Doi matematicieni moldoveni au demonstrat primii în istorie soluționarea problemei lui Poincaré. Rezolvarea va fi publicată de o editură din Marea Britanie

După ce i-au fost consacrate mii de lucrări în centrele științifice din Franța, Rusia, Belarus, China, Marea Britanie, Canada și SUA, Problema Centrului și a Focarului, formulată de Poincaré cu aproape 140 de ani în urmă, și-a găsit soluționarea la Chișinău. Cei care au reușit să demonstreze pentru prima dată în lume rezolvarea acestei probleme sunt doctorul habilitat în științe fizico-matematice Mihail Popa și doctor în științe matematice Victor Pricop. Lucrarea ce conține demonstrarea problemei urmează a fi publicată de o editură din Marea Britanie.

Potrivit Universității Tehnice a Moldovei acesta este un „rezultat de excepție, cu titlu de descoperire”.

„Până la soluționarea Problemei Generalizate a Centrului și a Focarului au trecut peste 20 de ani de muncă concomitent cu cercetările pe alte tematici, apoi rezolvarea definitivă a necesitat încă opt ani de investigații”, se spune într-un comunicat al Universității Tehnice din Moldova.

Lucrarea finalizată de Mihail Popa și Victor Pricop a fost tradusă în limba engleză și prezentată la câteva edituri din străinătate.

Cele mai bune condiții au fost propuse de Editura Taylor & Francis Group cu sediul în Marea Britanie, cu o istorie de peste 200 de ani, specializată în publicarea literaturii și revistelor științifice. Monografia „The Center and Focus Problem. Algebraic Solutions and Hypotheses”, expertizată pagină cu pagină, capitol cu capitol, a fost recunoscută ca o lucrare științifică originală și semnată pentru tipar.

Problema Centrului şi Focarului constă în determinarea condiţiilor care asigură că punctul singular este un centru. În cazul general, problema centrului este algebric irezolubilă. Calea de rezolvare a Problemei Centrului şi Focarului a fost iniţial trasată de matematicianul rus Alexandr Lyapunov. Totuși, aplicând metoda acestuia, chiar şi pentru cele mai simple sisteme diferenţiale, matematicienii se confruntau cu calcule enorme, ce nu puteau fi depăşite nici cu ajutorul celor mai moderne calculatoare.

Sprijină redacția Agora cu doar 48 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un cadou dulce de la From the Heart Shop.

La USM a fost inaugurat Centrul de Informare a României „Gheorghe Brătianu”