Ce modificări propun deputații PAS în proiectul de lege cu privire la piața petrolieră

Ce modificări propun deputații PAS în proiectul de lege cu privire la piața petrolieră

Deputații Partidului Acțiune și Solidaritate propun mai multe modificări la legislația care reglementează activitatea operatorilor pe piața produselor petroliere. Autorii proiectului propun introducerea unui moratoriu asupra construcției stațiilor petroliere, eliminarea taxei fixe pentru licența privind importul și comercializarea cu ridicata de 260 de mii de lei anual, interzicerea revânzării angro și majorarea de până la 10 ori a amenzilor aplicate companiilor petroliere pentru încălcarea legislației din domeniu.

Introducerea unui moratoriu asupra construcției stațiilor petroliere

Potrivit deputatului Radu Marian, numărul excesiv de mare de stații petroliere duce la cheltuieli crescânde și la o presiune mai mare pe prețurile la pompă.

Republica Moldova are al treilea cel mai mic număr de mașini deservite per stație din Europa (după Grecia și  Letonia), iar volumul de carburanți comercializat per stație este de câteva ori mai mic decât în țările din regiune. Raportat la situația de până la pandemie din anul 2019, în Republica Moldova, comparativ cu România, acest raport este mai mic cu circa 200%, or sunt 904 de autoturisme deservite de o stație la noi, versus 3.067 de autoturisme deservite de o stație în țara vecină.

„În orașe și în special în Chișinău, sunt benzinării la fiecare pas, iar asta nu are niciun sens din punct de vedere economic. Moratoriul va fi unul temporar și va rămâne în vigoare până la elaborarea de către autorități a unor criterii mult mai stricte de construcție a acestor stații”, susține Radu Marian.

În Republica Moldova sunt active 713 stații de alimentare cu carburanți, dintre care 515 comercializează benzină/motorină și gaz lichefiat, 154 doar benzină/motorină și 44 doar gaz lichefiat.

Eliminarea taxei fixe de 260 de mii de lei anual pentru licența privind importul și comercializarea cu ridicata

Această taxă a fost introdusă ca o barieră de intrare pe piață pentru importatorii mai mici și astfel, reprezintă un obstacol pentru concurență liberă pe piață, susține deputatul. În schimbul acestei sume fixe, se propune introducerea unei taxe de import de 10 lei per tonă.

Potrivit proiectului de lege,  includerea acestor taxe în structura accizelor la importul produselor petroliere va facilita accesul operatorilor cu capacități reduse pe piața angro a carburanților, dat fiind faptul că aceștia nu vor suporta costuri ex-ante de lansare în astfel de afacere de 260.000 de lei, fiind totodată asigurat egalitatea tuturor participanților pieței în raport cu statul care autorizează desfășurarea unui gen anumit de activitate de întreprinzător.

Totodată, acest mecanism ar putea deschide posibilitatea consumatorilor angro să-și importe singuri produse petroliere pentru consum propriu fără a suporta unele costuri adiționale.

Majorarea de până la 10 ori  a amenzilor aplicate companiilor petroliere pentru încălcarea legislației din domeniu

În acest moment, amenzile aplicate companiilor sunt de la trei mii până la maxim 15 mii de lei, o sumă simbolică în comparație cu veniturile de sute de milioane de lei pe care le înregistrează multe din aceste companii, dar și în comparație cu potențialele prejudicii pe care le poate aduce încălcarea regulilor de joc, susține autorul.

Potrivit deputatului, majorarea amenzilor va duce la responsabilizarea operatorilor de pe piață, iar pentru participanții la piața produselor petroliere ar servi drept mijloc coercitiv pentru autoritatea de reglementare, fapt care ar duce în mod inevitabil la diminuarea faptelor cu caracter contravențional.

Interzicerea revânzării angro

În 2017, Parlamentul a votat un amendament al deputatului Vladimir Andronachi, care a permis oricărui participant de pe piață să achiziționeze pe teritoriul țării produse petroliere pentru a le vinde. Companiile mari și-au consolidat puterea, odată ce pot vinde angro carburanți altor concurenți de pe piață, iar mulți importatori mici au dispărut.

Deputatul susține că, în acest răstimp, numărul titularilor de licență a scăzut cu 40%, de la 37 importatori în 2018, la doar 22 în 2020. Cu toate că hotărârea de guvern nr. 1116 (2002) permite importatorilor să achiziționeze pe teritoriul țării produse petroliere spre a le vinde, considerăm că redacția actuală a Legii 461/2011 (art. 24 și 25) a permis oricărui agent economic să cumpere produse petroliere angro pe teritoriul țării și să le comercializeze mai departe, fără a exista un mecanism clar de control, ceea ce majorează riscul de contrabandă și vânzările la negru de carburanți.

