OPINIE | Inovații în educație: De unde începem?

Michelle Iliev
Michelle Iliev

Expertă în educație

Analizează și explică rolul educației în economia creativă, procesul de creare a conținutului interactiv, abordările centrate pe elev, redesignul curriculumului.

OPINIE | Inovații în educație: De unde începem?
foto simbol

Tehnologiile digitale au schimbat profund aproape toate aspectele vieții noastre: modul în care comunicăm, lucrăm, ne bucurăm de timpul liber, modul în care ne organizăm viața, inclusiv modul în care furnizăm și asimilăm cunoștințe și informații. S-a schimbat și modul în care gândim și cum ne comportăm. Copiii, tinerii și chiar adulții cresc într-o lume înconjurată de tehnologii. Acest lucru nu înseamnă însă că generațiile de astăzi sunt echipate în mod natural cu abilitățile potrivite pentru a utiliza eficient și conștient: internetul, telefonul, laptopul, tabla interactivă.

Rolul educației în secolul al XXI-lea

Educația este instrumentul nostru cel mai puternic pentru îmbunătățirea și modelarea vieților tinerei generații, însă sistemele de învățământ din întreaga lume se confruntă cu o serie de probleme de câteva decenii încoace. Aceste probleme diferă de la o țară la alta - de la un număr mare de acces inegal la studii, crize în recrutarea cadrelor didactice, la costurile exorbitante pentru modernizarea infrastructurii, care ne mai lasă și o doză de îngrijorare cu privire la un viitor incert.

Școlile moderne au fost dezvoltate ca răspuns la revoluțiile industriale și a cerințelor pieței care se formau în trecut. În prezent, pentru a se încadra contextului erei digitale, este necesar ca instituțiile de învățământ să treacă printr-o reformă fundamentală și să fie inovate. Ritmul schimbărilor este din ce în ce mai mare în societate, pe piața muncii (sectorul TIC în creștere, mai mulți ingineri necesari și analiști de date, abilități digitale o competență cheie pentru meseriile din secolul al XXI-lea) și progresul tehnologic (IT, AI, big data) pune presiune asupra sistemelor educaționale din întreaga lume. Cel mai mare risc astăzi este o societate care nu este pregătită pentru viitor. Dacă educația reprezintă coloana vertebrală a creșterii și incluziunii, o sarcină cheie este pregătirea cetățenilor pentru a profita la maxim de progresul tehnologic. Această sarcină nu poate fi îndeplinită de școli, care nu folosesc oportunitățile oferite de TIC și care operează cu modele vechi - aplicarea limitată a dispozitivelor digitale și a metodelor interactive în predare și învățare. 

Marea majoritate a țărilor însă, se află încă în faza incipientă de a înțelege și a învăța cum să utilizeze instrumentele digitale în educație și cum să pregătească elevii și studenții pentru economiile și societățile digitale. Tehnologiile moderne în mare parte sunt neglijate sau utilizate ineficient sau chiar greșit în sălile de clasă și în procesele de management în educație.

Ce avem noi?

Republica Moldova, ca și alte țări, se confruntă cu un decalaj din ce în ce mai mare la capitolul competențe TIC și înregistrează un nivel scăzut de alfabetizare digitală. Aceste probleme cauzate de utilizarea insuficientă a avantajelor societății informaționale împiedică mulți cetățeni să beneficieze și să se integreze pe deplin în economia modernă bazată pe TIC. O mare parte a populației nu are cunoștințe suficiente și abilități digitale pentru învățarea pe tot parcursul vieții, ceea ce le poate reduce, de asemenea, accesul la serviciile publice și sociale, care vor fi în cel mai scurt timp disponibile doar online. Calitatea scăzută a forței de muncă va împiedica posibilitatea Republicii Moldova de a face față cerințelor economie digitale globale. Acest lucru poate fi modificat doar prin sistemul de învățământ și prin furnizarea de programe de instruire personalizate pentru profesori.

Conform Strategiei Educației 2020 a Republicii Moldova, comunicarea în școli este încă dominată de metode clasice pe bază de hârtie, în ciuda dezvoltării platformelor de management care ar trebui promovate și menținute. Majoritatea cadrelor didactice au acces limitat la cursuri de formare continuă în pedagogia TIC. Programele de pregătire profesională existente pentru abilități digitale pentru profesori sunt de slabă calitate. Majoritatea cursurilor sunt învechite, iar examenul final este formal. Elementul care lipsește este flexibilitatea, diversitatea modelelor adaptate la nevoile individuale.

În ciuda unor progrese la nivel de politici publice (standarde digitale pentru profesorii din învățământul general, strategii sectoriale), investiții în infrastructura și dezvoltarea curriculumului pentru specialitățile IT (VET și învățământul general), au fost înregistrate progrese minore în utilizarea tehnologiilor pentru a îmbunătăți managementul proceselor, predarea și învățarea în școli, inclusiv instituțiile VET. În ciuda accesului destul de bun la infrastructura IT în aproape toate școlile de învățământ general (conform MECC jumătate dintre ele sunt depășite, dar acestea vor fi verificate în sistemul VET), tehnologiile IT sunt mai puțin utilizate în predare și învățare.

Ce presupune inovarea sistemului educațional?

Inovarea unui sistem întreg, inclusiv a celui educațional, a fost întotdeauna un proces mai complex decât pare la prima vedere, fiind dificil de implementat. Crearea de oportunități pentru ca inovația să aibă loc în domeniul educației a devenit critică pentru liderii din domeniu. Universitățile și școlile din întreaga lume se confruntă cu identificarea și dezvoltarea de noi strategii pentru a aborda schimbările rapide și tendințele prognozate, dar care în același timp ar continua să răspundă și cerințelor cotidiene. Pentru a realiza transformarea cerută de actuala paradigmă economică și a educației secolului al XXI-lea, școlile, universitățile și instituțiile publice de resort vor trebui să sufere schimbări sistemice.

