Fashion-ul din Moldova a ajuns la maturitate – a trecut de la servicii de croit şi cusut la propriile branduri

Fashion-ul din Moldova a ajuns la maturitate – a trecut de la servicii de croit şi cusut la propriile branduri
Foto: CEED II, USAID

Brandurile fabricate în Moldova au devenit în ultimii ani o piaţă foarte solidă, oferta designerilor autohtoni fiind tot mai competitivă, iar cererea - în continuă creştere. Din inimă branduri de Moldova s-a dovedit a fi un slogan cu un impact puternic în rândul iubitorilor de modă, datorită colecţiilor extravagante, stofelor şi croielii calitative, strategiilor moderne de marketing şi fashion show-urilor, toate purtând marca „made in Moldova”. Cu susţinerea proiectului Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor II (CEED II), finanțat de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), producătorii din Moldova au trecut de la prestarea de servicii de croit şi cusut la crearea propriului produs şi orientarea lui spre consumatorul final. Prin naşterea propriilor branduri, industria de confecţii şi textile din ţara noastră a atins un alt nivel de dezvoltare, intrând într-o competiție strânsă cu brandurile de import.

Sectorul confecțiilor și a textilelor este unul vital pentru dezvoltarea economică și socială a Republicii Moldova, generând exporturi, creând locuri de muncă pentru femei şi schimbând percepţia calităţii produselor fabricate în Moldova peste hotare. 

În țara noastră, există circa 400 de întreprinderi de textile, încălţăminte şi accesorii, asigurând cu locuri de muncă peste 23 mii de persoane din aproape toate regiunile țării, dintre care 90% sunt femei. Industria confecțiilor este una dintre puținele industrii capabile să mențină o balanță comercială pozitivă.

În anul 2014, industria uşoară din Moldova a efectuat exporturi în sumă de peste 430 mil. dolari SUA, ceea ce constituie peste 18% din valoarea totală a exporturilor ţării noastre.

sursa date: statistica.md 

Programul CEED II a încercat să stimuleze şi să susţină producătorii autohtoni să treacă de la scheme de producţie cu valoarea adăugată joasă (croit şi cusut) la scheme cu valoare adăugată înaltă (propria marcă). Şi aceasta, pentru a păstra locurile de muncă, pentru a creşte veniturile producătorilor, a stimula investițiile în tehnologii moderne, în cercetarea și dezvoltarea produselor şi pentru a asigura competitivitatea industriei pe termen lung. Astfel, din anul 2005 şi până în anul 2014, ponderea serviciilor de croit şi cusut s-a redus de la 95% la 80%.

Viziunea de dezvoltare a sectorului fashion din Moldova a fost orientată spre creşterea exporturilor şi revitalizarea pieţei interne, prin creşterea calităţii produselor şi a productivităţii. Şi aceste obiective au fost atinse prin organizarea de training-uri despre design şi creare de noi branduri, prin asistenţă în stabilirea strategiilor de marketing, prin iniţiere în utilizarea tehnologiilor pentru proiectarea asistată de calculator şi prin parteneriatele încheiate cu ocazia participării la târguri şi expoziţii comerciale.

Astăzi, producătorii din Moldova elaborează și produc propriile linii de vestimentație, ceea ce vorbeşte despre nivelul de maturitate al industriei. Cu suportul CEED şi CEED II au fost lansate peste 70 de branduri noi, care fac astăzi vânzări sub numele propriei sale mărci şi care reprezintă un model pentru dezvoltarea pe viitor a industriei fashion din Moldova.


În ultimii ani, prin campaniile promovate şi prin eforturile depuse prin proiectul CEED II, am reuşit să schimbăm faţa industriei de textile din Moldova. Mai mult, am reuşit să schimbăm percepţia cetăţenilor faţă de această industrie şi să-i convingem că în Moldova poate fi creat un brand de calitate care poate concura de la egal la egal cu cele din străinătate. Prin lansarea campaniei „Din ♥ brand­uri de Moldova” am reuşit nu doar să promovăm imaginea producătorilor autohtoni, dar şi să determinăm consumatorii noştri să aprecieze valoarea industriei de textile autohtone. Branduri de genul Sekana, Crème Brulee, L’âme de Femme, Ionel, Georgette, MNatali au devenit branduri a căror valoare este apreciată atât în ţară, cât şi peste hotare. Dr. Sergiu Botezatu, USAID Director de proiecte, Manager Proiect CEED II

Lansările de pe piaţa locală s-au dovedit a fi de succes datorită unei viziuni îmbunătăţite a producătorilor privind politica de produs, procesele de design, imaginea brand-ului şi logo-ului şi structura colecţiei. Peste 700 de specialişti din industria uşoară, dintre care 80% femei, au participat la training-uri menite să crească eficienţa muncii şi calitatea produselor. În acest context, un rol important l-au avut şi designerii internaţionali veniţi în Moldova, din Marea Britanie şi Italia, pentru a ajuta brandurile autohtone să înţeleagă tendinţele de modă şi care sunt cerinţele pieţei. În rezultat, companiile şi-au majorat cota vânzărilor din propriile colecţii până la 70%.