Prin această prevedere, propunem revenirea la formularea legii din 2018, astfel încât vânzarea angro să se facă doar către consumatori finali. Prin alte cuvinte, agricultorii, companiile de transport, întreprinderile etc., vor putea în continuare achiziționa produse angro, în cazul în care vor fi consumatori finali ai produselor petroliere. Reintroducerea interdicției revânzării angro ar duce, în viziunea noastră, la majorarea numărului de importatori și a unui mediu concurențial mai dinamic, a explicat Radu Marian.

Amintim că, în perioada 16-18 octombrie prețurile maximale de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale de tip standard au fost de 21,45 lei/litru, ceea ce este mai scump cu 13 bani comparativ cu ultimii indici. Iar în cazul motorinei, un litru a ajuns să coste cel mult 18,46 lei, sau cu 16 bani mai mult

Agenția explică prețurile majorate și susține că aceasta se datorează tendințelor înregistrate în cadrul tranzacțiilor internaționale în contextul creșterii continue a cererii mondiale la petrol și produsele derivate ale acestuia.

În prezent, prețurile la benzină și la motorină pe piața internațională înregistrează un nivel maxim din ultimii ani, după cum se poate vedea  în graficele de mai jos, care prezintă evoluția cotațiilor Platts.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Aprobat definitiv în Parlament: ANRE va stabili zilnic prețul plafon pentru produsele petroliere de primă necesitate

Aprobat definitiv în Parlament: ANRE va stabili zilnic prețul plafon pentru produsele petroliere de primă necesitate

Intră în vigoare legea privind stabilirea prețului la carburanți. ANRE urmează să indice valoarea maximă pentru produsele petroliere standard

Intră în vigoare legea privind stabilirea prețului la carburanți. ANRE urmează să indice valoarea maximă pentru produsele petroliere standard

Slusari propune demiterea conducerii ANRE: „Dacă situația nu se schimbă, ar putea urma proteste”

Slusari propune demiterea conducerii ANRE: „Dacă situația nu se schimbă, ar putea urma proteste”

Prețul maxim la carburanți continuă să crească. ANRE explică majorările

Prețul maxim la carburanți continuă să crească. ANRE explică majorările

Fuzionarea ANRE și CC, între ba și da. Riscuri și avantaje - comentariile expertului în energetică

Fuzionarea ANRE și CC, între ba și da. Riscuri și avantaje - comentariile expertului în energetică

ANRE și Consiliul Concurenței ar putea fi comasate într-o singură instituție. Prevederile proiectului inițiat de PAS (VIDEO)

ANRE și Consiliul Concurenței ar putea fi comasate într-o singură instituție. Prevederile proiectului inițiat de PAS (VIDEO)

Advertoriale
Pentru IMM – Victoriabank te ajută să-ți construiești o afacere modernă, durabilă și profitabilă cu Eu4Business EBRD Credit Line

Pentru IMM – Victoriabank te ajută să-ți construiești o afacere modernă, durabilă și profitabilă cu Eu4Business EBRD Credit Line

Complexul locativ Alpha Residence și-a deschis ușile pentru locatari ( VIDEO)

Complexul locativ Alpha Residence și-a deschis ușile pentru locatari ( VIDEO)

Cum să-ți crești de la 0 o afacere în regiune și să ai clienți de la Briceni și până la Cahul?

Cum să-ți crești de la 0 o afacere în regiune și să ai clienți de la Briceni și până la Cahul?

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Moldova, I am back! | Diana Adamciuc: „Diferența dintre Cluj și Chișinău este că, cel puțin în această țară, eu am sentimentul de «acasă»”
    Moldova, I am back! | Diana Adamciuc: „Diferența dintre Cluj și Chișinău este că, cel puțin în această țară, eu am sentimentul de «acasă»”
  • Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Scump, dom'le, scump!” (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Leo Zbancă: Mie îmi place cel mai mult acasă pentru că avem ce construi, avem la ce visa, avem unde ne porni și avem tare mult lucru (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Gheorghe și Tatiana Cîvîrjic au revenit după 20 de ani acasă și au pus bazele unei afaceri cu aur lichid (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Scenariul se repetă. După femeia din Austria, o româncă a fost sfâșiată de un rechin pe o plajă din Egipt
  • 2
    Caniculă încă de la primele ore ale dimineții. Cum va fi vremea săptămâna viitoare
  • 3
    Dodon l-a felicitat pe Lukașenko cu ocazia Zilei Independenței: „Moldova și Belarus sunt legate de o prietenie puternică”
  • 4
    Lukașenko amenință cu represalii militare capitalele occidentale
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.