GPS-ul și transportul public: Când vor putea urmări cetățenii capitalei locația unităților în timp real

GPS-ul și transportul public: Când vor putea urmări cetățenii capitalei locația unităților în timp real

În toamna anului 2020, autoritățile municipale anunțau că au reziliat contractul cu compania care furniza servicii de localizare prin GPS a unităților de transport public prin aplicația EasyWay. Astfel, călătorii au fost privați de oportunitatea de  a afla unde se află și când ar urma să ajungă autobuzul sau troleibuzul în stație. La scurt timp, în data de 25 noiembrie, edilul Ion Ceban a anunțat că Primăria lansează aplicația iBUS pentru urmărirea autobuzelor prin GPS, iar ce ține de troleibuze, a fost semnată o foaie de parcurs, care trebuia să livreze o altă aplicație. Totuși, deși aplicația iBUS arată o parte din autobuzele din capitală, în cazul unor rute, nu apare aproape nici un vehicul sau acest lucru se întâmplă foarte rar.

La data de 25 noiembrie 2020, la câteva săptămâni de la decizia Primăriei de a renunța la serviciile companiei ce utiliza platforma EasyWay pentru a afișa în timp real locațiile unităților de transport public, edilul capitalei, Ion Ceban, anunța că sistemul GPS a fost relansat în autobuzele din municipiul Chișinău. 

„În acest sens, a fost agreată o foaie de parcurs. Astfel, urmărim să oferim călătorilor posibilitatea de a monitoriza online itinerarul unui sau altui mijloc de transport public, orarul de circulație, costul și durata călătoriei”, a scris Ceban într-o postare pe Facebook.

Deși a trecut mai bine de un an și ceva de la acel anunț privind reluarea programului GPS în transportul public din capitală, realitatea zilei de astăzi arată că lucrurile stau altfel. În primul rând, odată cu punerea în circulație a noilor autobuze pe străzile capitalei, numărul unităților ce pot fi urmărite prin GPS, a scăzut considerabil. În al doilea rând, troleibuzele nu pot fi urmărite prin intermediul sistemului GPS, deși în aplicația EasyWay, utilizată anterior, anumite rute mai apar sporadic. 

Cum a început totul

La sfârșitul anului 2019, Regia Transport Electric Chișinău (RTEC)  anunța despre lansarea sistemului de GPS în transportul public din capitală. Acesta a fost instalat de către compania Dekart, care a câștigat licitația publică prin oferta ce valora 415.901 lei.  Aceasta includea instalarea sistemelor GPS în cele 350 unități de transport și deservirea lor timp de doi ani. În plus, potrivit informațiilor de pe portalul primăriamea.md, autoritățile trebuiau să mai achite serviciile de internet mobil prestate de operatorul de telefonie mobilă dar și pe cele de hosting.

La 9 octombrie 2020, aceeași sursă, relata că troleibuzele din Chișinău au dispărut de pe aplicația EasyWay, serviciul fiind deconectat de către compania Dekart SRL, pe motivul neachitării serviciilor și încălcării condițiilor contractului. 

Potrivit fostului viceprimar al capitalei, Victor Chironda, în cazul troleibuzelor, Regia Transport Electric Chișinău (RTEC) a raportat de mai multe ori că Decart SRL, compania care instalase GPS-urile în troleibuze, a pus aparate ieftine, care mereu ieșeau din funcțiune. Atunci, în replică, agentul economic a negat aceste acuzații și a explicat că, de fapt, RTEC le folosea incorect. 

„Eu cred că atunci când a fost semnat acel contract, au fost careva înțelegeri neoficiale, pe care unii dintre ei nu le-au respectat. De asta și se certau. Dar, conform RTEC, responsabili de disfuncționalitatea periodică a sistemului era compania Decart”, susține Chironda.

Fostul viceprimar mai declară că, în opinia sa, Parcul Urban de Autobuze (PUA) și RTEC, nu erau pregătite pentru a asigura un sistem GPS și o aplicație de urmărire a vehiculelor.

„După demiterea mea nu s-a făcut nimic până acum pentru implementarea unui sistem de GPS în transportul public. Acum este disfuncțional complet și nimeni nu cunoaște motivul”, declară Chironda.

Licitații în așteptare

Șeful Direcției transport public și căi de comunicație, Vitalie Mihalache, susține că Primăria este în proces de organizare a unei noi licitații pentru selectare agenților economici care ar urma să instaleze chipset-urile GPS în unitățile de transport public din capitală pentru a permite pasagerilor să urmărească în timp real locul aflării acestora.

