Ce ne-am propus și ce (n)am reușit în proiectul de Membership la AGORA în 10 luni ale anului 2021

Ce ne-am propus și ce (n)am reușit în proiectul de Membership la AGORA în 10 luni ale anului 2021

Spoiler alert: dacă am fi corporație, am fi concediați pentru că am visat KPI-uri prea mari.

Sustenabilitatea financiară și independența editorială

Ultima mea discuție la telefon cu o colegă din altă redacție era despre „pentru câte luni ne mai ajung banii de salarii”. Aceste îngrijorări nu sunt de azi sau doar de anul ăsta. Problemele de cash flow în media independentă sunt mai degrabă o realitate cu care redacțiile trăiesc permanent. Dacă depinzi de o sursă de venit, de exemplu de reclamă, ești în pericol. Companiile își pot reduce bugetele de marketing oricând. Dacă depinzi de granturi, ești asigurat doar atât cât durează proiectul. De asta, diversificarea surselor de venit pentru instituțiile media e esențială dacă acestea își doresc să devină sustenabile, să-și asigure continuitatea activității și să nu facă concesii legate de independența editorială. Aceasta diversificare însă nu se dă ușor. În teorie, pentru noi totul e clar, toate case-urile sunt studiate. Eforturile pe care le depun redacțiile sunt însă puțin cunoscute. Așa că mi-am propus să descriu în mai multe articole despre mizele pe care ni le-am pus în față și ceea ce încercăm să realizăm.

Din ce surse se finanțează acum AGORA

Acum, la AGORA, derulăm în paralel câteva proiecte finanțate de grantori care au investit ÎNCREDERE (n-am să spun bani pentru că partenerii de țară n-ar intra în discuție dacă n-ar fi întâi vorba de creditul de încredere). Printre aceștia: Internews în Moldova, Ambasada Statelor Unite ale Americii în Moldova, punctual pe proiecte Promo-LEX, Oficiul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos, European Endowment for Democracy. Astfel, cam 50% din salariile de la AGORA sunt acoperite de proiecte de granturi, proiecte despre care e foarte important să menționăm că nu ne-au pus niciodată vreo condiționare editorială.

Suntem acum o echipă de 25 de persoane, iar redacția publică zilnic între 30-40 de știri și articole. În 10 luni ale anului 2021 pe AGORA s-au publicat 11.102 materiale, în cea mai mare parte conținut propriu, documentat, analizat și verificat.

Pentru a acoperi restul necesarului de bani ca să salarizăm oamenii și să dezvoltăm proiectul AGORA monetizăm conținutul prin metode clasice, așa cum o face presa din toată lumea: plasăm reclame, căutăm sponsori de proiecte, facem producție de conținut nativ și conținut video, etc. E adevărat că pe piața de publicitate din Moldova trebuie să faci acrobații ca să reușești rezultate financiare acceptabile. Pe de o parte, majoritatea companiilor, mici sau mari, își investesc cu preponderență bugetele de publicitate în platformele mari cum sunt Facebook și Google și sunt mai degrabă interesate de cifre mari de audiență decât de reputație și calitate a audienței, caută rezultate și impact imediat, sunt reticente la colaborări cu presa (din varii motive, unul ar fi de exemplu că tot presa după asta poate scrie ceva „de rău”). Pe de altă parte, publicitatea, în diversele ei formate, dacă este executată bine (de către noi sau de către clienții noștri) oferă o sursă de finanțare pentru instituție și poate îmbunătăți experiența cititorilor, iar dacă este executată prost, ea reprezintă un risc pentru reputația noastră și poate pune în pericol relațiile comerciale viitoare. 

Am avut în ultimii ani nenumărate situații în care am refuzat plasări publicitare (deși eram strânși în spate de spaima unui cashflow insuficient), la fel au fost și nenumărate situații în care cititorii și societatea civilă ne-au criticat pentru că promovăm companii care nu merită. Ceea ce am făcut însă întotdeauna a fost să menționăm prin marcaj clar toate materialele pentru care am fost plătiți.

Cea mai mare acrobație însă a fost să lansăm în aprilie 2020 un sistem de abonare pentru cititori. Am scris chiar de la început despre cum a fost această aventură din punct de vedere a pregătirilor tehnice, logistica de proiect, KPI-uri, lansare și primele rezultate.

