
Ce modificări propun deputații PAS în proiectul de lege cu privire la piața petrolieră
Deputații Partidului Acțiune și Solidaritate propun mai multe modificări la legislația care reglementează activitatea operatorilor pe piața produselor petroliere. Autorii proiectului propun introducerea unui moratoriu asupra construcției stațiilor petroliere, eliminarea taxei fixe pentru licența privind importul și comercializarea cu ridicata de 260 de mii de lei anual, interzicerea revânzării angro și majorarea de până la 10 ori a amenzilor aplicate companiilor petroliere pentru încălcarea legislației din domeniu.
・
Introducerea unui moratoriu asupra construcției stațiilor petroliere
Potrivit deputatului Radu Marian, numărul excesiv de mare de stații petroliere duce la cheltuieli crescânde și la o presiune mai mare pe prețurile la pompă.
Republica Moldova are al treilea cel mai mic număr de mașini deservite per stație din Europa (după Grecia și Letonia), iar volumul de carburanți comercializat per stație este de câteva ori mai mic decât în țările din regiune. Raportat la situația de până la pandemie din anul 2019, în Republica Moldova, comparativ cu România, acest raport este mai mic cu circa 200%, or sunt 904 de autoturisme deservite de o stație la noi, versus 3.067 de autoturisme deservite de o stație în țara vecină.
„În orașe și în special în Chișinău, sunt benzinării la fiecare pas, iar asta nu are niciun sens din punct de vedere economic. Moratoriul va fi unul temporar și va rămâne în vigoare până la elaborarea de către autorități a unor criterii mult mai stricte de construcție a acestor stații”, susține Radu Marian.
În Republica Moldova sunt active 713 stații de alimentare cu carburanți, dintre care 515 comercializează benzină/motorină și gaz lichefiat, 154 doar benzină/motorină și 44 doar gaz lichefiat.
Eliminarea taxei fixe de 260 de mii de lei anual pentru licența privind importul și comercializarea cu ridicata
Această taxă a fost introdusă ca o barieră de intrare pe piață pentru importatorii mai mici și astfel, reprezintă un obstacol pentru concurență liberă pe piață, susține deputatul. În schimbul acestei sume fixe, se propune introducerea unei taxe de import de 10 lei per tonă.
Potrivit proiectului de lege, includerea acestor taxe în structura accizelor la importul produselor petroliere va facilita accesul operatorilor cu capacități reduse pe piața angro a carburanților, dat fiind faptul că aceștia nu vor suporta costuri ex-ante de lansare în astfel de afacere de 260.000 de lei, fiind totodată asigurat egalitatea tuturor participanților pieței în raport cu statul care autorizează desfășurarea unui gen anumit de activitate de întreprinzător.
Totodată, acest mecanism ar putea deschide posibilitatea consumatorilor angro să-și importe singuri produse petroliere pentru consum propriu fără a suporta unele costuri adiționale.
Majorarea de până la 10 ori a amenzilor aplicate companiilor petroliere pentru încălcarea legislației din domeniu
În acest moment, amenzile aplicate companiilor sunt de la trei mii până la maxim 15 mii de lei, o sumă simbolică în comparație cu veniturile de sute de milioane de lei pe care le înregistrează multe din aceste companii, dar și în comparație cu potențialele prejudicii pe care le poate aduce încălcarea regulilor de joc, susține autorul.
Potrivit deputatului, majorarea amenzilor va duce la responsabilizarea operatorilor de pe piață, iar pentru participanții la piața produselor petroliere ar servi drept mijloc coercitiv pentru autoritatea de reglementare, fapt care ar duce în mod inevitabil la diminuarea faptelor cu caracter contravențional.
Interzicerea revânzării angro
În 2017, Parlamentul a votat un amendament al deputatului Vladimir Andronachi, care a permis oricărui participant de pe piață să achiziționeze pe teritoriul țării produse petroliere pentru a le vinde. Companiile mari și-au consolidat puterea, odată ce pot vinde angro carburanți altor concurenți de pe piață, iar mulți importatori mici au dispărut.
Deputatul susține că, în acest răstimp, numărul titularilor de licență a scăzut cu 40%, de la 37 importatori în 2018, la doar 22 în 2020. Cu toate că hotărârea de guvern nr. 1116 (2002) permite importatorilor să achiziționeze pe teritoriul țării produse petroliere spre a le vinde, considerăm că redacția actuală a Legii 461/2011 (art. 24 și 25) a permis oricărui agent economic să cumpere produse petroliere angro pe teritoriul țării și să le comercializeze mai departe, fără a exista un mecanism clar de control, ceea ce majorează riscul de contrabandă și vânzările la negru de carburanți.
Prin această prevedere, propunem revenirea la formularea legii din 2018, astfel încât vânzarea angro să se facă doar către consumatori finali. Prin alte cuvinte, agricultorii, companiile de transport, întreprinderile etc., vor putea în continuare achiziționa produse angro, în cazul în care vor fi consumatori finali ai produselor petroliere. Reintroducerea interdicției revânzării angro ar duce, în viziunea noastră, la majorarea numărului de importatori și a unui mediu concurențial mai dinamic, a explicat Radu Marian.
Amintim că, în perioada 16-18 octombrie prețurile maximale de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale de tip standard au fost de 21,45 lei/litru, ceea ce este mai scump cu 13 bani comparativ cu ultimii indici. Iar în cazul motorinei, un litru a ajuns să coste cel mult 18,46 lei, sau cu 16 bani mai mult
Agenția explică prețurile majorate și susține că aceasta se datorează tendințelor înregistrate în cadrul tranzacțiilor internaționale în contextul creșterii continue a cererii mondiale la petrol și produsele derivate ale acestuia.
În prezent, prețurile la benzină și la motorină pe piața internațională înregistrează un nivel maxim din ultimii ani, după cum se poate vedea în graficele de mai jos, care prezintă evoluția cotațiilor Platts.
