EDITORIAL | „Presa din țara asta e de toată jălea și nu-i bună de nimic.” Câteva cifre și reflecții despre starea lucrurilor la AGORA în 2021

EDITORIAL | „Presa din țara asta e de toată jălea și nu-i bună de nimic.” Câteva cifre și reflecții despre starea lucrurilor la AGORA în 2021

La aproape doi ani de la lansarea proiectului de membership prin care AGORA și-a propus să devină finanțată de către cititorii pentru care scrie, și astfel mai puțin dependentă de reclame și granturi, simt că suntem într-un moment în care carul pe care îl împingem devine tot mai greu. Am adunat o comunitate de 266 de membri abonați, aproape 10.000 euro pe conturi și continuăm să ne simțim ca niște copii care se dau peste cap pentru atenția și încrederea părinților, poate-poate vor decide să aibă încredere în noi și ne vor valida încercările.  

Între încredere și neîncredere

La traininguri sau cursuri despre branduri veți auzi întotdeauna despre faptul că cel mai valoros bun pe care îl are o companie este REPUTAȚIA. Aceasta se construiește în timp, pas cu pas și se bazează pe ÎNCREDERE. Această încredere a clienților, cititorilor, consumatorilor trebuie câștigată, prin tot ceea ce face o companie și cum o face. Tocmai de asta, pe lângă statisticele despre audiențele media de pe piață, urmăresc de câțiva ani sondajele care arată în ce-și investesc moldovenii încrederea. Datele ultimului BOP din iunie 2021 privind încrederea în instituții poziționează biserica în topul clasamentului, cu o doză de 72% de foarte multă încredere și oarecare încredere. Biserica e în acest top de mulți ani și nu o ajunge nimeni din urmă, dacă pot să mă exprim așa. În eșalonul doi de încredere, la intersecția dintre încredere și neîncredere sunt Primăria (55%), Președinția (47%), Mass-media (44.8%, dintre care doar 5.5% au foarte multă încredere) și Armata (42%). 

Așadar, instituțiile mass-media, toate la un loc, și cele care fac jurnalism de calitate, dar și cele care manipulează sau dezinformează adună aproape 50% din încrederea moldovenilor. Ar fi, desigur, mai corect să vedem aici un indicator ce arată încrederea cititorilor în sursele care au demonstrat în timp că fac jurnalism de calitate decât o imagine atât de împrăștiată pe tot ce înseamnă mass-media din Moldova. 

Ajunsă aici cu cifrele și procentele, remarc în ultimele luni, e adevărat că tot în bula mea informațională, nenumărate comentarii generalizatoare la adresa mass-mediei din țară: „presa noastră nu-i bună de nimic”, „presa din țara asta e de toată jălea”, „eu nici nu mai citesc nimic din ce scrie presa de la noi că-s numai prostii”, „m-am dezabonat de la toate site-urile de știri și trăiesc mult mai bine”. 

La cine se referă aceste comentarii? La toate instituțiile de presă? Se referă și la redacțiile independente, recunoscute de comunitate pentru calitatea jurnalismului pe care îl fac: Ziarul de Gardă, Newsmaker, Moldova.org, Diez.md, Agora.md, Rise, CuSens, și altele? Dacă da, atunci stăm incredibil de prost la capitolul informare și riscăm în timp nu doar să ne limităm singuri nouă accesul la informație din diverse surse, să nu ne putem face opinii analizând și punând în balanță, dar și să diminuăm din efortul celor câtorva instituții de presă care se zbat să-și facă munca bine și să ajungă la oameni. 

Iar eu recunosc că pe lângă faptul că mă întristează aceste statistici și comentarii, pentru că fac parte dintr-o echipă care construiește prin eforturi foarte mari o instituție media de calitate, mai sunt și descurajată de faptul că n-am putut încă găsi acea soluție pentru a convinge publicul să investească încredere în presă, să înțeleagă eforturile pe care le fac jurnaliștii și să se implice pentru ca presa să devină mai bună. 

