Brandurile fabricate în Moldova au devenit în ultimii ani o piaţă foarte solidă, oferta designerilor autohtoni fiind tot mai competitivă, iar cererea - în continuă creştere. Din inimă branduri de Moldova s-a dovedit a fi un slogan cu un impact puternic în rândul iubitorilor de modă, datorită colecţiilor extravagante, stofelor şi croielii calitative, strategiilor moderne de marketing şi fashion show-urilor, toate purtând marca „made in Moldova”. Cu susţinerea proiectului Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor II (CEED II), finanțat de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), producătorii din Moldova au trecut de la prestarea de servicii de croit şi cusut la crearea propriului produs şi orientarea lui spre consumatorul final. Prin naşterea propriilor branduri, industria de confecţii şi textile din ţara noastră a atins un alt nivel de dezvoltare, intrând într-o competiție strânsă cu brandurile de import.
Sectorul confecțiilor și a textilelor este unul vital pentru dezvoltarea economică și socială a Republicii Moldova, generând exporturi, creând locuri de muncă pentru femei şi schimbând percepţia calităţii produselor fabricate în Moldova peste hotare.
În țara noastră, există circa 400 de întreprinderi de textile, încălţăminte şi accesorii, asigurând cu locuri de muncă peste 23 mii de persoane din aproape toate regiunile țării, dintre care 90% sunt femei. Industria confecțiilor este una dintre puținele industrii capabile să mențină o balanță comercială pozitivă.
În anul 2014, industria uşoară din Moldova a efectuat exporturi în sumă de peste 430 mil. dolari SUA, ceea ce constituie peste 18% din valoarea totală a exporturilor ţării noastre.
sursa date: statistica.md
Programul CEED II a încercat să stimuleze şi să susţină producătorii autohtoni să treacă de la scheme de producţie cu valoarea adăugată joasă (croit şi cusut) la scheme cu valoare adăugată înaltă (propria marcă). Şi aceasta, pentru a păstra locurile de muncă, pentru a creşte veniturile producătorilor, a stimula investițiile în tehnologii moderne, în cercetarea și dezvoltarea produselor şi pentru a asigura competitivitatea industriei pe termen lung. Astfel, din anul 2005 şi până în anul 2014, ponderea serviciilor de croit şi cusut s-a redus de la 95% la 80%.
Viziunea de dezvoltare a sectorului fashion din Moldova a fost orientată spre creşterea exporturilor şi revitalizarea pieţei interne, prin creşterea calităţii produselor şi a productivităţii. Şi aceste obiective au fost atinse prin organizarea de training-uri despre design şi creare de noi branduri, prin asistenţă în stabilirea strategiilor de marketing, prin iniţiere în utilizarea tehnologiilor pentru proiectarea asistată de calculator şi prin parteneriatele încheiate cu ocazia participării la târguri şi expoziţii comerciale.
Astăzi, producătorii din Moldova elaborează și produc propriile linii de vestimentație, ceea ce vorbeşte despre nivelul de maturitate al industriei. Cu suportul CEED şi CEED II au fost lansate peste 70 de branduri noi, care fac astăzi vânzări sub numele propriei sale mărci şi care reprezintă un model pentru dezvoltarea pe viitor a industriei fashion din Moldova.

Lansările de pe piaţa locală s-au dovedit a fi de succes datorită unei viziuni îmbunătăţite a producătorilor privind politica de produs, procesele de design, imaginea brand-ului şi logo-ului şi structura colecţiei. Peste 700 de specialişti din industria uşoară, dintre care 80% femei, au participat la training-uri menite să crească eficienţa muncii şi calitatea produselor. În acest context, un rol important l-au avut şi designerii internaţionali veniţi în Moldova, din Marea Britanie şi Italia, pentru a ajuta brandurile autohtone să înţeleagă tendinţele de modă şi care sunt cerinţele pieţei. În rezultat, companiile şi-au majorat cota vânzărilor din propriile colecţii până la 70%.

