Oamenii de știință au reușit să instaleze pe orbită telescopul spațial James Webb

Oamenii de știință au reușit să instaleze  pe orbită telescopul spațial James Webb
foto: Live Science

Oamenii de știință din cadrul NASA anunță că desfășurarea riscantă în spațiu a telescopului James Webb, s-a încheiat cu succes, fiind „100%” reușită. Încheierea acestei etape aduce observatorul mai aproape de debutul misiunii sale de explorare a cosmosului, în cinci luni și jumătate, scrie Agerpres.

„Sunt foarte emoţionat”, a declarat în direct de la centrul de control Thomas Zurbuchen, administratorul asociat pentru misiuni ştiinţifice în cadrul NASA, agenţia spaţială americană. ''Avem un telescop instalat pe orbită!”, a adăugat el.

Emblematica oglindă principală a telescopului măsoară aproximativ 6,5 metri în diametru, aşa că era prea mare pentru a încăpea într-o rachetă la lansarea din urmă cu două săptămâni, de la baza Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) din Guyana Franceză. Prin urmare, telescopul James Webb a trebuit să fie pliat ca un origami, necesitând desfacerea sa în spaţiu, o procedură deosebit de periculoasă.

Prima dintre cele două laturi a fost depliată vineri, iar a doua s-a deschis sâmbătă dimineaţa, conform planificării. Echipele agenţiei spaţiale au petrecut apoi câteva ore pentru a o securiza definitiv. Operaţiunea a fost condusă de la Space Telescope Science Institute (STScI) din Baltimore, Maryland, pe coasta de est a Statelor Unite. Zeci de ingineri au sărit în sus de bucurie când acest ultim pas a fost confirmat, potrivit imaginilor transmise în direct.

Directorul NASA, Bill Nelson, a vorbit apoi printr-o legătură video: „Ce zi formidabilă!”, a spus el, vizibil emoţionat. „NASA este un loc în care imposibilul devine posibil”, a adăugat Nelson. Desfăşurarea în spaţiu unui astfel de obiect de o asemenea anvergură, nu numai a oglinzilor sale, ci şi a scutului său termic, la începutul acestei săptămâni, nu a fost efectuată niciodată în trecut.

„Putem să confirmăm că deplierea care tocmai a avut loc a fost 100% reuşită”, a declarat sâmbătă, într-o conferinţă de presă, John Durning, director adjunct în cadrul proiectului telescopului James Webb.

Astronomii din întreaga lume care vor folosi acest observator spaţial pot să răsufle astfel uşuraţi, misiunea părând a fi acum pe drumul cel bun. Primele imagini vor fi făcute publice la sfârşitul perioadei de punere în funcţiune, în vară, la şase luni de la decolare.

Cel mai puternic observator spaţial proiectat vreodată, James Webb, urmează să facă posibilă observarea primelor galaxii, formate la doar aproximativ 200 de milioane de ani după Big Bang.

Marea noutate a acestui telescop este că va opera exclusiv în spectru infraroşu apropiat şi mediu (lungimi de undă invizibile cu ochiul liber) - spectru ce-i va permite să pătrundă dincolo de norii de gaze cosmice şi de praf în care se aprind noi stele - iar instrumentele sale pot funcţiona, prin urmare, doar în întuneric total şi la temperaturi extrem de scăzute. Prin comparaţie, telescopul Hubble funcţionează în spectrul vizibil şi cel ultraviolet.

Telescopul James Webb, care poartă numele administratorului NASA din perioada de aur a anilor 1961-1968, în valoare de aproximativ 10 miliarde de dolari, este programat să funcţioneze timp de cel puţin 5 ani şi, posibil, până la 10 ani.

Telescopul spațial James Webb a fost lansat cu succes în spațiu. Aparatul costă circa 10 miliarde de dolari (VIDEO)