Maia Sandu astfel a reacționat la majorarea cu 100 de dolari, pentru o mie de metri cubi, a prețului gazelor importate de la Gazprom cu începere din 1 ianuarie 2022, pe fundalul creșterii cotaţiilor la resursele energetice în Europa. Ca să avem un tablou complet, menționăm că, practic simultan, republica nistreană nerecunoscută – care nu achită nici un cent pentru consum – a cerut livrări suplimentare de gaze pentru necesitățile proprii, scrie Mold-Street.
Preţul gazelor a crescut cu încă 100 de dolari
Datele culese de Mold-Street.com arată că nu este exclusă repetarea unor situaţii de criză, precum cele din octombrie şi noiembrie 2021.
Astfel, de la 1 ianuarie 2022, R. Moldova achită Gazpromului un preţ cu circa 100 de dolari mai mare pentru o mie de metri cubi de gaze.
„Conform prognozei valorii prețului de bază, prezentată de Gazprom în luna decembrie 2021, prognoza prețului de achiziție a gazelor naturale în Republica Moldova pentru luna ianuarie 2022 constituie 647 dolari SUA/1000 m3”, se spune într-un răspuns oferit pentru Mold-Street.com de administraţia întreprinderii moldo-ruse Moldovagaz.
Totodată, în scrisoare se menţionează că „Gazprom până la moment nu a prezentat Moldovagaz prețul de bază al gazelor naturale pentru anul 2022, în temeiul căruia se calculează prețul lunar, inclusiv din luna ianuarie 2022”.
„Prețul de bază, care constituie prețul mediu de livrare a gazelor naturale de către Gazprom în țările Europei de vest în ultimele nouă luni ale anului, se prezintă conform contractului până la finele lunii ianuarie”, precizează Moldovagaz.
În luna decembrie 2021 preţul mediu de import al gazelor în Republica Moldova a fost de circa 550 de dolari pentru o mie de metri cubi.
Cine va plăti diferenţa de 2.000 de lei pentru o mie de metri cubi
În condiţiile în care în tariful actual este inclus un cost mediu de import de 430 de dolari pentru o mie de metri cubi, apoi preţul mediu de import este deja cu 50% mai mare.
În plus, preţul mediu de import este mai mare cu circa 2.000 de lei pentru o mie de metri cubi, decât tariful mediu pentru gaze luat în calcul de ANRE.
Altfel spus, chiar dacă toţi consumatorii achită integral consumul, mai rămâne o diferenţă semnificativă, pe care cineva ar trebui să o acopere. La un consum de circa 200 milioane metri cubi de gaze pentru luna ianuarie, se formează o diferenţă de circa 400 milioane lei.
Din comunicatul preşedinţiei rezultă că Guvernul va trebui să caute o soluţie. Or, o eventuală neplată integrală a livrărilor de metan poate atrage noi ameninţări din partea Gazprom privind reducerea sau sistarea livrărilor de gaze.
O soluție recomandată de specialiști este negocierea cu Gazprom în privința achitării eșalonate a importului de gaze. Negocierile ar urma să fie iniţiate de Moldovagaz, dar nu este exclusă implicarea Guvernului.
Şantajul de la Tiraspol
Iar Gazprom şi Moscova ne ţin într-o stare de permanentă ameninţare. Dacă nu cu chestiunea gazelor, atunci cu cea a energiei electrice.
De exemplu, la finele lunii decembrie 2021, întreprinderea de stat Moldelectrica a comunicat Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale (MIDR) despre apariția unor eventuale riscuri „și posibile limitări în asigurarea fiabilă cu energie electrică a consumatorilor de pe malul drept al râului Nistru”.
În cadrul unei şedinţe de la finele anului trecut a Grupului operativ de la MIDR, administraţia Centralei Termoelectrice Moldoveneşti (Moldgres, sau centrala de la Cuciurgan) a anunţat că are nevoie de un volum suplimentar de 10 milioane metri cubi de gaze, pentru a putea produce cantitatea totală de energie electrică pentru consumatorii de pe malul drept al râului Nistru.