Din Inimă este o campanie promoţională fără precedent în Moldova care a schimbat radical atitudinea consumatorilor și astăzi sunt mândri când poartă o haină fabricată în Moldova. Chiar și personalitățile politice, publice și vedetele promovează ținutele designerilor locali. Am știut întotdeauna că avem talent și creativitate, dincolo de manufactură. Începând cu o simplă idee de promovare în comun, Din Inimă a ajuns astăzi un brand și un simbol național și practic a renăscut moda moldovenească. Doina Nistor, Director Proiect CEED II

Totodată, brandurile autohtone s-au confruntat pe piaţa locală cu competitivitatea brandurilor străine cunoscute, dar şi cu consumatorii sceptici în ce priveşte calitatea hainelor, încălţămintei şi accesoriilor produse în Moldova. De asemenea, abilităţile de promovare ale producătorilor autohtoni erau limitate, la fel ca şi bugetele pentru marketing.

Astfel, în anul 2012, CEED II a lansat o campanie pentru atragerea consumatorilor moldoveni, numită Din inimă branduri de Moldova. Campania a fost desfășurată în colaborare cu Asociaţia Patronală din Industria Uşoară și s-a dovedit a fi una de mare succes, reuşind să îmbunătăţească percepţia produselor autohtone de către consumatori. Campania Din Inimă a oferit producătorilor şi designerilor autohtoni oportunităţi de promovare cu costuri reduse şi cu eficienţă maximă, inclusiv prin intermediul site-ului dininima.md - o platformă online de promovare în comun a brandurilor autohtone - şi fashion show-urile susţinute de investiţia de imagine a persoanelor publice.

Lansarea unui brand este o parte a monedei, cealaltă parte fiind investirea in promovarea acestuia și menținerea pe piață. În acest sens producătorii autohtoni aveau nevoie de o viziune și o îndrumare în procesul dificil de producere şi comercializare a articolelor de modă sub propriului brand. Astfel, proiectul CEED II a susținut crearea și dezvoltarea a zeci de branduri autohtone noi, care cu succes pot concura cu cele de import. Cu toate că s-a ajuns la o pondere de circa 20% a producerii sub marcă proprie, aceasta este încă destul de mică. Pentru ca acest proces să fie unul ireversibil, este necesar ca ponderea întreprinderilor producătoare sub marcă proprie să crească continuu, să ajungă cel puţin la 50%. În acest scop este nevoie de eforturi susţinute, inclusiv de către stat, în partea ce ţine de plata TVA la importul de materie primă. Maria Gheorgiţă, manager Industria Textilă CEED II

Totodată, brandurile autohtone s-au confruntat pe piaţa locală cu competitivitatea brandurilor străine cunoscute, dar şi cu consumatorii sceptici în ce priveşte calitatea hainelor, încălţămintei şi accesoriilor produse în Moldova. De asemenea, abilităţile de promovare ale producătorilor autohtoni erau limitate, la fel ca şi bugetele pentru marketing.

Astfel, în anul 2012, CEED II a lansat o campanie pentru atragerea consumatorilor moldoveni, numită Din inimă branduri de Moldova. Campania a fost desfășurată în colaborare cu Asociaţia Patronală din Industria Uşoară și s-a dovedit a fi una de mare succes, reuşind să îmbunătăţească percepţia produselor autohtone de către consumatori. Campania Din Inimă a oferit producătorilor şi designerilor autohtoni oportunităţi de promovare cu costuri reduse şi cu eficienţă maximă, inclusiv prin intermediul site-ului dininima.md - o platformă online de promovare în comun a brandurilor autohtone - şi fashion show-urile susţinute de investiţia de imagine a persoanelor publice.

