
Transportatorii trag un semnal de alarmă și cer ministrului Infrastructurii să ajusteze tarifele. Spun că nu mai pot acoperi costurile
Transportatorii trag un semnal de alarmă și spun că nu-și mai pot acoperi costurile, după ce prețurile la carburanți s-au majorat, iar numărul de pasageri a scăzut, în urma măsurilor epidemiologice impuse de autorități. Aceștia au transmis o scrisoare ministrului Infrastructurii, Andrei Spînu, în care au cerut să efectueze calculele și să aprobe tarife noi pentru serviciile de autogară și pentru cele de transport regulat de pasageri în țară și peste hotare.
・
„În condițiile pandemiei, care durează deja mai bine de un an și jumătate, s-a diminuat esențial fluxul de călători, din ramură s-au concediat mai bine de 1500 șoferi, investiții pentru reînnoirea parcului de autobuze nu se mai efectuează, aproape 20 % din totalul curselor regulate nu se execută. La toate acestea se mai adaugă scumpirea zilnică a prețului la motorină. Operatorii de transport rutier de persoane nu-și mai pot acoperi costurile. Această tendință a devenit evidentă încă de la primul val de scumpiri a prețului la motorină, care a avut loc la începutul acestui an”, se arată într-un comunicat al Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA).
Potrivit APOTA, ultima dată tariful la serviciile de transport regulat de persoane a fost aprobat prin ordinul Ministerului Economiei și Infrastructurii (MEI) din 27 decembrie 2019. Acest ordin a apărut în urma unor proteste în șir organizate de APOTA, împreună cu companiile de transport. De asemenea, a fost elaborat și negociat un proiect de memorandum între MEI și transportatori, care nu a mai fost semnat.
„În speranța că tariful va fi calculat și aprobat anual și că multe alte probleme din ramură vor fi soluționate prin semnarea și executarea proiectului de memorandum, transportatorii au acceptat tariful aprobat prin din 27 decembrie 2019. Ca garanție pentru noi, la punctul cinci al ordinului se menționează că organul central de specialitate din domeniul transporturilor va stabili, la începutul fiecărui an calendaristic, tarifele pentru efectuarea transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate raionale și internaționale, conform normelor imperative de drept material. Însă această obligație asumată a ministerului nu este executată”, spun reprezentanții Asociației.
Vedeți evoluția ultimilor ani a mărimii tarifului la serviciile de transport:
Anul 2009 - Ministerul efectuează calculele și aprobă tariful în mărime de 0,38 lei/km;
Anul 2013 - Ministerul aprobă tariful de 0,48 lei/km ca rezultat al Încheierii tranzacției de împăcare (care prevedea ca în 2014 să fie aprobat tariful de 0,58 lei/km);
Anul 2019 - Ministerul aprobă tariful de 0,60 lei/km ca rezultat a unui șir de proteste organizate de APOTA și companiile de transport.
Transportatorii atrag atenția că în prezent activează la tariful de 0,6 lei/km, care este doar cu doi bani mai mare decât tariful stabilit prin raportul de expertiză în 2012, care a pus la baza calculelor motorina de 15,6 lei/litru, salariul șoferului fiind de 1200 de lei lunar. În prezent, un litru de motorină costă 17,55 bani.