Proiect supus consultărilor publice: Ministrul Spînu a calculat tarifele plafon pentru transportatori. Alexa: Sunt lipsite de logică

Proiect supus consultărilor publice: Ministrul Spînu a calculat tarifele plafon pentru transportatori. Alexa: Sunt lipsite de logică
colaj AGORA

Transportatorii nu acceptă nici în ruptul capului calculele prezentate de viceprim-ministrul Andrei Spînu, care au concluzionat cu un tarif de aproape 60 de bani pe kilometrul parcurs de autocarele din țară. Aceștia spun că funcționarul nu a făcut decât să includă actualele cheltuieli într-un tabel, fără să lase loc de modernizări ale vehiculelor sau majorări de salarii. Tariful care i-ar mulțumi pe transportatori ar fi de 80-85 de bani pe kilometru, adică cu până la 25 de bani mai mult decât cel propus de ministrul Infrastructurii.

Spînu: Nu există justificare pentru creșterea tarifului

Într-un proiect plasat, pe 20 decembrie, de Ministerul Infrastructurii spre consultare publică, autoritățile încearcă să demonstreze că nu există temei ca prețurile pentru transportul interurban să crească.

Potrivit calculelor prezentate de viceprim-ministrul Andrei Spînu, în mediu un autobuz ar parcurge zilnic 200 de km, ceea ce ar însemna 73.000 de km pe an, făcând referire la vehiculele care au o capacitate de 20 de pasageri. La o întrebuințare de 274 de zile într-un an, cu un preț mediu al motorinei de 15 lei și 99 de bani per litru de motorină, plus cheltuielile pentru anvelope (16.846 de lei), uleiuri și unsori speciale, salariul conducătorului și alte cheltuieli de deservire, s-ar ajunge la un total de aproape 342.000 de lei. Luând în calcul aceste date, care au fost introduse într-o formulă specifică, s-a ajuns la concluzia că tariful de bază e de 0,57 de bani per km parcurs.

 Respectiv, s-a stabilit că actualele tarife vor rămâne și în 2022.

În prezent, 80 la sută din autocarele disponibile au o capacitate de la 10 la 21 de locuri. Norma de consum a combustibilului este de circa 13 l/ la 100 km. Potrivit acelorași date, în prezent, 78,6% din autobuzele antrenate în transportul de pasageri au o vârstă de peste 16 ani. Doar 3,7% din autovehicule antrenate în transportul de pasageri au o vârstă de până la 10 ani, în timp ce 48%, aproape jumătate din tot transportul de pasageri are o vârstă de peste 20 de ani.

Transportatorii: Spînu nu a făcut decât să opereze cu cheltuielile noastre de până acum

Președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), Oleg Alexa, spune că actualele tarife îi înglodează și pe mai departe. Prin urmare, nu poate fi vorba de investiții și modernizări, dacă actualele tarife rămân valabile și anul viitor. Transportatorii cer acum un tarif minim de 80 de bani per kilometru, deși anterior operau și cu ideea de dublare a prețului.

„Este un calcul trucat. Se jonglează cu cifrele. Noi am observat unele inexactități. Ce a luat Spînu în calcul sunt, de fapt, datele noastre actuale, care mențin starea proastă a lucrurilor. Concluzia lui e speculativă. El a inclus în tabel salariile actuale mici, mașinile vechi și a pus în calcul piesele de la second hand pe care noi astăzi suntem nevoiți să le luăm, pentru că nu ne permitem piese noi. Asta înseamnă că, cu 60 de bani, situația de azi se păstrează. Noi acum economisim pe tot și se vrea asta și mai departe, în calculele lui Spînu. Mai mult, el nu a pus nimic de amortizarea unităților de transport, asta înseamnă că ei calculează că mașinile lucrează până la uzare totală. În loc să facă un calcul după metodologie, ei s-au întors în urmă. Tot Spînu a pus că un șofer ar trebui să aibă salariul net de 3.900 de lei, cum de fapt e acum. Noi vrem să mărim, da cum să mărim. E lipsit de logică. Așa nu putem face modernizări”, a declarat Oleg Alexa.

