Influencerii, micro și macro, ne-au devenit atât de apropiați, încât le cunoaștem viețile mai bine decât pe cele ale rudelor sau ale prietenilor. Știm ce mănâncă la micul dejun, cu ce dispoziție s-au trezit, cine și ce le-a scris, ce au vorbit cu cutare sau cutare, ce planuri au și tot așa până la culcare. Influencerii ne povestesc de-a fir-a-păr despre cum își gestionează viața, în același timp făcându-ne recomandări de unde să ne cumpărăm hainele, la ce medic să mergem, unde să mâncăm cele mai bune sushi, unde să ne tundem, unde să ne petrecem vacanța, să facem sport, să ne tratăm acneea, cum să comunicăm cu partenerul de viață, cum să ne creștem copiii și ce valori să le transmitem - iar noi, la celălalt capăt, le urmăm.
În această avalanșă de destăinuiri, de transparență, de sfaturi și transmitere de cunoștințe cu care influencerii ne acoperă zilnic (la cerința publicului, de altfel) tema vaccinării împotriva COVID-19 a trecut ca ceva fără mare importanță. Puțini au fost cei care și-au arătat încrederea și susținerea procesului de vaccinare și mai puțini cei care și-au îndemnat urmăritorii să o facă.
Cu siguranță, fiecare influencer are motivele sale de a nu fi vocal pe o temă sau alta. Deseori motivul este nedorința de a deschide subiecte care dezbină publicul, subiecte sensibile, subiecte care i-ar face pe unii să dea unfollow. Iar tema vaccinării anti-COVID-19 a devenit, din păcate, o astfel de temă. Să fii drăguț, să fii comod, să nu calci pe terenuri minate poate fi și rentabil - Moldova e încă o țară în care publicitatea vine la cei fără mari pretenții de responsabilitate civică.
În situațiile de criză e bine să vedem cum se descurcă cei mai deștepți ca noi. În luna august presa americană anunța că Casa Albă face echipă cu vedetele platformelor de Social Media, în timp ce unele state americane au decis să plătească micro influencerii locali pentru campanii de promovare a vaccinării. Când a fost lansată inițiativa, mai puțin de jumătate din totalul americanilor cu vârste cuprinse între 18 și 39 de ani erau complet vaccinați, comparativ cu mai mult de două treimi din cei peste 50 de ani, potrivit Centrelor pentru Controlul și Prevenirea Bolilor. Pentru a ajunge la acești tineri, Casa Albă a înrolat o armată foarte diversă de peste 50 de streameri de pe Twitch, YouTuber-i și TikToker-i. În același timp, în statul Colorado, autoritățile plătesc influencerilor până la 1000 de dolari pe lună pentru munca lor pe Instagram, TikTok, Snapchat, Facebook și alte platforme pentru ca aceștia să posteze despre propriile experiențe de vaccinare, să risipească miturile și dezinformarea, să anunțe despre localizarea punctelor mobile de vaccinare și să direcționeze publicul către informațiile furnizate de autoritățile sanitare de stat.
Și dacă SUA e departe, iar noi cu câțiva ani în urmă, iată o inițiativă din vecinătate - premierul desemnat al României, Dacian Cioloş, a declarat săptămâna trecută că doreşte implicarea unor influenceri în campania de vaccinare anti-COVID-19.
Mă mira doar una - de ce atât de târziu?
Poate mai avem și noi șanse să mișcăm carul vaccinării din loc, implicându-i pe cei care au acces la inimile și mințile a mii de oameni? Nu e nevoie să inventăm bicicleta - ne uităm cum fac alții și repetăm. Dacă măcar 30% din urmăritorii influencerilor moldoveni s-ar vaccina, ar fi deja un pas mare înainte. Acum nu ne rămâne decât să vedem cât sunt de interesate autoritățile de la Chișinău să găsească toate modalitățile de a opri pandemia.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.