„Noi nu putem să ne grăbim, legea privind achizițiile publice ne obligă să respectăm toate procedurile, iar asta ne ia mult timp”, susține Mihalache. Întrebat ce s-a realizat în mod concret din toamna anului 2020 până în prezent, Mihalache a precizat că Regia Transport Electric Chișinău (RTEC) este pe cale să finalizeze licitația lansată pentru procurarea unităților GPS, iar în cazul Parcului Urban de Autobuze, aceasta urmează a fi lansată.

În acest sens, am verificat portalul achizițiilor publice MTender, unde într-adevăr am găsit un anunț de intenție din partea RTEC, prin care se solicită oferte pentru procurarea unui lot de chipset-uri GPS, care datează din 17 decembrie 2021.

Ulterior, la 18 ianuarie, licitația a intrat în faza de calificare a ofertanților. Potrivit platformei MTender, au fost depuse, în total, cinci oferte, cea mai ieftină fiind în valoare de 999.999 de lei fără TVA, din partea companiei SC Media Monitoring, aceasta fiind desemnată drept câștigătoare a licitației electronice. Cu toate acestea, oferta respectivă a fost refuzată de grupul de lucru.

Totuși, șeful Direcției transport și căi de comunicații nu a putut să precizeze când ar urma să fie finalizat acest proces, invocând termenii legali.

Amintim că despre instalarea sistemului GPS în sistemul transportului public se discută de mai mult timp, un prim termen fiind anunțat încă la începutul anului 2019, când fostul șef al Direcției Transport, Vitalie Butucel, anunța că în troleibuzele și autobuzele din capitală va fi instalat un asemenea sistem, fiind urmat de tichetarea electronică. 

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
În următoarele săptămâni, în autobuzele din Chișinău va fi relansat sistemul GPS

În următoarele săptămâni, în autobuzele din Chișinău va fi relansat sistemul GPS

Cum am rămas fără sisteme GPS în troleibuzele din capitală. Aplicația anunțată cu mare fast, nefuncțională

Cum am rămas fără sisteme GPS în troleibuzele din capitală. Aplicația anunțată cu mare fast, nefuncțională

Câte-un pic, pic, pic... sau cum și-a îndeplinit RTEC promisiunea cu GPS în toate troleibuzele și aplicație mobilă pentru călători

Câte-un pic, pic, pic... sau cum și-a îndeplinit RTEC promisiunea cu GPS în toate troleibuzele și aplicație mobilă pentru călători

Advertoriale
Despre finanțe și investiții, pe înțelesul tinerilor, cu Lilian Guzun, CEO Iute Credit  (VIDEO)

Despre finanțe și investiții, pe înțelesul tinerilor, cu Lilian Guzun, CEO Iute Credit  (VIDEO)

Soluția de plată Garmin Pay, disponibilă pentru deținătorii cardurilor Mastercard maib

Soluția de plată Garmin Pay, disponibilă pentru deținătorii cardurilor Mastercard maib

Ai un cabinet stomatologic? Contabilul tău e la DAD Accountant

Ai un cabinet stomatologic? Contabilul tău e la DAD Accountant

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
    Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
  • DESCIFRAT: 12 ani pe calea digitalizării serviciilor publice sau cât de utilizate sunt tehnologiile informaționale în relația cetățean - Guvern
  • Copiii știu mai bine: De ce Moldova nu are mare? „Ne-a fost furată” sau „S-a scurs prin găurile lăsate de tancuri”
  • DESCIFRAT| Alertele cu bombă - ecuații cibernetice cu multe necunoscute sau slăbiciunea sistemului? (VIDEO)
  • Hike cu mine! Unde? La Seliște, să vezi un fag de 300 de ani și să afli cum un slovac a venit în Moldova și s-a apucat să ne dezvolte turismul (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    NYT: Bilanțul pagubelor provocate de exploziile din Crimeea sunt mai mari decât a descris inițial Kremlinul
  • 2
    Popescu, despre interdicția Rusiei privind produsele vegetale moldovenești: R. Moldova are fructe și legume foarte bune, care se exportă pe piața Uniunii Europene, o piață foarte exigentă
  • 3
    Agenția de Stat pentru Protecția Moralității va fi dizolvată din lipsă de eficiență. Urmează să se instituie comisia de lichidare
  • 4
    Sfârșit tragic pentru un moldovean aflat în vacanță. Un bărbat s-a înecat într-o piscină din Turcia
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.