Moldova are o generaţie nouă de designeri care au personalitate, dar şi sunt conectaţi la trenduri internaţionale ceea ce îi face cosmopoliţi şi originali în acelaşi timp. Şi pentru că talentul şi creativitatea nu sunt suficiente pentru a construi un brand de succes, proiectul CEED şi CEED II a oferit producătorilor şi designerilor autohtoni informaţii valoroase, direcţii clare şi o reţetă de succes pe care au trebuit să o urmeze pentru a face un produs care să placă. Purtând branduri autohtone, putem contribui la dezvoltarea antreprenorilor din Moldova şi, nu în cele din urmă, este şi o mândrie naţională. Diana Lazăr, Vice-director de proiect

În prima campanie Din inimă au fost implicate 12 companii, care au generat un interes deosebit pentru mass-media locală şi consumatori şi a impulsionat vânzările companiilor. Astfel, fiecare dolar cheltuit pentru promovare aducea 65 de dolari de vânzări. Urmărind succesele iniţiale, alte 10 companii s-au alăturat următoarei campanii şi aceasta a devenit o activitate bianuală cu ediţie de primăvară şi toamnă. La ultimele ediţii, mai mult de 60 de branduri autohtone au participat la campania Din Inimă şi au prezentat colecţiile lor la fashion show-urile de sezon. Companiile care participă acum la Din Inimă contribuie cu mai mult de 70% din bugetul de promovare. În urma acestei ample campanii de promovare pe piaţa locală, brandurile susţinute de CEED II au înregistrat creşteri de vânzări de circa 34% în trei ani, acestea ajungând la 7,4 mil. dolari SUA doar din vânzările pe piaţa internă. 

Colaborarea dintre Asociaţia Patronală din Industria Uşoară şi proiectul USAID CEED II a avut un impact pozitiv de amploare asupra întregului sector al industriei uşoare şi pot afirma cu certitudine că s-a scris istoria de succes a brandurilor moldoveneşti! Companiile autohtone au trecut printr-o transformare incredibilă în aceşti ani de asistenţă şi consultanţă din partea proiectului CEED II, o transformare care s-a transpus în competitivitate, receptivitate sporită din partea consumatorului autohton faţă de brandurile locale, precum şi poziționare pe pieţele internaţionale. Eliza Fratea, Director Executiv al Asociaţiei Patronale din Industria Uşoară (APIUS)

Fashion show-urile organizate sub marca Din Inimă, care în timp au devenit o tradiţie bianuală, au fost o platformă solidă și modernă de promovare a producătorilor autohtoni. Un rol important, ca dovadă în plus a calității colecțiilor vestimentare, l-au jucat persoanele publice şi vedetele autohtone, care au fost prezente pe podiumurile fashion show-urilor marca Din Inimă în calitate de modele.

Proiectul CEED II a adus în premieră în Moldova designeri și specialiști de peste hotare care ne-au deschis ochii. Până la CEED II, brandurile autohtone nu au avut atâtea posibilități de învățare și nici măcar nu-și dădeau seama că ar avea nevoie de instruire. Am avut o adevărată revelație în cadrul training-urilor organizate de proiectul CEED II. Acestea ne-au făcut să înțelegem că trebuie să ne schimbăm total „atelierele de creație”, dar și abordările manageriale și de marketing în business. Natalia Coșulean, Ponti Implicarea în campania Din Inimă a oferit brandului BRIO numeroase beneficii, de la reducerea costurilor pentru promovare, de exemplu pe billboard-uri, la TV şi în reviste, precum şi organizare de seminare cu specialiști din domeniul modei de peste hotare. O altă oportunitate unică de ieşire la rampă este desigur şi Fashion show-ul Din Inimă, un eveniment de mare amploare şi cu un impact de imagine foarte bun. Cristina Culish, designer brand autohton BRIO

Din Inimă a devenit astfel un brand naţional care a revitalizat fashion-ul made in Moldova. Companiile au învăţat să lucreze împreună pentru a se bucura de rezultatele unei promovări colective, cu o vizibilitate înaltă şi cu costuri reduse. Companiile au cooperat nu doar la nivel de promovare, dar şi de vânzare, prin deschiderea de magazine în comun. Astfel, în Chişinău şi alte regiuni ale Republicii Moldova, au fost deschise peste 65 de magazine unde se vând exclusiv branduri moldoveneşti. Magazinele au oferit cumpărătorilor cartele unice de reducere de 10%, la toate brandurile reunite în jurul campaniei Din Inimă.

