În Moldova, un producător pentru a ajunge mare și profitabil trebuie să devină și exportator. Opt pași către un export de succes

În Moldova, un producător pentru a ajunge mare și profitabil trebuie să devină și exportator. Opt pași către un export de succes
foto simbol

Deseori comparăm exportul cu un maraton. Nu ai cum să ajungi și să te consolidezi pe o piață străină, dacă nu te pregătești de export ca de un maraton. De ce? Pentru că exportul nu este un sprint, ci un maraton. Ce înseamnă aceasta pentru un producător din Moldova? La această întrebare a răspuns specialistul în exporturi Andrei Crigan, co-findator Gateway & Partners.

Orice antreprenor, care își dorește să devină și exportator, are nevoie de exact patru ingrediente pentru succes:

ANTRENAMENT (pregătire, înțelegerea pieței),

REZISTENȚĂ (atragerea clienților, activități comerciale),

TRANSPIRAȚIE (bani, timp, speranțe),

SATISFACȚIE (dezvoltare, cifră de afaceri, profit).

Astfel, motivul de ce mulți producători își doresc să devină și exportatori este pentru că exportul oferă:

1. Creșterea volumului vânzărilor,

2. Profitabilitate pe termen lung,

3. Proces de producție mai eficient,

4. Dependență redusă față de mai mulți factori precum caracterul sezonier, aceiași clienți etc.,

5. Reducerea riscului de piață,

6. Noi idei de produse,

7. Dezvoltarea competiției la nivel internațional,

8. Dezvoltarea competiției la nivel local.

Opt pași către un export de succes

Pasul 1

Evaluează capacitatea de export a afacerii tale. Există șapte componente pentru evaluare:

- Pregătirea managementului,

- Pregătirea personalului din vânzări,

- Cunoașterea piețelor,

- Evaluarea ofertei proprii,

- Evaluarea capacităților de producție și a conformității cu standardele,

- Disponibilitatea resurselor financiare și legale,

- Pregătirea materialelor de marketing.

Pasul 2

Elaborarea strategiei și a planului de export.

Pasul 3

Selectarea și cercetarea pieţei de export. Iată ce trebuie să faci pentru asta:

- Descrie piețele-țintă,

- Grupează țările-țintă,

- Analizează mai detaliat țările selectate,

- Analizează detaliat sectorul și produsul (concurenți, strategia lor de export),

- Răspunde la întrebările-cheie despre compania ta (Cât de atractivă e compania mea? Cât de eficient pot concura? De ce vreau să merg direct pe această piață?)

Pasul 4

Elaborarea Ofertei

- Alege produsul potrivit,

- Analizează-ți prețul,

- Analizează canalele de vânzare,

- Alege instrumentele de promovare.

Pasul 5

Alegerea strategiei de penetrare a pieţei. Ai două opțiuni:

- Export Direct (deschizi o companie, filială, reprezentanță sau un agent în piața de export) sau

- Export Indirect (identifici partenerii interesați și formezi alianțe pentru vânzări).

Pasul 6

Pătrunderea pe piață.

- Participă la expoziții și târguri,

- Alătură-te în Misiunilor de afaceri,

- Organizează și mergi la întâlniri individuale cu clienții interesați.

Pasul 7

Comunicarea și relațiile cu clienții.

- Contactează mereu clienții și comunică adoptând o atitudine profesionistă,

- Vizitează-ți clienții periodic și pregătește-ți un bun manager de export,

- Evaluează constant riscurile legate de client și țară, monitorizează evoluțiile din piață,

- Îmbunătățește constant comunicarea și conectarea la nevoile clienților.

Pasul 8

Pregătirea și livrarea comenzii. Parcurge procedurile și ține cont de aspectele legale:

- Înregistrează-te la oficiul biroului vamal,

- Parcurge procedurile pre-vamale: pregătește contractul, factura și actele de transport,

- Treci procedurile interne și obține certificatele de origine,

- Expediază marfa și urmează procedurile vamale (depune declarația vamală),

- Urmează procedurile post vamale: confirmă livrarea și recepționarea mărfii, încasează-ți plata!

Felicitări ai devenit Exportator! Export cu spor!

 Această activitate este realizată cu sprijinul Fundației Friedrich Naumann pentru Libertate, Biroul pentru România și Republica Moldova și a Proiectului „Optim - Oportunități prin Tehnologii și Inovație în Moldova”, realizat de Helvetas Swiss Intercooperation.

Poți face diferența

Dacă îți iei un abonament cu doar 48 lei pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Cinci pași pentru accesarea de finanțări nerambursabile a unei afaceri mici

Cinci pași pentru accesarea de finanțări nerambursabile a unei afaceri mici

Cinci reguli de bază pentru un marketing digital profitabil

Cinci reguli de bază pentru un marketing digital profitabil

Mic, dar voinic! 11 sfaturi de la Nata Albot de care să ții cont la crearea unui magazin online

Mic, dar voinic! 11 sfaturi de la Nata Albot de care să ții cont la crearea unui magazin online

Advertoriale
Pentru IMM – Victoriabank te ajută să-ți construiești o afacere modernă, durabilă și profitabilă cu Eu4Business EBRD Credit Line

Pentru IMM – Victoriabank te ajută să-ți construiești o afacere modernă, durabilă și profitabilă cu Eu4Business EBRD Credit Line

Complexul locativ Alpha Residence și-a deschis ușile pentru locatari ( VIDEO)

Complexul locativ Alpha Residence și-a deschis ușile pentru locatari ( VIDEO)

Cum să-ți crești de la 0 o afacere în regiune și să ai clienți de la Briceni și până la Cahul?

Cum să-ți crești de la 0 o afacere în regiune și să ai clienți de la Briceni și până la Cahul?

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Moldova, I am back! | Diana Adamciuc: „Diferența dintre Cluj și Chișinău este că, cel puțin în această țară, eu am sentimentul de «acasă»”
    Moldova, I am back! | Diana Adamciuc: „Diferența dintre Cluj și Chișinău este că, cel puțin în această țară, eu am sentimentul de «acasă»”
  • Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Scump, dom'le, scump!” (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Leo Zbancă: Mie îmi place cel mai mult acasă pentru că avem ce construi, avem la ce visa, avem unde ne porni și avem tare mult lucru (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Gheorghe și Tatiana Cîvîrjic au revenit după 20 de ani acasă și au pus bazele unei afaceri cu aur lichid (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Scenariul se repetă. După femeia din Austria, o româncă a fost sfâșiată de un rechin pe o plajă din Egipt
  • 2
    Caniculă încă de la primele ore ale dimineții. Cum va fi vremea săptămâna viitoare
  • 3
    Dodon l-a felicitat pe Lukașenko cu ocazia Zilei Independenței: „Moldova și Belarus sunt legate de o prietenie puternică”
  • 4
    Lukașenko amenință cu represalii militare capitalele occidentale
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.