Inovațiile disruptive sunt procese care nu sunt congruente cu sistemele actuale în vigoare și necesită o îmbunătățire a capacității și a nivelului de abilități din cadrul organizației pentru a deveni inovații durabile. Inovația disruptivă rar provoacă o schimbare bruscă într-un sistem, în timp însă, oferă aproape întotdeauna drept rezultat un sistem sau un model nou. Un astfel de exemplu este aplicarea la nivel de strategie a gândirii de tip design. Bine primit în lumea afacerilor, Design Thinking a fost recunoscut ca un motor al inovației în proiectarea produselor și a fost recunoscut ca o abordare eficientă pentru crearea unei schimbări sistematice în cadrul organizațiilor. Prin urmare, această metodologie are potențialul de a fi un instrument eficient pentru a interveni în educație.

Pe lângă potențialele dovezi ale eficienței utilizării tehnologiilor în educație, identificăm și o serie de obstacole în sistemele din învățământ din lumea care împiedică inovarea și îmbunătățirea proceselor din școală, universitate și valorificarea potențialului tehnologic.

Aceste probleme sunt percepute sub diferite forme în întreaga lume - de la presiunea finanțării (forma de finanțare, lipsa planificării), volumul  excesiv de muncă al profesorilor și dublarea proceselor pe hârtie, pâna la fluctuațiile și cerințele variabile ale pieții muncii și asigurarea incluziunii sociale.

Transformarea digitală a educației presupune mult mai mult decât simpla instalare a unui computer în spatele clasei sau dotarea fiecărui elev cu un iPad.

În întreaga lume putem identifica exemple minunate de școli/grădinițe unice, dar care sunt prea scumpe sau prea dependente de profesori excepționali pentru a avea o șansă de a fi replicate. O altă problemă pe care o găsim la polul opus privind înțelegerea și abordările greșite de a moderniza educația sunt programele de reformă aplicate simultan în întregul sistem, fără experimentare, testare, care invariabil nu au fost prevăzute.

Lipsa unei viziuni clare ce înseamnă instrumente TIC, securitatea în mediul virtual sunt alte subiecte noi apărute pe agenda educațională. Pentru a putea însă da startul inovațiilor în acest domeniu este necesar în primul rând să înțelegem o serie de termeni:

●      „EdTech”, „EduTech”, „TIC în educație” sau „tehnologii în educație” -  Cu toate că termenul  variază, se referă la un set larg de tehnologii utilizate în contexte diferite în educație. EdTech - îmbină obiectivele de bază ale învățării cu echipamente, softuri și infrastructură.

●      Soft educațional  - program sau aplicație folosit pentru a facilita procesul de predare, învățare sau evaluare. Exemplu: Google classroom.

●      Echipament hardware -  dispozitiv fizic (de ex laptop, tabletă, tablă interactivă etc.)

●      Infrastructura se referă la totalitatea de echipamente atât fizice, cât și soft, hardware și rețelele, centrele de date și alte facilități și echipamente conexe utilizate pentru dezvoltarea, testarea, monitorizarea, gestionarea unor servicii.

Educația reprezintă una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă națiunile. Digitalizarea tuturor proceselor repetitive și intuitive nu va face decât să sporească această problemă. În acest context, sistemul de învățământ trebuie pur și simplu să evolueze. Știința și tehnologia evoluează în fiecare zi, așa că trebuie să știm cum să gestionăm incertitudinea și schimbarea constantă inclusiv în educație.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
OPINIE | Ce trebuie să includă o nouă Strategie națională de sănătate publică pentru anii 2021-2031

OPINIE | Ce trebuie să includă o nouă Strategie națională de sănătate publică pentru anii 2021-2031

OPINIE | Despre premiile literare sau o retrospectivă a gloriei și uitării

OPINIE | Despre premiile literare sau o retrospectivă a gloriei și uitării

OPINIE | Politica externă a Republicii Moldova: O diplomație inteligentă pentru o țară mai puternică

OPINIE | Politica externă a Republicii Moldova: O diplomație inteligentă pentru o țară mai puternică

Advertoriale
Dobândă preferențială la credite, dacă primiți salariul pe cardul FinComBank

Dobândă preferențială la credite, dacă primiți salariul pe cardul FinComBank

Maib și Western Union lansează serviciul de transfer de bani din străinătate direct pe card

Maib și Western Union lansează serviciul de transfer de bani din străinătate direct pe card

Maib continuă lanțul de modernizări. Acum Sucursala Bălți are un nou design modern și comod pentru clienți

Maib continuă lanțul de modernizări. Acum Sucursala Bălți are un nou design modern și comod pentru clienți

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Ce-și doresc femeile? Ce-și doresc bărbații? (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Ce-și doresc femeile? Ce-și doresc bărbații? (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Pune-un ban deoparte (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Totul despre bani (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Care-i treaba cu șefii, ce mașini conduc și de ce au camere video în birou (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Soluții noi pentru probleme vechi sau ce ne facem cu rănile căpătate la terenul de joacă (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Dodon, despre proiectul politic al lui Ceban: Primarul nu a consultat și nu trebuie să consulte cu noi această decizie
  • 2
    Un autocar de pe linia Chişinău-Bucureşti a ars în totalitate pe traseu
  • 3
    Kremlinul consideră că problema suspendării livrărilor de gaze către Moldova este una „strict comercială”
  • 4
    Gazprom cere ultimativ achitarea avansului pentru consumul de gaze până pe 20 ianuarie. Guvernul ia în calcul o nouă stare de urgență
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.