Fashion-ul din Moldova are aceleași perspective ca şi oricare alt domeniu. Dacă ţara se dezvoltă, totul se dezvoltă, iar eu cred că startul a fost dat şi ne putem aștepta la o explozie de branduri autohtone foarte interesante. Cred că proiectul Din Inimă a jucat un rol esențial în promovarea creatorilor noștri şi a creaţiilor lor. Mă bucur că în aşa fel, oamenii publici pot participa şi ei la promovarea brandurilor autohtone şi o pot face din inimă. Este frumos şi îmi trezește admiraţie şi respect pentru toţi acei care contribuie ca acest eveniment să existe la noi în ţară Sanda Filat Mă bucur că acest proiect a dat naştere modei made in Moldova în sensul plin al cuvântului - au apărut multe nume, am descoperit oameni care îşi fac munca cu pasiune şi pentru asta merită să fie apreciaţi prin cumpărături. Multe companii producătoare şi designeri au reuşit să evolueze semnificativ şi să se apropie de tendinţele modei internaţionale. Mi-aş dori ca un public mai larg să-şi permită să participe la fashion show-urile marca Din Inimă din viitor, iar în calitate de modele să defileze şi oamenii simpli care sunt cumpărători fideli ai brandurilor autohtone, nu doar persoane publice. Este un show al cărui succes se datorează atât producătorilor şi organizatorilor, cât şi modelelor, mass-mediei şi publicului Lilu Ojovan Cu mare plăcere şi cu mult respect accept invitaţia de a defila pentru brandurile autohtone în cadrul fashion show-urilor Din Inimă. Îmi place să am tangenţă cu oameni creativi şi cu emoţiile omului care creează. Tot respectul pentru cei care muncesc şi încearcă să-şi facă o viaţă frumoasă în ţară. Nu pot să spun despre perspective mari în plan mondial, dar în plan local cred în fashion-ul din Moldova şi îi urez succese spre a se dezvolta. Avem o istorie bogată, avem de unde ne inspira şi există un potenţial imens de dezvoltare. Totul trebuie să fie realizat cu spor, cât mai profesional şi cu dare de inimă şi succesele nu vor întârzia să apară. Lucia Berdos

Unele companii au reuşit să se impună şi pe plan internaţional, printre care Georgette, Creme Brulee, Arilux, Ju bijoux, Lia Fia, Oldcom și Premiera Dona. Acestea exportă cu marcă proprie în România, Rusia, Ucraina şi Kazahstan, unde brandurile made in Moldova au oportunităţi de izbândă. Prima participare la Kazahstan Fashion Expo în primăvara anului 2015 a generat zeci de contacte de business. Unele branduri, cum ar fi Georgette, au primit deja şi primele comenzi.

O haină calitativă porneşte de la o stofă de calitate. Moldova nu are din păcate propriile sale textile şi piele. Astfel, în ultimii doi ani, mai mulţi designeri au fost susţinuţi de proiectul CEED II să participe la renumite expoziţii internaţionale de stofe şi accesorii. În rezultat, designerii din Moldova au învăţat cum să selecteze stofele pentru noile colecţii. Companiile au stabilit parteneriate cu furnizori din Lituania, Germania, România, Italia, Belgia şi alte ţări capabile să furnizeze stofe calitative, piele şi accesorii.

Pe parcursul proiectului CEED II, zeci de companii locale au participat la expoziţii şi târguri internaţionale. Acestea s-au tradus în atragere de clienţi şi încheiere de contracte, care au generat 16 milioane dolari SUA de noi vânzări. Cel mai important rezultat al participării companiilor locale a fost şansa de a atrage comenzi pentru servicii mai complexe cu o valoarea adăugată mai înaltă în comparaţie cu serviciile Lohn (croit şi cusut) pe care aceştia le ofereau în trecut. Astfel, companiile care prestează servicii mai complexe (elaborarea tiparelor, procurarea stofelor şi accesoriilor) şi-au crescut valoarea adăugată de 2-3 ori, au devenit capabili să plătească salarii mai înalte, să-şi acumuleze surse proprii pentru implementarea noilor tehnici şi tehnologii, ceea ce contribuie la dezvoltarea de viitor a companiilor.

Campania Din Inimă a reuşit să ajungă la inimile multor moldoveni, iar producătorii autohtoni de asta aveau nevoie cel mai mult - de încrederea şi susţinerea consumatorilor autohtoni. Fashion show-urile marca Din Inimă vor fi organizate şi după încheierea proiectului CEED II şi sunt sigură că „gălăgia” care am reuşit să o generăm în cadrul acestor evenimente va fi întreţinută de multe voci puternice care vor continua să apară în sectorul de fashion din Moldova. Otilia Drăguțanu, organizator fashion show Din Inimă

Industria de fashion din Moldova trebuie să se impună în continuare în plan regional şi internaţional ca o ţară ofertantă de manufactură de valoare adăugată înaltă, ceea ce le va permite să pretindă la prețuri mai înalte. Companiile trebuie să-și crească abilitățile de proiectare, elaborare a produsului şi de selectare a stofelor. În multe țări din lume, elaborarea tiparelor şi croitul sunt total computerizate, în timp ce în Moldova companiile sunt abia într-un proces de adoptare a soluţiilor IT.