Totodată, brandurile autohtone s-au confruntat pe piaţa locală cu competitivitatea brandurilor străine cunoscute, dar şi cu consumatorii sceptici în ce priveşte calitatea hainelor, încălţămintei şi accesoriilor produse în Moldova. De asemenea, abilităţile de promovare ale producătorilor autohtoni erau limitate, la fel ca şi bugetele pentru marketing.
Astfel, în anul 2012, CEED II a lansat o campanie pentru atragerea consumatorilor moldoveni, numită Din inimă branduri de Moldova. Campania a fost desfășurată în colaborare cu Asociaţia Patronală din Industria Uşoară și s-a dovedit a fi una de mare succes, reuşind să îmbunătăţească percepţia produselor autohtone de către consumatori. Campania Din Inimă a oferit producătorilor şi designerilor autohtoni oportunităţi de promovare cu costuri reduse şi cu eficienţă maximă, inclusiv prin intermediul site-ului dininima.md - o platformă online de promovare în comun a brandurilor autohtone - şi fashion show-urile susţinute de investiţia de imagine a persoanelor publice.

Totodată, brandurile autohtone s-au confruntat pe piaţa locală cu competitivitatea brandurilor străine cunoscute, dar şi cu consumatorii sceptici în ce priveşte calitatea hainelor, încălţămintei şi accesoriilor produse în Moldova. De asemenea, abilităţile de promovare ale producătorilor autohtoni erau limitate, la fel ca şi bugetele pentru marketing.
Astfel, în anul 2012, CEED II a lansat o campanie pentru atragerea consumatorilor moldoveni, numită Din inimă branduri de Moldova. Campania a fost desfășurată în colaborare cu Asociaţia Patronală din Industria Uşoară și s-a dovedit a fi una de mare succes, reuşind să îmbunătăţească percepţia produselor autohtone de către consumatori. Campania Din Inimă a oferit producătorilor şi designerilor autohtoni oportunităţi de promovare cu costuri reduse şi cu eficienţă maximă, inclusiv prin intermediul site-ului dininima.md - o platformă online de promovare în comun a brandurilor autohtone - şi fashion show-urile susţinute de investiţia de imagine a persoanelor publice.

În prima campanie Din inimă au fost implicate 12 companii, care au generat un interes deosebit pentru mass-media locală şi consumatori şi a impulsionat vânzările companiilor. Astfel, fiecare dolar cheltuit pentru promovare aducea 65 de dolari de vânzări. Urmărind succesele iniţiale, alte 10 companii s-au alăturat următoarei campanii şi aceasta a devenit o activitate bianuală cu ediţie de primăvară şi toamnă. La ultimele ediţii, mai mult de 60 de branduri autohtone au participat la campania Din Inimă şi au prezentat colecţiile lor la fashion show-urile de sezon. Companiile care participă acum la Din Inimă contribuie cu mai mult de 70% din bugetul de promovare. În urma acestei ample campanii de promovare pe piaţa locală, brandurile susţinute de CEED II au înregistrat creşteri de vânzări de circa 34% în trei ani, acestea ajungând la 7,4 mil. dolari SUA doar din vânzările pe piaţa internă.

Fashion show-urile organizate sub marca Din Inimă, care în timp au devenit o tradiţie bianuală, au fost o platformă solidă și modernă de promovare a producătorilor autohtoni. Un rol important, ca dovadă în plus a calității colecțiilor vestimentare, l-au jucat persoanele publice şi vedetele autohtone, care au fost prezente pe podiumurile fashion show-urilor marca Din Inimă în calitate de modele.


Din Inimă a devenit astfel un brand naţional care a revitalizat fashion-ul made in Moldova. Companiile au învăţat să lucreze împreună pentru a se bucura de rezultatele unei promovări colective, cu o vizibilitate înaltă şi cu costuri reduse. Companiile au cooperat nu doar la nivel de promovare, dar şi de vânzare, prin deschiderea de magazine în comun. Astfel, în Chişinău şi alte regiuni ale Republicii Moldova, au fost deschise peste 65 de magazine unde se vând exclusiv branduri moldoveneşti. Magazinele au oferit cumpărătorilor cartele unice de reducere de 10%, la toate brandurile reunite în jurul campaniei Din Inimă.