Apoi am revenit după jumătate de an cu alte rezultate, cifre financiare și de audiență, planuri.

Acum suntem la 18 luni distanță de la lansarea proiectului de Membership și aș vrea să povestesc, ce am reușit să facem și care e situația. 

Transformarea într-o redacție „member driven”

La începutul anului, după ce ne-am lovit de conștientizarea ratei de „churn” a membrilor din cauza procedurii de logare și setare a plăților repetate (aproape jumătate din abonați nu-și mai refăceau abonamentele lunare) am înțeles cât de important era să integrăm cât mai repede un sistem de plată recurentă. Dacă pe internațional plățile prin PayPal sau platforme ca Patreon au (by default) opțiuni recurente, în Moldova un astfel de sistem l-am identificat doar la Moldova Agroindbank, așa că am făcut toate procedurile și am integrat în luna februarie acest sistem bancar de plată. Din acel moment, ratele de retenție a membrilor au crescut până la 80%. Au scăzut însă ratele de atragere a noilor membri. 

Ne-am confruntat (și continuăm să ne confruntăm) de-a lungul acestui an cu câteva provocări mari:

1. Soluțiile tehnice: cum e construit site-ul, cum are loc logarea, cum e construită pagina de abonamente și cum are loc procesul de abonare. Testăm, deprindem și ne corectăm din mers.

2. Soluțiile de plată inclusiv costul abonamentelor: cum au loc plățile cu cardurile, inclusiv cu carduri din afara țării, integrarea plăților prin Paypal și racordarea opțiunilor de abonare lunară, semestrială și anuală. Am schimbat două sisteme de plată în doi ani și încă nu avem o soluție fără breșe.

3. Oferta de conținut și promovarea conceptului de membership: ce conținut face redacția, cum îl publică, cum comunicăm despre abonamente.

Suntem practic prinși într-un cerc continuu de provocări: gestionăm problemele pe care le întâmpină cititorii la crearea contului și tranzacțiile care nu sunt procesate de bancă, căutăm să promovăm beneficiile abonamentelor și ne lovim de critică față de conținutul de pe site (ceea ce e firesc în foarte multe situații), depunem eforturi pentru a dezvolta conținut exclusiv și creativ, dar vedem cum acesta trece aproape neobservat pe lângă actualitatea zilei, optimizăm campanii de promovare pe rețele sociale și urmărim cum investim mai mult buget în atragerea membrilor decât reușim să adunăm. Fiecare ședință săptămânală de echipă începe cu tema abonamentelor de membri și discuții despre ce putem face.

Câți membri avem la Agora

La finalul lunii octombrie aveam 260 de membri, dintre care 159 de plătitori activi, cu o medie de cinci membri noi pe lună, muuuuult sub așteptările și planurile noastre. Coincidență sau nu, după scandalul de la TV8 din septembrie am avut vreo trei săptămâni de-a dreptul „triste” în care nu ne mai veneau deloc abonați noi. 

În luna octombrie, cu toate cifrele pe masă ne-am revizuit planurile și KPI-urile. Dacă inițial KPI-ul nostru în membership însemna 800 de membri până în 2024 (câte 200 adunați în fiecare an) acum ne dăm seama că avem nevoie de 1.200 de membri dacă ne dorim să acoperim 30% din buget prin contribuția cititorilor (salarii, costuri de chirie, contabilitate, etc). Acest KPI - acoperirea a 30% din costuri operaționale din abonamente de membri - a rămas neschimbat și este miza cea mare a instituției noastre.   

Câți bani adunăm datorită membrilor abonați

Adunăm acum încasări de aproximativ 15.000 de lei lunar din abonamentele membrilor, ceea ce acoperă grosso-modo costul brut al unui salariu lunar. Veniturile de la cititori reprezintă aproximativ 1% din totalul încasărilor lunare din publicitate. 

Toți banii transferați de membri de la începutul proiectului până acum numără aproape 10.000 de euro, bani pe care încă îi ținem pe contul bancar. Sună aproape imposibil, dar ceea ce ne propunem să adunăm lunar de la cititori pentru a acoperi cele 30% din costurile operaționale despre care scriam mai sus este suma de 6.000 de euro pe lună. 

