
În Moldova, un producător pentru a ajunge mare și profitabil trebuie să devină și exportator. Opt pași către un export de succes
Deseori comparăm exportul cu un maraton. Nu ai cum să ajungi și să te consolidezi pe o piață străină, dacă nu te pregătești de export ca de un maraton. De ce? Pentru că exportul nu este un sprint, ci un maraton. Ce înseamnă aceasta pentru un producător din Moldova? La această întrebare a răspuns specialistul în exporturi Andrei Crigan, co-findator Gateway & Partners.
・
Orice antreprenor, care își dorește să devină și exportator, are nevoie de exact patru ingrediente pentru succes:
ANTRENAMENT (pregătire, înțelegerea pieței),
REZISTENȚĂ (atragerea clienților, activități comerciale),
TRANSPIRAȚIE (bani, timp, speranțe),
SATISFACȚIE (dezvoltare, cifră de afaceri, profit).
Astfel, motivul de ce mulți producători își doresc să devină și exportatori este pentru că exportul oferă:
1. Creșterea volumului vânzărilor,
2. Profitabilitate pe termen lung,
3. Proces de producție mai eficient,
4. Dependență redusă față de mai mulți factori precum caracterul sezonier, aceiași clienți etc.,
5. Reducerea riscului de piață,
6. Noi idei de produse,
7. Dezvoltarea competiției la nivel internațional,
8. Dezvoltarea competiției la nivel local.
Opt pași către un export de succes
Pasul 1
Evaluează capacitatea de export a afacerii tale. Există șapte componente pentru evaluare:
- Pregătirea managementului,
- Pregătirea personalului din vânzări,
- Cunoașterea piețelor,
- Evaluarea ofertei proprii,
- Evaluarea capacităților de producție și a conformității cu standardele,
- Disponibilitatea resurselor financiare și legale,
- Pregătirea materialelor de marketing.
Pasul 2
Elaborarea strategiei și a planului de export.
Pasul 3
Selectarea și cercetarea pieţei de export. Iată ce trebuie să faci pentru asta:
- Descrie piețele-țintă,
- Grupează țările-țintă,
- Analizează mai detaliat țările selectate,
- Analizează detaliat sectorul și produsul (concurenți, strategia lor de export),
- Răspunde la întrebările-cheie despre compania ta (Cât de atractivă e compania mea? Cât de eficient pot concura? De ce vreau să merg direct pe această piață?)
Pasul 4
Elaborarea Ofertei
- Alege produsul potrivit,
- Analizează-ți prețul,
- Analizează canalele de vânzare,
- Alege instrumentele de promovare.
Pasul 5
Alegerea strategiei de penetrare a pieţei. Ai două opțiuni:
- Export Direct (deschizi o companie, filială, reprezentanță sau un agent în piața de export) sau
- Export Indirect (identifici partenerii interesați și formezi alianțe pentru vânzări).
Pasul 6
Pătrunderea pe piață.
- Participă la expoziții și târguri,
- Alătură-te în Misiunilor de afaceri,
- Organizează și mergi la întâlniri individuale cu clienții interesați.
Pasul 7
Comunicarea și relațiile cu clienții.
- Contactează mereu clienții și comunică adoptând o atitudine profesionistă,
- Vizitează-ți clienții periodic și pregătește-ți un bun manager de export,
- Evaluează constant riscurile legate de client și țară, monitorizează evoluțiile din piață,
- Îmbunătățește constant comunicarea și conectarea la nevoile clienților.
Pasul 8
Pregătirea și livrarea comenzii. Parcurge procedurile și ține cont de aspectele legale:
- Înregistrează-te la oficiul biroului vamal,
- Parcurge procedurile pre-vamale: pregătește contractul, factura și actele de transport,
- Treci procedurile interne și obține certificatele de origine,
- Expediază marfa și urmează procedurile vamale (depune declarația vamală),
- Urmează procedurile post vamale: confirmă livrarea și recepționarea mărfii, încasează-ți plata!
Felicitări ai devenit Exportator! Export cu spor!
Această activitate este realizată cu sprijinul Fundației Friedrich Naumann pentru Libertate, Biroul pentru România și Republica Moldova și a Proiectului „Optim - Oportunități prin Tehnologii și Inovație în Moldova”, realizat de Helvetas Swiss Intercooperation.