Ce-am făcut la AGORA în 2021 pe partea de conținut

Până pe 31 Octombrie, pe AGORA s-au publicat 11.102 materiale, în cea mai mare parte conținut propriu, documentat, analizat și verificat. Vreau să pun pe masă 10 proiecte de conținut din ultimele 10 luni ale anului 2021 care să readucă în fața voastră, a cititorilor, eforturile pe care le face această redacție, unele cu rezultate bune în creșteri de audiență, altele cu feedback-uri mai multe de la cititori, altele cu parcurs aproape neobservat. 

Articolele exclusive, opiniile și contributorii 

În 2021, redacția a început să scrie cu periodicitate articole exclusive, doar pentru membri. Peste 35 de astfel de materiale, disponibile pentru toți membrii au fost deja publicate. Am acoperit subiecte foarte diverse, de la analiza programului de reciclare a rablelor electronice, la situația pădurilor, veganism, depresie și suicid, criza gazului, contabilitatea Sheriff-ului, imobiliarele din Moldova, rezervele valutare ale țării, pensii private, locuințe sociale, etc. Am găzduit și publicat peste 100 de articole de Opinie, comentarii și analize scrise de contributorii AGORA. Iar în luna octombrie, am făcut încă un pas pentru diversificarea conținutului de pe site prin anunțarea editorialiștilor Diana Guja și Andrei Fornea, colegi care publică materiale de opinie plasate în contextul actualității și discuțiilor publice.

2021 - anul în care AGORA a creat pagini dedicate celor mai importante subiecte

În Iulie, am avut alegeri parlamentare iar redacția a fost la datorie pentru a le reflecta. În timp ce echipele partidelor porneau prin țară, echipa noastră de IT și redacția au dezvoltat o pagină dedicată alegerilor. Pe scurt, rezultatele muncii de alegeri au arătat așa: 242 de știri privind alegerile parlamentare anticipate din 2021, două module LIVE TEXT cu peste 150 de anunțuri și știri publicate în ziua alegerilor și post-alegeri, 18 interviuri LIVE cu concurenții electorali, 14 materiale video despre campania electorală, 39 de materiale de retrospectivă, comparații, analize (inclusiv a listelor electorale), 23 de materiale de prezentare a concurenților electorali, 17 grafice interactive de prezentare a rezultatelor alegerilor, comparațiilor cu alte alegeri, analiza prezenței la vot. Mai mult decât atât, redacția a identificat câțiva eroi printre cititorii AGORA cu care au produs spoturi cu îndemnul de a merge la vot. Aceste activități sunt parte din misiunea asumată de a educa și contribui la dezvoltarea țării. 

Am repetat experiența unei pagini dedicate în luna August pentru a celebra Moldova la 30 de ani cu o campanie de proiect și o serie incredibilă de articole de retrospectivă care au readus în memoria cititorilor fiecare an din istoria țării.  În luna  septembrie am lansat cu susținerea Oficiului Ambasadei Țărilor de Jos la Chișinău o pagină cu conținut dedicat alegerilor din UTA Găgăuzia. Nu am fi reușit asta fără susținere și dacă n-am fi avut infrastructura site-ului pregătită pentru astfel de proiecte.

Back to the Roof. Am bifat încă un eveniment pe acoperiș

Ne-am făcut curaj în august să revenim pe acoperiș cu evenimentele noastre ROOFOFFLINE. De data asta am vrut să cunoaștem câțiva antreprenori pentru care pandemia a fost un declanșator pentru trasee noi de business, strategii creative, instrumente și oportunități prin intermediul cărora continuă să-și servească clienții și chiar să-și întărească poziția în piață. Așa i-am avut speakeri pe Andrei Pânzarul, Dan Untură și Nicolae Stropșa. Ne-au onorat cu prezența 200 de persoane, am avut sold-out și … abia așteptăm să organizăm în 2022 evenimente lunare, într-o țară care să reușească să învingă răspândirea pandemiei.