Moldovagaz susţine, însă, că nu are relații contractuale directe cu Moldgres, respectiv nu a avut solicitări de la aceasta pentru a majora volumele pentru luna decembrie 2021.
„Pentru stânga Nistrului gazele naturale sunt livrate de Moldovagaz către Tiraspoltransgaz, care la rândul său furnizează gaze consumatorilor din regiunea Transnistreană. În baza solicitării Tiraspoltransgaz de a majora volume de gaze contractate pentru luna decembrie 2021, Moldovagaz s-a adresat cu solicitarea respectivă către Gazprom, care nu a fost satisfăcută”, se arată în răspunsul de la Moldovagaz.
Cei de la Moldgres explică situaţia creată prin retragerea, de la începutul lunii decembrie 2021, de pe piață a SRL Furnizare Energie, care contracta anterior energie electrică din Ucraina.
Dar această firmă deja din septembrie a redus semnificativ volumele de energie importate din Ucraina. Datele Moldelectrica arată că dacă în august 2021 din Ucraina au fost importate circa 40 milioane kWh, apoi în septembrie – doar 4,63 milioane kWh, adică de nouă ori mai puţin.
În octombrie, volumele importate din Ucraina au coborât la mai puţin de trei milioane kWh, iar în noiembrie au fost de doar 755.000 kWh. Astfel, Furnizare Energie în septembrie-noiembrie tot de la Moldgres cumpăra practic toată energia, pe care o furniza consumatorilor săi.
Specialiştii de pe piaţă susţin că Moldgres se foloseşte de moment pentru a obţine de la Chişinău garanţii pentru un nou contract de un an de zile de furnizare a energiei electrice cu eliminarea concurenţilor din Ucraina.
Noul an cu noi deficite şi riscuri
În ianuarie 2022 situaţia respectivă se menţine. De exemplu, Moldovagaz a solicitat de la Gazprom realocarea în luna ianuarie 2022 a circa 17 milioane metri cubi de gaze contractate pentru raioanele din stânga Nistrului pentru februarie 2022.
Este vorba de un volum necesar pentru funcţionarea „fără probleme” a Centralei de la Cuciurgan (Moldgres).
„Până la moment Gazprom n-a oferit niciun răspuns oficial la solicitarea expediată de Moldovagaz. Livrarea gazelor naturale în Republica Moldova începând cu 01.01.2022 se efectuează în baza volumelor contractate”, se arată în răspunsul dat de Moldovagaz.
Cât despre faptul dacă ţara va fi asigurată cu necesarul de gaze, Moldovagaz susţine că „Gazprom a asigurat rezervarea capacităților de transport de gaze către Republica Moldova în conformitate cu volumele contractate”, fără a specifica volumele.
Aici se precizează că întrebări similare au fost expediate şi la Ministerul Infrastructurii, iar răspunsul lor a fost că Moldovagaz este singura întreprindere competentă să ne dea informaţii la acest subiect.
Ce trebuie de făcut
În concluzie, putem spune că este evident că sunt necesare noi măsuri pentru a reduce impactul majorării preţurilor la gaze. Or, compensarea de la Bugetul de stat a acestor scumpiri va lipsi de bani alte domenii importante, care necesită alocaţii.
Un pas important este diversificarea aprovizionării cu gaze, ca să nu depindem 100% de livrările de la Gazprom şi, treptat, să obţinem o diversificare de cel puțin 30%. De exemplu, să fie iniţiate negocieri cu Azerbaidjanul, pentru volumele pe care Gazprom refuză chiar acum să le ofere.
Printre paşii recomandaţi de specialişti este şi reducerea pierderilor de energie. Or, la ora actuală, costurile de încălzire a unui metru pătrat de spaţiu locativ în Moldova sunt de două ori mai mari ca în UE. Astfel, este necesară transpunerea Directivelor UE privind eficiența energetică și instituirea unui program de renovare termică a clădirilor.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.