VEZI ȘI: Fiecare kilometru, mai scump. În 2022, Primăria Chișinău va scoate din buget cca 700 de milioane de lei pentru subvenționarea transportului public

Ultima oară, transportatorii au protestat în fața Guvernului, pe 16 decembrie. Printre motivele care ar sta la baza cererii de creștere a prețurilor, ar fi și lipsa șoferilor.

„În pandemie, au plecat de la noi 19 șoferi. 1/3 sunt pensionari. Nu avem niciun tânăr sub 30 de ani. Cine vine la practică, nimeni nu se reține. A scăzut și numărul de călători. De la autobuze pline, am ajuns la nici jumătate de microbuz cu pasageri. S-a scumpit și combustibilul”, spunea atunci un administrator, pe nume Veaceslav Răilean.

Anterior, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că nu va admite majorarea tarifului la călătorii până nu vor exista calcule justificate în acest sens. În cadrul unei conferințe de presă din 15 noiembrie, oficialul a menționat că transportatorii ar putea să majoreze prețul, cu cel puțin 10 bani, însă nu o fac „pentru că nu investesc în renovarea vehiculelor”.

În prezent, tariful e de 60 de bani per kilometru.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Transportatorii au ieșit din nou în stradă. Reacția vicepremierului Andrei Spînu

Transportatorii au ieșit din nou în stradă. Reacția vicepremierului Andrei Spînu

Fiecare kilometru, mai scump. În 2022, Primăria Chișinău va scoate din buget cca 700 de milioane de lei pentru subvenționarea transportului public

Fiecare kilometru, mai scump. În 2022, Primăria Chișinău va scoate din buget cca 700 de milioane de lei pentru subvenționarea transportului public

Primarul capitalei dă de înțeles că majorarea tarifelor pentru transportul public este inevitabilă

Primarul capitalei dă de înțeles că majorarea tarifelor pentru transportul public este inevitabilă

Advertoriale
Cum să vă echilibrați alimentația după mesele copioase de sărbători cu ajutorul produselor proaspete? METRO are soluția!

Cum să vă echilibrați alimentația după mesele copioase de sărbători cu ajutorul produselor proaspete? METRO are soluția!

Philip Morris lansează Disrupt Camp. O competiție online pentru studenții din Moldova, Georgia și Armenia

Philip Morris lansează Disrupt Camp. O competiție online pentru studenții din Moldova, Georgia și Armenia

 Cel mai bun angajator: Compania JTI Moldova a primit titlu de „Cel mai Bun Angajator” timp 9 ani consecutiv (VIDEO)

Cel mai bun angajator: Compania JTI Moldova a primit titlu de „Cel mai Bun Angajator” timp 9 ani consecutiv (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Ce-și doresc femeile? Ce-și doresc bărbații? (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Ce-și doresc femeile? Ce-și doresc bărbații? (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Pune-un ban deoparte (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Totul despre bani (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Care-i treaba cu șefii, ce mașini conduc și de ce au camere video în birou (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Soluții noi pentru probleme vechi sau ce ne facem cu rănile căpătate la terenul de joacă (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Moldova intră în Cod Roșu: Toate școlile, de luni, trec în regim online pentru o perioadă de două săptămâni. Ce alte restricții au fost impuse
  • 2
    Tauber evită să zică cât o costă naveta Bălți-Chișinău, dar spune că ar putea închiria un apartament în nordul țării
  • 3
    Aprobat de Parlament! În R. Moldova se instituie stare de urgență (VIDEO)
  • 4
    Rusia: „Nu vom ataca, lovi sau invada Ucraina. Efectuăm doar manevre și transferăm trupe pe propriul teritoriu”
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.