Long-readuri, reportaje, interviuri

Tot în septembrie am încheiat un proiect extraordinar, susținut de Promo-LEX în care echipa de jurnaliste Felicia Nedzelschi (direct din concediu de îngrijire a copilului), Irina Harea Mardari (între ture de știri și grădinița copilului) și Elena Zagnat (de la o distanță de 2.500 de km cât este între Chișinău și Paris) au elaborat o serie de șase long-readuri despre inspectori de poliție din sate. Fiecare material a prezentat pe lângă activitatea cotidiană a polițistului date despre întreg sistemul polițienesc și reformele din acest sector.

Mai mult, în aceste 10 luni, s-au filmat și realizat peste 50 de reportaje, voxuri, povești ale antreprenorilor din toată țara, interviuri. Toate sunt pe canalul de YouTube Agora. Iar în poșta electronică a peste 3.300 de cititori s-au transmis mai mult de 220 de sinteze ale zilei prin newsletterul nostru special „Porția de știri”.

Printre ultimele teste despre care vreau să menționez: am lansat recent opțiunea prin care membrii au acces de preview la articolele care urmează să se publice pe site. 

Cine stă în spatele celor 11.000 de publicații

Conținutul de pe AGORA este creat de o echipă de 13 oameni în redacție (dintre care două jurnaliste în concedii de îngrijire a copilului, două jurnaliste aflate peste hotarele țării, trei jurnaliști studenți, un om din echipă care gestionează distribuțiile pe canalele de social media) și o echipă de patru oameni care produc materiale video (doi cameramani și doi editori video extraordinari). Aceștia sunt oamenii de bază (îi puteți vedea la față aici) pentru care căutăm necontenit resurse financiare și pentru care îi rugăm pe cititori să investească încredere. 266 de cititori deja au investit-o prin procurarea de abonamente digitale. Așa am ajuns să adunăm câte 15.000 de lei pe lună de la cititori.

Tot ce s-a publicat pe AGORA a fost posibil datorită finanțatorilor care au încredere și investesc în dezvoltarea unei mass-media de calitate în Moldova și a celor 266 de membri care au crezut chiar și pentru o lună că această instituție media merită susținută. Imaginați-vă pentru o clipă, cât de „mai mult și mai bine” ar reuși să realizeze această redacție curajoasă și plină de energie dacă ar avea în spate puterea unei comunități de peste 1.000 de membri.

Scriam mai sus că nu am găsit deocamdată cheia sau soluția să convingem cei peste 20.000 de cititori care intră zilnic pe AGORA să ne susțină printr-un abonament de membru. Continuăm însă să facem toate eforturile pentru ca să spargem peretele de neîncredere din societate, să dezvoltăm și să îmbunătățim modul în care scriem și în care livrăm conținutul. Vom aprecia întotdeauna sugestiile și feedback-ul vostru, recomandarea pe care o puteți face prietenilor și orice alt sprijin pe care ni-l puteți oferi. 

Credem sincer că această redacție poate deveni mai bună și mai utilă comunității doar cu ajutorul comunității.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Black Friday poate fi comunicat la preț de Black Friday și pe AGORA! Tăiem din sume până la -60%

Black Friday poate fi comunicat la preț de Black Friday și pe AGORA! Tăiem din sume până la -60%

AGORA anunță schimbări în structura de acționariat a companiei

AGORA anunță schimbări în structura de acționariat a companiei

La AGORA, membrii-Ambasador au statut privilegiat și primesc meniu diplomatic. Ce zici de un abonament?

La AGORA, membrii-Ambasador au statut privilegiat și primesc meniu diplomatic. Ce zici de un abonament?

Advertoriale
Participă la prima sesiune europeană despre realitatea virtuală - Endava Tech Talks

Participă la prima sesiune europeană despre realitatea virtuală - Endava Tech Talks

Compania Fintech din Moldova care a reușit, în numai doi ani, să câștige locul și respectul în industria mare

Compania Fintech din Moldova care a reușit, în numai doi ani, să câștige locul și respectul în industria mare

7 echipe se vor lupta pentru granturi nerambursabile de până la 2000 EUR și bilet la DEMO DAY Kiev

7 echipe se vor lupta pentru granturi nerambursabile de până la 2000 EUR și bilet la DEMO DAY Kiev

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.