Unele companii au reuşit să se impună şi pe plan internaţional, printre care Georgette, Creme Brulee, Arilux, Ju bijoux, Lia Fia, Oldcom și Premiera Dona. Acestea exportă cu marcă proprie în România, Rusia, Ucraina şi Kazahstan, unde brandurile made in Moldova au oportunităţi de izbândă. Prima participare la Kazahstan Fashion Expo în primăvara anului 2015 a generat zeci de contacte de business. Unele branduri, cum ar fi Georgette, au primit deja şi primele comenzi.
O haină calitativă porneşte de la o stofă de calitate. Moldova nu are din păcate propriile sale textile şi piele. Astfel, în ultimii doi ani, mai mulţi designeri au fost susţinuţi de proiectul CEED II să participe la renumite expoziţii internaţionale de stofe şi accesorii. În rezultat, designerii din Moldova au învăţat cum să selecteze stofele pentru noile colecţii. Companiile au stabilit parteneriate cu furnizori din Lituania, Germania, România, Italia, Belgia şi alte ţări capabile să furnizeze stofe calitative, piele şi accesorii.
Pe parcursul proiectului CEED II, zeci de companii locale au participat la expoziţii şi târguri internaţionale. Acestea s-au tradus în atragere de clienţi şi încheiere de contracte, care au generat 16 milioane dolari SUA de noi vânzări. Cel mai important rezultat al participării companiilor locale a fost şansa de a atrage comenzi pentru servicii mai complexe cu o valoarea adăugată mai înaltă în comparaţie cu serviciile Lohn (croit şi cusut) pe care aceştia le ofereau în trecut. Astfel, companiile care prestează servicii mai complexe (elaborarea tiparelor, procurarea stofelor şi accesoriilor) şi-au crescut valoarea adăugată de 2-3 ori, au devenit capabili să plătească salarii mai înalte, să-şi acumuleze surse proprii pentru implementarea noilor tehnici şi tehnologii, ceea ce contribuie la dezvoltarea de viitor a companiilor.

Industria de fashion din Moldova trebuie să se impună în continuare în plan regional şi internaţional ca o ţară ofertantă de manufactură de valoare adăugată înaltă, ceea ce le va permite să pretindă la prețuri mai înalte. Companiile trebuie să-și crească abilitățile de proiectare, elaborare a produsului şi de selectare a stofelor. În multe țări din lume, elaborarea tiparelor şi croitul sunt total computerizate, în timp ce în Moldova companiile sunt abia într-un proces de adoptare a soluţiilor IT.
Pentru a umple golul din industrie cu activităţi educaţionale, servicii de accelerare a afacerilor şi utilizarea tehnologiilor moderne, în vara acestui an va fi lansat Centrul de Educaţie şi Accelerare în Fashion şi Tehnologie din Moldova. În acest centru, studenţii, specialiştii din industrie şi designerii tineri îşi vor dezvolta creativitatea, abilităţile de design, inginerie şi tehnologice, vor fi susţinuţi să-şi dezvolte colecţiile şi să-şi lanseze propriul business. Astfel, se mizează pe alimentarea industriei uşoare cu capital uman competitiv.

Pentru că industria de textile şi accesorii şi-a dovedit contribuţia semnificativă în generarea de exporturi, prin creşterea vânzărilor pentru producătorii autohtoni şi prin susţinerea inovaţiei şi lansarea unor produse autohtone de calitate, nu putem decât miza pentru creşterea contribuţiei acestei industrii în economia naţională. Luând în considerare că pe piaţa internă, producătorii autohtoni au câştigat teren şi se bucură de succes, o provocare actuală rămâne a fi internaţionalizarea şi intrarea în competiţie cu reţele globale de fashion.
Proiectul USAID Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor II (CEED II) 2010-2015 ajută întreprinderile moldoveneşti din sectoarele-ţintă (confecţii, încălţăminte şi accesorii, tehnologii informaţionale şi comunicaţii, turism şi vinificaţie) să-şi crească competitivitatea prin sporirea productivităţii, intesificarea comerţului şi a investiţiilor, precum şi prin eficientizarea dialogului public-privat pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri.
Vezi și aceste știri

În 2020, veniturile din vânzări ale IMM-urile din Moldova au constituit peste 39% din totalul pe economie (GRAFIC)

Cât de aliniată este Republica Moldova la standardele UE? Ce spun autorii chestionarului de aderare (VIDEO)