Cum am dezvoltat oferta de membership 

În tot acest timp, am testat mai multe tipuri de campanii de promovare și parteneriate prin care am crescut oferta de beneficii pentru membri: acces site ADS FREE, invitații la teatru și la evenimentele noastre, cadouri (cărți, ceaiuri, vinuri, ghizi virtuali de călătorie, în toamnă am anunțat un parteneriat cu From the Heart Shop prin care oferim coșuri cu produse locale noilor abonați), conținut exclusiv, acces la un newsletter cu recomandările editorei-șefe, etc. Mai nou, am lansat publicări de articole în regim preview pentru membri, astfel ca aceștia să fie primii care văd conținutul AGORA. 

Unele beneficii oferite ne-au adus membri noi, dar majoritatea celor care au ales să-și ia un abonament au făcut-o din convingerea și dorința de a susține această redacție. Tot cu titlu de încercare, am lansat pe site timp de șase luni opțiunea de „Free Trial” și am oferit posibilitatea tuturor cititorilor să încerce timp de o lună statutul de membru cu acces la beneficii. În final, am renunțat la această opțiune pentru că nu a îmbunătățit deloc conversia cititorilor în membri abonați. 

Și fiindcă membership nu înseamnă doar să aduni bani de la membri, dar înseamnă comunitate care se ajută prin diverse forme de susținere (feedback-uri și sugestii, contribuții de surse și subiecte, timp și know how oferit echipei pentru ca să-și îmbunătățească produsul media) una din cele mai extraordinare experiențe le trăim acum datorită unui membru care ne-a scris pe la începutul anului că ar vrea să ne ajute să dezvoltăm cea mai faină aplicație mobilă de media de pe piață. 

Acum, împreună cu el lucrăm inclusiv la această aplicație.

Mulțumim pentru încredere! Să construim mai departe!

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
EDITORIAL | „Presa din țara asta e de toată jălea și nu-i bună de nimic.” Câteva cifre și reflecții despre starea lucrurilor la AGORA în 2021

EDITORIAL | „Presa din țara asta e de toată jălea și nu-i bună de nimic.” Câteva cifre și reflecții despre starea lucrurilor la AGORA în 2021

Black Friday poate fi comunicat la preț de Black Friday și pe AGORA! Tăiem din sume până la -60%

Black Friday poate fi comunicat la preț de Black Friday și pe AGORA! Tăiem din sume până la -60%

AGORA anunță schimbări în structura de acționariat a companiei

AGORA anunță schimbări în structura de acționariat a companiei

Advertoriale
Povestea în mujdei și ciocolată a uneia dintre cele mai cunoscute patiserii din Chișinău la Artizanii Gustului

Povestea în mujdei și ciocolată a uneia dintre cele mai cunoscute patiserii din Chișinău la Artizanii Gustului

Abonament ACCESIBIL. Creat cu grijă pentru persoanele cu necesități speciale

Abonament ACCESIBIL. Creat cu grijă pentru persoanele cu necesități speciale

Centrele de inovație și producție ale companiei Herbalife Nutrition obțin o certificare importantă în domeniul sănătății și securității

Centrele de inovație și producție ale companiei Herbalife Nutrition obțin o certificare importantă în domeniul sănătății și securității

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Care-i treaba cu șefii, ce mașini conduc și de ce au camere video în birou (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Care-i treaba cu șefii, ce mașini conduc și de ce au camere video în birou (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Soluții noi pentru probleme vechi sau ce ne facem cu rănile căpătate la terenul de joacă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Gadgeturile noastre de toate zilele (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Viața de după căsătorie sau „iubirea asta nu ți-i trali-vali” (VIDEO)
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Noi reguli de intrare în România. Toți călătorii vor completa formularul de localizare a pasagerului
  • 2
    Marina Tauber, adresare către Maia Sandu: „Este un război. În el neapărat vor fi câștigători și invinși, iar învinșii veți fi voi”
  • 3
    Un bărbat de 30 de ani a murit după ce ar fi fost împușcat în timpul unei partide de vânătoare
  • 4
    Reacții după decizia Curții de Apel Bălți de a anula înregistrarea Marinei Tauber în cursa electorală
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.