată ea a fost și este o sursă de corupție, sau de risc de corupție.

Lucrările de reabilitare, finanțate din bani europeni

 Directorul general interimar al ASD, Sergiu Bejan a accentuat importanța proiectului de reabilitare a drumului național, care duce la punctul de trecere a frontierei Giurgiulești și a reiterat că monitorizează în permanență șantierele de construcție a drumurilor, astfel încât lucrările să fie executate calitativ și în termenii contractual stabiliți.

 Proiectul este divizat în 2 sectoare și prevede reabilitarea sistemului rutier a 54,4 kilometri ai primei secțiuni, ce traversează ieșirea din municipiul Comrat, satele Chirsova, Congaz și Svetlîi din UTA Găgăuzia, Balabanu, Aluatu și Chirilovca din raionul Taraclia și construcția a 31,1 kilometri de drum nou a secțiunii doi, ce trece prin localitățile Ciumai din raionul Taraclia și Burlăceni din raionul Cahul.

 Lucrările la acest drum sunt efectuate de compania LLC Automagistral - Pivden (ТОВ Автомагістраль-Південь) din Odesa, Ucraina, afiliată unui oligarh ucrainean. Compania ucraineană a câştigat în august 2018 licitaţia organizată de Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD), iar timpul planificat pentru finalizarea lucrărilor este de 36 luni și 12 luni pentru perioada de notificare a defecțiunilor (perioada de garanție), scrie mold-street.com.

 Lucrările de reabilitare însă au avansat lent şi acum trei luni înregistrau un progres de execuție a lucrărilor de peste 73% pe primul lot și doar de 30% pe al doilea lot, anunța ASD.

 Costul total al lucrărilor de reparație și construcție a drumului național M3 constituie circa 30 milioane de euro, bani alocați din împrumutul acordat Guvernului Republicii Moldova de către Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

 

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Majoritatea deputaților susțin cererile lui Robu: Deputata Marina Tauber rămâne fără imunitate parlamentară

Majoritatea deputaților susțin cererile lui Robu: Deputata Marina Tauber rămâne fără imunitate parlamentară

De 1 iunie, intrarea la Grădina Zoologică va fi gratuită pentru copii

De 1 iunie, intrarea la Grădina Zoologică va fi gratuită pentru copii

Bat pasul pe loc: Referendumul care va decide soarta Stadionului Republican, din nou, subiect de dispută pentru consilierii municipali (LIVE/UPDATE)

Bat pasul pe loc: Referendumul care va decide soarta Stadionului Republican, din nou, subiect de dispută pentru consilierii municipali (LIVE/UPDATE)

Advertoriale
Orange a semnat un parteneriat durabil pentru Moldova, cu Proiectul Tehnologiile Viitorului

Orange a semnat un parteneriat durabil pentru Moldova, cu Proiectul Tehnologiile Viitorului

EuroCreditBank vă oferă depozite în valută, la cele mai avantajoase condiții de 2,5% anual

EuroCreditBank vă oferă depozite în valută, la cele mai avantajoase condiții de 2,5% anual

Ești în căutarea unei locuințe?  Află care sunt avantajele și dezavantajele unei case în chirie

Ești în căutarea unei locuințe? Află care sunt avantajele și dezavantajele unei case în chirie

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Moldova, I am back! | Natalia și Sergiu Nicoriuc s-au întors în țară după 14 ani de muncă în străinătate și s-au apucat de lemnărit (VIDEO)
    Moldova, I am back! | Natalia și Sergiu Nicoriuc s-au întors în țară după 14 ani de muncă în străinătate și s-au apucat de lemnărit (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: În căutarea jobului perfect (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Tatiana Miron, tânăra care a decis să revină din Spania pentru a dezvolta satele din Moldova (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Liderii lumii - sub lupă (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Dumitru și Emanuela Ciuprina, tinerii care au schimbat Bucureștiul pe satul Lunga din Florești (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Cine sunt și ce au scris? Cunoaște-i pe cei care au completat chestionarul R. Moldova de aderare la UE (VIDEO)
  • 2
    Maia Sandu, absolventă a Harvard Kennedy School, a susținut un discurs la ceremonia de absolvire a promoției 2022 (VIDEO)
  • 3
    Fostul deputat român, Cristian Rizea, ar fi fost amendat cu 1.500 de lei pentru parcare neregulamentară în centrul capitalei
  • 4
    Dodon, după ce procurorii au solicitat mandat de arest: „Împotriva unui lider de opoziție este format un grup de investigație compus din peste 50 de persoane”
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.