Pentru a umple golul din industrie cu activităţi educaţionale, servicii de accelerare a afacerilor şi utilizarea tehnologiilor moderne, în vara acestui an va fi lansat Centrul de Educaţie şi Accelerare în Fashion şi Tehnologie din Moldova. În acest centru, studenţii, specialiştii din industrie şi designerii tineri îşi vor dezvolta creativitatea, abilităţile de design, inginerie şi tehnologice, vor fi susţinuţi să-şi dezvolte colecţiile şi să-şi lanseze propriul business. Astfel, se mizează pe alimentarea industriei uşoare cu capital uman competitiv.

Mallena a intrat în campania Din Inimă de scurt timp, dar am reușit să participăm la fashion show-ul din primăvară, unde am avut posibilitatea de a lansa și de a promova colecția de primăvară-vară. De asemenea, mi s-a oferit posibilitatea de a deschide un punct de comercializare în zona producătorilor autohtoni din magazinul Zorile, unde vânzările merg foarte bine. Din toamnă, mi se va da oportunitatea de a apărea pe panourile publicitare din oraș. Din Inimă a reușit să unească brandurile și oferă posibilitatea de a te promova mai eficient și mai ieftin. Elena Grosu, designer brand autohton Mallena

Pentru că industria de textile şi accesorii şi-a dovedit contribuţia semnificativă în generarea de exporturi, prin creşterea vânzărilor pentru producătorii autohtoni şi prin susţinerea inovaţiei şi lansarea unor produse autohtone de calitate, nu putem decât miza pentru creşterea contribuţiei acestei industrii în economia naţională. Luând în considerare că pe piaţa internă, producătorii autohtoni au câştigat teren şi se bucură de succes, o provocare actuală rămâne a fi internaţionalizarea şi intrarea în competiţie cu reţele globale de fashion.

Proiectul USAID Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor II (CEED II) 2010-2015 ajută întreprinderile moldoveneşti din sectoarele-ţintă (confecţii, încălţăminte şi accesorii, tehnologii informaţionale şi comunicaţii, turism şi vinificaţie) să-şi crească competitivitatea prin sporirea productivităţii, intesificarea comerţului şi a investiţiilor, precum şi prin eficientizarea dialogului public-privat pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri.

Sprijină redacția Agora cu 160 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un coș de produse locale de la From the Heart Shop.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Circa patru miliarde de lei, din cele șase vizate în dosarul „frauda bancară” au fost puse sub sechestru

Circa patru miliarde de lei, din cele șase vizate în dosarul „frauda bancară” au fost puse sub sechestru

Se caută boi pentru a mișca carul din loc

Se caută boi pentru a mișca carul din loc

Covor de flori în deșert: Atacama, unul dintre cele mai aride locuri din lume „a înflorit” (FOTO)

Covor de flori în deșert: Atacama, unul dintre cele mai aride locuri din lume „a înflorit” (FOTO)

Advertoriale
Noi dispozitive au fost dezvăluite în cadrul evenimentului Huawei de la Viena

Noi dispozitive au fost dezvăluite în cadrul evenimentului Huawei de la Viena

Tatiana Croitoru, oenologul cu cele mai medaliate vinuri: „Nu accept compromisuri în activitate” (INTERVIU)

Tatiana Croitoru, oenologul cu cele mai medaliate vinuri: „Nu accept compromisuri în activitate” (INTERVIU)

Teleport - un nou serviciu de taxi ce oferă confort sporit (VIDEO)

Teleport - un nou serviciu de taxi ce oferă confort sporit (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Natalia Morari, despre decizia de a reveni în fruntea TV8: „Colegii mi-au organizat un adevărat „товарищеский суд”
  • 2
    Cererea Nataliei Morari împotriva TV8 va fi examinată de instanța de judecată, după ce anterior nu i s-a dat curs. Explicația juristului
  • 3
    Cristina Guțu, ruda Nataliei Morari și cofondatoarea TV8, îi ia apărarea jurnalistei: „Deciziile din viața ei personală rămân deciziile ei”
  • 4
    Ce spune deputatul Carp despre semnătura în susținerea lui Plahotniuc: „O decizie colectivă a partidului”
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.