
Alianța Biciclete Chișinău este nemulțumită de noile propuneri din Regulamentul circulației rutiere
Alianța Biciclete Chișinău critică prevederile proiectul de hotărâre pentru modificarea Regulamentului circulației rutiere, elaborat de Ministerul Afacerilor Interne. Potrivit membrilor, în noile propuneri RCR sunt multe „lucruri controversate” și solicită excluderea acestora.
・
Alianța susține că cea mai controversată prevedere este cea care reglementează circulația trotinetelor și bicicletelor electrice și bicicletelor doar pe pistele special amenajate (benzile, pistele pentru bicicliști), iar în cazurile în care acestea nu există, circulația lor să fie permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă autovehiculelor este de 50 km/h. Prevederea limitează accesul bicicliștilor pe zone cum ar fi viaductul sau în afara orașului.
„Acest punct ne-a atras atenția în mod special, pentru că limitează circulația bicicliștilor atât pe unele porțiuni din oraș, cât și în totalitate circulația în afara orașului. Considerăm această măsură inadmisibilă și neproporțională, care va afecta atât ciclismul sportiv, cât și cicloturismul”, se arată în mesajul lor.
Totodată, Alianța Biciclete Chișinău susține că a depus o solicitare la Ministerul Afacerilor Interne ca să organizeze audieri publice la care să poată participa toată comunitatea de cicliști (amatori și profesioniști).
Referindu-se la acest subiect, fostul viceprimar al capitalei Victor Chironda a menționat că prevederea înseamnă că bicicliștii nu vor putea circula nicăieri.
„Pe orice stradă cu limita de viteza de 50 km/h, este legal să se circule cu 59. De facto se circulă și cu 60-70. În orice moment poliția poate spune că asta e „periculos” pentru bicicliști. Străzi cu limita de 30km/h practic nu sunt. Iar străzi cu infrastructură sigură pentru bicicliști nici atâta”, a comentat Victor Chironda.
Te-ar putea interesa și:Pe două roți, în trafic! Ce reguli trebuie să respecte bicicliștii pentru a se deplasa în siguranță (INFOGRAFIC)
Amintim că, La aproape două luni de când redacția AGORA a relatat despre problema trotinetelor electrice și lipsa normelor care să reglementeze utilizarea lor, Ministerul Afacerilor Interne a anunțat consultări publice pe marginea unui proiectul de hotărâre în acest sens, pentru modificarea Hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului circulației rutiere.
Proiectul de hotărâre prevede introducerea în Regulamentul circulației rutiere noțiunea de trotinete și biciclete electrice și introducerea de noi prevederi.
Menționăm că, la începutul lunii noiembrie, pe site-ul Cancelariei de Stat a fost publicat un proiect de lege care propunea introducerea în Codul Penal a sancțiunilor pentru utilizarea necorespunzătoare a trotinetelor electrice și ciclomotoarelor.
Proiectul este elaborat de către Ministerul Afacerilor Interne, în scopul responsabilizării conducătorilor mijloacelor te transport și creșterii nivelului siguranței traficului rutier. Astfel, se propune reglementarea transportului alternativ, iar conducătorii acestuia să poată fi trași la răspundere penală pentru infracțiunile produse cu implicarea lor.
Citește și: Ţara europeană care interzice circulația trotinetelor electrice pe trotuare
Amintim că anul trecut, la Chișinău, a fost lansat primul serviciu de închiriat trotinete electrice, iar odată cu aceasta, a crescut și popularitatea acestui mijloc de deplasare. Totuși, prezența pe străzile din oraș a mijloacelor alternative de deplasare noi – trotinete, segway sau biciclete electrice au trezit mai multe nemulțumiri, atât în rândul celor care le utilizează, cât și a celorlalți pietoni. Primii se plâng de lipsa infrastructurii potrivite, iar ultimii de utilizarea și conducerea haotică a acestora și astfel punerea în pericol a pietonilor. Mai multe detalii poți citi în articolul publicat anterior pe AGORA.
De asemenea, poți citi și despre experiența altor state privind reglementarea circulației trotinetelor și transportului alternativ.